Miten erityisluokanopettajaksi?

HELP ME!

Olen tässä nyt aikani pähkäillyt ja koittanut saada kuvaa tästä hommasta, mutta monessa paikassa on eri infoa, ja nyt olen aivan päästäni pyörällä, ja toivonkin, että joku osaisi auttaa!

Tilanne on siis se, että haluan erityisluokanopettajaksi ja opettamaan siis nimeen omaan kehitysvammaisia. Olen työskennellyt paljon kehitysvammaisten kanssa ja perhepiiristäkin heitä löytyy, joten tiedän, mihin olen hakeutumassa, ja tiedän myös, että sitä haluan tehdä. Ongelma onkin se, etten saa mistään kiinni, mihin pitäisi hakea! Ja mihin pitäisi hakeutua?

Olen yrittänyt monestakin paikasta asiaa selvittää, mutta useasta lähteestä on tullut ristiriitaista infoa!

Jos joku osa auttaa, otan tiedon enemmän kuin mielelläni vastaan! Suuri kiitos! :)

2

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eritpedag opiskelija

      Voit hakea joko erityispedagogiikkaa opiskelemaan, ja vuoden perusopintojen jälkeen hakea erityisopettajaopintojen opinto-oikeutta, tai sitten voit hakea ensin luokanopettajaksi (huomattavasti vaikeampaa päästä sisään) ja vuoden perusopintojen jälkeen erityisopettajaopintojen opinto-oikeutta. Erityispedagogiikkaan on helpompi päästä sisään, mutta luokanopettajien kiintiö erityisopettajaopintoihin on suurempi.

      Uskoisin, että sinulle paras reitti olisi kuitenkin erityispedagogiikan opintoihin hakeutuminen, jos ala kiinnostaa :) Erityispedagogiikassa perehdytään juurikin vammaisiin, autisteihin, asperger-potilaisiin ja muihin ihmisiin, joilla on erilaiset tarpeet ja joiden opetuksessa on omat haasteensa.

      Erityispedagogiikkaa opiskellaan yliopistossa kasvatustieteellisessä tiedekunnassa, ja hakukokeena toimii VAKAVA-koe, sama kuin luokanopettajien haussa. Sisään pääsee lukion arvosanojen, ylioppilaskirjoitusten ja VAKAVA-kokeen pistemäärien perusteella. Voin paljastaa, että esimerkiksi Turun yliopistoon on todella helppo päästä lukemaan erityispedagogiikkaa, jos vain jaksaa opiskella VAKAVA-aineiston kunnolla...

    • -.,

      hei, kyselen tässä samassa niin ei tarvitse aloittaa uutta otsikkoa.

      Kokemuksia erityisluokanopettajilta kaipailen, koska itsekin haluaisin alalle.

      Nykyään tuntuu, että tavallisilla luokilla on paljon käytöshäiriöitä ja hyvin haastavia lapsia.
      Miten te pärjäätte siellä erityisluokilla, kun opettajia on vain yksi? Erityisesti naiset, miten saatte pidettyä kurin? Miten toimitte jollei joku suostu tekemään jotain ja sana ei riitä, jaksaako ne erityisluokilla edes istua perinteistä "opettaja opettaa, oppilaat istuu"- tuntia vai onko opetuksen pakko olla toiminnallisempaa?
      Mitkä ovat suurimmat haasteet, kertokaa! Minkä takia te jaksatte tehdä kyseistä työtä?
      Kiitos vastauksista ja minulla ei ole vielä mitään kokemusta opettajan työstä, joten kysymykset voivat tuntua päivänselviltä =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe