maalaamisesta haaveileva

TulevaMaalari

Elikkäs olen tälläne nuori tytsy täältä etelä suomesta ja olen pitkään halunnut alkaa maalaamaan. En vain tiedä mitä tarvikkeita tarvitsisi tai mistä niitä saisi. Olisiko kenelläkään tietoa antaa sieltä ruuduntakaa? Haluaisin maalata KAIKKEA mutta ihmiset varmaankin kiehtoo eniten...

Eli miten kannattaisi minun nyt aloittaa ja paljon olisi hintaa kun kaikki tarvikkeet hankkisi...?

10

2824

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinun on varmaan hyvä ensialkuun päättää materiaalit joilla lähdet tekemään maalaamista, eli öljyvärit, akryylimaalit vai vesivärit. Jos ihmiset kiinnostaa niin taulun koko ei voi olla kovin pieni varsinkaan öljyväreillä eikä nyt vesiväreillä oikeen saa kasvoja ellei ole erityisen harjaantunut siinä hommassa.

Yksi mahdollisuus on gouache maalit, jotka periaatteessa ovat vesivärejä mutta käyttäytyvät enempikin akryylivärien tapaan eivät siis imeydy paperin huokosiin kovinkaan voimakkaasti ja ovat peittäviä. Itse noita myös kokeillut ja noilla pystyy tekemään ihmisaiheita hyvinkin pieneen kokoon ja jälki on erittäin tasaista.

Minulta löytyy myös tarvikkeita joista teen tarjouksen pyydettäessä.

• TulevaMaalari?

Se olis sitten varmaan öljyväri...

• TulevaMaalari?

Siis akryyli... o.o
      Tai voiko molempia käyttää okei joo olen nyt taas vähän... :P Akryylimaalit vois olla sitten hyvät :)

• Öljymaaleja ja akryylimaaleja ei käytännössä voi sekoittaa keskenään enkä suosittele sekatekniikoiden käyttöä. Öljymaalit on siitä hyviä, että niiden kanssa voi työskennellä liki loputtomiin.. aina vaan lisää taulun hinkkaamista paremmaksi :)

Akryylimaalien ongelma omasta mielestäni on, että ne a) kuivuvat käsiin b) eivätkä ole niin läpikuultavia kuin öljymaalit, joten edellisen kerroksen päälle maalaaminen kerrostekniikalla on vaikeata värit muuttuvat kuivuessaan eikä pigmentti ole niin voimakasta kuin öljymaaleissa. Näillä on kuitenkin omat hyvät puolensa ja yksi mahdollisuus tehdä erittäin suuria teoksia nopeasti.

Gouache maalit taasen sulautuvat hyvin kerrosmaalaukseen vaikka ovatkin vesiliukoisia eivätkä kuivu käsiin. Nämä maalit ovat kuitenkin parhaimmillaan kuvitustyyppisessä työssä. Vapaaseen taiteiluun suosittelen öljymaaleja, sitä tärpättiä ei tarvitse käyttää kuin siveltimien pikapesuun kesken maalauksen ja purkki kiinni jottei haise liikoja.

• meows
        tapsa-art.com kirjoitti:

Öljymaaleja ja akryylimaaleja ei käytännössä voi sekoittaa keskenään enkä suosittele sekatekniikoiden käyttöä. Öljymaalit on siitä hyviä, että niiden kanssa voi työskennellä liki loputtomiin.. aina vaan lisää taulun hinkkaamista paremmaksi :)

Akryylimaalien ongelma omasta mielestäni on, että ne a) kuivuvat käsiin b) eivätkä ole niin läpikuultavia kuin öljymaalit, joten edellisen kerroksen päälle maalaaminen kerrostekniikalla on vaikeata värit muuttuvat kuivuessaan eikä pigmentti ole niin voimakasta kuin öljymaaleissa. Näillä on kuitenkin omat hyvät puolensa ja yksi mahdollisuus tehdä erittäin suuria teoksia nopeasti.

Gouache maalit taasen sulautuvat hyvin kerrosmaalaukseen vaikka ovatkin vesiliukoisia eivätkä kuivu käsiin. Nämä maalit ovat kuitenkin parhaimmillaan kuvitustyyppisessä työssä. Vapaaseen taiteiluun suosittelen öljymaaleja, sitä tärpättiä ei tarvitse käyttää kuin siveltimien pikapesuun kesken maalauksen ja purkki kiinni jottei haise liikoja.

Akryylimaaleihin myydään myös geeliä sekoitettavaksi, joka hidastaa kuivumisaikaa. Itse tyhmänä aloitin suuren taulun maalaamisen ja maalina oli akryyli, johon olin tottunut (ja joka mielestäni oli aloittelijalle parempi vaihtoehto: halpaa, siveltimien helpompi pesu, ei tarvitse "kalliita" ohenteita..)
        Maali kuivui aivan liian nopeasti suurta pintaa maalatessa, ja tämä geeli pelasti työn. Löysin sitä ClasOhlsonilta, eikä ollut edes kallista..

Aloittelevalle maalarille suosittelen niitä värilajitelmia, joita myydään lähes kaikissa kirjakaupoissa. Tuubit ovat kovin pieniä, mutta niillä pääsee hyvin alkuun. Sitten jos harrastuksesta todella pitää ja jatkaa sitä, oppii kyllä mitä värejä todella tarvitsee.

• TulevaMaalari?

mistä voi ostaa niitä maaleja ja muita??

• Esimerkiksi minulta (kts. käyttäjän tiedot) tai ihan googlettamalla taidetarvikkeita.

• Arttari

Kannattaisi mennä vaikka kansalaisopiston kursseille, jossa neuvovat valitsemaan oikeat maalausvälineet jne. Sinne voi päästä kesken vuottakin, kun menee puhumaan opettajan kanssa paikan päälle! Netistä löytyy paikallisen kansalaisopiston sivu tai puhelin luettelosta.

• 8+2

Akryylimaaleja voi ostaa esim. Tiimarista. Laatu on askartelu, mutta ei maksa paljon ja saat jonkinlaisen käsityksen siitä, miten ne toimivat. Mielestäni niillä voisi aloittaa, annoin itseni ymmärtää, että haaveilet nimenomaan "oikeasta" maalaamisesta eli öljyväreistä. Öljyvärit kuivuvat kauan, joten työtä pitää olla mahdollisuus rauhassa kuivatella. ja jälkikäsittelyt vernissalla ym.... Akryyleilla on helpompi aloittaa. ;) mielipiteitä on toki monia, tämä on minun. :)
      Lisäksi tarvitset paperia ja/tai kangaspohjia ja siveltimiä. Näitä löytyy kaikkia kovin monen hintaisia ja laatuisia, netti on kauppoja täynnä, senkuin vain etsimään ja vertailemaan. Ja kysymyksiä tekemään, hyvä kauppias osaa kyllä neuvoa. Googleta taiteilijatarvikkeet, eiköhän löydy sillä.

Jossain kohtaa haluat ehkä investoida maalaustelineeseen, mutta aloittaa voit ihan hyvin maalaamalla vaikka pöydän ääressä (pöydälle suojaksi esim. sanomalehteä.

Kirjastoon suuntaisin seuraavaksi, sieltä joku hyvä opaskirja maalausta aloittelevalle. Myös youtube on pullollaan kaikenlaisia niksivideoita.

Työväenopiston kurssi on hyvä vaihtoehto ja sitten on olemassa sellainen kurssimuoto kuin Vedic Art, joka perustuu siihen, että jokainen ihminen löytää itsestään oman sisäisen luovuutensa, ei ole siis mikään tekniikkaopetus, vaan enemmän sellainen "henkinen" (ei uskonnollinen) alkusysäys. Googleta Vedic Art tai Kurt Källman (perustaja), saat vähän käsitystä.

Tässä nyt ensihätään, mitä tuli mieleen.

• harrastelija...

Itse tilasin artshopin nettikaupasta peruspaketin. Nyt olen tilaillut pikkuhiljaa lisää tarvikkeita, kun pääsin maalaamisen makuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1769
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1628
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      91
      1373
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      928
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      918
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      914
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      872
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe