Omistan koiran ja lenkitän sitä reippain askelein 3 kertaa päivässä n. puolen tunnin lenkin. Minua on aina ihmetyttänyt miksi jotkut toiset koiranomistajat (useimmiten naiset, ja pieni koira taluttimessa tai fleksissä) jäävät paikoilleen TUIJOTTAMAAN - Koirani ei selvästikään tykkää tästä, mikä on aivan luonnollista - tuijottaminen on koirien elekielen mukaan haastamista. Se kuitenkin sietää sen (eli ei hauku, mutta selvästi kiihtyy).
Olen kouluttanut koirani koirakoulussa opetetun tavan mukaan eli toiset koirat ohitetaan siten että koira pidetään vasemmalla puolella, itse jään toisen koirakon ja oman koirani väliin ohitus- tai oikeastaan kohtaamistilanteessa. Aika monet eivät osaa tätä ohittamista, vaan tunkevat "iholle" eli tuovat koiransa väkisin meidän luoksemme, mikä on vielä pahempaa kuin tuo tuijotteleminen.
Haluaisin ns. lenkkirauhan eli en haluaisi stressata itseäni ja koiraani vierailden "laumojen" kohtaamisilla. Koirani on sosiaalistettu jo pentupiirissä aikanaan ja luvalla se saa leikkiä tuttujen leikkikaveri-koirien kanssa. Mutta en halua kaikkien kulmakunnan pikku räksyjen "moikkaamista", eikä selvästikään halua koiranikaan, sillä sen niska- ja selkäkarvat nousevat näissä tilanteissa pystyyn. Onneksi se on koulutettu, ja pysyy kuitenkin hallinnassa.
Voisiko joku ottaa kantaa miksi jotkut koirakot joko jäävät töllöttämään tai tulevat aivan iholle? Eikö Suomessa koiria kouluteta, kuten toisessa kotimaassani Saksassa (siellä koirat kävelevät kaupunkiliikenteessä omistajan perässä irti, ja tottelevat 100-prosenttisesti)
MIksi jäätte toljottamaan ja tuijottamaan?
57
2866
Vastaukset
- Samoin?!
Joo olen ihmetellyt samaa muakin ärsyttää kun moni jää koiran kanssa odottamaan ja oisi pakko aina antaa haistella ja tutustua. Mä en ainakaan halua lenkillä tavat joka ikistä koiraa...
- mie vaan
täysin samaa mieltä..ja pahinta on kun täytyy jäädä keskelle sitä kävelytietä pönöttämään..yritäppä siinä sitten mahtua kahden isohkon koiran kanssa ohittamaan..
- pikkuises lööpiä
"siellä koirat kävelevät kaupunkiliikenteessä omistajan perässä irti, ja tottelevat 100-prosenttisest"
-Kyllä vähän liioittelet. Saksassa tapahtuu yhtä lailla koirien aiheuttamia puremistapauksia kuin Suomessa. Kuulin eräältä Saksassa väliaikaisesti asuneelta kaveriltani, että Saksassa on noussut valtaisa kohu koirista, jotka hyökkivät toisten koirien ja joskus jopa ihmisten kimppuun. Jotkut suisittelevat Saksassa jo koirien kytkettynä pitämistä. Mutta Saksassa on niin paljon koiria, etteivät ohikulkijat piittaa niistä yhtä paljoa kuin suomalaiset, joita vastaan koiria kävelee paljon harveksemmaltaan. Saksassa on kuulemma monta sataa kertaa enemmän koiria kuin Suomessa. Tämän tietää täsmälleen Saksassa osa-aikaisesti asunut kaverini. - ruukku
Tässä yksi syy miksi en ottaisi enää koiraa nykyisessä asuinpaikassani. Menet mihin vaan, muita taluttajia tulee vastaan joka mutkasta. Ja puolet näistä on niitä joutilaita sunnuntaikävelijöitä jotka antavat koiriensa nuuhkia ja sitten vielä kertovat oman elämäntarinansa kun koirien takia joutuu pysähtymään.
- täällä toisin
Onneksi täällä laajan Pirkanmaan kaikilla paikkakunnilla on harvassa tuollaiset häiriköt, joten täällä voi kaikkialla kulkea aivan rauhassa koirien kanssa :-)
- dfsfgfdhhhghfh
Minäkin olen saanut kulkea rauhassa ilman ongelmia pirkanmaa on hyvä paikka. :)
- Ihminen ei koira
Vai pitäisi vielä varoa koiran silmiinkatsomista! Pitäisiköhän sinun tarkistaa onko lääkitys kunnossa?
- Rubi-koiran omistaja
Aloittajalla on varmasti lääkitys kunnossa, joten sinuna pitäisin turpani tukossa ja kattoisin edes peiliin, ennenku menet muille tommosta paskaa suoltamaan.
Tajuatko, että et ole itse sen parempi ihminen kuin me muut täällä, joten kannattaisi pitää suunsa kiinni eikä mennä huutelemaan tuollasta muille?
Tajautko, minkälaisen kuvan se kenties sinusta itsestäsi antaa? Jos minulle sanoisit noin, niin luuletko, että uskoisin tommosta järjetöntä paskaa? No en.
Kukaan JÄRKEVÄ aikuinen ihminen ei varmaankaan usko sinua, jos sanot jollekulle tuollaista, että joo hei, tiiätkö, mitä? Sulla ei oo lääkitys ihan kohillaan.
Etkö todellakaan osaa muuta sanoa, jos haluat jollekulle vittuilla?
Kenties sinulla on syysi sanoa jollekulle noin, mutta jos jätät tollasia kommentteja täällä vain muille ilkeilläksesi, olet todella säälittävä.
Niinkuin kaikki haukkujat täällä. Kasvakaa aikuisiksi.
Anteeksi nyt vain, varmaan sulla oli syysi sanoa noin, mutta muuten jokainen, joka jotakuta täällä haukkuakseen jättää tollasia kommentteja, vain vittuillakseen jollekulle, on säälittävä, lapsellinen kusipää idiootti.
Sitä ei voi kieltää, sillä se on totuus. Jos joku teistä pitää sellasta fiksuna, ni sitten häntä ei voi ku sääliä. Kumma kyllä näitä ilkeilijöitä tuntuu näilläkin palstoilla riittävän. Mahtavatkohan kusipäisyyksissään vielä hihitellä häijysti ruudun takana, kun ovat saaneet sanottua jollekulle ilkeesti? Voi voi.
Urpoja on moneksi. - suutuksis
Rubi-koiran omistaja kirjoitti:
Aloittajalla on varmasti lääkitys kunnossa, joten sinuna pitäisin turpani tukossa ja kattoisin edes peiliin, ennenku menet muille tommosta paskaa suoltamaan.
Tajuatko, että et ole itse sen parempi ihminen kuin me muut täällä, joten kannattaisi pitää suunsa kiinni eikä mennä huutelemaan tuollasta muille?
Tajautko, minkälaisen kuvan se kenties sinusta itsestäsi antaa? Jos minulle sanoisit noin, niin luuletko, että uskoisin tommosta järjetöntä paskaa? No en.
Kukaan JÄRKEVÄ aikuinen ihminen ei varmaankaan usko sinua, jos sanot jollekulle tuollaista, että joo hei, tiiätkö, mitä? Sulla ei oo lääkitys ihan kohillaan.
Etkö todellakaan osaa muuta sanoa, jos haluat jollekulle vittuilla?
Kenties sinulla on syysi sanoa jollekulle noin, mutta jos jätät tollasia kommentteja täällä vain muille ilkeilläksesi, olet todella säälittävä.
Niinkuin kaikki haukkujat täällä. Kasvakaa aikuisiksi.
Anteeksi nyt vain, varmaan sulla oli syysi sanoa noin, mutta muuten jokainen, joka jotakuta täällä haukkuakseen jättää tollasia kommentteja, vain vittuillakseen jollekulle, on säälittävä, lapsellinen kusipää idiootti.
Sitä ei voi kieltää, sillä se on totuus. Jos joku teistä pitää sellasta fiksuna, ni sitten häntä ei voi ku sääliä. Kumma kyllä näitä ilkeilijöitä tuntuu näilläkin palstoilla riittävän. Mahtavatkohan kusipäisyyksissään vielä hihitellä häijysti ruudun takana, kun ovat saaneet sanottua jollekulle ilkeesti? Voi voi.
Urpoja on moneksi.KAUHEEN VIHAMIELIST
- Rubi-koiran omistaja
suutuksis kirjoitti:
KAUHEEN VIHAMIELIST
No nii on, koska mua ottaa päähän sellaset, jotka sanoo toiselle keskustelijalle täällä, että tolla ei ole lääkitys kohillaan tai sitte kirjottaa toiselle jonkun muun ilkeen kommentin. Sinustako sellainen on sitten fiksua? Mun mielestä tollasten kommenttien jättäminen on typerää ja tietenki törkeää, joten vain kusipää sanoo toisesta ihmisestä tollasta. Tottakai täällä on sellasiakin keskustelijoita, joista on todella syytä sanoa, että heillä ei ole lääkitys kohdillaan, mutta muuten vain tollasen kommentin kirjottaminen toisesta on aika ilkeetä. Jokainen vois miettiä, mitä laukoo toisesta. Tuntusko sinusta kivalta, jos joku sanois sinusta, että sulla ei taida lääkitys olla ihan kunnossa tai sanoo sulle täällä muuten jotenki ilkeesti?
Siis tottakaihan sitä tämmösillä palstoilla varmasti saat ilkeitä kommentteja, jos itse olet tökerö, metsä vastaa, ku sinne huudetaan, mutta se, että joku kirjottelee tänne ilkeitä kommentteja ilman syytä jotakuta loukatakseen ja ärsyttääkseen, on mun mielestä ainakin säälittävää, typerää ja tietenkin törkeetä.
Ja niitä näillä palstoilla näkyy olevan vähän liianki kanssa.
Niinku näkyy, kommentteja täältä löytyy laidasta laitaan, vaikka ei kyllä tarvis löytyä. Ja mua on alkanu pikkusen jurppimaan sellaset ihmiset, jotka vaa aukoo täällä päätään muille enkä varmasti ole ainut, vaikka tokkopa noista tientekää kannattaa provosoitua, sehän on vaa voitto niille. - Eve
Tiedoksi, eläin ei erota itseään toiseta. Koiralle se, että ihminen tuijottaa on yhtä ahdistavaa kuin se, että toinen koira tuijottaa. Voisit ottaa hieman selvää ennen tuollaista käytöstä. Hyvin epäasiallinen kommentti sinulla. Ja silmiin katsominen ei ole yhdyssana.
- Anonyymi
Miksi pitää iökeillä. Totta se on jotkut koirat ottaa tuijotuksen hyökkäys haastteekso
- Iha Ilija
Taidat olla komea mies.
- Koi_ruus123
Olen ihmetellyt aivan samaa asiaa. Mielestäni koirien kuuluu tutustua toisiinsa vapaana, eikä niin, että hihnat sotkeutuvat ja kiristyvät turhan paljon koirien vetäessä toistensa luo. Monesti, kun koirani oli pentu, nämä "se haluaa vain haistella"-koirat meinasivat käydä pennun kimppuun ja silloin päätin, että se ei enää ikinä haistele ketään hihnassa. Näin ohittaminenkin on helpompaa: koiran ei tarvitse vetää kierroksia toisen koiran nähdessään, että pääsisikö tuon luo tällä kertaa vai ei.
Jos joku pysähtyy odottamaan ja jää tuijottamaan, vaihdan kadun toiselle puolelle, menen kiertoreittiä tai jopa vaihdan suuntaa. Eräs kaverini myös usein kysyy etäämpää tuijottajalta, voisiko hän ottaa koiransa lyhyeen hihnaan. Yleensä tuijottajat tajuavat tämän. - terrrrri
Olen itse kohdannut samoja ongelmia, oma koirani on vielä pentu ja koulutusvaiheessa, en todellakaan ole riemuissani kun vastaantulevat punkevat koirineen väkisin moikkaamaan vaikka heti huomautan kouluttavani parhaillaan koiraani, ei tunnu menevän viesti perille :'D
Omassa korttelissani pyörii myös keski-ikäinen nainen mäyriksensä kanssa, joka alkaa räkyttää jokaiselle elolliselle ja elottomalle kohteelle. Kaikista omituisinta on, että kun koira alkaa huutaa, omistaja PYSÄHTYY paikoilleen ja antaa koiran räkyttää. Ei elettäkään että korjaisin koiran käytöstä. En voi ymmärtää :''D - ruma ja lihava
Mul on huonosti käyttäytyvä sessu jonka kanssa joskus pysähdyn ja yritän päästää toiset ohi. Jos satun tuijottamaan niin se johtuu ihan puhtaasti ihailusta, kun on niin hyvin koulutettu koira. Koulutettu on minkä jaksan ja luettu kirjat ja käyty koulussakin.
Mutta taidan olla kuitenkin laiska ja hidas. Mutta en anna sessuni yrittää haistella, ei ollenkaan. Ja pelkillä eleillä voi tehdä selväksi, että ohi mennään ja kaukaa, voi jo
alkaa väistää puskan puolelle lähestyessä. Pikkuisen kehua omaa sessua ja olla kuten toinen olisi ilmaa.
Mun mielestä koirat voi tutustua toisiinsa koirapuistossa, ei lenkillä.
Jos sulle sattuu tätä usein, saatat olla söpö sukupuolesi edustaja ja ihmiset
"koiratekosyyllä" pyrkii juttelemaan. - Samaa miettinyt!
Samaa meinasin kysyä, et MIKSI ihmiset tekee näin.
Viimekertainen kokemus: pikkukoira iski jarrut pohjaan ja jäi tuijottamaan koiriani -> mies jää sen kanssa hiekkatien t-risteyksen KESKELLE seisomaan blokaten suunnan, johon aioin kääntyä koirieni kanssa. Käännyin sitten polulle, joka yhtyi eri suuntaan menevään tiehen. Mies lähti koiran kanssa perään, vaikka selvästi ensin oli menossa toiseen suuntaan.
Eikö millään voi vaikka vetää koiraa sinne tien reunaan, jos se ei muuten tule? - jdghghg
Täällä ottaa päähän aivan sama juttu.
Se, että minulla on koira ei tarkoita sitä, että haluan olla tekemisissä kaikkien koirallisten kanssa.
Meilläkin on ihan omat koirakaverit, ei todellakaan haluta tutustua kaikkiin sessuihin ketä vastaan tulee.
Pahin täälläpäin on eräs nainen, jonka koirat ovat aina irti ja tulevat räksyttämään ja hyppimään päälle jatkuvasti.
Omistaja ei edes komenna niitä, tästä on huomautettu useastikin, mutta eukko haistattelee silloin päin naamaa.
Yleensä muuten nämä tien tukkeeksi halvautuvat ovat iäkkäämpiä naisia jonkun pikkuräksyn (sonnustettuna valjaisiin ja flexiin) kanssa. - Tuijottajan omistaja
Oma pikkuräksyni tekee välillä stopi ja istuu odottamaan toista koiraa tuijottaen samalla. Siinä ei auta vaikka kuinka kiskoisi tiensivuun, koira ei liiku kunnes alkaa kakomaan pannassaan, ja ohikulkevat katsovat kuin rääkkäisin koiraani... Yritän kyllä saada koirani tiensivuun, ettei edessä ole. Kuitenkin mielestäni parempi antaa koiran istua paikkaan kuin väkisin kuristaa se muualle. En myöskään ole heti moikkaamassa toisia koiria, päin vastoin.
PS. En itsekään pidä tästä. Olen laittanut valjaat tilaukseen. - god dog
Samma här=((((((
Olen usein näillä palstoilla vedonnut juuri tuohon asiaan, kun pikkukoirien omistaja tulee vastaan kävelyteillä tai suojateillä, on sen pelko jo mennyt siihen pisteeseen, ettei se saa silmiään irti vastaantulevasta koirasta.
Mutta miksi niin; jokainen koiria kouluttava omistaja tietää kyllä, että ihmisen ei missään tapauksessa pidä alkaa tapittaa vastaantulevaa koiraa vaan kääntää silmänsä vaikka horisonttiin samoin kun koiransakin. Ensimmäisen virheen tekee yksin omistaja, koiran kusettaja joka pelkää jokaista vastaantulevaa koiraa ja jättää sitten yleensä sen pienen koiransa ihan yksin selviytymään haasteesta, jolloin se jätti koiransa selviytymään yksin kymmenen kertaa suuremmasta vastustajastaan.
Olen muuten havainnut tän suorituksen päivittän monia kertoja.
Kuka on niin tyhmä ja arka, että villitsee kääpiönkin tallomaan sitä omaa linjaansa? Ensin on mukamas kovasti pätevä koirankasvattaja mutta jo minuutin, kahden sisään näyttää lähinnä säälittävältä ja epätoivoiseltä luuserilta, jonka koira pelkää henkensä edestä ja joka itse hädin tuskin siltä seisomaalta edes kotiinsa pääsee.
Menää nyt vaikka joilekin kurseille, jossa opetetaan koirien käyttäytymis sääntöjä! - just just
Minä en taas ymmärrä miksei koirat saa tutustua toisiin koiriin. Koira on koira, ja sinä et ole koira, ja koira tarvisee koirakavereita. Olet siis itsekäs ja haluat koirasi olevan vain sinusta kiinnostunut. Ei tuokaan ole tervepäisen koiran merkki, että nostaa niska-ja selkäkarvat pystyyn toisia koiria kohdatessa, vaan merkki siitä ettei ole tutustunut toisiin koiriin.
- god dog
Miksi ne pitäis sitten päästää siihen sun tutustumisiin, kun mä en niitä hyväksy tuolla yleisillä teillä muutenkaan ja varsinkin siksi, että nämä pikkureppanat sen kaiken tekee hädissään ja niin usein lähes tulkoon oman henkensä uhallakin.
Ja sitten niiden omistajat aina sanoo ne samat ajatuksensa: tätä on niin monta kertaa iso koira purrut ettei lisää tarvittaisi.
On se kumma, miten niin monesti purtuja koiria on ihan pakko pitää irti ja päästää muita koiria haistemaan, mutta omistaja pysyy kullä hyvin etäällä niistä isommista koirista.
Hyvänä esimerkkinä seuraavaa: kuljin koirani kanssa metsässä tässä kotini läheisyydessä, ja kuinka ollakkaan, koira oli hihnassa, kun joku musta villis ampaisi paikalle täysin tyhjästä ja eikun saman tien oman koirani kimppuun. Ensin kaaduin minä maahan pitkäkseni kun yllätyin niin totaalisesti ja saman tien se villakoira alkoi kiljua niin kuin henkeä olisi viety. Pääsin ylös muutaman sekunnin kuluttua, ja samaan aikaan tuli paksu lihava nainen ja alkoi syyttää minua kaikesta tapahtuneesta. En kuulemma pystynyt tehdä mitään vaan makasin vain maassa pitkää pituutta kun hänen koiraansa pahoinpideltiin.
SIIS EI HYVÄÄ PÄIVÄÄ!
Näin kuvittelee ihmiset omien koiriensa hyvänlaatuisuutta ja pesee kätensä kaikista yhteenotoista, vaikka kuka hyvänsä näkee kyllä, ettei joitakin pikkupiskejä ole koulutettu ollenkaan ja samalla syyttää muita koiria samasta asiasta, niin kuin syy kaikkeen olisi aina siinä koulutetussa isossa koirassa. - et ymmärtänyt tosiaa
>Ei tuokaan ole tervepäisen koiran merkki, että nostaa niska-ja selkäkarvat pystyyn toisia koiria kohdatessa, vaan merkki siitä ettei ole tutustunut toisiin koiriin. >
Päinvastoin, se on merkki siitä että koiralla on vielä säilynyt normaali laumakäyttäytyminen ja koirien elekieli. Se, että "tutustutaan" hihnoissa tai vielä pahempaa, flekseissä, ei ole normaalia.
Et tainnut lukea aloittajan ja monien vastaajien viestejä, joissa todettiin se, että koirilla on ja kuuluu olla omat "leikkikaverit" - ei joka mamman hellantelttu räksyttäjään tarvitse eikä ole mitään syytä "tutustua". - kukkahattutäti
et ymmärtänyt tosiaa kirjoitti:
>Ei tuokaan ole tervepäisen koiran merkki, että nostaa niska-ja selkäkarvat pystyyn toisia koiria kohdatessa, vaan merkki siitä ettei ole tutustunut toisiin koiriin. >
Päinvastoin, se on merkki siitä että koiralla on vielä säilynyt normaali laumakäyttäytyminen ja koirien elekieli. Se, että "tutustutaan" hihnoissa tai vielä pahempaa, flekseissä, ei ole normaalia.
Et tainnut lukea aloittajan ja monien vastaajien viestejä, joissa todettiin se, että koirilla on ja kuuluu olla omat "leikkikaverit" - ei joka mamman hellantelttu räksyttäjään tarvitse eikä ole mitään syytä "tutustua".Itse asiassa koiralle on ihan sama onko hihnaa tai ei kun tutustuu toisiin koiriin.
Koira reagoi omistajan jännittyneisyyteen lähinnä eli tapaan kiristää hihnaa ja viestittää siten koiralle että "jotain kauheaa tapahtuu tai jotain jännää tapahtuu" johon koira vastaa rähinöimällä.
Itse opettanut tapaamaan niin remmissä kuin ilmankin. ja koirani ei reagoi remmin kireyteen koska ei ole oppinut että se merkitsee mitään.
Olen pennusta pitäen opettanut sanoin enkä remmin avulla eli kun jatkamme matkaa niin sanon mennään ja koira seuraa heti. En kisko koiraa. Ja kun tapaminen remmissä on arkipullaa niin kukapa sitä jaksaisi riehata sen takia..eli koira oppii hyvän hihnakäyttäytymisen.
Ne jotka antaa tavata muita luvalla omaa harvemmin vaikeuksia..:) Kuten en minäkään.
Aina ei tavata muita ja silloin vain ohitamme ei sen kummempaa. :) - god dog
et ymmärtänyt tosiaa kirjoitti:
Et tainnut lukea aloittajan ja monien vastaajien viestejä, joissa todettiin se, että koirilla on ja kuuluu olla omat "leikkikaverit" - ei joka mamman hellantelttu räksyttäjään tarvitse eikä ole mitään syytä "tutustua".Et tainnut osata lukea sinäkään. Mun mielestäni on ihan ok jos nämä sun hellantelttus tosiaankin tulee vaan tutustumaan, mutta kun ne rakkauden iltatähdet lähestulkoon hyppää kymmenen kertaa isomman koiran kimppuun ja yrittää tehdä tuttavuutta suu vaahdossa äristen, en minä ainakaan siitä tykkää ja tuskin sen omistajakaan, kun heti kohta nappaa tertun syliinsä ja alkaa syyttään minua, joka vain sen räköttäjän suojelemiseksi sanoin että ota nyt hitto toi "petosi" kiinni =)))))))))
- hermotmenee123
meillä myös samanlaisia kokemuksia aloittajan kanssa.
itse omistan neljä hyvin käyttäytyvää isoa koiraa ja niiden kanssa lenkkeillessämme aina, ihan aina joku jää koiransa kanssa tuijottamaan/odottamaan "tienposkeen" tai päästää koiransa flexi pitkällä meitä kohti.
monesti on käynyt myös niin että toisen koiran omistaja on päästänyt fifinsä flexi pitkänä kohti ja liiankin lähelle omia koiriani niin että se pikku fifi on "hyökännyt" hampaat irvessä, kamala räkytys päällä omia koiriani kohti.viime kesänä tuo kyseinen pikkufifi puraisi kunnolla koiraani jalkaan niin että siihen selvä haava tuli.ja tuo omistaja vain naureskeli ja koitti koiraansa repiä tilanteesta pois ja lähti pois kävelemään ilman anteeksi pyyntöä edes. seuraavan kerran jos tuollainen toistuu niin aivan varmasti potkaisen koiraa niin että ei varmasti lähelle enää uskalla ikinä tulla.vaikka tuo potkaiseminen väärin on mutta jos ei kerta omistaja itse tajua muutakuin naureskella koiransa käytöstä niin pakko itse asialle tehdä jotain. - koirulit
ei varmaan kukaan tee niin tarkoituksella. Koska tässä ollaan IHMISIÄ niin helposti sitä saattaa unohtaa koirien maailman ja sen kuinka ne kokee meidät. Varsinkin omalla kohdallani tiedän että monet ihmiset ilman koiraa, jotka ei tiedä paljon koirista mitään voi alkaa kattelemaan että onpa siinä söpö hauva ja pälä pälä ja kumartuu ja hymyilee (koira luulee sen helposti vihaiseksi irvistykseksi). Itsekin sorrun joskus katsomaan koiraa kohti ja hymyilemään jos näen jonkun oikein söpön koiran vaikka itsekin omistan kaksi koiraa. Usein on myös käynyt niin että kun kävelen ilman koiria, niin monet vieraat koirat vetää luokseni vaikka en katsoisikaan niitä :D
- oikea pointti
No tuo ei ollut aloituksen pointti, vaan se, että miksi vierasta koiraa pitää jäädä odottamaan keskelle tietä ja tukkia kaikkien muitten kulkureitti kohdalla päästää koira liian lähelle ohittavaa koirakkoa. Eli annetaan koiran jäädä tielle, kun se nyt haluaa, eikä johdeta sitä muualle TAI edes oteta lyhyeen hihnaan vierelle.
- hvhjjlglhö
oikea pointti kirjoitti:
No tuo ei ollut aloituksen pointti, vaan se, että miksi vierasta koiraa pitää jäädä odottamaan keskelle tietä ja tukkia kaikkien muitten kulkureitti kohdalla päästää koira liian lähelle ohittavaa koirakkoa. Eli annetaan koiran jäädä tielle, kun se nyt haluaa, eikä johdeta sitä muualle TAI edes oteta lyhyeen hihnaan vierelle.
No eikö sitä voi vain sanoa että päästättekö meidät ohitse..Miten kaikki on niin vaikeata?
Ei minulla ole ollut tuollaisia vaikeuksia kaikki ovat olleet sivussa. Ja jos ei ole niin saan kyllä suuni auki. - Kouluta sinäkin!!!
hvhjjlglhö kirjoitti:
No eikö sitä voi vain sanoa että päästättekö meidät ohitse..Miten kaikki on niin vaikeata?
Ei minulla ole ollut tuollaisia vaikeuksia kaikki ovat olleet sivussa. Ja jos ei ole niin saan kyllä suuni auki.Miksi pitäisi aikuiselle ihmiselle sanoa, ettei tuki kulkuväylää? Luulisi olevan itsestään selvää. Ja niillä kerroilla kun olen pyytänyt päästä ohi, saan kuulla että kouluta koirasi, että sen kanssa uskaltaa kulkea.
No, oma koirani on täysin koulutettu, en vain luota noihin tuijottelijoihin ja rähiseviin pikkukoiriin. Yksi hyökkäsi juuri sellaisessa ahtaassa ohituksessa oman koirani naamaan kiinni. Jouduin irottamaan sen hampaat koirani huulesta. Koirani ei tehnyt sille yhtään mitään, yritti vain kävellä ohi. Ahtaat ohitukset eivät ole koirille luontevia tilanteita, eikä niitä pitäisi sellasiiin pakottaa. Vähän hurjaluonteisempi koira olisi kyllä löylyttänyt sen pikkukoiran siihen paikkaan ja saanut sitten "hirviön" maineen.
Nämä tilanteet ovat todella epäreiluja isoille koirille, pikkukoiran omistajat (mutta eivät onneksi kaikki!) käyttäytyvät kuin mitkään säännöt eivät koskisi heitä.
- ...
Minulla ei ole pikkukoiraa, mutta me pysähdymme tuijottamaan.
Kyseessä on siis vielä koiran pentu, jota ei koosta uskoisi, mutta koska kouluttaminen on edelleen kesken on ihan sama mitä teemme. Aiemmin me leikimme ohitustilanteissa vinkuleluilla, se ei toimi enää, joten teemme sitä mitä koira tykkää. Seisomme ja tuijotamme. Koira yleensä vielä hihnansa varassa takajaloilla pystyssä seisten, korvia raastavasti vinkuen. Koska en saa siihen minkäänlaista kontaktia ohitustilanteissa, niin sitten vain toljotellaan ja odotetaan, että toinen koirakko on ohi ja sitten matka jatkuu. - Pohjis
Samoin täällä, meidän koira on kyllä sellainen että se ei välttämättä halua tehdä kenenkään kanssa tuttavuutta,vaan haluaa jatkaa,mutta vastapuolen koiranomistaja tuokin koiran aina iholle ja se häiritsee!
- unhbvrftghyjuku
hassu juttu... minulle aikanaan opetettiin, että jos koira tulee vastaan ja ei ole takuuta oman koiran kiltistä ohittamisesta(lue ohitus tilanne harjoittelussa vielä) niin yksi tapa on istuttaa koira tien reunaan tai sinne tien ulkopuolelle, muttei ojaanasti :) . SItten tukeva ote koirasta ettei toisen perään mene jos; tämä on hyökkäävä tai tosiaan omistajakaan(vastaan tuleva) ei halua kontaktia.
Pieni kokoisena tämä juttu on isompaa koiraa lenkitettäessä parempi.
Silloin voin paremmin pitää koiran hallinnassa.
Mutta tosiaan, koira ei ole silloin keskellä tietä, jolloin muilla on mahdollisuus ohittaa. - kukkahattutäti
En tiedä toljotammeko.. ? :)
Itse menen rauhallisesti ja annan koiran haistella ja katsella kaikkea mitä ympärillä on. Koulutettu koirani on tokossa menee avoliikkeitä parhaillaan ja on sosiaalinen eikä tappelevainen. Ns hyvinkasvatettu eikä remmirähjääjäkään.
No en hoppuile eli jään paikoilleni jos koirani haistelee ja jos toinen koira tulee jostain saatamme katsella sitä ja odottaa että menee ohitsenikin. Jos ei ole kiire niin ei ole.
Ja jos joku on pysähtyneenä sivuun menemme vain ohitse tai jos ei ole kiire niin kysymme voimmeko moikata..Ihan sama hallitsen pienen koirani. :)
En ymmärrä oikein aloittajan ongelmaa minulle on ihan sama katseleeko joku vai ei..omani ei provosoidu (luottaa minun johtamiseen)enka anna provosoida(antaa minun johtaa) hallitsen omani vaikka on rotuna helposti provosoituva ainakin näin väitetään rotumääritelmässä.
Kun omansa hallitsee niin ihan sama miten muut menee..siirrät vain omaa koirankoulutuskyvyttömyyttäsi mielestäni muiden ongelmaksi.- Eri aiheet?
Tässä ketjussa varmaan keskustellaan nyt kahdesta eri asiasta. Se, että jäädään tien sivuun lyhyellä hihnalla odottamaan, että toinen koirakko menee ohi, jos oma koira ei suostu kulkemaan, on OK.
Se ei ole OK, että jäädään keskelle tietä odottamaan ja päästetään oma koira toisen koiran iholle. Ihminen menee siis siten, miten koira tahtoo. Joku sanoi, että helppo on sanoa väistämään, mutta eikö sen toisen koiran omistaja voi KYSYÄ saako tulla??? Minun mielestä oletusarvo on, että kulkijat pysyttelevät omalla alueellaan.
Kerran minulle kävi niin, että eräs mies aivan väkisin halusi päästää koiransa tutustumaan minun koiriin, vaikka olin hänet kerran tuolla kyseisellä lenkillä jo kiertänyt, ja sanoin myös, että en päästä koiria hihnassa tutustumaan; koirani luultavasti aloittaa rähinän ja haukunnan. Tähän mies tokaisi "Ei haittaa.", ja päästi koiran meidän luo. Karkuunkaan en päässyt, kun toinen koiristani oli puskan puolella kakalla. Miestä ei rähinät haitanneet, mutta MINUA haittasi. Yritän MINIMOIDA omien koirieni räyhäämistä (se on noloa!), eikä se onnistu, jos tahallaan tullaan luo/liian lähelle. Olisi kiva, jos sitä kieltävää vastausta tutustumispyyntöön kunnioitettaisiin. - kukkahattutäti
Eri aiheet? kirjoitti:
Tässä ketjussa varmaan keskustellaan nyt kahdesta eri asiasta. Se, että jäädään tien sivuun lyhyellä hihnalla odottamaan, että toinen koirakko menee ohi, jos oma koira ei suostu kulkemaan, on OK.
Se ei ole OK, että jäädään keskelle tietä odottamaan ja päästetään oma koira toisen koiran iholle. Ihminen menee siis siten, miten koira tahtoo. Joku sanoi, että helppo on sanoa väistämään, mutta eikö sen toisen koiran omistaja voi KYSYÄ saako tulla??? Minun mielestä oletusarvo on, että kulkijat pysyttelevät omalla alueellaan.
Kerran minulle kävi niin, että eräs mies aivan väkisin halusi päästää koiransa tutustumaan minun koiriin, vaikka olin hänet kerran tuolla kyseisellä lenkillä jo kiertänyt, ja sanoin myös, että en päästä koiria hihnassa tutustumaan; koirani luultavasti aloittaa rähinän ja haukunnan. Tähän mies tokaisi "Ei haittaa.", ja päästi koiran meidän luo. Karkuunkaan en päässyt, kun toinen koiristani oli puskan puolella kakalla. Miestä ei rähinät haitanneet, mutta MINUA haittasi. Yritän MINIMOIDA omien koirieni räyhäämistä (se on noloa!), eikä se onnistu, jos tahallaan tullaan luo/liian lähelle. Olisi kiva, jos sitä kieltävää vastausta tutustumispyyntöön kunnioitettaisiin.Oma koirani suostuu kulkemaan ohi jos niin haluan mutta kun ei ole kiire niin miksi hoppuilla. Ja olemme reunassa eli mahtuu kyllä ohittamaan. Jäämme reunaan rauhassa ja jopa katsomme vastaan tulevaa ihan normaalisti.
Minulla ei ole ollut ongelmia muita ohittaa ja siksi kummastuttaa moinen että kaikesta sitä voi ongelmia tulla..?. - god dag
kukkahattutäti kirjoitti:
Oma koirani suostuu kulkemaan ohi jos niin haluan mutta kun ei ole kiire niin miksi hoppuilla. Ja olemme reunassa eli mahtuu kyllä ohittamaan. Jäämme reunaan rauhassa ja jopa katsomme vastaan tulevaa ihan normaalisti.
Minulla ei ole ollut ongelmia muita ohittaa ja siksi kummastuttaa moinen että kaikesta sitä voi ongelmia tulla..?.Taidatkin olla niitä harvoja koiria omistavia pikku luusereita, joilla on vielä edes joku itseoikeutus jäljellä!
Mutta missä on sun vastaukses moneen tämän palstan viesttiin, joka ravistelee kysymyksiä yleisellä osastolla?
Onko parempi se että kukaan ei tiedä mitään vai se, että sekin tieto on kaikkien kannalta yhtä tyhjän kanssa?
- Yue
Voihan olla, että vastaan tulevaa lenkittäjää hermostuttaa toisen koiran ohittaminen jos oma koira on vaikka arvaamaton ohitustilanteissa, ja siksi hän pysähtyy.
- sfgdgdhfghhfhfh
Taitaa olla niin että kyse ei ole muista koirista vaan aloittajan omasta epävarmuudesta ja koulutuskyvystä. Harvemmin kellään vaikeuksia on ohittaa muita.
- karokoira
itse olen huomannut sen että muut koiran ulkoiluttajat kyyläävät vihaisesti koiraani ja minua. se ärsyttää! pelastin oman koirani lopetukselta ja hän on nyt yhen vuoden ikäinen uros joka on ollut täysin häkki koirana. koiralla on nyt koulutus vaihe menossa mutta koulutus ei ole kovin helppoa ku muut koiran räksyttävät ja omistajat eivät osaa pitää koiriaan hallinnassa. mutta se että omistajat jäävät paikoilleen seisomaan niin se on syvältä mutta joskus siihen on hyvä syy. oma koirani pelkäsi muita koiria ja silloin jouduin pusähtymään paikoille. mutta ilman hyvää syytä niin silloin nämä omistajat saisivat painua kuuseen
- w2223sww
Minä ainakin oman koirani kanssa aina pysähdyn kun näen että vastaan tulee koira. Menen koirani kanssa metsän reunalle jos sellanen sattuu olemaan tai jos ei ole niin ainakin siirryn tieltä vähän reunemmalle ja koira on oikealla puolellani eli itse olen koirani ja toisen koiran välissä, pidän hihnan tiukalla joskus jopa pannasta otan kiinni jos koira meinaa riuhtoa. Kun toinen koira on ohittanut niin jatkan matkaa. Oma koirani ei osaa ohittaa nätisti, joten siksi käyttäydyn itse näin. Ei siitä tulisi mitään jos kävelisin vaan koirani kanssa ohitse, koska tämä jonkun verran riuhtoisi menemään siksi näin parempi. Eikä tässä pitäisi olla mitään pahaa tai väärää.
- fdgdfhytututuutu
Minäkin jään reunaan odottamaan että toinen menee ohitse. Minulla ei ole kiire ja koirani kyllä käyttäytyy nätisti ja odottaa kyllä kunnes jatkamme matkaa. Mutta päästän kiireisimmät edelle. Haluan mennä rauhassa ja koirani saa nuuskutella.
- ssssssssssssssshyt
fdgdfhytututuutu kirjoitti:
Minäkin jään reunaan odottamaan että toinen menee ohitse. Minulla ei ole kiire ja koirani kyllä käyttäytyy nätisti ja odottaa kyllä kunnes jatkamme matkaa. Mutta päästän kiireisimmät edelle. Haluan mennä rauhassa ja koirani saa nuuskutella.
Nimimerkit w2223sww ja fdgdfhytututuutu puhuvat nyt ihan eri asiasta kuin mistä aloituksessa on kyse. He eivät ilmeisestikään jää keskelle tietä toljottamaan koira kelahihnassa riehuen, joten ei olisi tarvinnut puolustautua ollenkaan.
- 2 sakemannia
pariiin otteeseen täälläkin mainittu, et koirien pitäis antaa tutustua toisiinsa. ei kaikki koirat tule vaan toimeen keskenään. ihan kuin ei kaikki ihmisetkään tule toimeen keskenään. Tässä hihnassa tutustumisessa on hyvät ja huonot puolensa. Koirat vaan harvemmin tulee juttuun hihnan päässä, koska ei ole koiralla tarvittaessa pakopaikkaa. Hihnassa ollessaan koirat saa paremmin ruotuun, jos tappelu alkaa. Itselläni pari täyskasvuista sakemannia ja narrtu ei todellakaan tule kaikkien kanssa toimeen. Varsinkaan hihnassa ei toivoakaan, et tutustutaan uusiin koiriin. Irrallaan täysin vastakohta. Sietää, niin pienet kuin isotkin koirat. Tässä parivuotta sitten kävi vähän niinku ylempänä god dogin. Eli lähdin molempien koirien kanssa lenkille ja kun rivarissa majailen, niin kuinka ollakaan tämän kyseisen koiran omistajan ulkoovi oli auki. NO ei ku ohi vaan ja lenkille, mut ei perkele sentään. Sieltä se landseeri hyökkäs päälle, kuin yleinen syyttäjä. Laskin omat koirat siinä vaiheessa irti ja jäin ihmettelemään, et mitäkö tapahtuu. vähän aikaa landseerin karvat pöllys ja se siitä. Jatkoin tapahtuneen jälkeen aloittamani lenkin loppuun ja saavuin kotio. Naapurin muija( landseerin omistaja ) tuli huutaan mulle, et saatana pidä noi tappajakoiras kiinni. TÄH. Menin kotio ja niin hatutti, et soitin ite poliisille. Pari tuntia siinä vierähti, ennen ku konstaapelit tuli paikalle. Asian heille kerroin ja konstaapelit tokas siihen, et aivan oikein teit kun koirista irti laskin, ettei itselle tule vammoja. Menivät sitte naapurinki rouvalle ystävällisesti selittämään, et ite maksat lääkärin laskut, jos koiralle jotain sattu.
- kukkahattutäti
Kyllä kaikki koirat saa hyväksymään toiset koirat ja pitääkin.
Se että tykkääkö toisesta on eri asia.
Omani on hyvin sosiaalistettu ja rodusta jonka sanotaan ettei tule helpolla muiden kanssa toimeen(en allekirjoita) ei pitänyt naapurin koirasta. Ja koska en salli huonoa käytöstä niin koirani ratkaisi ongelman että valitsi toisen suunnan. ;)
En tietenkään pakota toista tapaamaan jos ei halua mutta koira ei saa provosoida eikä provosoitua siitä olen ehdoton ja jo kaksi samanrotuista erittäin sosiaalista tapausta. Ja annan tavata hihnassakin mutta siis luvalla. ja tietenkin vapaana ollessaan.
- -BlackSwan.
Sinä joka sanoit että pirkanmaalla ei noita kovin ole, kyllä niitä on ja usean vaivaksi asti. Itse olen asunut Tre, vlk, akaa alueilla useita vuosia ja melkein jokaisella lenkillä näitä pöllöjä on. On kaupunki pöllöjä sekä näitä maalaispöllöjä.
Nyt asutaan harvaan asutulla maaseudulla, ja silti päivittäin jokunen rouvas henkilö ottaa fifin sivulle ja jää jäykkänä tököttään paikoilleen, luuleeko se että sen fiif käy meidän koirien päälle, vaiko että meidän koirat hyökkää päälle jos he liikkuvat. Parasta on nämä jotka menee jonnekkin ojan piohjalle seisomaan, sydänkäpynen tiukasti hihnan päässä. Omani on koulutettu melko hyvin, ei ole ongelmia lenkillä, eikä tartte kattoo kun hihnassa oleva koira repii itsensä hengiltä tai räykyttää niin että korvissa helisee. Toivottavasti kaikki oppisivat tämän lenkin tarkoituksen eli mennä reippaasti eteenpäin normaalissa tahdissa. Mukavia lenkkeily hetkiä muille :)- kukkahattutäti
Niin kaikkiallahan sitä voi olla huonosti käyttäytyviä koiria mutta pääasia että itse hallitsee koiransa (myös jos pääsee irti jostain syystä eli pelkkä remmissä olo ei riitä)Itse omaan tosiaan hyvin käyttäytyvän hyvin sosiaalisen pikkukoiran terrierin en kyllä fifiä(sellaista rotua ei taida ollakaan ;) enkä tappajakoiraakaan mikä lienee sen rotu ;) )
ja on täälläkin pari koiraa joita ei hallita mutta keskikokoisia eli labbis jonka emäntä vetää koiran pöheikköön että saa puusta kiinni ja koiruus räyskyttää elämänvirtaansa samalla palosireenin lailla, dogoa viedään äkkiä eri kautta, appenzelleriä viedään vain kun on rauhallisempaa jne.
Mutta meillä tosiaan isojen kanssa tuntuu olevan ihmisillä vaikeuksia. Ja se onkin jo pahempi asia.
Kuitenkin ei siinä mitään jos hallitsee edes remmin avulla jotenkuten mutta hiukan kyllä kauhistuttaa että jos ote lipee ja koira irti niin miten sitten käy..:( Kun möhköfantti rynnistää niin voi keinot olla vähissä..nykyään pidän laillista sumutinta mukana. Päästää äänen ja saa ehkä siten koiran pysähtymään ja sumutin ehkä toimii ja ehkä ei.. mutta tosiaan kouluttakaa isot koiranne niin että ne on hallinnassa myös irti ollessaan ettei naapuruston tarvitse pelätä hallitseeko joku koiraansa vai ei.
Omani hallitsen myös irtiollessa. On tullut testattua jopa äkkitilannetta kun remmin lukko hajosi. Ja koira irti kesken lenkin tien vierellä ja hallitsemattomia aggressiivisia isohkoja koiria tulossa ja käsky oli oltava nopea että paikka. Kuten olen sanonut ennenkin täällä hyvä koulutus on hyvä turva.
Ja olen itsekin ennen omannut ison koiran ja sen koulutus ei ole sen kummempaa kuin pienenkään. Ja pidän kaikenkokoisista eli en tätä siksi sanoa että inhoisin isoja ne vaan saattaa aiheuttaa suuremman ongelman. Minusta on ihan sama jos pieni koira rynnistää kohti se ei pysty tappamaan koiraani iso pystyy. Ja olen tuolloin itsekin vaarassa koska laumaani puolustan
:( - KoulUtUstA
kukkahattutäti kirjoitti:
Niin kaikkiallahan sitä voi olla huonosti käyttäytyviä koiria mutta pääasia että itse hallitsee koiransa (myös jos pääsee irti jostain syystä eli pelkkä remmissä olo ei riitä)Itse omaan tosiaan hyvin käyttäytyvän hyvin sosiaalisen pikkukoiran terrierin en kyllä fifiä(sellaista rotua ei taida ollakaan ;) enkä tappajakoiraakaan mikä lienee sen rotu ;) )
ja on täälläkin pari koiraa joita ei hallita mutta keskikokoisia eli labbis jonka emäntä vetää koiran pöheikköön että saa puusta kiinni ja koiruus räyskyttää elämänvirtaansa samalla palosireenin lailla, dogoa viedään äkkiä eri kautta, appenzelleriä viedään vain kun on rauhallisempaa jne.
Mutta meillä tosiaan isojen kanssa tuntuu olevan ihmisillä vaikeuksia. Ja se onkin jo pahempi asia.
Kuitenkin ei siinä mitään jos hallitsee edes remmin avulla jotenkuten mutta hiukan kyllä kauhistuttaa että jos ote lipee ja koira irti niin miten sitten käy..:( Kun möhköfantti rynnistää niin voi keinot olla vähissä..nykyään pidän laillista sumutinta mukana. Päästää äänen ja saa ehkä siten koiran pysähtymään ja sumutin ehkä toimii ja ehkä ei.. mutta tosiaan kouluttakaa isot koiranne niin että ne on hallinnassa myös irti ollessaan ettei naapuruston tarvitse pelätä hallitseeko joku koiraansa vai ei.
Omani hallitsen myös irtiollessa. On tullut testattua jopa äkkitilannetta kun remmin lukko hajosi. Ja koira irti kesken lenkin tien vierellä ja hallitsemattomia aggressiivisia isohkoja koiria tulossa ja käsky oli oltava nopea että paikka. Kuten olen sanonut ennenkin täällä hyvä koulutus on hyvä turva.
Ja olen itsekin ennen omannut ison koiran ja sen koulutus ei ole sen kummempaa kuin pienenkään. Ja pidän kaikenkokoisista eli en tätä siksi sanoa että inhoisin isoja ne vaan saattaa aiheuttaa suuremman ongelman. Minusta on ihan sama jos pieni koira rynnistää kohti se ei pysty tappamaan koiraani iso pystyy. Ja olen tuolloin itsekin vaarassa koska laumaani puolustan
:(Totta, että myös isojen koirien kanssa on ongelmia, sehän on selvä. Se vain, että usein ne isot koulutetaan ja olet varmaan nähnyt niitä nuoria virtaatäynnä olevia, joilla koulutus vielä kesken. Koira ei opi mitään yhdessä yössä, vaan kouluttamiseen menee kuukausia ja vaatii usein koiralta myös aikuistumista ennen kuin rauhoittuu kunnolla.
Mutta ne pikkukoirat sitten, niitä kun ei usein edes yritetä kouluttaa, ne vaan riehuvat vuodesta toiseen.
Mutta nyt täytyy antaa myös kiitosta kaikille jotka OVAT kouluttaneet koiransa, oli se sitten minkä kokoinen tahansa. Koulutus on kaikin puolin koiran parhaaksi, se saa opetellessaan käyttää aivojaan, olla yhteistyössä omistajansa kanssa, oppii käyttäytymään, jolloin se hyväksytään paremmin ja se myös stressaa paljon vähemmän kun sillä on rajat ja opitut käytösmallit, joista se saa positiivista palautetta. Kouluta siis koirasi, anna sille tasapainoinen elämä. - kukkahattutäti
KoulUtUstA kirjoitti:
Totta, että myös isojen koirien kanssa on ongelmia, sehän on selvä. Se vain, että usein ne isot koulutetaan ja olet varmaan nähnyt niitä nuoria virtaatäynnä olevia, joilla koulutus vielä kesken. Koira ei opi mitään yhdessä yössä, vaan kouluttamiseen menee kuukausia ja vaatii usein koiralta myös aikuistumista ennen kuin rauhoittuu kunnolla.
Mutta ne pikkukoirat sitten, niitä kun ei usein edes yritetä kouluttaa, ne vaan riehuvat vuodesta toiseen.
Mutta nyt täytyy antaa myös kiitosta kaikille jotka OVAT kouluttaneet koiransa, oli se sitten minkä kokoinen tahansa. Koulutus on kaikin puolin koiran parhaaksi, se saa opetellessaan käyttää aivojaan, olla yhteistyössä omistajansa kanssa, oppii käyttäytymään, jolloin se hyväksytään paremmin ja se myös stressaa paljon vähemmän kun sillä on rajat ja opitut käytösmallit, joista se saa positiivista palautetta. Kouluta siis koirasi, anna sille tasapainoinen elämä.No nämä joista puhuin ei ole nuoria koiria ei sinne päinkään..eli ei mielestäni ole syytä kouluttamattomuuteen. Koirat on noin kuusi-kahdeksan ja kyllä jo siihen mennessä pitäisi olla perushallinta valmiina niillä isommillakin.
Ja tosiaan itsellänikin ollut iso koira aikoinaan mutta kyllä minä sain koirani ihan yhtä nopeasti hyvään hihnakäytökseen kuin näillä pienilläkin. Isotkin oppii!
Aika jännä oletus että kun isot on kouluttamattomia niin ne on nuoria ja kun pienet samoin niin ne ei ole nuoria. ;)
Ja alueellani tosiaan pienet paremmin koulutettuja mieluummin näkisin toisin päin sillä kouluttamaton pieni ei aiheuta vaaratilannetta kun taas iso kyllä.
Älkää ottako isoa jos ette ole varma että osaatte sen kouluttaa tai ette opeta koiraanne sosiaalisiksi ja hallitse sitä myös irtiollessakin. Ja isoa ei viedä voimalla niinkuin moni olettaa vaan hyvällä koulutuksella. Ihan sama onko Sesse 40kg vai 4kg kun koira hallitaan niin se hallitaan koosta riippumatta. Itselleni on se ja sama onko remmissä iso tai pieni samoin mennään ihan kevyesti kiskomatta ja käskyjäuskoen.
Muuten olin siis samaa mieltä koulutuksen tärkeydestä kanssasi.
- Pyhä Sylvi
Todella hyvä aloitus! Tuota samaa ongelmaa joudun kohtaamaan päivittäin, joka lenkillä, useita kertoja. Siis todella yleinen ongelma.
Miksi iso aikuinen mies laittaa pikkukoiransa itsensä ja vastaantulevan koirakon väliin ja pysähtyy siihen seisomaan?
Miksi pientä koiraa, joka jämähtää keskelle kulkuväylää ei muka saa millään liikkeelle, niin että siihen jäävät tukkeeksi sitten rähisevä pikkukoira sekä sen omistaja?
Miksi ette ota koiraa omalle puolellenne niin että itse olette koiranne ja vastaan tulevan koirakon välissä (kuten jo aloittaja neuvoi)? Ja hihna lyhyelle, niin ettei koira pääse rähisemään toisen koiran lähelle.
Miten näin yksinkertaisia asioita on niin vaikea ymmärtää? - Iso paha susi
Itseäkin ärsyttää kovasti kyseenomainen käytös. Tai no meillä se ei ole enää hirmuinen ongelma, koska olen hyvin pienikokoinen ja nuoren näköinen tyttö, ja lenkitän hsukysamojedi-urostani. Nykyään pikemminkin ärsyttää, kun muut omistajat vaihtavat katua, saan vihaisia katseita, tai jo kaukaa kiristävät "fifinsä" hihnaa ja alkavat paniikissa höpöttää koirillensa kuinka iso paha koira tulee vastaan ja nyt pitää mennä aivan tien reunassa ettei vain iso paha koira pääse mamin pikku kullan kimppuun.
Onhan se hyvä kun väistävät, mutta koirahan huomaa jo kauempaakin, kuinka vastaantulija alkaa hermoilla ja panikoida, kiskoo koiraansa melkein tielle "turvaan" ja kävelee itsekin mahollisimman kaukana.
Oma koirani kulkee ohitustilanteissa kiltisti vierellä, kun taas useimmiten vastaantulijoiden fifit ovat niitä jotka räyhäävät. - 12+1
Kävelkää reipasta vauhtia ja jos tulossa silti iholle, kannattaa sanoa tarpeeksi kuuluvalla äänellä "OHI".
Meilläpäin harva on tunkemassa iholle, onneksi.
Enemmistö on niitä, jotka nappaavat koiransa syliin ja hyssyttelevät haukkuvia koiriaan :D- Pikkunenkin puree =/
Vaikka sanotaan että syliin ei saa nostaa, olen kyllä sitä mieltä että nostakaa ihmeessä. Ohitan paljon mieluimmin sylissä riehuvan koiran kuin kelahihnassa hampaat irvessä säntäilevän.
"kukkahattutädin" viisastelut ovat harmittavaista luettavaa, sillä hän ei pysy asiassa. Miksi et kehoita kaikkia koiranomistajia kouluttamaan koiransa, pikkukoirat tarvitsevat koulutusta myös. - goddoggie
Pikkunenkin puree =/ kirjoitti:
Vaikka sanotaan että syliin ei saa nostaa, olen kyllä sitä mieltä että nostakaa ihmeessä. Ohitan paljon mieluimmin sylissä riehuvan koiran kuin kelahihnassa hampaat irvessä säntäilevän.
"kukkahattutädin" viisastelut ovat harmittavaista luettavaa, sillä hän ei pysy asiassa. Miksi et kehoita kaikkia koiranomistajia kouluttamaan koiransa, pikkukoirat tarvitsevat koulutusta myös.Et tainnut lukea kunnolla kukkahadun tekstiä.. lue uudestaan :)
Ja isot pitää hallita myös ilman hihnaa sujuuko ? ;)
- opiemo
Sama tunne täällä, oli kuin olisit kirjoittanut ajatukseni tekstiksi. Mulla vaan on vielä pikkukakara, jonka kanssa edelleen opetellaan ohitusta, mutta sitäkään ei saa tehdä rauhassa, koska aina jostain tulee joku debiili, joka romuttaa jo hyvin menneen koulutuksen. Mun koira ei myöskään hauku tai mitään, mutta kiihtyy ja haluaa kovasti mennä moikkaamaan. Namin kanssa ollaan menty ohi, mutta toisinaan tuijottamaan jäänyt urpo päästää koiransa yllättäen kymmenen metrin fleksillä iholle ja se siitä sitten. Suututtaa mielettömästi.
Sama, jos jään odottamaan, että vastaantuleva koira menee ohi, enkä ota MINKÄÄNLAISTA katsekontaktia, selkä päin, en puhu tai osoita muutenkaan, että haluaisin heidät lähelle, rämmin puoliksi ojaan ja opetan omaa koiraani katsomaan mua sen sijaan että töllöttäisi vastaantulevaa, niin eikös vaan joku päästä taas yli-innokkaan, riehakkaan räksynsä iholle. Vieläpä kun tuo mun pentu vähän aristelee semmoisia.
Monesti ollaankin lähdetty ns. "karkuun" tieltä, mutta naapuritalossa asuu yks helvetin fiksu mies, jolla on bichon frise ja ne kirjaimellisesti juoksee meidän perässä, että saisi haistella. Huoh... - Sirkka W.
Minulla on 1v. koira, joka on vielä koulutusvaiheessa, joten oikein odotan ja toivon noita tilanteita, kun ihminen jää koiransa kanssa tuijottamaan tai joku ääliö tuo pikku rakkinsa iholle. Ne ovat kaikkein otollisimpia tilanteita kouluttaa omaa koiraani.
Esimerkiksi eräs tapaus, kun talutin koiraani kaupungissa (asun maalla, mutta koiraa käytän säännöllisesti kaupungissa) ja puistossa, kapealla kevyenliikenteenväylällä tuli vastaan nainen kahden räksyttimen kanssa. Heti kun näin, että nainen antoi elukoittensa hyppiä hulluna pitkin poikin ja räkyttää mielenvikaisen lailla ympäriinsä, johdatin askeleeni samaan suuntaan, että varmasti kohdattaisiin. Se on stressitilanne, jossa todella testataan omistajan ja koiran suhdetta. Juuri siedättäminen tuollaisiin tilanteisiin on se, mitä tahdon.
Tuossa mainitsemassani tapauksessa se nainen käyttäytyi tismalleen, kuten olin ajatellut: päästi hulluna räksyttävät ja kohti räyhäävät pikkurakkinsa "iholle". Oma koirani, vahvaluonteinen karjalankarhukoira, kulki hyvin kohdalle, mutta kun se eukko ei vetänyt hihnoja lyhyemmälle vaan päästi rakit naskalihampaineen lähelle, koirani selvästi reagoi levottomalla eleellä. Silloin käskin sen istumaan ja kääntämään katseensa minuun. Itse pidin koko ajan jalkaa niin, että se oli räksyttimien ja oman koirani välissä. Ne piskit kävivät niin lähellä, että tassut hipoivat koirani häntää ja haukkuivat hulluna koko ajan, eikä se ämmä tehnyt elettäkään kieltääkseen tai vetääkseen niitä pois. Nautin joka hetkestä! Jos jompi kumpi piskeistä olisi yrittänytkään käyttää hampaitaan omaan koiraani, joka siinä vaiheessa oli jo selkä niitä kohti, olisin potkaissut kantapäällä rakkia leukaan, voitte olla siitä varmoja! Mutta oma koirani luotti minuun niin paljon, ettei kääntänyt katsettaan niihin rottiin edes siinä vaiheessa, kun ne tulivat hampaineen kosketusetäisyydelle.
Kun se eukko oli edennyt sen verran, ettei enää tarvinnut pitää vahtia niiden rottien takia, sanoin kovaan ääneen "HYVÄ, KOIRA, HYVIN TEHTY! MEILLÄ EI RÄYHÄTÄ!" tietäen varsin hyvin, että se eukko kuuli kaiken.
Ehkä aloittajalla siis on perustavanlaatuisia ongelmia koiransa kouluttamisessa, jos ei saa sitä luottamaan itseensä niin paljon, ettei tarvitse olla hätkynä ihmisten tuijottamisista? Jos maalainen karjalankarhukoirani uskoo minun (olen hento nainen) suojelevan itseään stressitilanteessa, eivätköhän muutkin rodut usko, jos ne uskomaan opettaa? - Anonyymi
Mulla kiinanpystykorva chow chow on just tämmönen tuijottaja. Kaikki ei tykkää on nyt 11kk ja on aina tehnyt näin tulee vastaan ihminen tai koira ni sama juttu
. Eevi ei kuitenkaan ole yhtään hyökkäävä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2042895Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2381538Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus911396- 881312
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e401236Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1471172Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121128Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze116950Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89882Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.43763