Voiko ylipainoisella olla anoreksia? Itse olen lievästi ylipainoinen ja olen alkanut laihduttaa, mutta se on riistäytynyt käsistä. En kykene syömään kuin todella pieniä määriä ja syöminen ahdistaa. Välillä paastosin pari päivää, olin ilman vettä ja ruokaa ja menin tosi huonoon kuntoon sen takia. Jouduin melkein tippaan, mutta vältyin kun älysin ruveta juomaan tarpeeksi. Syöminen on vähän niin ja näin. Olen laihtunut vähän, koska vaatteet tuntuvat väljemmiltä päällä. En uskalla käydä vaa'alla, etten näe kuinka lihava vielä olen. Minulla on ollut oikeastikin anoreksia 14-vuotiaana ja olin silloin sairaalahoidossa ja psykiatrisella osastolla. Silloin olin tipassa ja nenämahaletkussa ja sen jälkeen syömishäiriö on kulkenut mukanani eri muodoissa, nyt olen 19. Toivoisin pikaisia vastauksia, kiitos jo etukäteen.
Anoreksia ylipainoisella?
11
3253
Vastaukset
- kaikeit
voi olla anoreksia on mielensairaus eikä se määritele että vain "laihat voi olla anoreksikoja"
- Eventyr
No ajattelepa tätä:
-olipa kerran tyttö, 150 cm pitkä ja painoi 150 kg. Hän oli hyvin onneton mutta ei oikeastaan tiennyt miksi. Kaikki oli vain jotenkin kaaosta ja ahdistavaa, elämä tuntui ylivoimaiselle elää.
Tyttö katseli luokkakavereitaan, lehtien mallikuvia jne. Kaikkialla oli vain "onnellisia menestyneitä suosittuja" LAIHOJA (tytön silmissä) kauniita tyttöjä ja naisia.
Tuollainen siis pitää olla, sitten voi olla juhlittu ja onnellinen! Niinpä, tuumasta toiseen; rajusti laihduttamaan! Ja painohan putoaa. Viikon päästä 145 kg, sitten 140 ja niin edelleen. Ja EDELLEEN tietysti ylipainoa, mutta sairaus myrkyttaä jo mieltä ja valtaa salakavalasti alaa tytön mielessä. Alkaa enemmän ja enemmän hallita, ja tyttö kuvittelee kaiken nyt menevän ihanasti, onnen ja auvon odottavan, kunhan ensin saavuttaa vaikka 50 kg painon. Sitten joskus ollaan siinä, mutta nyt ei enää pystykään jarruttamaan, sairaus on fakta.
Tää on hyvin kärjistettyä, mutta näin se usein menee. Jos tajuat mitä yritän sanoa?
- Tsemppiä! (:
Itseasiassa anoreksiadiagnoosiin sisältyy alipaino, mutta esim; epätyypillisessä anoreksiassa kaiki kriteerit eivät täyty. Siis juuri _anoreksia_nervosa_ nimistä tautia ei voi ylipainoisella olla. Olen tätä asiaa lukenut, koska itselläni vähän sama juttu.
Se perus. Koulukiusattu -> ahmin -> lihoin -> kiusaaminen jatkui -> laihdutus -> syömishäiriö masennus, ahdistus ja viiltely. Nyt koitan parantua enkä tiedä mitä teen tällä palstalla, kun tämä kumminkin innostaa laihduttamaan. Juuri luin jonkin oksennusvinkin bulimiapalstalta ja palan halusta kokeilla... Oih, lisäksi menetin tämän meneillään olevan parantumisprosessin aikana kontrollin täysin yhdessä välissä ja olen jossain normaali- ja ylipainon rajamailla...
Mutta erityisesti entisillä anorektikoilla se iskee helposti, ja tuollaisessa tilanteessa saattaa jopa saada ihan sen anoreksiadiagnoosin, kun tuo on uusiutunut. Lyhyesti: HAE APUA (:- pau123
anoreksia määritellään myös sen mukaan mitkä on veri sun muut arvot JA muistaakseni jos on pudottanut 30% painostaan.
- bulimikko/anorektikk
Itse olen normaalipainoinen mutta uskon silti kärsiväni anoreksiasta. Minulla tuli jokin aika sitten inho itseäni kohtaan,tunnen että olen lihonut paljon siitä millainen joskus olin. Pidin karkeista,sipseistä,limonadista. Jokaisen kerran jälkeen kun olin jotain syönyt menin oksentamaan sen ulos ja siitä tuli paljon parempi olo. Kävin myös lenkillä ja rääkkäsin itseäni tappiin asti kunnes ei ollut enää muuta oksennettavaa kuin sappinesteet. Tätä ilmeisesti kutsutaan bulimiaksi. Tätä vaihetta kesti noin puoli vuotta. Ihmiset ympärilläni rupesivat huomaamaan käytöksessäni muutoksen,kun en tahtonut syödä ihmisten kanssa samaan aikaan,tai leffa illan jälkeen ajoin ystäväni nopeasti pois jotta pääsisin oksentamaan. Ystävilleni en ole silti vielä kertonut enkä usko heidän ymmärtävän asian todellista laitaa. Olen kertonut siskolleni joka yritti puhua minulle monta tuntia asian vakavuudesta,mutta en siltikään ole lopettanut. Nykyään sairauteni taitaa mennä anoreksian puolelle,sillä vaikka olen normaalipainoinen painoindeksin mukaan,näen itseni edelleen hyvin lihavana. Oksentaminen on alkanut kyllästyttämään ja inhottamaan niin paljon että kieltäydyn syömästä kokonaan. En tiedä mistä hakea apua,enkä tiedä haluanko sitä ollenkaan,vai onko minulla ollenkaan mitään "sairautta". Eivätkös kaikki ole jossain vaiheessa elämäänsä epävarmoja itsestään? Käyn kyllä terapeutilla,olen käynyt jo monta vuotta nuoruuden trauman takia mutta en uskalla kertoa hänellekkään. Onko kellään kokemuksia asiasta? Miten pääsitte sen yli?
- Petrixxx
Aika siistiä että olet ollut psykiatrisessa hoidossa anoreksian takia, ja silti aloitat uudestaan! Oletko koskaan miettinyt kuinka tyhmä sitä voi ihminen ollakaan:)
- annapöö
Minusta ylipainoisella ei voi olla anoreksiaa. Sinun taustasi toki hieman mutkistaa asiaa, mutta puhun nyt noin yleisellä tasolla. Ylipainoinen todella huonosti syövä ja mahdollisesti paljon liikkuva, anorektiset ajatukset omaava, voi mielestäni olla _menossa kohti_ anoreksiaa, muttei ole vielä siinä. Anoreksian peruspiirrehän on se, että henkilö näkee itsensä lihavana ja siksi laihduttaa pakonomaisesti, vaikkei sitä oikeasti ole. Ylipainoinen on oikeastikkin lihava, se ei ole pelkkä syömishäiriön kuiskaama virheellinen ajatus.
Mielestäni siis nämä ylipainoisten anoreksiat ovat suurimmaksi osaksi vain typerää laihdutustusta, kun ei ole kärsivällisyyttä laihduttaa terveemmällä tavalla. Toki asia muuttuu anoreksiaksi siinä vaiheessa jos henkilö laihduttaa itsensä tilaan, jossa ei enää oikeasti ole lihava, mutta luulee yhä niin ja siksi jatkaa laihduttamista. - Olen toivoton tapaus
Olen 14 vuotias, 155,5 pitkä ja painan 70. Olen laihduttanut jo 3 kiloa ja minulla on monesti tosi huono olo kun en syö koska minusta tuntuu että lihon ihan koko ajan. Koulussakin minua aina haukutaan läskiksi ja sen seurauksena aloitin viiltelyn ja lopetin syönnin tai vähensin tosi pieneen annokseen! Peili ja puntari ovat kauheita asioita tässä maailmassa! Voinko olla mitenkään anoreksikko,osa kavereistani sanoo niin O.o
- terve4
Ei kasviksista ja vaaleasta lihasta liho kukaan! Laihtuminen tyssää biologisista syistä jos syöt LIIAN VÄHÄN. Vähennä sokeria ja valkoisia jauhoja jos haluat pudottaa painoasi.
Se on aika vaikea kysymys, voiko yli-/normaalipainoinen sairastaa anoreksiaa. Minulla itselläni on ollut tällaista kriteerit täyttävää syömiskäyttäytymistä sekä normaalipainon ylä- että alarajalla. Mielestäni elopainolla ei ole niin suurta merkitystä sairauden diagnosointiin kuin ajatuksilla ja toimminnan pitkäkestoisuudella. - lifeisshitt
Ylipainoisella voi olla tottakai anoreksia, mm. alkuvaiheessa. Jostakin painostahan ne syömishäiriöt aina alkaa!
- Anonyymi
Ylipainoisella voi olla anoreksia. Minulta sitä testattiin ja mulla on alkuvaiheessa muttei vakava vielä. Onhan se menossa huonompaan suuntaan. Kesän jälkeen kun koulut alko olin 72kg ja oli koulun terkan tapaaminen ja puhuin että haluan tiputtaa painoa ja sitten terkka Sanoi muista syödä normaalisti. No sen jälkeen söin suunnilleen 1-2 krt päivässä. Noin kuukauden päästä nähtiin uudestaan ja painoin 68kg. Ja nyt painan 64kg parin kk jälkeen. Mulle on tuputettu ruokaa niin ei oo paljoa tippunut mutta taas on alkanut tippunaan. Saan hyvän olon kun en syö ja mua ei niin puntarit haittaa koska se on aina tippunut kun oon käynyt. Pari kertaa kyllä noussu ja melkeen alkanut itkemään koska en halua enään olla 'läski' niikuin kaikki sanoo. Peitän ja teippaan omaa mahaa etten näyttäisi niin lihavalta. Siis ihan vaan HANKI APUA :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1193026
- 1162341
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee231976Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol2391904Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole41895Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin211801Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen1001586Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1051394- 651144
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1351106