Eräs päivä törmäsin mainokseen, eikä ihme kun syys tulee syvemmäksi.
Nimittäin vanhaan keksintöön kirkasvalolamppu.
"Kuinka se aamulla alkaa loistaa enemmän ja enemmän kuin päivän sarastus ja ihminen herää miellyttävästi, luonnollisella tavalla".
Itsellä iski vasta-aineet tilttiin. Sen mitä itse muistan jo muinoin mummolassa, kun ilta sai, vedettiin verhot ikkunoiden eteen ja sama käytäntö on ollut kaikkialla, toki kotonakin oli.
Muistiini en saanut ensimmäistäkään huushollia, missä olisi yöt olleet verhot levällään. Kyllä ihminen hakee nukkumiselleen pimeyttä kesälläkin.
Itsellä on ollut ainakin pimennysverho ties kuinka kauan ja sen päälle paksummat valoa lähes läpäisemättömät verhot, tai on ollut ainakin paksut verhot, aina.
Meikästä ei olisi nukkumaan verhot auki tai valoverhoissa.
Verhot auki, verhot kiinni.
26
318
Vastaukset
En minä nukkumiseen pimeyttä kaipaa.
Onhan ikkunasta mukva katsella revontulia.
Joskus saattaa jäädä valotkin päälle, eikä sekään nukkumista haittaa.
Olikohan viimesyksynä, kun oli flunssa päällä.
Väsytti niin vietävästi, niin ajattelin olla vähän aikaa selällään. Kun heräsin, kello oli kahdeksan.
Piti pitkän aikaa miettiä, onko se aamu vai ilta, kun oli pimeää. No iltakahvit minä keitin.- ...
On kirkasvalolamppu.
Kyllä sille käyttöä on ollut. Auttaa rytmityksessä pimeinä vuodenaikoina. Kesällä mieluusti pimennysverhoja. Mulla itellä kyllä kiertävä vuorokausirytmi, eikä niin väliä, mikä vuorokaudenaika. Mutta liika pimeys sotkee rytmejä entisestään ja etenkin kesäisin on hankalaa, just kun ei herätessä ole varma, onko aamu, vaiko ilta.
Jotenkin tuntuma, että kyllä se kaamosmasikseen auttaa, vaikea selittää tarkemmin, sellainen tuntuma kuitenkin on tullut. Sinällään, en välitä täydestä pimeydestä, yleensä jonkinlainen valo päällä aina, oli herreillä tai nukkui. Syynä kai silmälasit, pimeässä hankala löytää rillejä tai hahmottaa ympäristöä. Liika valo nukkuissa pahasta, se häiritsee.
Kirkasvalolamput vähän menneen talven lumia. Nykyään rakennetaan joa asiallisia valaistuksia asuntoihin. Ite vaihtelen tässä energiasäästölamppuja ledeihin, sitä mukaa kun tarvitsee. Nykyään saa jo asialliai päivänvaloledejä, tosin aika hinnakkaita, mutta niissä asiallinen valo, ei muuta värimaailmaa, sama kuin olisi pihalla kesäpäivänä. Siinä se idea, pitää imitoida luonnonvaloa, ei kynttilää.
=DW= Jaa, miulla on kyllä ollut kirkasvalolamppu käytössä syksyn pimeimmän ajan jo joitakin vuosia. Ei sitä vielä tarvitse.
Kun yöllä on tottunut työtä tekemään niin vastaavasti myös päivisin nukkumaan, eli valo ei vallan pahasti haittaa, kunhan nyt aurinko ei ihan naamalle paista. Toki työviikkoina vedän kyllä verhot unen ajaksi ikkunoiden eteen, en muuten vaikka päikkäreitä muutenkin otan.- Wassaq
Mitä sä teet työksesi jos aina teet yöllä työtä? Tarjoilijako? Hoitsu?
Minäkin pidän valosta ja siksi aina kevättalvi on niin ihanaa kun alkaa olemaan päivä päivältä valoisampaa. Mutta onneksi ei kuitenkaan pahasti vaikuta nämä syyspimeydet jotka korostuu heti kun pilvistä ja sataa.
Yöllä saa olla pimeätä ja kai kuuluukin olla, jotenkin se tuntuu luonnon sanelemalta järjestykseltä mutta olen minäkin valoissa nukahtanut eräänkin kerran ja televisio on ollut päällä.
Joskus valvottaa jotkut asiat ja yrittäessäni nukahtaa kaipaan pimeyttä.- "Pimeä mies"
Tarkoitinkin, esimerkiksi keskikesä läpi yön valoisaa, eihän siinä nuku nuutunutkaan, täysiä unia kun päivä tulee luomien läpi.
Päikkärit ja torkahdukset eri asia, hetken horros.
Jo alitajuisesti öitä päin sitä haluaa nukkua 'pimeässä' oli kesä tai talvi. Totta se että ihmisillä on erilaisia vuorokausirytmejä.
Kyllä yleensä pitää nukkuessa olla hämärää/pimeää.
Tarpeeksi väsyneenä pystyy nukkumaan myös valoisassa, mutta helposti peiton tai lakanan kulma osuu valoa himmentämää.- "Pimeä mies"
Kumma reaktio se, että itsekin jos harvoin haluan torkahtaa päivällä, laitan naaman eteen sohvatyynyn tai jotakin.
Kesällä ja talvella on niin pimeää makuuhuoneessa kun mahdollista.
Eli aina on pimeää siellä.
Makuuhuoneessa käyn vain nukkumassa ja muissa huoneissa on hereillä olon elämä.
Kolmivuoro tekee sen että makkari on ikuisesti pimeä.
Vois olla vaikka ikkunaton se, mutta kun sellaisia makuuhuoneita ei tehdä niin systeemit on ikkunoissa.- "Pimeä mies"
Hyvä systeemi. Ja hyvä idea tuo ikkunattomat makkarit. Miksi niitä ei ole hoksattu tehdä?
Ehkäpä se olisi tulevaisuuden löytö/uutuus jolla erikoisuudella menisi kaupaksi kokonainen kerrostalo. Kelpaisi itsellekin. Ikipimeä makkari. Pistän muistiin. - ...
"Pimeä mies" kirjoitti:
Hyvä systeemi. Ja hyvä idea tuo ikkunattomat makkarit. Miksi niitä ei ole hoksattu tehdä?
Ehkäpä se olisi tulevaisuuden löytö/uutuus jolla erikoisuudella menisi kaupaksi kokonainen kerrostalo. Kelpaisi itsellekin. Ikipimeä makkari. Pistän muistiin.Rakennusmääräykset.
Liittyy muistaakseni poistumisreitteihin. Mitä teet ikkunattomassa huoneessa, kun oven takana roihuaa tulipalo?
Ihan hyviä pimennysverhoja kaupoissa. Kaihtimet, valoa läpäisettömät rulla/ tavalliset verhot. Ikkunan voi periaatteessa teipata umpeenkin, mutta ikkuna pitää asuinhuoneessa olla.
=DW= - "Pimeä mies"
... kirjoitti:
Rakennusmääräykset.
Liittyy muistaakseni poistumisreitteihin. Mitä teet ikkunattomassa huoneessa, kun oven takana roihuaa tulipalo?
Ihan hyviä pimennysverhoja kaupoissa. Kaihtimet, valoa läpäisettömät rulla/ tavalliset verhot. Ikkunan voi periaatteessa teipata umpeenkin, mutta ikkuna pitää asuinhuoneessa olla.
=DW=Kyllä sitä on aika voimaton jossain 4 - 9 kerroksessa, tuhoon tuomittu, jos makuuhuoneen oven takana roihuaa tulipalo, siinä ei pahvinen väliovi enää auta eikä ole merkitystä onko ikkunaa vai ei.
Parveke olisi jo eri asia.
Mutta verhoissa löytyy kuten avauksessa mainitsin. - ...
"Pimeä mies" kirjoitti:
Kyllä sitä on aika voimaton jossain 4 - 9 kerroksessa, tuhoon tuomittu, jos makuuhuoneen oven takana roihuaa tulipalo, siinä ei pahvinen väliovi enää auta eikä ole merkitystä onko ikkunaa vai ei.
Parveke olisi jo eri asia.
Mutta verhoissa löytyy kuten avauksessa mainitsin.Paloauto saa ikkunan kautta pelastettua ihmisiä, seinien sisäpuolelle ei helpolla pääse, eikä edes voi tietää, onko siellä ihmisiä. Muualla päin maailmaa palotikkaita kerrostaloissa, suomessa ei.
Poistumis- ja pelastamisväylät oltava olemassa. Sitäpaitsi, tuli toki tarvitsee happea palaakseen, ihminen hengitettäväkseen, lukemani mukaan, käytännössä kaikki tulipaloissa menehtyneet ihmiset ovat tukehtuneet. Hankala hengittää, jos tulipalo polttaa kaiken hapen asunnosta, vaikka tuli ei suoranaisesti uhkaisikaan. Palohan voi olla jossain muussa kerroksessa, että se ei suoranaisesti aiheuta vaaraa, mutta poistuminen asunnosta mahdotonta.
=DW= ... kirjoitti:
Rakennusmääräykset.
=DW=Verhot vaikka olis valoverhotkin päästää yllättävän paljon valoa sisään sieltä reunoista.
Ne pitää tuunata ikkunaan silleen ettei välit ole auki.
Mun makkarin ikkunoissa on sellainen systeemi ettei se anna valoa mistään.- "P m"
tulisilla kirjoitti:
Verhot vaikka olis valoverhotkin päästää yllättävän paljon valoa sisään sieltä reunoista.
Ne pitää tuunata ikkunaan silleen ettei välit ole auki.
Mun makkarin ikkunoissa on sellainen systeemi ettei se anna valoa mistään.Juuri näin on. Jokainen verho päästää valoa, tai sitten se pitäisi naulata ikkunapuitteisiin :) Siksi on hyvä olla muut verhot jotka voi vetäistä lisukkeeksi. Omaa pimennysverhoa en ole alkanut tuunaamaan eli rullaverhoa.
- Yksityisyyttä
Verhot kiinni, ei siksi etten näkisi ulos, vaan siksi ettei kukaan näe sisään. Ei haittaisi jos aurinko kurkkaa, mutta muut kurkkijat haittaisivat.
- "P m"
Riippuu kuinka alhaalla asuu tai kuinka lähellä on seuraava talo? Kurkkijat ja jopa mahdolliset kiikaroijat ovat ikävä lisä lähiöissä.
No en usko että kiikaroijia juurikaan. Itsellä tosin löytyy kiikarit vaan eipä ole tullut mieleenkään alkaa zoomata naapuri taloihin.
Kiikarit on matkoja ja luontoa varten tai jos joku erityinen tapahtuma.
- :D,nukkumatti tulee!
Itse nukun silkkihuivi kietottuen pääni ympäri (ei solmua) ja peittäen silmäni. Pitkä huivi pysyy hyvin päässäni vaikka kierrän kyljelleni tai selälleni sängyssä.
Riippumatta vuodenajoista ja nukkuma-ajoista.
Opin käyttämään huivia, kun sairastuin pahaan iskiakseen. Sittemmin löysin miellyttävämmän, - silkkihuivin.
Verhotkin kiinni.- "P m"
Idea tuokin.
Jotkuthan käyttävät mustia silmälappuja. Olen sellaisia nähnyt ja epäillyt pysyykö ne silmillä koko yön. Ennen kaikkea jollain naru virityksellä.
Ne kai pitäisi liimata tai teipata ensin. - Pimeähormonia
"P m" kirjoitti:
Idea tuokin.
Jotkuthan käyttävät mustia silmälappuja. Olen sellaisia nähnyt ja epäillyt pysyykö ne silmillä koko yön. Ennen kaikkea jollain naru virityksellä.
Ne kai pitäisi liimata tai teipata ensin.Tein itselleni mustasta sametista silmiä peittävän naamion. Siinä on kaksi litteää kuminauhaa, jotka menevät takaa ristiin. Hyvin pysyy paikallaan. Naamio on kooltaan niin iso, että se suojaa osittain myös otsaa, poskipäitä ja ohimoita vedolta. Tein sen eräälle laivamatkalle, koska hyttien ilmanvaihto saa silmäni ärtymään ja pään kipeäksi. Hytissä on hyvä pitää valot päällä, ettei pölähdä pimeässä käytävään vessan sijaan. Pimennysnaamio on senkin vuoksi tarpeellinen.
Käpyrauhanen erittää pimeässä ja hämärässä pimeähormonia eli melatoniinia, joka antaa luonnollisen unen. Valoisassa sen erittyminen ehtyy. Etenkin sininen valo lopettaa melatoniinin erityksen. Kirkas valo nukkumaanmenoaikana voi aiheuttaa nukahtamisvaikeuksia. Ainakin kannattaa laittaa silmät kiinni, jos yrittää nukkua valoisassa.
- Hei kun keikuskelen
Minulla ei ole kärsää. Minulla ei ole saparoa. En röhki.
Tuosta "ei:iyestä" huolimatta possu ryömii sisääni, kun pistän kirjan yöpöydälle ja sammutan lukuvalon.
Nukun kuin pieni vai öh... pitäskö kuiteski kirjottaa, että nukun kuin isoo possu, huolimatta eri asteisista valoista.
Kun nukun, niin nukun vaipuneena jonnekin kauas pois-pois.
Herään aamulla, kun possu kämpii veks mun sisältä. Possu ei lähde likkeelle minkään valon sanelemana toimintana, vaan juuri presiis silloin, kun oon saanut unitarpeeni tyydytettyä.
Äänet, valot ja muut vastaavat, eivät tunkeudu minuun nukkuessani.
Pimennysverhoja minulla ei ole ollut koskaan.- * * *
Joillakin on helppoa. Eikös sitä sanota että synnittömät ja kun on puhdas omatunto niin nukkuu huolettomasti.
Kimi Räikkösellä on kuulemma uskomattomat unen lahjat. Menee lentokoneeseen, pistää silmät kiinni ja nukkuu kuin vauva lähes koko matkan. Ihan sama mikä vuorokauden aika.
Eipä ole koskaan tullut mieleen, että jotain kirkasvalolamppua tarvitsisin, ainakaan tuolla mainoksen tarkoittamalla tavalla.
Toisaalta, en tarvitse myöskään niitä pimennysverhoja. Ihan saman tekevää, onko nukkuessa pimeää vai valoisaa, unet näkyy yhtä lailla molemmissa.- keinoja tarvitaan
Toisille tulee hienot unilahjat, toisille taas ei, heillä on kova homma etsiä sopivaa keinoa. Joten tämä aloitus on ajankohtainen unettomille. Siis ei kiitos uni- tai nukahtamislääkkeelle!
Lisää vinkkejä unettomille luonnon menetelmin, kiitos! :)- Hypnoteekkinen.
Simsalapimpsalapimppi - NUKU!
Vitsi tietenkin.
Kai se on totta, että ihmisten unentarve on yksilöllinen, oli pimeää tai ei.
Toiset nukkuu toiset valvoo. Vaan tottahan on ettei se valvominenkaan ole kovin terveellistä. Hyvä olisi nukkua edes 5 - 6 h - ilman lääkkeitä mielellään.
Vanha kansa heittäisi huulaata lämpimästä maidosta ja sipulimaidosta, vihreä, punainen, ruskea tee, unen antajina. Ei ne tepsi kaikkiin.
Huono sanoa. Itsekin nukun vaihtelevasti ja pyrin olemaan tyytyväinen vähiinkin uniin. Jos kun sellainen yö osuu kohdalle.
- päivä kerralla
Itse olen tässä iässä melkoinen iltavirkku. Nukun aina 8-9 h. Minua ei odota mikään huominen.
Yksineläjänä olen elämäni herra.
Silti kaikki hyvin, ainakin toistaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262486- 1142106
- 1221779
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?911732Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91527Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161271086Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891001Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15959