Elikkä minulla on lähes tuliterä nikon d7000 jossa on nyt joku asetus väärin.
Objektiivinä on KIT 18-105mm.
Kamera ottaa siis mustia/tummia kuvia todella helposti. Vika voi toki olla myös valovoimattomassa objektiivissä. Mutta siis asiaan:
Esim. Tänään kuvaillessani,sää oli pilvistä mutta valoisaa.
Asetin ISO.n ensin 100 ja aukon 5.6 suljinaika jotain 1/1000, ja mustia kuvia.
Nostin ISO.a vähitellen ja jossain ISO 2500 alkoi kuvissa näkymäänkin jotain, ISO 6400 ja kuvissa on valoa mutta kohina on luonnolllisesti järkyttävää.
Jos taas lasken ISO.a (johonkin 500-600) ja lasken suljinajan 1/8 on kuvissa valoa, suljin tosin tällöin on niin hidas ettei se sovellu liikkuvan kohteen kuvaamiseen, eikä oikeen minkään muunkaan ilman jalustaa. WB oli automaatilla.
En siis ymmärrä missä menee vikaan, kai kameran pitäisi ottaa kuvia pienemmilläkin ISO asetuksilla ja nopeammalla suljinajalla ?
Nikon d7000, säädöt pielessä ?
14
1224
Vastaukset
- jkqf
Muistitko katsoa valotusmittaria?
Sinulla voi olla valotuksenkorjaus miinuksella ja sen pitäisi olla nollassa. - aloittaja11
Kiitos nopeasta vastauksesta ! Ongelma ei kuitenkaan taida olla valotuksessa, valotuksen mittaus on "matriisi" ja valotuksen korjaus painike nollassa.
- aloittaja11
Nyt uskon löytäneeni ongelman ! Elikkä etsimestä näkyy tuossa aukon vieressä taulukko: taulukossa on keskellä nolla vasemmalla ja oikealla - . Taulukossa on palkit ihan tuolla miinuksen puolella, tämää varmaan liittyy alivalotukseen (?)
Mutta miten ihmeessä tuohon mittariin pääsee vaikuttamaan ?
Valotuksenkorjaus painike ei vaikuta siihen eikä myöskään valotuksenmittaus painike. - aloittaja11
Vielä yksi huomio, olenkohan katsonut oikeaa painiketta valotusmittari -painikkeena kun siinä voi säätää vain "matriisi, keskustapainotteinen sekä piste".een välillä ?
- hdkfh
Et.
/- ja rullaa vääntelet niin pitäis alkaa vaikuttamaan.
Olet säätänyt vain valotuksen mittauksen tapaa/aluetta.
- automatti
Mikset pane kiekkoa vihreälle autoasennolle ja anna kameran päättää? Sittenhän se selviää onko vika kamerassa.
Olet pääsemässä valokuvauksen ytimeen käyttämällä valotuksen käsisäätöä. ISO 100, pilvinen sää, eli näppituntumalla aukko 5.6 vaatisi 1/125s tai näin syksyllä jopa pitemmän valotusajan. Valotusajalla 1/1000s kuva alivalottui 3-4 aukkoa, eli mustaahan siitä tulee.
Ei näissä asioissa ole oikotietä onneen. Jos kuvaat liikkuvaa kohdetta ja tarvitset lyhyttä suljinaikaa; sinun on käytettävä korkeampaa ISO-arvoa tai suurempaa aukkoa tai molempia riippuen valon määrästä. Kamerassa ei varmasti ole mitään vikaa.- D3100 täällä
>Asetin ISO.n ensin 100 ja aukon 5.6 suljinaika jotain 1/1000, ja mustia kuvia.
Tuo kertoo, että olet saanut hyppysiisi APS-C-luokan unelmakameran ennen kuin sinulla on paljoakaan tietoa ja kokemusta valokuvauksesta. Onnittelen!
Itse olen harrastanut valokuvausta viitisenkymmentä vuotta. 1970-luvulla hankitut ja joskus melkoisella käytöllä olleet pimiövehkeet löytyvät yhä komeroni perältä. Kehystettyjä diakuvia minulla on tuhansia... Periaatteessa minulla olisi varaa D7000:aan tai sitä kalliimpaankin runkoon, mutta kuvaan tällä hetkellä väheksytyllä D3100 -halpisrungolla ja kehtaan väittää olevani ihan tyytyväinen. Objektiiveihin, erillissalamaan, jalustoihin ym. sälään olen toki sijoittanut muutaman D3100-rungon hinnan.
Virheistä viisastuu. Perusasiat valokuvauksesta opit tuota pikaa ja D7000-kameralla yllät ennen pitkää vaikka kuinka upeisiin tuloksiin – välineestä ei tulos ole kiinni. Hyvää jatkoa harrastuksellesi! - Apua antava 1
Kokeilitko mitä kummaa tapahtuu kun säädät EV arvoja puolelle ?
Minun kokemukseni Nikoneista on semmoinen jotta pelkällä valotussäätö pyörän
pyörityksellä saa ihan eri valoisia kuvia. Ja osa Nikoneista on jopa "yksilöllisiä"
tässä säädössä onneksi säätövaraakin riittää.- Apua antava 1
Eli käytännössä painat kameran rungon päältä -/ painiketta samaan aikaan toisella
sormella kun hyväilet takimmaista rataspyörää kameran takana ja näet päällä olevasta
näytöstä mitä silloin tapahtuu?
Ainakin minun Nikonissani.
Tai lue käyttöoppaasta jos D7000 on toisenlainen.
Kokeile tota kikkaa jos se auttaisi? Niin ongelmahan ratkeaa vaikka kamera ois viallinen. - Apua antava 1
Apua antava 1 kirjoitti:
Eli käytännössä painat kameran rungon päältä -/ painiketta samaan aikaan toisella
sormella kun hyväilet takimmaista rataspyörää kameran takana ja näet päällä olevasta
näytöstä mitä silloin tapahtuu?
Ainakin minun Nikonissani.
Tai lue käyttöoppaasta jos D7000 on toisenlainen.
Kokeile tota kikkaa jos se auttaisi? Niin ongelmahan ratkeaa vaikka kamera ois viallinen.Muista lisätä plussaa jos tulee liika tummia kuvia ja miinusta jos ne on liika häikäseviä.
Mutta eräs mahdollisuus on myöskin jotta LCD näyttösi säädöt on liika pielessä joten
lue oppaasta? Kun en jaksa enää neuvoja antaa. - Apua antava 1
Apua antava 1 kirjoitti:
Muista lisätä plussaa jos tulee liika tummia kuvia ja miinusta jos ne on liika häikäseviä.
Mutta eräs mahdollisuus on myöskin jotta LCD näyttösi säädöt on liika pielessä joten
lue oppaasta? Kun en jaksa enää neuvoja antaa.Lisään viellä jotta Nikoneissa on yleensä hemmetin uskomaton säätövara verrattuna
moniin muihin kamera merkkeihin tottuneille jopa -/ 4 Ev. Jotta varmasti jossakin on vikaa ellei - tai 4 auta valovoimaan?
- harrastaja.
Silloin kun minä ostin D7000, n. 10kk sitten, niin ensi töikseni luin ohjekirjan alusta loppuun ja samalla tutustuin kameraan rassaamalla sitä, eli tutuistuin toimintoihin samalla kun opiskelin ohjekirjaa jne, otin koekuvia ja siirsin ne koneelle. Aikansa se kestää, mutta silleen sen oppii. Jos meinaat tehdä niin kuin normi suomalainen, lukee ohjekirjan sitten savu nousee tai laite on rikki, niin ei hyvää seuraa. Sitten vielä valokuvauksen perusasiat pitää olla hallussa, tietää mitä mienaa ISO, aukko, valoitus jne jne ja ne löytyy kaikki netistä kun viittii etsiä. Huonoin ja hitain tie on alkaa kyselemään joka asiaa suomi24 palstalla.
Mikset käytä vaikka P asetusta ja katso mitä arvoja kone antaa.
Jos käytät ISO2500 niin kuvaatko pimeässä?
Otitko kaikki arvot suoran päästäsi? Käytä apuna kameran valotusmittaria vaikka haluaisitkin asetella arvot käsin. Mittari toimii ainakin D300s ja D5100 rungossa.
Ohjekirjan lukeminenkaan tuskin heikentää nykyisiä tuloksiasi.
Olen pahoillani mutta noin sekavasta aloituksesta tulee tällä palstalla helposti mieleen provo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde273020Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän342732- 1502328
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542269Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241920Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3921737Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1091695- 3191598
- 1351479
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm151472