Kissojen käymäläpelletin kompostointi?

Komposti11

Onko kellään kokemusta, mikä olisi toimiva (ja mielellään alle 300e) komposti, mikäli suurin osa kompostoitavasta jätteestä olisi kissojen hiekkalaatikossa käytettävää pellettiä/kissojen jätöksiä, ja kotitalousjätettä?

Luulisi ainakin pelletin kompostoituvan hyvin, sehän on vaan "puupuristetta"....Ensi kuun lopussa pitäisi hommata joku hävitysvehje pelletille, kun muutamme omakotitaloon, eikä viitsi vessanpöntöstö vedellä alas, kun on omat sakokaivot...

1

3903

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuta heinää

Jos jätöksiä ei ole kiire maaduttaa, niin kompostointiin käy mikä tahansa jyrsijöiltä suojattu, riittävän iso astia. Itsellä oli vuosia käytössä vanhasta, 600 litran jäteastiasta tehty, eristämätön komposti. Sinne mahtui pienen perheen ja kahden kissan jätökset koko talven ajalta. Kesän sai muhia, ja syksyllä lapion maatuneen tavaran avokompostiin puutarhajätteiden kanssa kehittymään mullaksi. Ainoa haitta oli hankala tyhjennys ja talvisin tympi kahlata hangessa ulkorakennuksen taakse.
      Hankin lämpökompostorin kun halvalla sain, se pöhisee nyt kellarissa ja käyttö on helpompaa.Kun muistaa vaan säännöllisesti ruokkia, niin pysyy prosessi käynnissä koko talven. Ainoa haitta on, ettei se syö talvella kaikkia kissojen pellettejä, niillä astia täyttyy liian nopeaan. Ylimääräiset pelletit kerään pihalle erilliseen astiaan ja siitä ne sitten sekoitan keväällä avokompostiin puutarhajätteen joukkoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Liikenneonnettomuus kuhmo

Taisi Audi mennä lunastukseen ja pemari kilometritehtaalle
      Kuhmo
      40
      2496
    2. Olen aivan hajalla yhden

Naisen takia😞
      Ikävä
      52
      946
    3. Olen pahoillani kun olen satuttanut

Välillä kiukuttaa paljon.
      Ikävä
      62
      866
    4. Riikka Purra on mukana Suomen huutokauppakeisari -sarjassa

Suomen huutokauppakeisari on tavallisten suomalaisten ohjelma. Sarjan suosiosta kertoo se, että nyt alkaa jo 19. kausi t
      Maailman menoa
      52
      740
    5. Kuuleppas

ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää
      Ikävä
      227
      733
    6. T.h tuomio

Onko tämä lainvoimainen vai onko tästä valitettu? Mitenhän on mennyt linnassa joko pehmennyt pää täysin
      Suomussalmi
      10
      644
    7. Naurettavia provoja ja lavastuksia täällä

Saa olla aika harhainen jos uskoo juttuja täällä faktoina 😆😆😆 ihmiset matkii toisia jne
      Ikävä
      81
      607
    8. Miten sä jaksat

Pitää susta huolen.
      Ikävä
      65
      593
    9. Mitä näät

Siinä miehessä?
      Ikävä
      47