Terve,
Ajatuksena on hankkia terapiatöihin noin 20ton edullinen kaivinkone 90cm lapuilla. Ehdokkaita kymppi-åker, japanin-ihmeet tai case 888-1088.
Kysymys: Pysyykö tuon painoiset koneet pinnalla pelloilla (turvemaat) tai metsäojituksessa turvemailla muulloinkin kuin talvella ? Ei nyt ole tarkoitus mennä minnekkään pohjattomalle aavasuolle, vaan normaalia 70-luvulla ojitettua - hyvin metsittynyttä vanhaa turvemaata. Peltomaat on nyt semmoisia, että juuri nyt näiden sateiden jälkeen kestää juuri-ja-juuri neliveto-traktorilla ajaa.
Sen tiedän, että 13ton kone tuolla telavarustuksella pärjää noilla meidän mailla, mutta 20ton kone on itselle tuntematon (vielä).
Ja miksi 20ton kone? Vain koska sen saa puoleen hintaan verrattuna tuohon pienempään.
Jos on sopivia koneita myynnissä, noin hintaluokassa 10k€, niin niistä olen kiinnostunut.
s-posti: jukka.t.muhonen (at) kolumbus.fi
20ton kone pellolla ja metsäojituksella?
3
871
Vastaukset
- Åku 7
Mulla on Åkerman H7C normaalilapuilla ja luulen että aika lailla samanlaiset maat. Hyvin olen pärjänny eikä ole ollut ongelmia. Ja jos neliveto traktorilla voi ajaa niin kyllä telakone siinä menee ja paljon pahemmissakin. Tuolla seiskalla olen pärjänny vaikka muutamia kertoja menny niin että teloja myöten ollut upoksissa.
Kyllä parasta terapiaa on luppoaikoina nuo kaivuhommat. Kyllä se aika raskas peli on pehmeille maille. Tosin paras ojien kaivuu aika on juurikin talvella, vaikka sillä 13 tonnisellakin kuokkis. Jos se ojien kaivuu on pääasiallinen työ koneelle niin ehdottomasti pienempi, mutta jos sillä ajatuksella lähtee liikkeelle että kaivattaa pehmeimmät paikat jollakin sopivamman koneen omistajalla, tai jos ja kun kyse harraste hommista niin polkee ojalinjat talvella ensin jollain muulla vehkeellä. Metsässä tahtoo olla jo vaikeeta toimia tuonkokoisella ilman että raivaa oajalinjat tarpeettoman leveiksi.
Monessa muussa mielessä 20 tonninen on hyväkokoluokka. Voimaa riittää kivien ja kantojen vääntelyyn. Ulottuvuuttakin on ja sen painoiselle koneelle löytyy kuljetus helposti. 4-akselinen metsäkoneautokin riittää siirtoon.
Eihän tuolla budjetilla kovin tuoretta vuosimallia saa, eikä välttämättä ole tarviskaan harraste laitteessa. Åkereita moititaan kovasti, mutta itse en pidä niitä sen huonompina kuin muitakaan samassa ikä ja hinta luokassa. Caset ainakin ne Ranskassa tehdyt aiheuttaa jonkin verran hylkimis reaktioo itsessä.
Japanin koneet perinteisesti ollu laadukkaita, mutta taas tullaan siihen että mitä vanhempi ja enempi ajettu kone niin sen kuluneempi joka paikka. Vanhoissa koneissa paljon on tietysti kiinni siitä onko konetta piiskattu viimesen päälle vai käytetty asiallisesti, missä ja mitä sillä on tehty ja miten sitä on huollettu. Vaikkapa kannon nostossa renkien piiskaama kone voi olla 10 tuhannen tunnin jälkeen lähestulkoon loppuun ajettu loputon remontti pesä, mutta samoilla tunneilla tarkan omistajan kevyemmillä hommilla ollu kone edelliseen verrattuna niin lähellä uuden veroista kuin voi kuvitella.
Onnea koneen etsintä reissuille ja tulehan kertoilemaan kuulumisia kun olet sopivan löytäny!- Mekamies
Moro,
Noniin, tässä nyt kävi sitten niin, että tuli tehtyä kaupat Case 1088:sta. Onhan siinä painoa (22,5ton), mutta koitetaan nyt sitten 90cm lapuilla pärjätä.
Kone on vuosimallia -91 ja tunteja mittarissa 11000. Hinta oli mielestäni ihan kohtuullinen verrattuna yleisiin hintapyynteihin, mitä on tässä noin vuoden aikana seuraillut. Ihan on siisti peli, ei vuotanut öljyjä, kävi nätisti ja ei oltu hitsattu pahasti. Keskinivelessä ei pahasti väljää, telat, perusketjut ja vetopyörät näytti olevan ok. Joku sylinterin tiiviste pitää vaihtaa, mutta se on sitten sitä normaalia rassuuta.
Joo, meillä on noita kiviraunioita, joita pitää siistiä ja tosiaan kaikkea muuta terapiakaivuuta. Tuo ojalinjojen polkeminen on ensin ihan ok, ei näissä harrastehommissa niin kiire ole.
Tuo ulottuvuus miellytti, ylettääpään korjailemaan pahoja paikkoja vähän etäämmältä. Katsotaan nyt miltä se alkaa tuntua, kun koneen saa omalle maalle.
Jostain täytyy etsiä koneeseen kirjat, ne oli hävinnyt matkan varrella.
s-posti: jukka.t.muhonen (at) kolumbus.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167190- 1992577
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1082110En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761568Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911099- 41990
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46979- 79899
- 45739
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7738