Sienet/kuivaaminen

Harmitus

Kuivasin suppilovahveroita sisälle pellin päällä pari päivää. Nyt ne on mustia kuivia koppuroita. Onko pilalla? Vai mistä tuo musta väri johtuu.

23

7399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fsdgasdfadfadfasdf

      ei ole pilalla. suppilovahviro menee ihan kuivurillakin mustaksi. silti se on aivan syömäkelpoinen.
      itse olen kuivannut noita aina niin, että kuumennan ne uunissa 200 asteessa 5 min, jolloin niistä lähtee runsaasti vettä pois. sen jälkeen kuivuriin niin kauaksi kuin tarve vaatii. en tiedä kauan vaatii, aina olen katsonut vasta kun ne on täysin kuivia :D

      tässä vanhahkossa ketjussa on kanssa tästä asiasta:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/2163441

      • amaliaaaa

        Ei kannata kuumentaa, häviää vitamiinit ja varmaan vielä hivenaineetkin. itse kuivatän takan päällä, varmistan vielä että ei ole kuuma. hyvin kuivuvat ilman kuumennustakin.


      • bgdfstfdsrtdgsrdg
        amaliaaaa kirjoitti:

        Ei kannata kuumentaa, häviää vitamiinit ja varmaan vielä hivenaineetkin. itse kuivatän takan päällä, varmistan vielä että ei ole kuuma. hyvin kuivuvat ilman kuumennustakin.

        taidatpa olla aivan oikeassa. laitoin nyt satsin kuivuriin ilman kuumennusta. uunin ehdin jo lämmittämään, mutta sitten luin viestisi.
        katsotaan kauanko kestää ilman kuumennusta kuivaa. ei sillä että minulla kiire olisi, mutta kun noita sieniä on metsä niin täynnä ja pitäisi koko talveksi saada.
        taidan osan laittaa suosiolla pakkaseen. se on vähän epävarma tapa täällä maalla, kun päivien sähkökatkoja talvella. toivottavasti osuu kovan pakkasen aikaan, niin pihalla säilyy sen ajan. siksi olen pyrkinyt säilömään kaiken etikalla, kuivaamalla tai suolalla.


      • Harmitus
        bgdfstfdsrtdgsrdg kirjoitti:

        taidatpa olla aivan oikeassa. laitoin nyt satsin kuivuriin ilman kuumennusta. uunin ehdin jo lämmittämään, mutta sitten luin viestisi.
        katsotaan kauanko kestää ilman kuumennusta kuivaa. ei sillä että minulla kiire olisi, mutta kun noita sieniä on metsä niin täynnä ja pitäisi koko talveksi saada.
        taidan osan laittaa suosiolla pakkaseen. se on vähän epävarma tapa täällä maalla, kun päivien sähkökatkoja talvella. toivottavasti osuu kovan pakkasen aikaan, niin pihalla säilyy sen ajan. siksi olen pyrkinyt säilömään kaiken etikalla, kuivaamalla tai suolalla.

        Aloittaja ei kuumentanut sieniä uunissa vaan ihan pellin päällä ja parissa päiväksi mustaksi menivät -kuivaksi koppuraksi. Olen niistä kyllä ruokaa tehnyt -jotkut väittivät vaan sienien olevan pilalla.


      • gfsdrgbdfsgdfgzgzg
        Harmitus kirjoitti:

        Aloittaja ei kuumentanut sieniä uunissa vaan ihan pellin päällä ja parissa päiväksi mustaksi menivät -kuivaksi koppuraksi. Olen niistä kyllä ruokaa tehnyt -jotkut väittivät vaan sienien olevan pilalla.

        >>kuivaksi koppuraksi>>

        se on se kuivaamisen ideakin :)
        ja mustaksi nuo suppikset menee, kuivaa ne ihan millä tavalla tahansa. ei vaikuta makuun mitenkään.


      • amaliaaaa
        bgdfstfdsrtdgsrdg kirjoitti:

        taidatpa olla aivan oikeassa. laitoin nyt satsin kuivuriin ilman kuumennusta. uunin ehdin jo lämmittämään, mutta sitten luin viestisi.
        katsotaan kauanko kestää ilman kuumennusta kuivaa. ei sillä että minulla kiire olisi, mutta kun noita sieniä on metsä niin täynnä ja pitäisi koko talveksi saada.
        taidan osan laittaa suosiolla pakkaseen. se on vähän epävarma tapa täällä maalla, kun päivien sähkökatkoja talvella. toivottavasti osuu kovan pakkasen aikaan, niin pihalla säilyy sen ajan. siksi olen pyrkinyt säilömään kaiken etikalla, kuivaamalla tai suolalla.

        Kyllä uunissakin voi kuivattaa mutta pidä luukku auki ja lämpö noin 30C niin vitamiinit ja hivenaineet säilyy. Meillä on kehikko jonka päällä ikkunaverkko, sen päässä pöytö tuuletin, kuivuu vuorokaudessa. Pakattu laipurkkeihin ja osa ilmatiiviisiin migrip-pusseihin. Säilyy noin 3-vuotta. siitä vaan liotetaan käyttötarpeen mukaan maitoon tai veteen ja hyviä ovat.


      • amaliaaaaaaa
        gfsdrgbdfsgdfgzgzg kirjoitti:

        >>kuivaksi koppuraksi>>

        se on se kuivaamisen ideakin :)
        ja mustaksi nuo suppikset menee, kuivaa ne ihan millä tavalla tahansa. ei vaikuta makuun mitenkään.

        suppikset on hyviä kuivattuina, maku tosiaan säilyy. Oon myös pakastanut mutta tunuu vaan hukkuvan sinne pakasteeseen. Itse pidän kuivatuista kun voi säilyttää keittiön kaapeissa, näkyvissä. Ovat hyviä sekoitettuna esim. jauhelihakastikkeeseen, jauheliha pizzaan, keittoihin ja mitä nyt sitten keksiikin. Olisi mukava kuulla mihin kaikkeen sieniharrastajat näitä kuivattuja suppiksia käyttä.


      • 18+8

        Olen kuivannut suppilovahveroita ihan huoneenlämmössä (kerrostaloasunto) paperin päällä ja ei ole mennyt mustaksi kun olen ensin puristanut niistä liiat vedet pois ja välillä "pöyhinyt" kuivaamisen aikana. Liian paljoa ei kannata myöskään laittaa kerrallaan niin kuivuu paremmin. Eräs sienineuvoja sanoi että mustuneet on pilalla ja kannattaa heittää pois.
        Nyt kuivasin Ellokselta ostettujen neuleiden kuivaustasojen päällä ja hyvin onnistui kun laitoin tuulettimen pöhisemään siihen viereen.


    • vape

      Syitä on monia, ainakin:
      - Lämpötila on ollut liian korkea
      - Sienet ovat olleet kosteita, ja uunin tuuletus ei ole riittänyt. Kai sinulla oli luukku auki?
      Jonkinlainen tuuletus saattaa olla tarpeen.

      Mustatkin sienet lienevät käyttökelpoisia, mutta vaaleat ovat toki houkuttelevamman näköisiä.

    • hyväksi havaittu

      Laitan suppilot yöksi lattialle missä on lämmitys, sanomalehden päälle, jonka päällä on tal pap, lähtee liika vesi yön aikana hyvin. Aamulla laitan kiertoilmauuniin 2 pellillistä kerrallaan, lämpöä vain sen verran että just on. Välillä vaihdan pellin paikkaa ja kääntelen muutenkin. Tulee vaaleita, kauniita suppiksia, ei mustu yhtään

    • suppikset

      Kuivatan saunan lauteella pellava pyyhkeiden päällä. Saunassa on aina valmis kiuas joten siellä on sopiva lämpö. Kuivaa parissa vuorokaudessa ja ovat kauniin ruskeita.En onnistunut saamaan uunissa kun just niitä mustia koppuroita kuivia koppuroita ne kyllä pitää olla että säilyvät mutta ei mustia.Toinen konsti on tietysti kuivattaa uunin päällä jos sellainen on.

    • SamiNeva

      Kuivaan suppiksia kuivurilla, mutta ne kuivuvat hyvin myös huoneen lämmössä sanomalehden, talouspaperin tai pyyhkeen päällä, jos vain viitsii niitä käännellä. Isoimmat kannattaa leikellä osiin.

      Tavallisessa uunissa sienet paistuvat ikäviksi, mustiksi koppuroiksi.
      Entsyymitoiminta luultavasti kiihtyy ja vitamiinit ym. hajoavat? Kiertoilmauunista en tiedä, mutta lämpötilaa ei kannata missään tapauksessa nostaa yli 50 asteen.

    • AlienAted

      Marketista löytyy 40egellä kuivureita, joissa on 5 kuivatustasoa. About 10 - 12 tuntia pöhötystä ja sienet ovat kivan rapsakkaita. Paperipussissa säilyvät sitten maailman tappiin eli vaikka talven yli.

    • Kotitarvekuivuri

      Kuivuri on järjettömän hyödyllinen ja halpiskuivuritkin toimivat hyvin. Meillä pörisee tähän aikaan vuodesta viikosta toiseen ympäri vuorokauden. Suppikset kuivuvat vuorokaudessa ja kanttarellit kahdessa. Jos sattuu, että jonakin päivänä ei ole sieniä kuivattavaksi, pilkomme kuivuriin omenoita. Laite on maksanut itsensä varmaan satakertaisesti.

      • Kuivatus

        Ihmettelen tuota aikaa -kuivuvat vuorokaudessa. Minun kuivurilla (eikä ollut kallis) suppikset ovat kuivat n. 4 h -kuten ohjekirjassakin sanotaan. Ihan kuivilta ainakin tuntuvat. Onko sinun kuivurissa lämpötilan säätö?


      • Kotitarvekuivuri
        Kuivatus kirjoitti:

        Ihmettelen tuota aikaa -kuivuvat vuorokaudessa. Minun kuivurilla (eikä ollut kallis) suppikset ovat kuivat n. 4 h -kuten ohjekirjassakin sanotaan. Ihan kuivilta ainakin tuntuvat. Onko sinun kuivurissa lämpötilan säätö?

        Ei ole säätöä. Kun sen laittaa päälle, se menee johonkin ennalta säädettyyn lämpötilaan. Ehkäpä tuo 4 h riittäisi alimpaan ritilään, mutta ylimmissä ritilöissä olevat ovat siinä vaiheessa vielä selvästi kosteita.

        Tykkään myöskin saada ne rutikuiviksi (niin että ne murenevat pölyksi kämmenien välissä hieroessa) ja siihen ei 4 h riitä alimmallakaan ritilällä.


    • Erällä 1956

      Paljon porukkaa ostaa kuivurin www.ssj-import.com paikasta. Sieltä meidän erämiehet osti ne kanssa.

    • Kosuh

      OLen vuosikaudet kuivannut suppilovahverot ja mustat torvisienet sanomalehden päällä. PIlkon ne sormin ja heitän lehden päälle. Niitä on kyllä hyvä pyöritellä silloin tällöin. Puu-uuniin laitan tulet parina ensimmäisenä kuivatuspäivänä.

    • sienikkökö

      Asun normi kerrostaloasunnossa ja olen aina kuivattanut suppikset
      sanomalehden päällä ihan olkkarin lattialla. Minulla kun ei ole lapsia/lemmikkejä,
      ainoastaan mies....
      Hyvin kuivuvat putsattuina/pienittyinä.

      Kolme vuorokautta ja ovat valmiita paperipusseihin,joissa niitä säilytän.

      Kuivatussa vitamiinit säilyvät kaikkein parhaiten. Ja säilytystilavuus on pienin mahdollinen.
      Näin niitä voi käyttää mm retkimuonissa.
      Ja vaikka ihan missä vaan muonissa. Hyviä ovat.
      Kuivattu sieni säilyy jopa viisi vuotta oikein säilytettynä.

      • eerikki62

        joo säilyvät helposti ainakin 5 vuotta ja lähes rajattomasti... ei missään nimessä kannata yrittää uunikuivatusta, kuin ehkä kiertoilmauunissa korkeintaan ja siinäkin hyvin alhaisella alle 35 asteen lämpötilassa. Lattialämmitys on erinomaunen kellä sellainen on. Lämpöpatterin läheisyys, jääkaapin yläosa... takan edusta... mutta kyllä nimenomaan sienikuivuri on varma ja fiksuin mahdollinen hankinta ... esim. Evermatt tai Severin. Lisätasoja eli ritilöitä saa ostettua niihin kun haluaa kasvattaa kapasiteettia... Sienet eivät saa siis mustua, siinä on silloin tullut hivenainehävikkiä ja ovat alkaneet tavallaan kypsyä... ei normaalilla tavalla vaan... hmm, en kyllä käyttäisi noita mustuneita, kuin korkeintaan jauheeksi kuivattuna mutta hankalaa tuollaisia on enää jauhaakaan, ovat käyneet niin sitkeiksi ja koviksi... harmi! Käykääpä hakemassa lisää tietoa esim. Kotihiiren Sienipolku foorumilta! ... Myös Mauri Korhosen sienikirjoihin kannattaa tutustua...


    • Kuivatus

      Minä olen ja kuivannut lattialla, sanomalehden päällä, lämpöpuhallin lisäksi, usein käytän auton sisätilalämppäriä, lämpö säätyy itsestään sopivaksi, ja ovi rakosilleen.

      • harmitus

        Aloittaja ilmoittaa ostaneensa Evermat -kuivurin ja kyllä olen ollut tyytyväinen. Ohjekirjan mukaan kuivattelin suppiksia ja omenalohkoja ja hyvää on tullut. Ostan vielä pari lisäritilää (mukana tuli 4). Kuivausaika suppiksille n. 4 tuntia ja se tuntuu riittävän. Oikein tyytyväinen olen ollut -miksi en ostanut aiemmin.


    • Anonyymi

      Täällä ois poltto puuta kaupan jos joku haluaa ostaa 160 pino motti sekä puuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe