matkavinkkejä Intiaan

intijani1

olisin lähdössä ensimmäistä kertaa intiaan. Kertokaa hyviä vinkkejä missä kannattaa käydä? mitä kannattaa varoa. Toimiiko puhelimet, internet? mitä hyviä huonoja kokemuksia? kaikki asialliset vastukset tervetulleita kiitos :)

5

377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Intiaan taas talveks

      Kannattaa ehkä lukea näitä aiempia keskusteluja läpi täältä palstalta. Tosin täällä on aika paljon pelkkiä Goan kävijöitä, että heiltä ei juuri muualta sitten irtoa mitään.

      Intiassa toimii hyvin puhelimet ja internet, jopa TeliaSoneran liittymällä paremmin, kuin paikallisella Tatan tsydeemillä toimiva kännykkä. Sähkökatkoksia on jossain paikoin päivittäin, mutta monissa taloissa on omat agregaatit tuottamassa sähköä katkoksien aikana. Pistokkeet käyvät lähestulkoon ongelmitta pistorasioihin, että kännykän ja läppärin saa ladatuksi hyvin ja muitakin sähkölaitteita pystyy käyttämään hyvin.

      Ensimmäisellä reissulla varmaan kannattaa vain ihmetellä sitä menoa siellä, liikennettä ja muuta säpinää. Välimatkat on pitkiä Intiassa, että ihan kauheita ei kannata alkaa samaan reissuun kouhottamaan. Itse olen tykännyt olla vuoristossa ja kierrellä maaseudulla moottoripyörällä. Merenrantaa löytyy aivan autiona puhtaana monin paikoin, kiva katsella auringonlaskuja Arabianmereen yksinäisyydessä.

      Varoa kannattaa rahastusta, sinua yritetäään monessa paikkaa vedättää ja vaikka olet varovainen, vedätetään silti. Eli katsot tarkkaan, jos ostat Visalla jotain, että summat täsmää. Jos ostat polttoainetta, katsot että maksat siitä minkä sait jne. On kuitenkin sanottava, että kaikki eivät yritä huijata sinua, mutta aina niitäkin on jotka yrittää.

      Käsihygienia on ehdoton, mitä pitää vaalia ja pullotettua vettä juodaan ja sillä pestään hampaat. Juomiin ei jäitä!!!! Käsidesi pidetään mukana ja käytetään sitä. Olen monta matkaa tehnyt Intiaan perheeni kanssa ja hyvin on tällä ohjeella pärjätty!

      Oikein huonoja kokemuksia ei ole ainakaan meillä, kait sekin tulee vielä joskus.

    • Missä kannattaa

      käydä? Riippuu kovasti siitä, mihin vuodenaikaan olet lähdössä Intiaan: Itse en esim. välttämättä välittäisi paukkia Mumbaihin pahimpaan monsuuniaikaan (vaikka olen senkin tehnyt), tai suunnata pohjoisen vuorille sydäntalvella (sitä en ole kokeillut, ja tuskin tulen kokeilemaankaan).

      Ympäri Intian laajaa niemimaata löytyy mahtavia paikkoja, mutta se mikä kenestäkin on käymisenarvoinen paikka riippuu kovasti omista henk.koht. mieltymyksistä. Joten jos hiukan valotat, minkälaisista asioista yleensäkin tykkäät, niin saattaisi olla helpompi tarjota vinkkejä.

      itse rakastan shoppailua Delhissä, tykkään Rajastansista, rakastan vuorten hiljaisuutta, tykkään maata kuumalla rantahiekalla ja uida meressä (en Goalla), voin patsastella Khajurahon patsaita loputtomiin, viihdyn maaseudun rauhassa. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin, sillä Intiasta löytyy niin valtavasti nähtävää ja koettavaa.

    • mietteitä matkalta

      Hei, Saunalahden liittymä ei kyllä toiminut pari viikkoa sitten, että joku muu.

      Takana eka reissu, pari viikoa, Delhi, Jaipur, Agra - ne tavalliset ( Kathmandu). Kaikista ennakkotiedoista huolimatta yllätti ensimmäisenä kuitenkin Delhin liikenne; iloisesti sekaisin on puhvelit, lehmät, koirat, tuktukit, riksat, autot ja jalankulkijat, torvet soi ja se menee joka ehtii ja uskaltaa ;) Kaistoja on ehkä maalattu tiehen 3, käytännössä niitä on noin 6,5. Metro sen sijaan toimii hienosti, on nopea, halpa ja viileä.

      Kerjäläisiin suosittelisin ottamaan "läpinäkyvän" katseen eli älä huomioi heitä mitenkään. Pienet likaiset muksut liikenteen seassa on housunpuntissa kiinni heti kun tuktuk liikenteen takia pysähtyy paikoilleen. Jostain ne ilmestyvät.
      En kokenut erikoisesti, että pitäisi varoa varkaita. Silti toki normi varovaisuus kassien ja rahojen kanssa.

      Sen sijaan huijaus on harmittavaa ja ihan joka paikassa. Kysy aina ensin mitä maksaa, ennen kuin nouset mihinkään kyytiin, sovi taksa. Kysy aina ravintolassa mitä maksaa (ellei listassa sattumoisin ole hintaa) ennen kuin tilaat. Ole joka paikassa tarkkana. Ellet kysy, joudut maksamaan mitä pyydetään ja saatetaan pyytää viisinkertainen hinta. Jos sinulla ei ole sovittua tasarahaa kun menet tuktukiin tai taksiin, kysy etukäteen onko kuskilla antaa vaihtoraha rahastasi. Nimittäin ellet kysy, sitä ei taatusti ole ja loput rahastasi jää tipiksi. Emme voineet luottaa edes hotellimme respaan neuvoissa. Myös ystävämme 5 tähden hotellissa huijattiin baarissa n. viisinkertaisin hinnoin. Ensimmäisesti ilmoitetusta hinnasta lähtee vähintään 2/3 pois katukaupoissa ja riksoissa ym.. Nahkaiset varvassandaalit saa 100-200 rupialla (n. 1,5 -3 euroa), hihattoman intianpuuvillamekon 150. Puolen tunnin matka tuktukilla maksaa n. 100-150 rupiaa.

      Älä lähde riksakuskin tai taksikuskin suosittelmaan markettiin, basaariin tai hotelliin, vaikka he jatkuvasti niitä tuputtavat - aina he tietävät hyvän ja paremman basaarin ;). Yksi riksakuski vei meitä aivan vika suuntaan ja koitti saada kellariin, yhteen silkbasaariin sisään (hän teki tunnin töitä ja yritti meitä väsyttää), jonka ulkopuolella seisoi 3 miestä. Emme menneet ja totesimme jälkikäteen että onneksi - meidän olisi takuulla kellarissa käännetty - sen näki riksakuskin katseesta kun kieltäydyimme, taisi mennä bonukset..

      Autolla liikkuminen paikasta toiseen on hidasta, kuumaa ja puuduttavaa. Ota kaupungissa tuktuk tai riksa. Pitemmät matkat junalla tai lentäen.

    • himachal

      Saunalahdenkin liittymä toiminut ainakin itsellä tähän asti mitä reissannut, niin Delhissä, Agrassa, Andhra Pradeshissa, Bangaloressa ja Goalla sekä myös reiteillä näiden paikkojen välillä. Valitsee vain listalta manuaalisesti intialaisen operaattorin verkon jolla Roaming-sopimus kotimaisen puhelinyhtiön kanssa, jos ei muuten toimi. Saunalahden liittymästä valittuna Airtelin tai Idean verkko, niin toimii.

    • Intiassa matkannut

      Viisumin suosittelen hakemaan hyvissä ajoin täältä, ei mistään lentokentiltä, sillä ensikertalaiselle voi olla jo sellainen kokemus, että menee halut jatkossa matkustella Intiassa.
      Intiassa on vielä monin paikoin sadeaika, joten hieman myöhemmin syksyllä alkaa olemaan monin paikoin hyviä paikkoja matkustaa. Keväällä taas alkaa olemaan monin paikoin liian kuumaa, yli 40C lämpötiloja. Kesällä pohjoisessa on hyvä matkustaa, tosin Jammun alueella voi olla hieman rauhatonta, mutta tiet on hyviä.

      Intiaa on muuallakin, kuin Goalla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe