Hormooniperäisestä aikuisiän aknesta kärsiville naisille vinkki

ei enää kärsimystä:)

Heippa kaikille,

En ole käynnyt tällä palstalla pariin, kolmeen vuoteen koska ei ole ollut tarvetta, enään. Mutta, nyt haluan kertoa vinkkinä toisille josta VOI OLLA apua myös jollekin toiselle joka tuskailee aknen kanssa. En ole lukenut näitä juttuja täällä joten ehkä teillä on ollut täällä jo puhetta tästä.

Olen aikuinen nainen ja aloin kärsimään hormoniperäisestä aknesta parikymppisenä, teininä ei ollut minkäänlaisia ongelmia mutta parinkympin hujakoilla kirottu akne iski. Tuli kipeitä patteja naamaan; etenkin otsaan ja poskille ja parhaani mukaan yritin niitä epätoivoisesti peitellä. Siinä tuli vuosien saatossa syötyä ties minkälaisia antibioottikuureja, roaccutankin tuli kokeiltua joka ei todellakaan auttanut mutta inhottavat sivuoireet kyllä tuli. Tuli kokeiltua omegat joista täälläkin oli jokunen vuosi sitten kovastikkin keskustelua, yritin rauhottaa ihoa solariumilla jne. jne.

Aina välillä yritin etsiä epätoivosena vinkkejä täältä. Aloin jo taipumaan siihen ajatukseen, että tulen aina kärsimään inhottavasta aikuisiän aknesta. No, tossa vuonna 2010 syksyllä aloin syömään D-vitamiinia reilun annoksen; 150mg/päivässä. Alunperin aloin syömäään deetä, että jaksaa pimeän ajan yli ja kun täällä peräpohjolassa kun ei aurinkoa tarpeeksi saa ja sitä kautta deetä aloin sitten syömän sitä purkista.

Aina syksyllä, viimeistään talvella, alkoi myös iho huonontua ja odottelin jo rutiinillla, että kohta se naama alkaa taas kukkimaan kun talvi tulee. Tuli talvi mutta huomasin, että ei se iho kukkinutkaan entiseen malliin, ajattelin, että ehkä se solarium (jossa kävin välillä) vaan auttaa sen verran. No, aika kului; tuli kevät, kesä ja taas syksy ja talvi ja iho oli edelleen tosi hyvä:) Jopa muut huomasi sen.

Jatkoin Deen syömistä ja olen jatkanut tähän päivään ja iho edelleen on todella hyvässä kunnossa:) Kaikki ne p*skat päivät jolloin naamaan tuli seuraava patti kun toinen hävisi oli/on poissa; paha muisto vain:)

Ainoa minkä on pakko vaikuttaa tähän on tää d-vitamiini koska mitään muuta en elämäntavoissa ole muuttanut; aina olen liikkunut, syönnyt terveellisesti, en polta jne jne, ainoa muutos oli kun aloin syömään tätä deetä elokuussa 2010. En tiedä miten muut deet vaikuttaisi mutta itse syön Devisolin strongia jossa yks tabletti on 50mg. Toisaalta onhan toi järkeenkäypää, että se tehoaa koska d-vitamiini vaikuttaa hormooneihin ja itsellä se oli hormooniperästä aikuisiän aknea.

Ainoa mikä harmittaa, että en tajunnut tätä jo vuosia, vuosia sitten; tuli turhaan kärsittyä parikymmentä vuotta mutta tyhmänä oli aina uskonut, että saa syödä vaan sen ja sen verran deetä; ei ne määrät tehoa mihinkään eikä vaikuta missään.

Halusin jakaa tämän muille naisille jotka kärsii vielä samaisesta ongelmasta; toivottavasti jollakin muulla tämä auttaa:)

40

10550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei enää kärsimystä

      Niin ja vielä sen verran; silloin kun vielä kärsin aknesta tuli ostettua kaiken maailman kalliita aknenaamoille tarkoitettuja puhdistusaineita, kasvovesiä, kasvovoiteita ja ei mitää tehoa. Nykyää riittää ihan tavallinen Rainbown halpa puhdistusemulsio ja kasvovesi ja apteekin normaali perusvoide:) Eli siinäkin rahat säästyy; en edes halua ajatella niitä rahamääriä joita ennen meni tehottomiin tuotteisiin.

      Ärsyttää miten väärää tietoa Suomessa vielä annetaan deestä mutta toisaalta eipä nää aknelääkkeitä/tuotteita myyvät firmatkaan menestyisi jos liikaa tiedettäis deen positiivisista vaikutuksista akneen ;)

      Ja deestä ei mulle ole tullut mitään negatiivisia vaikutuksia, päinvastoin; jaksaakin paremmin:)

    • riittävästi kokeillu

      Minua ei suuretkaan D-vitamiiniannokset ole auttaneet. Ei myöskään sinkki, kalaöljykapset, viherjauheet, rikkijauheet ja muut superfoodit tai lisäravinteet. Ei gluteeniton, vähähiilihydraattinen tai maidoton ruokavalio. Ei antibiootit, roa, salvat, voiteet, bactosanit tai muutkaan lääkärin tai apteekin tai luontaistuotekauppojen tuotteet. Ei paljo peseminen tai pesemättömyys. Ei suola, öljypuhdistus tai erilaiset öljyt, erikoissaippuat,puhdistusmaidot, kosteusvoiteet tai kosteusvoiteettomuus, paljo veden juonti. Ei sitruunan, soodan, hunajan, saven tms. naamioiden käyttö. Ei kosmetologilla käynti, ei aurinko tai auringottomuus.

      Sanalla sanoen minua ei ole auttanut mikään. Näinkin ikävästi voi käydä. 50 tulee pian täyteen ja voinpa sanoa, että sairaus on vaikuttanut elämääni aika lailla ja vaikuttaa edelleen. Toivon, ettei kukaan aknea sairastava hommaa lapsia, sillä tauti on vahvasti perinnöllinen.

      • voi elämä...........

        Ei kai sitä noin voi sanoa, ettei lapsia hankkisi aknen takia...Lapset ovat suuri rikkaus ja hieno juttu. Ei sitä saa antaa pilata yksi ihosairaus.


      • justiinsa joo niin
        voi elämä........... kirjoitti:

        Ei kai sitä noin voi sanoa, ettei lapsia hankkisi aknen takia...Lapset ovat suuri rikkaus ja hieno juttu. Ei sitä saa antaa pilata yksi ihosairaus.

        Huomaa helposti, ettet ole itse kärsinyt aknesta. Naama on ihmisen käyntikortti. Kun se sairauden takia tuhoutuu, on itsetuntosi ja elämäsi sitä myöten pilalla.

        Olen myös sitä mieltä, että ylipäätään vakavampia sairastavat eivät saisi hankkia lapsia. Miksi levittää huonoja geenejä, siitä ei ole kellekään iloa. Ja lapsen voi myös adoptoida tai olla esim. aktiivikummina.


      • olipa hienoa
        justiinsa joo niin kirjoitti:

        Huomaa helposti, ettet ole itse kärsinyt aknesta. Naama on ihmisen käyntikortti. Kun se sairauden takia tuhoutuu, on itsetuntosi ja elämäsi sitä myöten pilalla.

        Olen myös sitä mieltä, että ylipäätään vakavampia sairastavat eivät saisi hankkia lapsia. Miksi levittää huonoja geenejä, siitä ei ole kellekään iloa. Ja lapsen voi myös adoptoida tai olla esim. aktiivikummina.

        Samaa mieltä. Mun elämä on mennyt tietyssä mielessä pieleen juuri aknen takia. Vuosikymmeniä oon siitä kärsinyt eikä toivoa parantumisesta enää ole kun kaikki on kokeiltu. Tauti on vaikuttanut suuresti elämääni, mm. sosiaalisiin suhteisiin. Haudassa vasta koittaa "terve päivä".


      • voi elämä...........
        justiinsa joo niin kirjoitti:

        Huomaa helposti, ettet ole itse kärsinyt aknesta. Naama on ihmisen käyntikortti. Kun se sairauden takia tuhoutuu, on itsetuntosi ja elämäsi sitä myöten pilalla.

        Olen myös sitä mieltä, että ylipäätään vakavampia sairastavat eivät saisi hankkia lapsia. Miksi levittää huonoja geenejä, siitä ei ole kellekään iloa. Ja lapsen voi myös adoptoida tai olla esim. aktiivikummina.

        Aika rohkeesti kirjoittu, kun et tiedä minusta mitään. Tässä sinulle totuus : Olen kärsinyt finneistä 12v asti, ja nyt olen 46v !!! Minulla siis on hemmetin pitkä kokemus tästä taudista. Minulla on myös kaksi ihanaa lasta ja en päivääkään kadu, että olen heidät tähän maailmaan saattanut !


      • olipa hienoa
        voi elämä........... kirjoitti:

        Aika rohkeesti kirjoittu, kun et tiedä minusta mitään. Tässä sinulle totuus : Olen kärsinyt finneistä 12v asti, ja nyt olen 46v !!! Minulla siis on hemmetin pitkä kokemus tästä taudista. Minulla on myös kaksi ihanaa lasta ja en päivääkään kadu, että olen heidät tähän maailmaan saattanut !

        Onnea vaan lapsille! Mahtavan perinnön heille annoit, kiittele vaan itseäsi edelleen. Mä olen kuule suakin vanhempi ja en ole hankkinut lapsia juuri aknen takia. Ei tarvitse kenenkään kärsiä ainakaan mun takia


      • voi elämä....
        olipa hienoa kirjoitti:

        Onnea vaan lapsille! Mahtavan perinnön heille annoit, kiittele vaan itseäsi edelleen. Mä olen kuule suakin vanhempi ja en ole hankkinut lapsia juuri aknen takia. Ei tarvitse kenenkään kärsiä ainakaan mun takia

        Tässä toinen totuus : Kumpikaan muksuista ei saanut murrosiässä kuin muutaman näpyn ja nyt nekin ovat historiaa ! En todellakaan olisi jättänyt lapsiani tekemättä, vaikka olisin etukäteen saanut tietää, että he sairastaisivat aknea. Siihen on kumminkin hoitoja. Maailmassa on paljon vakavampiakin sairauksia ! Aika uskomatonta ajattelua. Olen aivan pöyristynyt. :O


      • tietoa sulle
        voi elämä.... kirjoitti:

        Tässä toinen totuus : Kumpikaan muksuista ei saanut murrosiässä kuin muutaman näpyn ja nyt nekin ovat historiaa ! En todellakaan olisi jättänyt lapsiani tekemättä, vaikka olisin etukäteen saanut tietää, että he sairastaisivat aknea. Siihen on kumminkin hoitoja. Maailmassa on paljon vakavampiakin sairauksia ! Aika uskomatonta ajattelua. Olen aivan pöyristynyt. :O

        Voi sentään kun sun pikku maailmas meni palasiksi - joillakin on toisenlaisia mielipiteitä ja se ajattelee muutakin kuin omien geenien jatkamista ja porsimista. Ja tidoksi sulle, että akne voi iskeä missä iässä hyvänsä, joten sun pikku kullannuput ei ole vielä ollenkaan turvassa.


      • voi elämä...
        tietoa sulle kirjoitti:

        Voi sentään kun sun pikku maailmas meni palasiksi - joillakin on toisenlaisia mielipiteitä ja se ajattelee muutakin kuin omien geenien jatkamista ja porsimista. Ja tidoksi sulle, että akne voi iskeä missä iässä hyvänsä, joten sun pikku kullannuput ei ole vielä ollenkaan turvassa.

        Ajatteles tätä...Mun vanhemmilla ei ollut aknea. Olen isosta perheestä ja minä olen ainut tässä kymmenpäisessä lapsikatraassa, joka olen sairastanut tätä tautia. Muilla ei ollut kuin jokunen näppy ja vain murrosiässä. Ei voi siis varmasti sanoa, että akne periytyy vanhemmilta lapsille !
        On ihan sama minulle, vaikka jätit lapset tekemättä. Ei se liikuta minun elämääni eikä maailma siitä mene palasiksi. :)

        Ja vaikka toi akne mun lapsiin iskisikin, niin ennemmin akne kuin muu vaarallinen hengen vievä tauti...


      • Korvienväliakne
        justiinsa joo niin kirjoitti:

        Huomaa helposti, ettet ole itse kärsinyt aknesta. Naama on ihmisen käyntikortti. Kun se sairauden takia tuhoutuu, on itsetuntosi ja elämäsi sitä myöten pilalla.

        Olen myös sitä mieltä, että ylipäätään vakavampia sairastavat eivät saisi hankkia lapsia. Miksi levittää huonoja geenejä, siitä ei ole kellekään iloa. Ja lapsen voi myös adoptoida tai olla esim. aktiivikummina.

        Kuule Hei! Onhan maailmassa ja maassammekin ihan kuuluisia ja hyvin elämässään eteenpäin menneitä, hyvin , eritt hyvin toimeentulevia ihmisiä, joilla aknea tai ainakin naamasta näkyy niin on nuorempana ollut. Poliitikkoja, muusikkoja, taiteilijoita, tiedemiehiä, lääkäreitä ym.ym.Ei se aina niin ole, että kasvot on käyntikortti. Musta kyllä tuntuu, et se korvienväli on tärkein käyntikortti.

        Jos on toinen jalka lyhyempi kuin toinen, niin ootko sillon niin rampa ja jalka on sun huono käyntikorttisi, ettet esimerkiksi voi saada käsityöopettajan paikkaa koulussa jalkas takia. Ehei, korvienväli, korvienväli. KORVIENVÄLI ON KÄYNTIKORTTISI.


      • saman huomannut

        Minullakaan ei ole suuret annokset D:tä tai ruokavalio (gluteeniton, välillä maidoton, välillä paleo, välillä VHH) parantaneet aknea. MUTTA on ne tulehdukselliseen akneen auttanut, niin ettei finnejä tule enää yhtä paljon ja kun joskus tulee, ne paranevat helpommin. Myös stressin hoito ja hyvät yöunet on tulehduksellisen estossa tärkeitä, olen huomannut,

        Ihohuokoset on kylläkin yhtä tukossa kuin aina ennenkin, ja tähän varmaan tarvisi jotain Differiniä tai vastaavaa. :/ Sinänsä harmi, koska haluaisin parantaa aknen kokonaan 'luomusti', mutta ei ole tähän mennessä onnistunut.

        Diane Nova ja Roaccuttan kyllä toimii meidän suvussa. Itse olen aiemmin syönyt pillereitä, joka paransi ihon täysin, ja veli roan.


      • justiinsa joo niin kirjoitti:

        Huomaa helposti, ettet ole itse kärsinyt aknesta. Naama on ihmisen käyntikortti. Kun se sairauden takia tuhoutuu, on itsetuntosi ja elämäsi sitä myöten pilalla.

        Olen myös sitä mieltä, että ylipäätään vakavampia sairastavat eivät saisi hankkia lapsia. Miksi levittää huonoja geenejä, siitä ei ole kellekään iloa. Ja lapsen voi myös adoptoida tai olla esim. aktiivikummina.

        Akne pillereiden - http://track.fi.derminax.com/product/Derminax/?uid=2484&sid=1386&pid=123&bid=advandec Sain tilaukseni ajallaan ja tabletit toimivat hienosti.


    • Neulanenänen
    • anjeerikkila

      on kuin omaa elämää aknen kanssa lukisi. kiinnostaa tuo d-vitamiinin syönti, miten uskallat syödä noin ison annoksen d-vitamiinia ? sehän ei poistu kehosta ja suositukset ovat hyvin pieniä. olen kyllä lukenut itsekkin että d- vitamiinin päivä annostusta pitäisi nostaa. olen miettinyt että ihan vastustuskyvyn takia haluan syödä d- vitamiinia mutta en ole uskatanut. ett äse auttaa akneen on uutta mutta miski ei sillä sehän vahvistaa vastustuskykyä.
      miten pian huomasit että akne paranee ? onko ollut jotain sivuvaikutuksia ?

      on totta että akne voi olla perinnöllistä mutta ei se ole estänyt minua hankkimasta lasta sillä ei koskaan voi tietää mitä elämä tuo tullessaan ja akne muihin sairauksiin verrattuna on pientä. lääketiede kehittyy koko ajan. jokainen tekee valintansa ja sitä saan kunnioittaa.

      • ei enää kärsimystä:)

        anjeerikkila: Ihan hyvin uskallan :) Mitään sivuoireita ei ole ollut paitsi tietysti ihon paraneminen ja ei tule niin herkästi flunssaa ;)

        Minulla on tuttuja jotka syö välillä enemmänkin. Meitä suomalaisia on liikaa peloteltu D-vitamiinista. Eräs jenkkiläinen ystäväni ihmetteli näitä meidän suositusannostuksia kun hän itse syö välillä melkein tuplasti enemmän, kuin mä, per päivä ja hän asuu länsirannikolla missä ei ole niin pitkä ja pimeä talvi kuin täällä:)

        Niin kauan kuin haittaa ei deestä ole aion jatkaa sen syömistä koska sen verran "pelastava enkeli" se on kaikkien kärsimysvuosien jälkeen:)


      • ei enää kärsimystä:)

        anjeerikkila: Unohdin vastata tohon, että kuinka pian huomasin ihon parantuneen; nyt kun siitä on jo vähän yli kaks vuotta niin tarkasti en muista :/ Kyllä siinä väh.n.kolme kuukautta meni; tossa talvella (olisko ollu joulukuussa) huomasin, että hetkinen, iho ei enää kukikkaan samalla lailla kuin ennen niihin aikohin:)


    • effi briest

      No huhhuh, etteikö aknesta kärsivä muka saisi lapsia tehdä. Kuulostaa karmealta. Nämä perinnöllisyysjutut on sen verran mystisiä, ettei sitä pysty etukäteen ennustamaan, kuka saa aknen ja kuka ei. Esimerkiksi minun vanhempani ovat aina olleet hyväihoisia, sen sijaan mummoni kertoi joskus kärsineensä vaikeasta aknesta vielä parikymppisenä. Tuntuu menevän siis jotenkin suvuittain, mutta läheskään kaikki eivät tätä itsetuntoa syövää sairautta kuitenkaan saa.

      Itse tekisin mielelläni lapsen, jos olisin hyvässä parisuhteessa ja mieleltäni terveempi. Tosin masennukseni takia en taida uskaltaa saattaa tähän maailmaan lasta.

    • enpä tiedä

      Olen kyllä sitä mieltä, että juuri näin ei akne ikinä lopu - aknea sairastavat hankkivat lapsia ja geenit siirtyvät edelleen. Itsekin sanot, että elämäsi on mennyt pilalle aknen takia, ja akne on perinnöllinen tauti. Uskon, että jokin nykyelämässä lisää sairastumisriskiä, jokin ruokavalioon liittyvä asiaa, ehkä myös stressiin liittyvä ja kun geneettinen taipumus on olemassa, on riski suuri.

      Jokainen kuitenkin päättää itse mitä tekee eikä minun asiani ole neuvoa tässä lapsiasiassa, vaikka olenkin samaa mieltä kuin joku yllä oleva kirjoittaja; pidättäydyn, sillä en ole halunnut kenenkään kärsivän tästä samasta sairaudesta.

      • 13+13

        Silläkö akne lopetetaan, että kukaan ei tee enään lapsia ?


      • effibriest

        Kuten sanoin: minun vanhempani ovat aina olleet hyväihoisia, silti minä sain pahan aknen. Sisko vähän lievemmän, veljeni säästyi kokonaan. Että ei se ihan noin yksinkertaista ole.


      • voi elämä...
        effibriest kirjoitti:

        Kuten sanoin: minun vanhempani ovat aina olleet hyväihoisia, silti minä sain pahan aknen. Sisko vähän lievemmän, veljeni säästyi kokonaan. Että ei se ihan noin yksinkertaista ole.

        Just noin. Niinku minäkin tuolla ylempänä kirjoitin. Pikkusiskollanikaan ei ole koskaan ollut finnin finniä elämänsä aikana.


      • valistunut
        13+13 kirjoitti:

        Silläkö akne lopetetaan, että kukaan ei tee enään lapsia ?

        Taudit siirtyvät geeneissä. Monet valistuneet ihmiset jättävät lapset hankkimatta koska tietävät kantavansa jotakin periytyvää sairautta. Jos kokee aknen niin vaikeaksi ja jos esim. molemmilla vanhemmilla on akne, valinta lienee perusteltu. Oletko jättänyt lukematta bilsan läksyt?


      • jestas sentään
        valistunut kirjoitti:

        Taudit siirtyvät geeneissä. Monet valistuneet ihmiset jättävät lapset hankkimatta koska tietävät kantavansa jotakin periytyvää sairautta. Jos kokee aknen niin vaikeaksi ja jos esim. molemmilla vanhemmilla on akne, valinta lienee perusteltu. Oletko jättänyt lukematta bilsan läksyt?

        Niin että mennäänkö tässä nyt vähän Hitler-linjalle ja aletaan "jalostaa" täydellistä ihmistä???! Kaikissa suvuissa on perinnöllisiä sairauksia jossain päin, eli vaikka niitä mukuloita väkästävät "täydellisen terveet ja ensiluokkkaiset" vanhemmat ja vaikka heidänkin vanhempansa olisivat terveitä, kantavat he kuitenkin dna:ssaan geenejä sairaudesta. Jos molemmilla vanhemmilla sattuu olemaan piilevänä sellainen geeni, lapsi saattaa saada kyseisen perinnöllisen sairauden. Sinun mielestäsi "Valistunut" siis sellaiset ihmiset joilla on perinnöllinen sairaus, eivät saisi tehdä lapsia. Ilmeisesti itse olet elämän pahasti katkeroittama. Lääketiede kehittyy kokoajan, ja uusia ratkaisuja paljon vakavampiinkin sairauksiin keksitään. Akne on kuitenkin vain akne. Itse olen kärsinyt pahasta aknesta, ja vaikka en lapsia koskaan hankkinutkaan, aknella ei sen kanssa ole mitään tekemistä ollut. Aika vääristynyt arvomaailma sinulla.


      • jalostustapa hyvinki
        jestas sentään kirjoitti:

        Niin että mennäänkö tässä nyt vähän Hitler-linjalle ja aletaan "jalostaa" täydellistä ihmistä???! Kaikissa suvuissa on perinnöllisiä sairauksia jossain päin, eli vaikka niitä mukuloita väkästävät "täydellisen terveet ja ensiluokkkaiset" vanhemmat ja vaikka heidänkin vanhempansa olisivat terveitä, kantavat he kuitenkin dna:ssaan geenejä sairaudesta. Jos molemmilla vanhemmilla sattuu olemaan piilevänä sellainen geeni, lapsi saattaa saada kyseisen perinnöllisen sairauden. Sinun mielestäsi "Valistunut" siis sellaiset ihmiset joilla on perinnöllinen sairaus, eivät saisi tehdä lapsia. Ilmeisesti itse olet elämän pahasti katkeroittama. Lääketiede kehittyy kokoajan, ja uusia ratkaisuja paljon vakavampiinkin sairauksiin keksitään. Akne on kuitenkin vain akne. Itse olen kärsinyt pahasta aknesta, ja vaikka en lapsia koskaan hankkinutkaan, aknella ei sen kanssa ole mitään tekemistä ollut. Aika vääristynyt arvomaailma sinulla.

        Kauheaa vääntämistä ja kääntämistä asian kanssa. Aknen kanssa pärjää kyllä, jos hakee lääkityksen ajoissa. Jos ei hae, niin tämän taudin kanssa saa kärsiä todella ja se masentaa.
        Jos joku ei halua lapsia hankkia aknen vuoksi, niin ok. Ei siinä pitäisi olla sen kummempaa.


      • lapsia olen tehnyt
        jestas sentään kirjoitti:

        Niin että mennäänkö tässä nyt vähän Hitler-linjalle ja aletaan "jalostaa" täydellistä ihmistä???! Kaikissa suvuissa on perinnöllisiä sairauksia jossain päin, eli vaikka niitä mukuloita väkästävät "täydellisen terveet ja ensiluokkkaiset" vanhemmat ja vaikka heidänkin vanhempansa olisivat terveitä, kantavat he kuitenkin dna:ssaan geenejä sairaudesta. Jos molemmilla vanhemmilla sattuu olemaan piilevänä sellainen geeni, lapsi saattaa saada kyseisen perinnöllisen sairauden. Sinun mielestäsi "Valistunut" siis sellaiset ihmiset joilla on perinnöllinen sairaus, eivät saisi tehdä lapsia. Ilmeisesti itse olet elämän pahasti katkeroittama. Lääketiede kehittyy kokoajan, ja uusia ratkaisuja paljon vakavampiinkin sairauksiin keksitään. Akne on kuitenkin vain akne. Itse olen kärsinyt pahasta aknesta, ja vaikka en lapsia koskaan hankkinutkaan, aknella ei sen kanssa ole mitään tekemistä ollut. Aika vääristynyt arvomaailma sinulla.

        Eikö ollutkin karmeeta luettavaa....


    • dfdg

      Mulla akne loppui vihdoin ja viimein syötyäni 9kk diane nova e-pillereitä. Harmi että niistä tulee sivuvaikutuksia. Pelkään lopettaa. Posket epätasaiset aknesta.

    • effibriest

      Ollessani 16-17 -vuotias Diane Nova paransi melko pahan akneni lähes kokonaan. Pari vuotta myöhemmin lopetin pillerit, ja iho meni taas huonoon kuntoon. Nyt olen päälle kolmekymppinen ja finnejä tulee joskus vieläkin, ei tosin läheskään yhtä pahoja kuin nuorena... joka tapauksessa aloitin pillerit taas, koska iho on edelleen hyvin rasvoittuva. Parin kuukauden aikana iho onkin rauhoittunut ja parantunut hieman.

      Joo, minulla akne taitaa siis olla elinikäinen riesa. Tosin yritän pitää mielessä, että nykyään ihoni on PALJON, PALJON paremmassa kunnossa kuin nuorena.

      Ketjun aloittajaa haluan kiittää vinkistä. Aloitin itsekin syödä D-vitamiinia. Sitä tarvitaankin nyt, kun on talvi tulossa ja pimeää.

      • ei enää kärsimystä:)

        Effbriest: Ole hyvä vaan, ilo auttaa :) Toivottavasti saat myös avun deestä :)


      • effibriest
        ei enää kärsimystä:) kirjoitti:

        Effbriest: Ole hyvä vaan, ilo auttaa :) Toivottavasti saat myös avun deestä :)

        Juu, itsekin olen ajatellut. että haluan auttaa muita kokemuksillani ja tiedoillani. Ehka d-vitamiini auttaa alakuloisuuteenkin.


    • paskageeni

      Mun vanhemmilla on molemmilla ollut akne ja kaikilla meillä kolmella lapsella myös. Elämä oli niin karmeaa nuorena, että en ole ite hankkinut lapsia, itsetunto meni taudin myötä. Meidän suvussa aknetaipumus on niin vahva eivätkä mitkään lääkkeet ole ketään meistä kolmesta auttaneet ja olen iloinen, ettei ainakaan mun takia kenenkään tarvi kärsiä näistä paskageeneistä.

    • Miettinyt

      Oon myös miettinyt, mikä osuus nykyajan "puhtaalla" ilmatilalla, kemikaaleilla ym. on akneen ym. ihosairauksiin sekä esim. allergioihin. Ts. ilmatilalle nyt tuskin kukaan voi mitään, eli voiko sitä aina itseä/geenejä syyttää, jos jotain iho- tai muita ongelmia on?

    • kysymys3

      Haluan vain tarkistaa: onko tuo D-vit. Annos toisella milligrammaa vai. Mikrogrammaa??

    • "Sisupussi"

      Olen itse 17 kesäinen tyttö ja olen elänyt aknen kanssa ala-asteen neljänneltä luokalta lähtien. Akne oli alkuvuosina todella isollaan, mutta on sitten iän myötä hieman rauhoittunut. Huom hieman. Olen kanssa kokeillut yhtä sun toista puhdistusaine tuotetta, mutta ne vain tahtovat kuivattaa ihoa. Kärsin siis aknen ohella ihon kuivuudesta, omituista kyllä.

      Söin n. vuosi sitten isotretionin kuurin, joka on siis se voimakkain mahdollinen. Se kadottaa aknen n. 90% :lla käyttäjistä kokonaan. Itse en sitten vissihin osunut tähän onnelliseen enemmistöön. Mutta kyllä akne onneksi lieventyi todella paljon kuurin jälkeen. Aikaa ja hermoja se vaatii. Minullakin helpottaa "kukinta" aina kesäkuukausina.

      Olen myös miettinyt mahtaako runsas hikoileminen edesauttaa aknea? Olen itse kilpaurheilija ja reenaan n. 10 kertaa viikossa hikitreenin.. En tiedä. Mutta aknen kanssa eläminen ei mielestäni ole mikään este täysipainoiselle elämälle! Taudin kanssa eläminen on täysin omasta asenteesta kiinni. Minulla on paljon rakkaita ystäviä, joita ei todellakaan haittaa iho-ongelmani. Ja jos naamatauluni ei jotain miellytä, niin olkoon se sitten hänen ongelmansa! Asenteella tästäkin selviää. Minä ainakin. Eikä ole liian itsekriittinen vaan etsii myös niitä muita hyviä puolia itsestään! :)

    • Aikuisenakne

      Pitääkin kokeilla, itsellä on syviä kystia ja kaikenlaista pattia joka vaiheessaan koko selkä-myös pakaroissa.
      Ikää 4 ja 5 kympin välillä, jo kuumia aaltoiluja, vuotoriesat on olleet pahojakin, jopa siihen pisteeseen, että toinen lapsistani sai alkunsa primolut-n lääkkeen ansiosta.
      syön kyllä paljon esim. suppista, muutakin missä D- vitamiinia, kalanmaksaöljyä satunnaisesti, ja kaikenlaista "ihmelääkettä" on kutakin tullut kokeiltua, paitsi ei mitään lekurin määräämää. Terolutit pahensi aknen. (joita sain vuotohäröihin keväästä)
      Riipeksii... On ikävä ihan istua, kipeiden pattien takia. Tuntuu että tyhjenevät vasta kun ns. haluavat. Pienemmät paranee nopeemin. selästä suurin osa on yhtä arpea ja silti vaan puskee.

      Onko kellään kokemusta muuten hivenaineista? Itse vedän ihan raudan takia mustikkaa. Tuhdisti. Siis ei kaupan valmisteena, vaan aitoa tiivistettä, ja lisäksi puolukkaa, mustaherukkaa, jne.
      Akne väsyttää. Kutiaa pirullisesti ja kyllä kokeilen sitten d lisällä...

    • Aknesta kärsivä!

      Ihan älytöntä että joku tosissaan jättää lapsia aknen takia tekemättä.. minulla on ollut akne 13 vuodesta lähtien, olen nyt22 ja edelleen on näppylöitä ja on kuoppia ja arpia naamassa ja kyllä ne haittaa mun itseluottamusta todella paljon mutta en minkään huonon ihon takia jättäisi lapsia tekemättä, ihan naurettavaa ajatella noin.. Hirveän pinnallista ja itsekästä ajattelua minun mielestä!
      Tiedettekö että KatyPperryllä on akne ja niin on myös Cameron Diazilla, mutta ei ole niitä se akne estänyt yhtään ja ovat kuuluisia ja menestykkäitä naisia, joten se kuka puhu niistä lapsista voisi vähän miettiä että johtuuko se lapsettomuus tosiaankin niistä näppylöitä vai jostain ihan muusta?...
      Eivätkä ihmiset välitä sun näppylöitä pätkän vertaa jos olet avoin ja mukava ihminen! Ihan oikeasti!

    • Nipsuli

      Paras apu acneen oli Roaccutan kuuri ihotautilääkäriltä!!! Todella paha acneni lähti sillä. Ystävä neuvoi että lääkärille pitää sanoa suoraan ettei antibiootit ja voiteet auta ja että haluaa tuon A-vit.johdannaisiin perustuvan lääkkeen (markkinoiden vahvin ja myös tehokkain lääke). Olen myölhemmin suositellut monelle muullekin ja jokaiselta hävisi acne tämän ansiosta.
      Paras kasvonhoitotuote on ollut nykyisin Lily Aleksandra sarja, jota saa ainakin netistä ja pk-seudun luontaistuotekaupoista.
      Tähän viestiketjuun on nähtävästi iskenyt kasvottomat nettikiusaajat (vähän sama kuin nettivirukset;)), joihin törmää nykyisin vähän väliajoin..tuollaiset "ei lapsia acnea sairastaville" höpöhöpöhöpö!!!!
      Tsemppiä acnen kanssa painiville ja oikeasti acnesta PÄÄSEE jokainen eroon lopullisesti kun ottaa tarpeeksi järeät keinot kehiin!!!!

    • tarkkuutta yksiköihi

      Vanha ketju, mutta pakko puuttua aloittajan mainitsemiin hurjiin D-vitamiinin saantimääriin. D on rasvaliukoinen vitamiini ja liikasaanti voi aiheuttaa vakaviakin haittoja. Tosin tolkun ihminen tajunnee, että D:n ollessa kysymyksessä puhutaan MIKROgrammoista, ei milligrammoista! MILLIgramma lyhennetään mg!

    • Kashmirilainen

      Laitanpa oman kokemuksenikin tähän, kun täältä itsekin muutama vuosi sitten apua etsin. Eli itselläni auttoi ihan älyttömästi jo pelkkä gluteeniton ruokavalio, joka muutenkin oli suht terveellinen. Sitten hakeuduin vielä FLT ravintovalmentajalle (n. vuosi sitten). Sain lähetteen FLTi lääkärille, joka teetti allergiatestit (sis. Igg, ei pelkkää Ige jota vain testataan terveyskeskuksissa yms.) ja selvisi (n. 4 kk sitten), että olen erittäin allerginen maidolle ja kanamunalle (Igg pohajaiisia) jouduin nekn jättämään gluteenin lisäksi kokonaan pois ruokavaliosta. Lisäksi jouduin vähentämään mm. riiisin ja kaurankin syöntiä.Tämä auttoi taas aika paljon lisää ja lisäksi muutenkin tasapainotti ihoa. Myös hormonitestin perusteella oli yhdessä estrogeenipohjaisessa hormonissa tasapainotettavaa, mikä voi onnistua ihan kaalikasveja ruokavalioon lisäämällä. Nyt aloin vielä syömään kaupan pakastealtaan luomu mustaherukoita n. joka toinen päivä, koska olen lukenut, että mustaherukassa on löydetty olevan ihotautigeenien koodaamiseen vaikuttava ainesosa. Tämä kokeiluni on vielä meiko alussa, mutta ihmeekseni tämäkin vaikuttaisi auttavan hitaasti mutta varmasti. Ihoni on nyt jo melko hyvässä kunnossa.

      Nämähän ovat tosiaan yksilöllisiä asioita, mutta tässä on omat kokemukseni. Suosittelisin FLT ravintovalmentajalle menemistä. En siis millekään perus ravintoasiantuntijalle, joka käskee vaan syödä terveellisesti, mutta jolla ei ole käytetävissään esim. Igg allergiatestejä tai muutenkaan hirveästi osaamista.

      Itsekin syön d-vitamiinia säännöllisesti.

      • wrwljr

        Joo, ja onpa sulla kiva loppuelämä edessä tolla ruokavaliolla. Rikas ainakin olet.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1778
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1251
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1164
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1142
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1077
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1021
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      995
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      994
    10. 10
      980
    Aihe