Lähihoitajasta osastonsihteeriksi - miten onnistuu?

SannaManna

Eli olen lähihoitajan työtä tehnyt kotihoidossa noin 10 vuotta ja nyt kiinnostaisi muut työt, lähinnä osastonsihteerin työ. Tietääkö joku, että tarviiko minun käydä vielä erikseen joku sihteerikoulutus? Ei varmaan pelkillä lähäripapereilla niihin hommiin pääse..? Muuttuuko palkkaus? Pääseekö jotain hoitotöitä tekemään myös?

6

7674

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työtä vailla

Riippuu varmaan siitä, mistä koulutusohjelmasta olet valmistunut lähihoitajaksi. Nykyäänhän on se asiakaspalvelun ja tietohallinnan koulutusohjelma. Riippuu varmaan ihan osaston oh:sta, että haluaako alkaa perehdyttämään sua työhön, vaikka ei ole käyty tuota koulutusohjelmaa.

Täytyy kyllä sanoa, että nyt taitaa olla paljon hakijoita näihin paikkoihin ainakin pääkaupunkiseudulla. Ainakin mun on annettu ymmärtää näin. Täytyy todella erottua positiivisesti muiden hakijoiden joukosta. Itsekin olen lähihoitsu ja suuntautunut juuri os.sihteerin työhön, mutta työ on hakusessa edelleen.

Peruspalkka on ehkä vähän pienempi kuin kotihoidossa, en ole ihan varma. Usein työ on päivätyötä, jolloin lisiä ei tule, mutta on vuorotyötä joissain paikoissa, esim. päivystyksessä. Terveyskeskusavustajana ehkä pääsee enemmän avustamaan toimenpiteissä. Tosin joissain paikoissa esim. vuodeosastolla olen nähnyt paikkoja perushoitajille/lähihoitajille, jossa 50% työajasta on sihteerin työtä ja toiset 50% on hoitotyötä. Sellainen voisi olla mukavan vaihteleva työ.

• ei vaatimuksia

Täystolloja niissä tehtävissä yleensä on. Eivät ymmärrä johtamisesta ja töiden organisoinnista yhtään mitään. Ovat yleensä reittä pitkin kiivenneitä hoitsuja eli ei mitään koulutusta tehtävään.

• 6+14

Ehkä vanhemmat työntekijät näissä hommissa on " vaan hoitsuja", mutta nuoremmilta vaaditaan koulutus ainakin, kun kokemusta ei ole vielä karttunut. Ja hoitsujahan ovat myös ne aspa-suuntautuneet lähihoitajat. Perusopinnot on heille samat kuin muillekin lähihoitajille. Ja viimeisenä vuotena harhoitellaan myös toimenpiteissä avustamista, ei pelkää sihteerin hommaa.

Yhtä osastonsihteerin paikkaa haki vähän aikaa sitten reippaasti yli 100 hakijaa Hgissä. Mielestäni ei voi nuppi ujeltaa ja olla ihan täystollo jos saa paikan, ellei se mene 100% suhteilla.

Mielestäni sihteerin työssä vaaditaan tietynlaista luonnetta. Kaikista siihen ei ole. Asiasta tietämätön voisi ajatella, että kuka tahansa täystollo osaa naputtaa tietokonetta, mutta työ vatii paljon muutakin. Riippuu tietysti paljon millaisella osastolla on yms.

• Valaise nyt hieman

Mitä ihmeen johtamista osastonsihteerin pitää osata?

• Dippadappaduu
        Valaise nyt hieman kirjoitti:

Mitä ihmeen johtamista osastonsihteerin pitää osata?

Ilmeisesti on nyt sekoitettu osastonhoitaja ja osastonsihteeri ;) Hyvä sellaisten ihmisten huudella, kun ei tiedä asioista YHTÄÄN mitään... Tämä siis ihan tuolle "ei vaatimuksia" -tollolle!

• NiiiiiiiiiNaNA

Minä olen asiakaspalveluun ja tietohallintaan suuntautunut lähihoitaja ja teen osastonsihteerin töitä isossa sairaalassa. Palkkani on suunnilleen sama kuin hoitotyössä olevilla lähihoitajilla, tosin ilman lisiä. Eli ei siinä kyllä palkassa menetä mitään muuta paitsi lisät ja onhan se kiva, että on viikonloput vapaita ja pääsee ihmisten aikaan kotiin :)

Riippuu tosin paikasta, että pääseekö hoitotyöhön suuntautuneet lähihoitajat sihteerin hommiin. Sinun pitkä hoitotyön kokemus on ainakin suuri plussa sillä kyllä sihteerinkin pitää tietää erilaisista tutkimuksista (laboratorio, rtg, klf, knf) ja ehdottomasti sanasto pitää olla hallussa! Tätä työtä oppii vain tekemällä. Kyllä ne koulujutut ainakin osin on ihan huuhaata, kun pääsee oikein tositoimiin.

Kiire ja stressi on lähes koko ajan läsnä ja pitää olla hyvä tilannetaju ja usein pitää olla lääkäreiden ajatustenlukija sekä kuunnella tarkkaavaisesti ympäristöä. Joskus ihan oikeasti hukkuu hommiin ja menee ylitöiksi useaksi tunniksi ja joustava pitää olla.

Kyllä tämä työ on ihan mielenkiintoista, mutta työympäristö on kuitenkin sitä tavallista mitä nyt näillä sosiaali- ja terveysaloilla on eli moni asia kusee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      210
      2783
    2. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      125
      2639
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1728
    4. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      223
      1284
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      61
      1269
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      47
      1088
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1001
    8. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      831
    9. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      823
    10. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      823
    Aihe