Perämoottorin talvisäilytys ulkona?

Sisävesiveneilijä

Mitä kannattaa tehdä 2-tahtikoneelle (60hv evikka), kun seisoo talven ulkona.
Oon tuonu jo veneen koneineen mökin pihaan. käytin vähän aikaan "kuiviltaan" jotta vedet tuli pois, ja peräöljyt laskin , ja laitoin vähän uutta tilalle. Trimmin sylinterit kuivasin (päältä päin). Mitäs muuta vois tehä noiden lisäksi, ? että kone olis vielä keväälläkin "elossa"..

33

11490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rasvanippoihin

      VESIvaseliinia nippoihin, , ja runsaasti pienkone bensaöljyä koneeseen., ja laita auton pakkasnestettä vesitilan huuhteluun, ja ota potkuri irti, ja rasvaa akselin poorit, ja yks parhaimpia temppuja, mitä voi tehä, on laittaa tervaa pultteihin, minkä kohtuudella irti saa. Tervasuihketta saa biltamasta, ja muistakin rautaliikkeistä. Eivät hapetu jumiin sen jälkeen.

      ja suihkuta vedenpoisto ainetta, esim. CRC:tä joka ikiseen sähköliitokseen, minkä löydät. Myös tulpan hattujen sisään.
      Ja olisihan se hyvä vaihtaa trimmin öljyt, kun ne kuulemma kerää vettä, kuin auton jarrunesteet. Sevain ei ihan suitsait hoidu.

      Mutta Evari suorastaan tervehtii isäntää keväällä :)) niiden toimenpiteiden jälkeen., varsinkin njos vielä puhdistat, ja vahaat moottorinpäältä kokonaan. Niin minä tekisin.

    • Konservoiva

      Pese kone ulkoa hyvin, käytä makealla vedellä jos konetta on ajettu merivedessä.

      Ei kannata käyttää konetta kuiviltaan, vesipumpun impelleri on vesivoideltu, ja ilman vettä se lämpenee nopeasti.
      En suosittele glykolia vanhempiin 2 tahti koneisiin, ne on kaikki tehty niin että kaikki vesi valuu ulos koneesta kun se saa seistä jonkin aikaa pystyssä ajon jälkeen.

      Vanhempiin 2 tahtisiin on hyvä saada lisäkerros öljyä laakereille ja sylinteriputkiin. Tämän voit tehdä ruiskuttamalla moottorin säilytysöljyä kaasuttimista sisään koneen käydessä reilulla tyhjäkäynnillä (varmista jäähdytysveden saanti). Ruiskuta kunnes kone alkaa savuttamaan reilummin, silloin öljy on levynnyt kampikammioon.
      Sen jälkeen voit irroittaa tulpat ja ruiskuttaa öljyä joka sylinteriin, vinosti ylöspäin. Kierrä konetta käsin muutama kierros. Laita tulpat takaisin paikoilleen.

      Voit myös suihkutella ohutta öljyä sähköihin ton toisen ohjeen mukaan, itse en ole sitä tehnyt kolmeenkymmeneen vuoteen, ja hyvin on toiminut.

      Muista rasvata se potkruiakseli, muuten potkuri jämähtää kiinni kuin tauti.

    • kdkdndb

      Käytit konetta kuiviltaan jotta vedet tuli pois???? Voin kertoa että ko että ei saa edes hetkeäkään käyttää kuiviltaan, implerrerissä on vesivoitelu ja se kärähtää hetkessä ilman vettä kärähtämiseen ei tarvita kuin 20 sekunnin käyttö. Ja peräöljyt laskin ja vähän uutta tilalle???

      • Minn Kota

        Kaveri on yli 25 vuoden ajan käyttänyt Yamaha 4 perämoottoria n. 5 sec. "kuiviltaan" aina kalareissun jälkeen ennen auton konttiin nostamista.
        Ja aina vaan käy ja kukkuu.


      • Anonyymi
        Minn Kota kirjoitti:

        Kaveri on yli 25 vuoden ajan käyttänyt Yamaha 4 perämoottoria n. 5 sec. "kuiviltaan" aina kalareissun jälkeen ennen auton konttiin nostamista.
        Ja aina vaan käy ja kukkuu.

        Kaverisi on tyhmä.


    • kerronkunkysyit

      Vaihda se pilalle polttamasi vesipumpun impelleri nyt ensialkuun, kumminkin jurrutit sitä varttisekunnin kovilla kierroksilla. Kyhää sit kans joku pieni katos tyylinen suoja perämoottorin ympärille ettei kaikki loskat, vesisade ja lumituisku nyt lorise siinä ympärillä ja väleissä kuukausikaupalla.
      koita saada kaasuttimet tyhjäksi bensasta, vaikka aukaiset kohokammion pohjista tyhjennystulpan jos löytyy.

      tyhjää bensatankki, anna ne vaikka teineille moponbensoiksi. muuten keväällä siellä tankissasi on 95e tai 98e etanolibensan pilaamat kondenssiveden sekaiset harmaat vesilöntit pilaamassa vapputunnelmia kun käynnistelet ja se menee kaasareihin tukkimaan kaikki paikat.

      • Raakaa kättä ja meno

        Olen vuosikausia käyttänyt viimeiset vesitipat koneesta ulos impellerillä.
        Se siitä mitään pala vaikka kone pyörisi hiljaa puoli minuuttia.
        Lisäksi sama impelleri ollut jo yli kymmenen vuotta.
        Turhaa sitä konetta on ruuvailla kokoajan ja huoltaa.
        Kestämään ne on tehty ja ajoon.


      • veneillijä
        Raakaa kättä ja meno kirjoitti:

        Olen vuosikausia käyttänyt viimeiset vesitipat koneesta ulos impellerillä.
        Se siitä mitään pala vaikka kone pyörisi hiljaa puoli minuuttia.
        Lisäksi sama impelleri ollut jo yli kymmenen vuotta.
        Turhaa sitä konetta on ruuvailla kokoajan ja huoltaa.
        Kestämään ne on tehty ja ajoon.

        Niin, onhan siinä se etu jos käyttää moottoria kuivalla vesipumpulla, ettei tarvitse tehdä mitään muutakaan veneelle...kun vene ei ole laskukunnossa, kuten joillain täällä kymmeneen vuoteen.

        Kysymys kuuluukin: alkaako kuminen impelleri kestämään vesipumpun pesässä kitkaa 83 kierrosta sekunnissa metallia vasten kuivana kärsimättä, ennen kuin veneen omistaja oppii kunnioittamaan veneenmoottorin normaaleja ohjekirjoistakin löytyviä varotoimenpiteitä.


      • Ole huoleton
        veneillijä kirjoitti:

        Niin, onhan siinä se etu jos käyttää moottoria kuivalla vesipumpulla, ettei tarvitse tehdä mitään muutakaan veneelle...kun vene ei ole laskukunnossa, kuten joillain täällä kymmeneen vuoteen.

        Kysymys kuuluukin: alkaako kuminen impelleri kestämään vesipumpun pesässä kitkaa 83 kierrosta sekunnissa metallia vasten kuivana kärsimättä, ennen kuin veneen omistaja oppii kunnioittamaan veneenmoottorin normaaleja ohjekirjoistakin löytyviä varotoimenpiteitä.

        Kyllä se impelleri kestää kosteana aika pitkää käyntiä. Erikoismallit kestaa hyvin 5 minuuttia kuivakäyntiä, kuten esim MOB veneissä. Ei ne puolessa sekunnissa kärähdä.


    • Suzuki DF-80

      Entäs sitten 4 tahti koneen ulkosäilytys veneen perässä, miten talvehtii edellyttäen
      tietysti että on vaihtanut ylä ja alapään öljyt ja suojannut mitä muita toimeenpiteitä
      jotta kone ei tärvelly ja lähtee taas keväällä käyntiin, mitä kokemuksia?

    • 3

      Konetta kandee käyttää ennen telakointia pienkone pensalla.

      • Ei pensaa

        Ei kandee käyttää pienkonepensalla, rikkoo tiivisteet. Laita mielummin säilytysainetta siihen 98 bensaan millä ajat normaalisti.


      • Jurtoo
        Ei pensaa kirjoitti:

        Ei kandee käyttää pienkonepensalla, rikkoo tiivisteet. Laita mielummin säilytysainetta siihen 98 bensaan millä ajat normaalisti.

        Kandee laittaa pienkonebensaa kaasarit täyteen niin ei mene suuttimet ym. tukkoon talven aikana


    • Anonyymi

      Kannattaa käyttää kuivana täydellä kaasulla noin 5 min, jotta kone varmasti kuivaa.

      • Anonyymi

        Tämä. Ja jos vielä hakkaa konetta samaan aikaan vasaralla, niin saa kaikki vesitipat pois.


    • Anonyymi

      Mitä aikuisten oikeesti kannattais tehdä nelarin talvisäilöön laitossa?

      • Anonyymi

        Kannattaa kysellä jostain muualta.


      • Anonyymi

        Jos vähänkään luet kommentteja, niin täällä ei ole mitään aikuisten oikeeta. Suosittelen kysymään huollosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vähänkään luet kommentteja, niin täällä ei ole mitään aikuisten oikeeta. Suosittelen kysymään huollosta.

        Sinun kommenttia ei kannata lukea aikuisten oikeesti.


      • Anonyymi

        Käyttää viimeisen kerran bensaletku irroitettuna . Sammuu bensan puutteeseen . Öljyt ja suodattimen voi vaihtaa syksyllä tai keväällä . Bensansuodattimen voi vaihtaa 3- 5 vuoden välein . Alapään öljyt 2- 4 vuoden välein . Jos rasvanippoja on , niin joskus niihin vähän jotain vaseliinia .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttää viimeisen kerran bensaletku irroitettuna . Sammuu bensan puutteeseen . Öljyt ja suodattimen voi vaihtaa syksyllä tai keväällä . Bensansuodattimen voi vaihtaa 3- 5 vuoden välein . Alapään öljyt 2- 4 vuoden välein . Jos rasvanippoja on , niin joskus niihin vähän jotain vaseliinia .

        Eiköhän Sisävesiveneilijä ole jo hoksannut mikä toimii ja mikä ei...

        Letku irrotettuna ajo on aika turhaa ellei sitä tankista irrotettua letkun päätä tökkää pienkonebensakanisteriin. Kaasariin jää joka tapauksessa bensaa ellei sitä erikseen tyhjennä (ajamalla ei täysin tyhjene).

        Öljyt kannattaa aina vaihtaa syksyllä sen varalle että sekaan on päässyt vettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän Sisävesiveneilijä ole jo hoksannut mikä toimii ja mikä ei...

        Letku irrotettuna ajo on aika turhaa ellei sitä tankista irrotettua letkun päätä tökkää pienkonebensakanisteriin. Kaasariin jää joka tapauksessa bensaa ellei sitä erikseen tyhjennä (ajamalla ei täysin tyhjene).

        Öljyt kannattaa aina vaihtaa syksyllä sen varalle että sekaan on päässyt vettä.

        Minun kokemuksen ( n.10 vuotta ) mukaan , tuolla bensamäärällä joka mahdollisesti jää kaasuttimeen ei ole nerkitystä . Sisäperämoottorista on enemmän kokemusta n 30 vuotta ja sama menetelmä on toiminut . Jos perämoottorin letkun irroittaa tankista , niin imeekö se kanisterista mitään ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun kokemuksen ( n.10 vuotta ) mukaan , tuolla bensamäärällä joka mahdollisesti jää kaasuttimeen ei ole nerkitystä . Sisäperämoottorista on enemmän kokemusta n 30 vuotta ja sama menetelmä on toiminut . Jos perämoottorin letkun irroittaa tankista , niin imeekö se kanisterista mitään ?

        Luultavasti lokakuun ja huhtikuun välillä ei 98 käyttämällä tapahdu koneelle mitään vahinkoa, vaikka ei tekisi mitään.
        Olen kuitenkin ainakin kerran tavannut sellaisen moottorin, jonka kaasutin oli tukkeutunut aika pahasti - tosin se oli seisonut pidemmän ajan kuin kausiseisonta.

        Olen siitä tullut siihen tulokseen, että poistan tavallisen bensan aina ennen säilöön panoa.
        Toisin sanoen, viimeiseen tippaan - myös kaasuttimen.

        Nykyisin käytän pikkukoneissa pienkonebensaa, joka on osoittautunut hyväksi keinoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun kokemuksen ( n.10 vuotta ) mukaan , tuolla bensamäärällä joka mahdollisesti jää kaasuttimeen ei ole nerkitystä . Sisäperämoottorista on enemmän kokemusta n 30 vuotta ja sama menetelmä on toiminut . Jos perämoottorin letkun irroittaa tankista , niin imeekö se kanisterista mitään ?

        Ellei sillä ole metkitystä, niin ei mitään syytä ensinkään käyttää kunnes sammuu bensan puutteeseen.

        Imee se tietysti kanisterista kuin tankista kun laittaa sinne kanisteriin pelkän letkun pään. Pulpettiveneen ajan aina omasta rannasta traileriluiskalle juuri tällä tavalla pienkonebensalla niin ei tarvitse miettiä. Letkunpää on varmistettu tankkiliittimeen nippusiteellä, se pitää joka vuosi katkaista ja uusia. Veneen tankkiin jääneen bensan kaadan suppilon kautta kanisteriin ja siitä auton tankkiin. Keväällä sitten tankki täyteen uutta.

        Isomman veneen kiintotankin tyhjentämisellä en jaksa pelata, syksyllä stabilisaattoria tankkiin ja bensafiltterin vaihdon yhteydessä ajan moottorin lämpimäksi pienkonebensalla ennen öljynvaihtoa. Talvehtii vajaalla tankilla puolilämpimässä ja keväällä tuoretta bensaa sekaan ennen ensimmäistä käynnistystä. Jos se talvehtisi ulkona tekisin ehkä toisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ellei sillä ole metkitystä, niin ei mitään syytä ensinkään käyttää kunnes sammuu bensan puutteeseen.

        Imee se tietysti kanisterista kuin tankista kun laittaa sinne kanisteriin pelkän letkun pään. Pulpettiveneen ajan aina omasta rannasta traileriluiskalle juuri tällä tavalla pienkonebensalla niin ei tarvitse miettiä. Letkunpää on varmistettu tankkiliittimeen nippusiteellä, se pitää joka vuosi katkaista ja uusia. Veneen tankkiin jääneen bensan kaadan suppilon kautta kanisteriin ja siitä auton tankkiin. Keväällä sitten tankki täyteen uutta.

        Isomman veneen kiintotankin tyhjentämisellä en jaksa pelata, syksyllä stabilisaattoria tankkiin ja bensafiltterin vaihdon yhteydessä ajan moottorin lämpimäksi pienkonebensalla ennen öljynvaihtoa. Talvehtii vajaalla tankilla puolilämpimässä ja keväällä tuoretta bensaa sekaan ennen ensimmäistä käynnistystä. Jos se talvehtisi ulkona tekisin ehkä toisin.

        Jokainen voi tehdä nuo hommat miten haluaa. En ole koskaan mitään "stabilisaattoria " käyttänyt . En myöskään pienkone bensaa . Kiintotankkiin jää yleensä 50 - 100 bensaa . Keväällä tankkaan saman verran uutta bensaa ennen käynnistystä . Kun 30 vuoteen tällä menetelmällä ei ole ongelmia ollut , niin tämä riittää . Veneeni on ulkona pressun alla talvet .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen voi tehdä nuo hommat miten haluaa. En ole koskaan mitään "stabilisaattoria " käyttänyt . En myöskään pienkone bensaa . Kiintotankkiin jää yleensä 50 - 100 bensaa . Keväällä tankkaan saman verran uutta bensaa ennen käynnistystä . Kun 30 vuoteen tällä menetelmällä ei ole ongelmia ollut , niin tämä riittää . Veneeni on ulkona pressun alla talvet .

        Tietysti voi vapaasti vaikka kusta tankkiin jos se on oma. Ei se välttämättä fiksua ole vaikkei itse siitä kärsisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti voi vapaasti vaikka kusta tankkiin jos se on oma. Ei se välttämättä fiksua ole vaikkei itse siitä kärsisi.

        Kekä on niin fiksu, että omaan tankkiinsa kusee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kekä on niin fiksu, että omaan tankkiinsa kusee.

        En tiedä, kun en ole niin fiksu. Joku fiksumpi voi varmaan kehua kuinka hyvin toimii vuodesta toiseen.

        Nykyisten etanolibensojen huono säilyvyys varsinkin avoimessa astiassa (kiinteät venetankit) on tunnettu fakta. Todennäköisesti säilyy talven yli muutaman kuukauden ihan hyvin, mutta jos syystä tai toisesta suunnitelmat muuttuu ja seuraava veneilykausi meneekin ohi, on tilanne täysin eri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti voi vapaasti vaikka kusta tankkiin jos se on oma. Ei se välttämättä fiksua ole vaikkei itse siitä kärsisi.

        Lutraa sinä näiden " stabilisaattoreiden ja pienkonebensojen " kanssa niinpaljon kun haluat . Minun ei kannata niihin rahojani laittaa. .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lutraa sinä näiden " stabilisaattoreiden ja pienkonebensojen " kanssa niinpaljon kun haluat . Minun ei kannata niihin rahojani laittaa. .

        Onneksi on sen verran vapaa maa ettei ole pakko ottaa sinusta mallia.


    • Anonyymi

      Paalata.

      • Anonyymi

        Miten paalaan perämoottorin mökillä. ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten paalaan perämoottorin mökillä. ??

        Anna Kuusakosken hoitaa, ne osaa. Älä itse turhaan vaivaudu...


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7515
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4143
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3655
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3160
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2836
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      56
      2426
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2358
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2309
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2288
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2256
    Aihe