Hankin kesällä käytetyn veneen jossa on septitankki.Unohdin (tietysti)myyjän ohjeet s-tankin osalta. Olen kerran sen tyhjentänyt,tietämättä tyhjentyikö se,koska en näe tankin seinän läpi kuten myyjä kehoitti katsomaan. Kysymys kuuluukin: Pitääkö "säätimet"/ venttiilit olla normaali asennoissa tyhjentäessä tankkia ja laitetaanko lopuksi jotain kemikaalia ja mitä ja mistä, eli pöntöstä vai tyhjennysreiästä?Neuvoista Kiitollinen.
Septin tyhjennys talveksi
41
4987
Vastaukset
- T
Minulla oli rosteritankki, otin huohotinletkun irti ja laitoin ohuen kepin reikään mittatikuksi, siitä huomasi oliko tankki tyhjä. Jokainen asennus on vähän omanlaisensa kannattaa tutkia sitä kansiläpiviennin letkua yleensä se tulee kolmitiehanaan jossa on joko imutyhjennysasento tai tyhjennys mereen-asento.
Jotkut laittavat jäänestoainetta pönttöön ja pumppaavat sieltä vähän tankkiin ja letkustoihin. Asiasta on vähän kahta mieltä, ilmeisesti se punainen veneisiin tarkoitettu (ei missään nimessä auton moottorin jäänesto) ainakin soveltuu. Itse olen sitä käyttänyt, jotkut väittävät että pumpun tiivisteet turpoavat siitä mutta en ole semmoista havainnut. Runkoläpivienti kannattaa avata jotta siellä oleva vesi pääsee talveksi pois.- M.D.
Mistä tuota juoma- ja wc-vedelle tarkoitettua jäänestoa kannattaisi hankkia? Löytyykö Motonetista yms. halpistavarataloista, vai pitääkö hakea venetarvikeliikkeestä? Meredinissä hinta ainakin on aika kova. Itse olen aiemmin laittanut wc:hen tavallista vihreää glykolia, ja se on toiminut hyvin. Onko septitankin pumpum kumi sitten herkempää turpoamiselle kuin itse wc:n? Vai onko glykolin ja juomeveteen tarkoitetun jääneston välillä edes eroa turvottavan vaikutuksen osalta?
Juomaveteen nyt ei glykolia tietenkään saa laittaa, koska se on myrkyllistä, mutta wc/septiin ja suikukaivoon kai sentään voi? Eli kun ensin on imenyt septin tyhjäksi, ja pumpannut systeemin läpi vielä makeaa vettä että kaikki varmasti huuhtoutuu, lorauttaa pyttyyn glykolia, pumppaa sen wc:n pumpulla septitankkiin, ja siitä septin poistopumpulla sen verran, että tulee pohjaläpivientiin saakka? Ja pohjaläpivienti puoliksi auki 45 asteen kulmaan, jotta siihen ei jää vesitaskua sitä halkaisemaan. Ei siis kokonaan auki.
- fiktio vai fakta?
Mihin perustuu käsitys, että glykoli turmelee tiivisteet ym.? Itse olen joka syksy lorauttanut pakkasnestettä (sitä vihreäksi värjättyä glykoliliuosta) pönttöön ja pumpannut septitankkiin. Tiivisteet on yhä kunnossa samoin kuin pumpun venttiilit. Myöskään moottorin impelleri, joka on talvet jäähdytykseen imaistussa glykoliliuoksessa ei näytä kärsivän. Tarkistan impellerin aina keväthuollon yhteydessä enkä enää viime vuosina ole poistanut impelleriä talveksi. En ole huomannut eroa.
Autoni jäähdytysjärjestelmässä on glykolit ympärivuotisesti eikä jäähdyttimen kumiletkut näytä menneen miksikään.
Onko pakkasnesteen haitta tiivisteille fiktio vai fakta?
Läpivientihanat olen aina jättänyt auki (enkä 45 asteen asentoon) eikä yksikään hana ole särkynyt mistään veneestäni.- 9231
Sama kokemus täälläkin.
- Näinkin
Veneessäni septitankin pohjassa on liitos, josta menee haara imutyhjennysliitimeen kannelle ja toinen pohjan läpi, eli tankki tyhjentyy painovoimaisesti mereen, jos jölkimmäinen avataan. Matkalla telakalle käyn tyhjentämässä septin imupaikkaan, jätän pohjahanan auki ja huuhtelen systeemiä merivedellä. Kuivilla jätän pohjahanan puoliksi auki kunhan olen ensin suihmutellut ohutta öljyä tankin huoltoaukosta pohjan suuntaan ja annan sen valua silloin kiinni olevaan hanaan. Sitten vielä muutama kiinni-aukiliike hanaan.
WC.n pumpun olen purkanut ja putsannut ja jättänyt auki kevättä varten tyhjään pesuvatiin wc:n lattialle. Ei ole iso homma, Keväällä sitten tiivisteiden voitelu, kokoaminen sekä tankin pohjahana kiinni ja a-vot, eikun istunnolle. - 8+13
KAIKKI kuulaventtiilit 45 asteen kulmaan auki, jotta poskissa oleva vesi pääsee pois eikä venttiili halkea!
- Seppomartti
Missä kohdassa venttiilissä on aukiasennossa vesilammikko? Pikemminkin vettä jää viistoasennossa ja tuskin silloinkaan kuin pieneen osaan putken halkaisijasta eli merkityksetön määrä laajentumisen kannalta. Jälleen yksi veneilyn myytti?
- WM
Seppomartti kirjoitti:
Missä kohdassa venttiilissä on aukiasennossa vesilammikko? Pikemminkin vettä jää viistoasennossa ja tuskin silloinkaan kuin pieneen osaan putken halkaisijasta eli merkityksetön määrä laajentumisen kannalta. Jälleen yksi veneilyn myytti?
Venttiilipallon ja pesän väliin voi jäädä vettä, jos esim avaat ja sulket venttiilin kuin se on vesilinjan alapuolella. Avaa ja sulke se muuataman kerran sen ollessa kuivana, silloin vesi valuu pois kaikilta puolilta, eikä se jäädy rikki. Olen nähnyt monta halki jäätynyttä palloventtilipesää.
- 4+6
Seppomartti kirjoitti:
Missä kohdassa venttiilissä on aukiasennossa vesilammikko? Pikemminkin vettä jää viistoasennossa ja tuskin silloinkaan kuin pieneen osaan putken halkaisijasta eli merkityksetön määrä laajentumisen kannalta. Jälleen yksi veneilyn myytti?
Hyvä Seppomartti,
Kyllä tämä on ihan faktaa. Venttiilissä on sivuilla ontelot ja jos venttiili on kiinni tai auki asennossa, yhteys tuolta ulkoilmaan on suljettu. Kun kuula on. 45 aste kulmassa, osa kuulan reiästä on yhteydessä onteloon ja osa ventttiilin kulkuaukkoon.
Talvisäilytyksessä venttiilin oikea asento on sen 45 astetta, jolloin venttiilin kääntelystä huolimatta sisään jäänyt vesitilkka saa vapaan paisuntatilan.
Veneilyn myyteistä eikä MUTU jutuista kyse. Puhun yhden haljenneen septiventtiilin kokemuksella ja sain perehdytyksen tuohon 45 asteen juttuun.
Ja vielä, hyvä Seppomartti, pyydän, älä ota kantaa asioihin mistä et mitään tiedä. - MikäVitunPalllo?
4+6 kirjoitti:
Hyvä Seppomartti,
Kyllä tämä on ihan faktaa. Venttiilissä on sivuilla ontelot ja jos venttiili on kiinni tai auki asennossa, yhteys tuolta ulkoilmaan on suljettu. Kun kuula on. 45 aste kulmassa, osa kuulan reiästä on yhteydessä onteloon ja osa ventttiilin kulkuaukkoon.
Talvisäilytyksessä venttiilin oikea asento on sen 45 astetta, jolloin venttiilin kääntelystä huolimatta sisään jäänyt vesitilkka saa vapaan paisuntatilan.
Veneilyn myyteistä eikä MUTU jutuista kyse. Puhun yhden haljenneen septiventtiilin kokemuksella ja sain perehdytyksen tuohon 45 asteen juttuun.
Ja vielä, hyvä Seppomartti, pyydän, älä ota kantaa asioihin mistä et mitään tiedä.Jaa, päteekö tämä oikeisin läpivientiventtileihin, kuten esim. Blakes? Siis selalisiin, jotka on suunniteltu venekäyttöön...?
- seppomartti
4+6 kirjoitti:
Hyvä Seppomartti,
Kyllä tämä on ihan faktaa. Venttiilissä on sivuilla ontelot ja jos venttiili on kiinni tai auki asennossa, yhteys tuolta ulkoilmaan on suljettu. Kun kuula on. 45 aste kulmassa, osa kuulan reiästä on yhteydessä onteloon ja osa ventttiilin kulkuaukkoon.
Talvisäilytyksessä venttiilin oikea asento on sen 45 astetta, jolloin venttiilin kääntelystä huolimatta sisään jäänyt vesitilkka saa vapaan paisuntatilan.
Veneilyn myyteistä eikä MUTU jutuista kyse. Puhun yhden haljenneen septiventtiilin kokemuksella ja sain perehdytyksen tuohon 45 asteen juttuun.
Ja vielä, hyvä Seppomartti, pyydän, älä ota kantaa asioihin mistä et mitään tiedä.Valitettavasti yllä oleva vuodatus venttiileistä on pelkkää potaskaa
- palloventtiilissä on pallon muodon mukaiset ontelot- muutenhan pallo ei pyörisi
- täysin auki asennossa venttiilin pallo täyttää "ontelon" tilavuuden kokonaan
eikä jää vedelle mitään tilavuutta -mitään lisäonteloita ole olemassa.
- 45 astetta auki jättää osan "sivuontelon" tilavuudesta auki ja sinne vettä.
- 45 astetta auki jättää puolet aukosta suljetuksi ja koska pohjan läpivientiventtiilit eivät ole vaakatasossa vaan viistossa pinnassa niin palloventtiilin päälle jää vettä sitä enemmä mitä mitä viistomi pon asento ja mitä lähempänä asento on suljettua.
Täytyi ihan testata uudella Trudesign (kuin Marelon) yhden tuuman veneventtiilillä. Mitään vesijäämiä ei löytynyt täysin asennossa ravistelemalla tai kääntelemällä.
Käytännön merkitystä venttiilin asennolla ei ole koska jäämän määrät auki on pari tippaa ja vinossa asennossa 2-3 enemmän. Ne ehtivät haihtua ennen pakkasia. SIIS JÄLLEEN YKSI VENEILYN MYYTTI - seppomartti
seppomartti kirjoitti:
Valitettavasti yllä oleva vuodatus venttiileistä on pelkkää potaskaa
- palloventtiilissä on pallon muodon mukaiset ontelot- muutenhan pallo ei pyörisi
- täysin auki asennossa venttiilin pallo täyttää "ontelon" tilavuuden kokonaan
eikä jää vedelle mitään tilavuutta -mitään lisäonteloita ole olemassa.
- 45 astetta auki jättää osan "sivuontelon" tilavuudesta auki ja sinne vettä.
- 45 astetta auki jättää puolet aukosta suljetuksi ja koska pohjan läpivientiventtiilit eivät ole vaakatasossa vaan viistossa pinnassa niin palloventtiilin päälle jää vettä sitä enemmä mitä mitä viistomi pon asento ja mitä lähempänä asento on suljettua.
Täytyi ihan testata uudella Trudesign (kuin Marelon) yhden tuuman veneventtiilillä. Mitään vesijäämiä ei löytynyt täysin asennossa ravistelemalla tai kääntelemällä.
Käytännön merkitystä venttiilin asennolla ei ole koska jäämän määrät auki on pari tippaa ja vinossa asennossa 2-3 enemmän. Ne ehtivät haihtua ennen pakkasia. SIIS JÄLLEEN YKSI VENEILYN MYYTTINo lisään vielä saman tien toisen myytin: pakkasnesteen värin. Etyleeniglykoli on väritön ja myrkyllinen alkoholi. Tenu pitää määräysten mukaan värjätä ja pullon kyljessä pitäisi lukea, mitä siinä on sisällä. Eli jos ja kun lukee etyleeniglykoli niin värillä ei ole merkitystä, se on vain merkkiaine.
- 23
seppomartti kirjoitti:
No lisään vielä saman tien toisen myytin: pakkasnesteen värin. Etyleeniglykoli on väritön ja myrkyllinen alkoholi. Tenu pitää määräysten mukaan värjätä ja pullon kyljessä pitäisi lukea, mitä siinä on sisällä. Eli jos ja kun lukee etyleeniglykoli niin värillä ei ole merkitystä, se on vain merkkiaine.
eikö tenu ole denaturoitua alkoholia, eli polttoaineeseen lisättävä jäänesto
- Ei jäätymisen vuoksi
seppomartti kirjoitti:
Valitettavasti yllä oleva vuodatus venttiileistä on pelkkää potaskaa
- palloventtiilissä on pallon muodon mukaiset ontelot- muutenhan pallo ei pyörisi
- täysin auki asennossa venttiilin pallo täyttää "ontelon" tilavuuden kokonaan
eikä jää vedelle mitään tilavuutta -mitään lisäonteloita ole olemassa.
- 45 astetta auki jättää osan "sivuontelon" tilavuudesta auki ja sinne vettä.
- 45 astetta auki jättää puolet aukosta suljetuksi ja koska pohjan läpivientiventtiilit eivät ole vaakatasossa vaan viistossa pinnassa niin palloventtiilin päälle jää vettä sitä enemmä mitä mitä viistomi pon asento ja mitä lähempänä asento on suljettua.
Täytyi ihan testata uudella Trudesign (kuin Marelon) yhden tuuman veneventtiilillä. Mitään vesijäämiä ei löytynyt täysin asennossa ravistelemalla tai kääntelemällä.
Käytännön merkitystä venttiilin asennolla ei ole koska jäämän määrät auki on pari tippaa ja vinossa asennossa 2-3 enemmän. Ne ehtivät haihtua ennen pakkasia. SIIS JÄLLEEN YKSI VENEILYN MYYTTIItse olen ajatellun tuon suosituksen jättää hanat puoliksi auki johtuvan siitä, että sitten, kun jumittunutta hanaa lähtee norjistamaan, on kaksi suuntaa mihin nitkutella, yhden sijasta.
- Seppomartti
23 kirjoitti:
eikö tenu ole denaturoitua alkoholia, eli polttoaineeseen lisättävä jäänesto
Sanotaan uudelleen ja tarkemmin: jäänesto (etyleeniglykoli) on hengenvaarallisen myrkyllistä alkoholia mutta ei etanolia, mitä monet mm. minä mieluusti nautin.Etylenglykolia ei voi olla mitään " elintarvikelaatua" ja se on värjätty turvallisuuden vuoksi. " Tenu" edellä oli epätarkka ilmaisu. Yleensä sillä kai ymmärretään denaturoitua alkoholia sen laadusta riippumatta eli voi olla metanolia, etanolia , propanolia jne sotkettuna jollain toisella aineella tai viinalla.
- värillä on merkitys!
seppomartti kirjoitti:
No lisään vielä saman tien toisen myytin: pakkasnesteen värin. Etyleeniglykoli on väritön ja myrkyllinen alkoholi. Tenu pitää määräysten mukaan värjätä ja pullon kyljessä pitäisi lukea, mitä siinä on sisällä. Eli jos ja kun lukee etyleeniglykoli niin värillä ei ole merkitystä, se on vain merkkiaine.
Seppomartti taitaa puhua potaskaa väittäessään, ettei pakkasnesteen värillä ole merkitystä. Etelyeeniglykoli tietenkin on väritön, mutta merkkiaineella on tarkoitus ilmaista pakkasnesteen (jäähdytinnesteen) laatuluokitus. Pakkasnesteet eivät ole pelkkää etyleeniglykolia. Niissä on mukana myös korroosionestoaineita. G11-laatuinen neste on yleensä värjätty vihreäksi tai siniseksi. G11:n vaihtoväliksi suositellaan 2 vuotta. Vähän kalliimpi G12 säilyttää ominaisuutensa pitempään ja on värjätty punaiseksi. Sen vaihtoväliksi suositellaan 4 vuotta.
- M.D.
värillä on merkitys! kirjoitti:
Seppomartti taitaa puhua potaskaa väittäessään, ettei pakkasnesteen värillä ole merkitystä. Etelyeeniglykoli tietenkin on väritön, mutta merkkiaineella on tarkoitus ilmaista pakkasnesteen (jäähdytinnesteen) laatuluokitus. Pakkasnesteet eivät ole pelkkää etyleeniglykolia. Niissä on mukana myös korroosionestoaineita. G11-laatuinen neste on yleensä värjätty vihreäksi tai siniseksi. G11:n vaihtoväliksi suositellaan 2 vuotta. Vähän kalliimpi G12 säilyttää ominaisuutensa pitempään ja on värjätty punaiseksi. Sen vaihtoväliksi suositellaan 4 vuotta.
Ja ymmärtääkseni vihreä/sininen ja punainen eivät sekoitu keskenään eli niiden koostumuksessa on muutakin eroa kuin pelkkä väriaine.
Venttiilin asennosta en väittele sen enempää kun käsitykseni perustuu useilta katsastajilta sekä venemoottorimekaanikoilta saatuun tietoon, ei omaan kokemukseen venttiilin vaurioitumisesta.
- Faktamies!
Faktaa:
-Kaikki jäähdytinnesteglykolit sopivat letkuille. Vihreä ei sovi alumiiniosille, mutta sellaisia tuskin septissä on. Punainen sopii niillekin.
-Vesi-glygoli pumpataan pytyn kautta. Lopuksi surautus maseraattorilla, jotta sinnekin menee glykolia.
-Venttiili jätetään auki.- Entiiä 0
MASERAATTORI?
- TURISTI
Entiiä 0 kirjoitti:
MASERAATTORI?
http://www.wisegeek.com/what-is-a-macerator-pump.htm
Jonkilainen pumbbu. - Asentaja/omistaja
asentaja 29 ,Se vihreä sopii aivan mainiosti,autoissakin on paljon osia,joissa on alumiinia,esimerkiksi syylarit on suusyinosa alumiinia ja siellähän se aine muhuu eninmäkseen aina ,tosin kiertäähän se koneessakin,jiten laita vihreää pakkasnestettä,korkki 45 asteen kulmaan ja ole huoletta yli talven niin mikään ei ole mennyt rikki,itse teen talvihuoltoja ja näin olen asiakkaiden vebeiden kanssa aina toiminut,bäkyviin kumisiin tiivisteisiin suihkutan silikonipohjaista oljyl,niin ne pysyy uuden vveroisina,mutta näitä neuvoja on aivan niin paljon ,kuin veneilijöitäkin,jos sinua jännittää,että kuinka toimia,niin mene käymään veneliikkeissä jossa on myytäviäkin veneitä,niin voit kastsoa siellä miten ne tehdään ja kysyäkin saa,puotilanvenekerhon vieressä on meillä paja,johon olet tervetullut seuraamaan,kuinka meillä toimitaan,nyt on nostettuna toistakymmentä venettä,joten pääset katsomaan ,kun työ suoritetaan oikein,koska väärin jos sen teemme,joudumme asentamaan uuden asiakkaalle omaan laskuumme,joten teemme sen todellakin tarkasti ja huollamme koneen ensikesää varten,
- seppomartti
Asentaja/omistaja kirjoitti:
asentaja 29 ,Se vihreä sopii aivan mainiosti,autoissakin on paljon osia,joissa on alumiinia,esimerkiksi syylarit on suusyinosa alumiinia ja siellähän se aine muhuu eninmäkseen aina ,tosin kiertäähän se koneessakin,jiten laita vihreää pakkasnestettä,korkki 45 asteen kulmaan ja ole huoletta yli talven niin mikään ei ole mennyt rikki,itse teen talvihuoltoja ja näin olen asiakkaiden vebeiden kanssa aina toiminut,bäkyviin kumisiin tiivisteisiin suihkutan silikonipohjaista oljyl,niin ne pysyy uuden vveroisina,mutta näitä neuvoja on aivan niin paljon ,kuin veneilijöitäkin,jos sinua jännittää,että kuinka toimia,niin mene käymään veneliikkeissä jossa on myytäviäkin veneitä,niin voit kastsoa siellä miten ne tehdään ja kysyäkin saa,puotilanvenekerhon vieressä on meillä paja,johon olet tervetullut seuraamaan,kuinka meillä toimitaan,nyt on nostettuna toistakymmentä venettä,joten pääset katsomaan ,kun työ suoritetaan oikein,koska väärin jos sen teemme,joudumme asentamaan uuden asiakkaalle omaan laskuumme,joten teemme sen todellakin tarkasti ja huollamme koneen ensikesää varten,
Kiitettävästi löytyy uskomuksia jäähdytinnesteestäkin, väristä, sekoittuvuudesta, G11 vai 12 jne. Eri firmat merkitsevät aineita omilla tuotekoodeillaan mutta kyllä oranssi, sininen, vihreä ja punainen ovat samaa etyleeniglykoli vesi-liuosta. Lentokoneiden jäänestoon käytetty propyleeniglykoli kävisi myös jäähdyttäjänesteeksi (en tiedä onko Suomessa myynnissä) mutta sekin sekaantuisi koska kaikki glykolit ovat vesiliukoisia. Ei ole mitään syytä uskoa, että alkoholi-vesiliuos eri väreillä merkattuna ei sekaantuisi. Mainittujen glykolien puoliintumisaika on vain pari vuorokautta vapaassa tilassa. Mielenkiintoiseksi asian tekee glykolin hajoamistuote= oksaalihappo. Lisäaineissa on eroja ja sen vuoksi eri merkkivärit suositellut vaihtoajat ovat loogisia. Yhteenveto: tuskin värillä on väliä jos vaihtaa nesteet moottoriin suositellussa aikataulussa. Jos jäähdytinnestettä käytetään muissa rööreissä ja tankeissa kuten tämän ketjun aihepiiri alkuaan oli niin luultavimmin putket ja venttiilit ovat happokylvyssä kuukausien ajan. Sen mielekkyyden voi asettaa kyseenalaiseksi paitsi hapettomissa olosuhteissa kuten wc-pumppu ja merivesipumppu.
- annapa faktaa!
seppomartti kirjoitti:
Kiitettävästi löytyy uskomuksia jäähdytinnesteestäkin, väristä, sekoittuvuudesta, G11 vai 12 jne. Eri firmat merkitsevät aineita omilla tuotekoodeillaan mutta kyllä oranssi, sininen, vihreä ja punainen ovat samaa etyleeniglykoli vesi-liuosta. Lentokoneiden jäänestoon käytetty propyleeniglykoli kävisi myös jäähdyttäjänesteeksi (en tiedä onko Suomessa myynnissä) mutta sekin sekaantuisi koska kaikki glykolit ovat vesiliukoisia. Ei ole mitään syytä uskoa, että alkoholi-vesiliuos eri väreillä merkattuna ei sekaantuisi. Mainittujen glykolien puoliintumisaika on vain pari vuorokautta vapaassa tilassa. Mielenkiintoiseksi asian tekee glykolin hajoamistuote= oksaalihappo. Lisäaineissa on eroja ja sen vuoksi eri merkkivärit suositellut vaihtoajat ovat loogisia. Yhteenveto: tuskin värillä on väliä jos vaihtaa nesteet moottoriin suositellussa aikataulussa. Jos jäähdytinnestettä käytetään muissa rööreissä ja tankeissa kuten tämän ketjun aihepiiri alkuaan oli niin luultavimmin putket ja venttiilit ovat happokylvyssä kuukausien ajan. Sen mielekkyyden voi asettaa kyseenalaiseksi paitsi hapettomissa olosuhteissa kuten wc-pumppu ja merivesipumppu.
Olisitkohan seppomartti sekoillut väittäessäsi, että veneen letkuihin kaadettuna etyleeniglykolin "puoliintumisaika" on "vain pari vuorokautta vapaassa tilassa"? Väität putkien ja venttiilien olevan happokylvyssä kuukausien ajan, jos niihin on kaadettu etyleeniglykolin vesiliuosta.
Olisitkohan sotkenut "puurot ja vellit" eli astiat/putket ja biologisen ympäristön? Jokainen tietää, että viina (etanoli) hajoaa elimistössä myrkylliseksi asetaldehydiksi, mutta ei hajoa viinapullossa seistessään. Etyleeniglykoli on hyvin myrkyllistä alkoholia, koska sen puoliintumisaika plasmassa on lyhyt ja elimistössä hajoamistuotteena syntynyt oksaalihappo erittäin myrkyllistä. Maaperässäkin etyleeniglykoli hajoaa ja hajoamistuote on oksaalihappo. Hajoaako se yhtä nopeasti kanisterissa, kun korkki avataan vapaaseen tilaan??
Sinun väitteesi mukaan etyleeniglykoli muuttuisi myös avoimessa astiassa hyvin nopeasti oksaalihapoksi (puoliintumisaika "vain pari vrk vapaassa tilassa"). Voisitko antaa linkin, josta löytyisi tukea uskomattomille jutuillesi. Miten väittämäsi "happokylpy" näkyy veneen putkissa ja venttiileissä?
Oksaalihappoliuos on muuten aika tehokas likaantuneen vesilinjan putsaamisessa! Keväällä siis otat veneesi letkuista oksaalihappoa ja kuuraat veneesi kyljet ;-) - etandiolista vielä
seppomartti kirjoitti:
Kiitettävästi löytyy uskomuksia jäähdytinnesteestäkin, väristä, sekoittuvuudesta, G11 vai 12 jne. Eri firmat merkitsevät aineita omilla tuotekoodeillaan mutta kyllä oranssi, sininen, vihreä ja punainen ovat samaa etyleeniglykoli vesi-liuosta. Lentokoneiden jäänestoon käytetty propyleeniglykoli kävisi myös jäähdyttäjänesteeksi (en tiedä onko Suomessa myynnissä) mutta sekin sekaantuisi koska kaikki glykolit ovat vesiliukoisia. Ei ole mitään syytä uskoa, että alkoholi-vesiliuos eri väreillä merkattuna ei sekaantuisi. Mainittujen glykolien puoliintumisaika on vain pari vuorokautta vapaassa tilassa. Mielenkiintoiseksi asian tekee glykolin hajoamistuote= oksaalihappo. Lisäaineissa on eroja ja sen vuoksi eri merkkivärit suositellut vaihtoajat ovat loogisia. Yhteenveto: tuskin värillä on väliä jos vaihtaa nesteet moottoriin suositellussa aikataulussa. Jos jäähdytinnestettä käytetään muissa rööreissä ja tankeissa kuten tämän ketjun aihepiiri alkuaan oli niin luultavimmin putket ja venttiilit ovat happokylvyssä kuukausien ajan. Sen mielekkyyden voi asettaa kyseenalaiseksi paitsi hapettomissa olosuhteissa kuten wc-pumppu ja merivesipumppu.
etandiolista eli etyleeniglykolista läytyy asiatietoa:
https://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne_eng/1,2-etandiol_eng.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_glycol
En kuitenkaan löytänyt seppomartin "happokylpy"-väittämille mitään tukea. - seppomartti
annapa faktaa! kirjoitti:
Olisitkohan seppomartti sekoillut väittäessäsi, että veneen letkuihin kaadettuna etyleeniglykolin "puoliintumisaika" on "vain pari vuorokautta vapaassa tilassa"? Väität putkien ja venttiilien olevan happokylvyssä kuukausien ajan, jos niihin on kaadettu etyleeniglykolin vesiliuosta.
Olisitkohan sotkenut "puurot ja vellit" eli astiat/putket ja biologisen ympäristön? Jokainen tietää, että viina (etanoli) hajoaa elimistössä myrkylliseksi asetaldehydiksi, mutta ei hajoa viinapullossa seistessään. Etyleeniglykoli on hyvin myrkyllistä alkoholia, koska sen puoliintumisaika plasmassa on lyhyt ja elimistössä hajoamistuotteena syntynyt oksaalihappo erittäin myrkyllistä. Maaperässäkin etyleeniglykoli hajoaa ja hajoamistuote on oksaalihappo. Hajoaako se yhtä nopeasti kanisterissa, kun korkki avataan vapaaseen tilaan??
Sinun väitteesi mukaan etyleeniglykoli muuttuisi myös avoimessa astiassa hyvin nopeasti oksaalihapoksi (puoliintumisaika "vain pari vrk vapaassa tilassa"). Voisitko antaa linkin, josta löytyisi tukea uskomattomille jutuillesi. Miten väittämäsi "happokylpy" näkyy veneen putkissa ja venttiileissä?
Oksaalihappoliuos on muuten aika tehokas likaantuneen vesilinjan putsaamisessa! Keväällä siis otat veneesi letkuista oksaalihappoa ja kuuraat veneesi kyljet ;-)Linkki voi olla vaikka työterveyslaitokselle (ttl.fi) tai käyttövaroituksiin, joita löytyy valmistajilta Saksasta, Suomesta tai Ruotsista. Lisäaineet ja hapeton tila pidentävät hajoamista mutta puoliintumisaika on todella luhyt.
Entinen kirjastonhoitajani sanoi: "Lue enemmän ja luule vähemmän" - seppomartti
etandiolista vielä kirjoitti:
etandiolista eli etyleeniglykolista läytyy asiatietoa:
https://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne_eng/1,2-etandiol_eng.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_glycol
En kuitenkaan löytänyt seppomartin "happokylpy"-väittämille mitään tukea.Etyleeniglykolin nopea hajoaminen löytyy kaikista lähteistä, esimerkki: "Environmental Fate
Ethylene glycol does not persist in large amounts in ambient air because breakdown is rapid (half-life in air is 8-84 hours)...... Ethylene glycol is miscible with water and will leach through soil to groundwater. It biodegrades rapidly in soil (half-life, 2-12 days). The half-life ranges from 2-12 days in surface water and 4- 24 days in ground water. Because it is not fat soluble and biodegrades rapidly, bioconcentration and bioaccumulation are insignificant (Agency for Toxic Substances and Disease Registry 1997).
Esim. W.J. Rossiter et al.: An investigation of the degradation of aqueus ethylene glycol and propylene glycol solutions usin ion chromatography. Solar Energy Materials 11 (1985) 455-467 North-Holland, Amsterdam Käynee referenssiksi jos haluaa tarkemmin tutkailla. Löytyy googlaamalla.
Suurin osa netin teksteistä koskee pakkasnesteiden myrkytysvaikutuksia elimistöön joutuessa. Se hapettuu oksaalihapoksi entsyymien välityksellä.
Luonnossa, hapellisessa ympäristössä (wc-kulho, septitankki hana auki) se hapettuu oksaalihapoksi, muurahaishapoksi, glykolihapoksi ja taisi olla etikkahappoakin hajoamistuotteena. Korkea lämpötila, alumiini ja kupari lisäävät reaktiota. Hapeton tila (kuten suljettu maalämmityskierto tai moottorin jäähdytys) vähentävät- mahdollisesti myös lisäaineet päätellen erilaisista vaihtosuosituksista. Happamuus eli ph on yo happojen seoksella 3.6-4.0. Abstrakti kromatografiatutkimuksesa on sen verran pitkä, että kelvannee yhteenvetonikin.
Myrkyllisyyden vuoksi aine luokitellaan ongelmajätteeksi eikä pidä lorautella ainakaan juomavesijärjestelmään. Avoimissa hapellisissa astioissa kyseessä on tosiaan ilman epäillyksiä kuukausia kestävä happokylpy joka alkaa tunteja tai päiviä lorautuksen jälkeen.
"Kevennyksenä" mainittakoon, että tupakoiden kosteuttava aine on 2.4% tupakkapainosta propyleeniglykoolia, jota myrkyllisyyden lisäksi epäillään sikiövaurioita ja syöpää aiheuttavaksi. Ensin varoituksia ja sitten tupakaksi?
Toinen "kevennys": Propyleeniglykolin piti hajota paremmin ja olla lievempi ympäristömyrkky. Eikös ollut vasta uutinen, että Seutulan koneiden jäänestoa löytyi rakennustöiden yhteydessä maan alta iso järvi vaikkei pitänyt. - maallikot tulkitsee
seppomartti kirjoitti:
Etyleeniglykolin nopea hajoaminen löytyy kaikista lähteistä, esimerkki: "Environmental Fate
Ethylene glycol does not persist in large amounts in ambient air because breakdown is rapid (half-life in air is 8-84 hours)...... Ethylene glycol is miscible with water and will leach through soil to groundwater. It biodegrades rapidly in soil (half-life, 2-12 days). The half-life ranges from 2-12 days in surface water and 4- 24 days in ground water. Because it is not fat soluble and biodegrades rapidly, bioconcentration and bioaccumulation are insignificant (Agency for Toxic Substances and Disease Registry 1997).
Esim. W.J. Rossiter et al.: An investigation of the degradation of aqueus ethylene glycol and propylene glycol solutions usin ion chromatography. Solar Energy Materials 11 (1985) 455-467 North-Holland, Amsterdam Käynee referenssiksi jos haluaa tarkemmin tutkailla. Löytyy googlaamalla.
Suurin osa netin teksteistä koskee pakkasnesteiden myrkytysvaikutuksia elimistöön joutuessa. Se hapettuu oksaalihapoksi entsyymien välityksellä.
Luonnossa, hapellisessa ympäristössä (wc-kulho, septitankki hana auki) se hapettuu oksaalihapoksi, muurahaishapoksi, glykolihapoksi ja taisi olla etikkahappoakin hajoamistuotteena. Korkea lämpötila, alumiini ja kupari lisäävät reaktiota. Hapeton tila (kuten suljettu maalämmityskierto tai moottorin jäähdytys) vähentävät- mahdollisesti myös lisäaineet päätellen erilaisista vaihtosuosituksista. Happamuus eli ph on yo happojen seoksella 3.6-4.0. Abstrakti kromatografiatutkimuksesa on sen verran pitkä, että kelvannee yhteenvetonikin.
Myrkyllisyyden vuoksi aine luokitellaan ongelmajätteeksi eikä pidä lorautella ainakaan juomavesijärjestelmään. Avoimissa hapellisissa astioissa kyseessä on tosiaan ilman epäillyksiä kuukausia kestävä happokylpy joka alkaa tunteja tai päiviä lorautuksen jälkeen.
"Kevennyksenä" mainittakoon, että tupakoiden kosteuttava aine on 2.4% tupakkapainosta propyleeniglykoolia, jota myrkyllisyyden lisäksi epäillään sikiövaurioita ja syöpää aiheuttavaksi. Ensin varoituksia ja sitten tupakaksi?
Toinen "kevennys": Propyleeniglykolin piti hajota paremmin ja olla lievempi ympäristömyrkky. Eikös ollut vasta uutinen, että Seutulan koneiden jäänestoa löytyi rakennustöiden yhteydessä maan alta iso järvi vaikkei pitänyt.Juuri tätä tarkoitin: biodegradaatio! Sitä et ilmeisesti vieläkään ymmärtänyt, kun yhä jatkat selostamistasi etandiolin biodegradaatiosta ja teet siitä vääriä yleistyksiä. Etkö hoksaa, että avoin astia (tai suljettu astia) ei todellakaan ole sama ympäristö kuin maaperä tai elimistö?
http://en.wikipedia.org/wiki/Biodegradation - nyt riittää!
seppomartti kirjoitti:
Etyleeniglykolin nopea hajoaminen löytyy kaikista lähteistä, esimerkki: "Environmental Fate
Ethylene glycol does not persist in large amounts in ambient air because breakdown is rapid (half-life in air is 8-84 hours)...... Ethylene glycol is miscible with water and will leach through soil to groundwater. It biodegrades rapidly in soil (half-life, 2-12 days). The half-life ranges from 2-12 days in surface water and 4- 24 days in ground water. Because it is not fat soluble and biodegrades rapidly, bioconcentration and bioaccumulation are insignificant (Agency for Toxic Substances and Disease Registry 1997).
Esim. W.J. Rossiter et al.: An investigation of the degradation of aqueus ethylene glycol and propylene glycol solutions usin ion chromatography. Solar Energy Materials 11 (1985) 455-467 North-Holland, Amsterdam Käynee referenssiksi jos haluaa tarkemmin tutkailla. Löytyy googlaamalla.
Suurin osa netin teksteistä koskee pakkasnesteiden myrkytysvaikutuksia elimistöön joutuessa. Se hapettuu oksaalihapoksi entsyymien välityksellä.
Luonnossa, hapellisessa ympäristössä (wc-kulho, septitankki hana auki) se hapettuu oksaalihapoksi, muurahaishapoksi, glykolihapoksi ja taisi olla etikkahappoakin hajoamistuotteena. Korkea lämpötila, alumiini ja kupari lisäävät reaktiota. Hapeton tila (kuten suljettu maalämmityskierto tai moottorin jäähdytys) vähentävät- mahdollisesti myös lisäaineet päätellen erilaisista vaihtosuosituksista. Happamuus eli ph on yo happojen seoksella 3.6-4.0. Abstrakti kromatografiatutkimuksesa on sen verran pitkä, että kelvannee yhteenvetonikin.
Myrkyllisyyden vuoksi aine luokitellaan ongelmajätteeksi eikä pidä lorautella ainakaan juomavesijärjestelmään. Avoimissa hapellisissa astioissa kyseessä on tosiaan ilman epäillyksiä kuukausia kestävä happokylpy joka alkaa tunteja tai päiviä lorautuksen jälkeen.
"Kevennyksenä" mainittakoon, että tupakoiden kosteuttava aine on 2.4% tupakkapainosta propyleeniglykoolia, jota myrkyllisyyden lisäksi epäillään sikiövaurioita ja syöpää aiheuttavaksi. Ensin varoituksia ja sitten tupakaksi?
Toinen "kevennys": Propyleeniglykolin piti hajota paremmin ja olla lievempi ympäristömyrkky. Eikös ollut vasta uutinen, että Seutulan koneiden jäänestoa löytyi rakennustöiden yhteydessä maan alta iso järvi vaikkei pitänyt.Näin kirjoitit jäähdytinnesteistä seppomartti: "... värillä ei ole merkitystä, se on vain merkkiaine.
Eri firmat merkitsevät aineita omilla tuotekoodeillaan mutta kyllä oranssi, sininen, vihreä ja punainen ovat samaa etyleeniglykoli vesi-liuosta.
…Mainittujen glykolien puoliintumisaika on vain pari vuorokautta vapaassa tilassa".
Nyt taas siteeraat laajasti mitä glykolille tapahtuu maaperässä tai elimistössä, mutta et ollenkaan huomaa omia virhetulkintojasi.
Yksikään keskusteluun osallistuneista ei ole kiistänyt glykolien myrkyllisyyttä tai biologisia haittoja. - seppomartti
nyt riittää! kirjoitti:
Näin kirjoitit jäähdytinnesteistä seppomartti: "... värillä ei ole merkitystä, se on vain merkkiaine.
Eri firmat merkitsevät aineita omilla tuotekoodeillaan mutta kyllä oranssi, sininen, vihreä ja punainen ovat samaa etyleeniglykoli vesi-liuosta.
…Mainittujen glykolien puoliintumisaika on vain pari vuorokautta vapaassa tilassa".
Nyt taas siteeraat laajasti mitä glykolille tapahtuu maaperässä tai elimistössä, mutta et ollenkaan huomaa omia virhetulkintojasi.
Yksikään keskusteluun osallistuneista ei ole kiistänyt glykolien myrkyllisyyttä tai biologisia haittoja."Lukekaa enemmän ja luulkaa vähemmän". Biodegradaatiota ei ole esimerkiksi kromatografitutkimus laboratorio-oloissa, eri lämpötiloissa, hapen vaikutuksen alaisena ja happi korvattuna tylpellä, kuparin ja alumiinin vaikutuksen alaisena ja ilman. Jos asia kiinnostaa niin tutkimuksia löytyy mutta näillä palstoilla yleinen tapa on leimata vastapuoli ymmärtämättömäksi ja jatkaa inttämistä oman uskomuksen varassa. Tämä pakkasnestemyytti on ilmeisesti niin tiukassa, etten jatka aihesta pitempään
- tj
seppomartti kirjoitti:
"Lukekaa enemmän ja luulkaa vähemmän". Biodegradaatiota ei ole esimerkiksi kromatografitutkimus laboratorio-oloissa, eri lämpötiloissa, hapen vaikutuksen alaisena ja happi korvattuna tylpellä, kuparin ja alumiinin vaikutuksen alaisena ja ilman. Jos asia kiinnostaa niin tutkimuksia löytyy mutta näillä palstoilla yleinen tapa on leimata vastapuoli ymmärtämättömäksi ja jatkaa inttämistä oman uskomuksen varassa. Tämä pakkasnestemyytti on ilmeisesti niin tiukassa, etten jatka aihesta pitempään
ihan kemikaalitoimittajien toimesta tai yleis-lämpöinsinöörikirjallisuudessa on esitetty selkeä ero spontaanissa hajoamisessa vapaassa ilmassa (=vajaa tuuletettu tankki) propyleeniiglykolin eduksi.
Motonetissä löytyy propyleeniglykolia 3l 19.90EUR, toki kalliimpaa kuin peruskama, muttei vielä ehkä kuitenkaan "venetarvikehinnoiteltua". Tänä vuonna kokeilen tuota. - 17+7
tj kirjoitti:
ihan kemikaalitoimittajien toimesta tai yleis-lämpöinsinöörikirjallisuudessa on esitetty selkeä ero spontaanissa hajoamisessa vapaassa ilmassa (=vajaa tuuletettu tankki) propyleeniiglykolin eduksi.
Motonetissä löytyy propyleeniglykolia 3l 19.90EUR, toki kalliimpaa kuin peruskama, muttei vielä ehkä kuitenkaan "venetarvikehinnoiteltua". Tänä vuonna kokeilen tuota.Mutta jospa pistäisi metanolia tai etanolia jäänestoksi, paljon halvempaa ostaa -40 C tuulilasinpesunestettä kuin jäähdytysnestettä ja samalla saisi tankkiin pesuaineet :)
Totta haastaen, näin olen parina talvena menetellyt ilman ongelmia, pumppu pitää kyllä rasvailla keväällä lorauttamalla rypsiöljyä pönttöön ennen eka huuhtelua, ellei sitten ole täyshuoltovuosi, jolloin pumppu puretaan ja rasvaillaan vesivaseliinilla.
Ruokaöljyä pitää lorauttaa kuukauden välein jotta mäntä liikkuisi liukkaasti, vaseliini kestää koko kauden. - Joakim_
seppomartti kirjoitti:
"Lukekaa enemmän ja luulkaa vähemmän". Biodegradaatiota ei ole esimerkiksi kromatografitutkimus laboratorio-oloissa, eri lämpötiloissa, hapen vaikutuksen alaisena ja happi korvattuna tylpellä, kuparin ja alumiinin vaikutuksen alaisena ja ilman. Jos asia kiinnostaa niin tutkimuksia löytyy mutta näillä palstoilla yleinen tapa on leimata vastapuoli ymmärtämättömäksi ja jatkaa inttämistä oman uskomuksen varassa. Tämä pakkasnestemyytti on ilmeisesti niin tiukassa, etten jatka aihesta pitempään
Tässä tutkimus: http://fire.nist.gov/bfrlpubs/build85/PDF/b85010.pdf
75 asteen lämpötilassa ei tapahtunut oikein mitään 3000 tunnissa (lähes talvi) vaikka hapetettiin tai laitettiin alumiinia. Kuparin kanssa jotain sentään. 102 asteessa alkoi sitten jo tapahtua, mutta ei edelleenkään juuri mitään pelkällä ilmalla.
Tuossa kokeessa ilmaa syötettiin pinnan alle ja lämpötilat aivan eri luokkaa kuin veneen talvisäilytyksessä. Lisäksi autokäyttöön ostetussa glykolissa on inhibiittoreita, jotka estävät Ph-muutoksen. Noissa mittauksissa on usein inhiboimatonta glykolia.
Vessanpöntön kautta "ilmastettu" tai avatussa purkissa oleva glykoli ei siis puoliinnu normaalilämpötiloissa edes vuosissa ja kylmän talven aikana ei tule "happokylpyä". - TJ
Joakim_ kirjoitti:
Tässä tutkimus: http://fire.nist.gov/bfrlpubs/build85/PDF/b85010.pdf
75 asteen lämpötilassa ei tapahtunut oikein mitään 3000 tunnissa (lähes talvi) vaikka hapetettiin tai laitettiin alumiinia. Kuparin kanssa jotain sentään. 102 asteessa alkoi sitten jo tapahtua, mutta ei edelleenkään juuri mitään pelkällä ilmalla.
Tuossa kokeessa ilmaa syötettiin pinnan alle ja lämpötilat aivan eri luokkaa kuin veneen talvisäilytyksessä. Lisäksi autokäyttöön ostetussa glykolissa on inhibiittoreita, jotka estävät Ph-muutoksen. Noissa mittauksissa on usein inhiboimatonta glykolia.
Vessanpöntön kautta "ilmastettu" tai avatussa purkissa oleva glykoli ei siis puoliinnu normaalilämpötiloissa edes vuosissa ja kylmän talven aikana ei tule "happokylpyä".Iso kiitos kattavasta viitteestä Joakimille
"In God We Trust - All others shall bring evidence" ;-)
- N
Mikä se on.
- Ämpäri on paras!
Parempi, kun paskantaa partaan yli tai sitten ämpäriin, kun kerran tuommoiset besservisserit kaivautuu päivänvaloon näissä asioissa....Voi HYVÄ tavaton......
- Asdf123456
Onks siellä veneessä niin pakko pas..ntaa. Tekee hätänsä maissa niin ei ole niin septitankilla väliä
- e.iskari
Asdf123456 kirjoitti:
Onks siellä veneessä niin pakko pas..ntaa. Tekee hätänsä maissa niin ei ole niin septitankilla väliä
No mie paskon sanomalehden päälle ns. kyykkypaskana. Samalla saan voimaa reisilihaksiin.
Yleensä samalla tulee kuset, jotka ison suuaukon muodostava huuhteluainepullo suoriutuu vastaaotosta kiitettävästi. Tämän jälkeen septitankki sisälmyksineen yli laidan. Ei onkelmia! - kädestä pitäen
e.iskari kirjoitti:
No mie paskon sanomalehden päälle ns. kyykkypaskana. Samalla saan voimaa reisilihaksiin.
Yleensä samalla tulee kuset, jotka ison suuaukon muodostava huuhteluainepullo suoriutuu vastaaotosta kiitettävästi. Tämän jälkeen septitankki sisälmyksineen yli laidan. Ei onkelmia!Oppivatko vieraat sen helposti?
- 1ooooooooooooooooooo
Varmaan jo mainittu:olen laittanut vuosikymmeniä glykolia siis (vihreää) pönttöön ja pumpannut 1litran septiin niin että pöntön pohjalla näkyy vihreää.Koko septisysteemi on toiminut oikein hyvin joten glykooli ei näytä vahingoittavan millään tavalla.Viis vuotta sitten laitoin septin imusysteemin ja vaihdoin kaikki letkut. Kaikki toimii niinkuin pitää.
- 9231
Sama juttu. Vihreää on käytetty kymmeniä vuosia. Toimii kuin junan vessa.
- ripuuuli
itse olen laittanut pönttöön lähinnä ruskeaa & keltaista tavaraa...
mitä sitä pientä septiä muulla täyttämään!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244756- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483155- 542677
- 2062641
- 522615
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522348
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081559