Auton luovutus kortittomalle humalaiselle, rangaistus?

tietämätön

poikaystäväni luovutti autonsa kortittomalle humalassa olevalle kaverilleen. Poikaystäväni oli humalassa myös itse, joten taisi vähän lähteä mopo käsistä, eikä tullut ajateltua selkeästi. Joten pyytäisin apua.. mitä poikaystävälleni mahdollisesti tulee? Päiväsakkoja, vankeutta, ajokieltoa? Entä seuraako näistä AINA oikeudenkäynti? Hän ei ole aikaisemmin syyllistynyt moiseen.
Kiitos jos viitsitte vastata, olen huolissani.

11

1737

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luu-5

Tuota
      Kun kyse on rattijuopumuksesta, tai törkeästä rattijuopumuksesta ja ajo-oikeudetta ajosta, niin asia käsitellään aina oikeudessa.
      Samalla selvitetään myös poikaystäväsi osuus. Tällöin hänkin saa syytteen samaan käsittelyyn ja hänen rikoksensa ovat, - kulkuneuvon luovuttaminen juopuneelle, sekä
      moottoriajoneuvon luovuttaminen ajo-oikeudettoman kuljetettavaksi.
      Molemmat poikaystäväsi rikokset ovat sakkojuttuja, ajokieltoa niistä ei seuraa.

• tietämätön

okeei.. eli kortti säilyy? Mitenköhän paljon tuosta rapsahtaa sakkoa? osaako kukaan sanoa? :/

• 8+8=16

Rikosnimikkeet ovat kulkuneuvon luovuttaminen juopuneelle (rikoslaki 23 luku 8 §) ja liikennerikkomus (tieliikennelaki 65 § ja 103 §). Lievähkö sakkorangaistus. Jos myönnetty, käsitellään kirjallisessa menettelyssä.

• ewfsdxc4

Näinhän se menee. Vaikka oikeasti pitäisi ottaa auto tältä poikaystävältä pois kun ei kerran sitä järkevästi osaa pitää, vaan luovuttaa kortittoman humalaisen ajettavaksi.

"Poikaystäväni oli humalassa myös itse, joten taisi vähän lähteä mopo käsistä, eikä tullut ajateltua selkeästi"

Joopajoo, jos noin vaan "lähtee mopo käsistä" niin olisi viisainta pysyä alkoholista kokonaan erossa. Ja aloittajan pitäisi etsiä joku tolkun mies kyseisen hylkytavaran tilalle.

• tietämätön
        ewfsdxc4 kirjoitti:

Näinhän se menee. Vaikka oikeasti pitäisi ottaa auto tältä poikaystävältä pois kun ei kerran sitä järkevästi osaa pitää, vaan luovuttaa kortittoman humalaisen ajettavaksi.

"Poikaystäväni oli humalassa myös itse, joten taisi vähän lähteä mopo käsistä, eikä tullut ajateltua selkeästi"

Joopajoo, jos noin vaan "lähtee mopo käsistä" niin olisi viisainta pysyä alkoholista kokonaan erossa. Ja aloittajan pitäisi etsiä joku tolkun mies kyseisen hylkytavaran tilalle.

No en usko, että hän on ylpeä tekosistaan. Mutta kiitos vastauksista :)

• paskatuuri

kaverit anto toisen kaverin ajaa autoonsa n.1,5 promillen humalassa ja kortitta saa nähdä mitä tulee ja paljonko :S

• lancer89

joo kyllä perkele kortti hyllylle moisilta hurjapäiltä!!!!! ja linnaan iäksi!!!

• Outlaws

Vittu sinut pitäs laittaa linnaan riehumaan. Siinäpähän inisisit ku vähä kikkeliä laitettas pyllyyn tommoselleki huutelijalle. Jätkä kusee varmaan housuun jos joku kävelee punasiakin päin :D

• kuolemantuomio

Tähän loppuun omana mielipiteenä haluaisin sanoa, että jokaikiseltä auton juopuneelle luovuttaneelta pitäisi leikata munat irti ja lyödä ne niille tapilla perseeseen ja heittää ne loppuiäksi linnaan.

• jhjj

Kjggjk

• dklvhdfighfi

Samaa mieltä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5263
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      53
      1934
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1649
    Aihe