kannattaako vapari koneeseen lisätä syöttöä? tuleeko siinä lissee tehoa vai paksuneeko savu?
syötön lisääminen
21
5888
Vastaukset
- fysiikka
Myös ilmaa täytyy saada enemmän jos meinaat saada lisää tehoa.
- Tehoa tulee lisää
Tiettyyn rajaan asti tehoa tulee lisää, kun lisäät syöttöä. Toisaalta hyötysuhde heikkenee, kun happi ei riitä ja osa polttoaineesta ei pala kunnolla, vaan tulee mustana savuna putkesta ulos.
- juntti3
ruuvaa vaan syötöö niin rupee tumsauttelemaha
- fiatagri!!!
riippuu koneesta jos kone kestää turbotuksen esim fiat niin turbo kylykeen ja syöttöä lisää, niin muuttuu raktori iha toiseksi :) muuten ruuvaamisella ei saa kuin savua aikaan tiettyyn pisteeseen jonka jälkeen koneen tukkoon...
- Kyllä näillä
Polttoaineen hinnoilla syötön lisäys on ehdottoman kannatettavaa.
- DieselPower.
Tutkittu juttu on se että kun turbokoneesta lisätätään syöttöä vähenee polttoaineen kulutus olennaisesti raskaassa työssä koska moottorin on helpompi hengittää kun voimaa on. Taas mitä tulee vaparin ruuvaamiseen niin siinä ei ole muuta hyötyä muutakuin se savupatsas jota on sitten helppo seurata.
- ahto- ja pakopaine
Jokin ei nyt täsmää "moottorin on helpompi hengittää kun voimaa on." Eihän se nyt niin mene. Se kulutuksen pienentyminen johtuu siitä, että moottorin vääntöalue laajenee alaspäin, jolloin voidaan käyttää pienempiä kierroksia. Toisin sanoen sama työ voidaan tehdä isommalla vaihteella.
turbomoottorin ominaiskulutus ei juurikaan ruuvauksesta muutu, eikä läheskään kaikissa koneissa kulutus normaaleissa töissäkään laske.
- 1211728400
Tuota juuri tarkoitinkin että vääntöalue elikkä työvoima kasvaa ja kulutus pienenee. Varsinaisilla hevosvoimilla ei ole läheskään niin suurta merkitystä kun mitä turbodiesel koneessa on väännöllä. Pienien nykytraktoreidenkin voima perustuu juuri tähän vääntö alueeseen. Esim T121 Valtra on todella riski veturi kokoonsa ja hevosvoimiinsa nähden.
- Valtrat riskejä
Valmetit ja Valtrat on olleet aina riskejä verrattuna kokoonsa ja hevosvoimiin. Muilla valmistajilla pitänyt aina olla melkeinpä panssarivaunun moottorit ja koko että pääseet samaan.
- Helpompi ja parempi
Mihin sitä ruuvauksella saatua minimaalisen pientä tehonlisäystä tarvii?
Tulee vaan lisää töitä, kun joutuu puhristaan tukkosta konetta.
Eikös olisi viisaampi vaihtaa koko laite isompaan.- luonne muuttuu
Se ruuvauksella saatu tehon lisäys ei kaikissa koneissa olekaan ihan pieni. Jos kyseessä on turbomoottori, niin 20% lisäys ei ole mikään temppu. On joistakin lähtenyt likemmäksi 50% lisähevosia pelkällä ruuvauksella ja ennakoiden lisäyksellä.
Näistä nykykoneista niitä hevosia vasta löytyykin ohjelmoinnilla. - Järki puuttuu
luonne muuttuu kirjoitti:
Se ruuvauksella saatu tehon lisäys ei kaikissa koneissa olekaan ihan pieni. Jos kyseessä on turbomoottori, niin 20% lisäys ei ole mikään temppu. On joistakin lähtenyt likemmäksi 50% lisähevosia pelkällä ruuvauksella ja ennakoiden lisäyksellä.
Näistä nykykoneista niitä hevosia vasta löytyykin ohjelmoinnilla.Mihinkäs näitä ruuvauksella saatuja lisähevosia tarvitaan? Muuhun kun hajottamaan vetopuolta. Kalun kasvattamiseen on tarjolla helpompiakin ratkaisuja.
- järjetön
Järki puuttuu kirjoitti:
Mihinkäs näitä ruuvauksella saatuja lisähevosia tarvitaan? Muuhun kun hajottamaan vetopuolta. Kalun kasvattamiseen on tarjolla helpompiakin ratkaisuja.
Se pienempi tehoinen traktori on halvempi ostaa ja jos ite ruuvailee, niin ei maksa se tehon lisäys mitään. Vetopuoli kun on useissa tapauksissa mitoitettu mallisarjan tehokkaimman koneen perusteella, niin se laimeampi versio kestää samat tehot, kuin tehokkaampikin.
Osien mitoituksessa käytetään aina varmuuskertoimia, joten kiltillä kuskilla voi voimalinja kestää isoillakin tehoilla.
Moottorit on nykyään tehty aika vahvasti, joten useimmissa tapauksissa niistä voi ottaa tiettyjä osia vaihtamalla vaikka tuplatehot, ilman hajoamista. - valmetti rallattaa
Järki puuttuu kirjoitti:
Mihinkäs näitä ruuvauksella saatuja lisähevosia tarvitaan? Muuhun kun hajottamaan vetopuolta. Kalun kasvattamiseen on tarjolla helpompiakin ratkaisuja.
Mihin tarvitaan?? No vaikka siihen että sinulla on yhden ruuvin takana käytännössä toinen riskimpi traktori. Ja jos on järki kuljettajalla korvien välissä kestää se moottori ja vaihteisto isojakin teholisäyksiä. esim 705 valmetti penkitetty parhaimmillan 260hv ja mittarissä 12000h eikä ole koskaa laatikkoa aukaistu. Kuljettaja vain osaa hommansa ja pitää koneet kunnossa.
- Vielä järjettömämpi
järjetön kirjoitti:
Se pienempi tehoinen traktori on halvempi ostaa ja jos ite ruuvailee, niin ei maksa se tehon lisäys mitään. Vetopuoli kun on useissa tapauksissa mitoitettu mallisarjan tehokkaimman koneen perusteella, niin se laimeampi versio kestää samat tehot, kuin tehokkaampikin.
Osien mitoituksessa käytetään aina varmuuskertoimia, joten kiltillä kuskilla voi voimalinja kestää isoillakin tehoilla.
Moottorit on nykyään tehty aika vahvasti, joten useimmissa tapauksissa niistä voi ottaa tiettyjä osia vaihtamalla vaikka tuplatehot, ilman hajoamista.Miksi sitten pitää olla useampi malli samasta sarjasta jos yhdestä voi ruuvata haluamansa tehot? Liittyykö maataloustuki jotenkin näihin kalliimpiin malleihin?
- anonyymi_t8n
Vielä järjettömämpi kirjoitti:
Miksi sitten pitää olla useampi malli samasta sarjasta jos yhdestä voi ruuvata haluamansa tehot? Liittyykö maataloustuki jotenkin näihin kalliimpiin malleihin?
Katos, joku katteelline demariki paikal😂
- Anonyymi
valmetti rallattaa kirjoitti:
Mihin tarvitaan?? No vaikka siihen että sinulla on yhden ruuvin takana käytännössä toinen riskimpi traktori. Ja jos on järki kuljettajalla korvien välissä kestää se moottori ja vaihteisto isojakin teholisäyksiä. esim 705 valmetti penkitetty parhaimmillan 260hv ja mittarissä 12000h eikä ole koskaa laatikkoa aukaistu. Kuljettaja vain osaa hommansa ja pitää koneet kunnossa.
Valmetin voimalinjase laatikon ujellus
- joo o
kyseessä olisi ursus 914 jaei muuten vetopuoli ainakaan antas periks.
- fiatmies12
110-90 fiiatista penkitetty 250hv tunneista ei tietoa. ei oo koskaa konetta tai laatikkoa auvottu! kyllä ne kestää kun on kuskilla järki päässä
- Anonyymi
Fiiatti onkin kone.valmetin moottori voi olla vaik.1000hv ja voimalinja aina sieltä -50 luvulta
- Anonyymi
Entisajan OM moottoriin, kun vaihtoi kannen suuremmasta koneesta, jossa oli suuremmat venttiilit ja kanavat...pienikin syötön lisäys avitti tuntuvasti. Tosin ahtimen laitolla saisi runsaasti lisää voimaa...kannen ollessa läpihengittävä ja kanavat melko avarat. Kyseiset koneet oli matalilla kierroksilla vääntäviä...aivan toista, kuin Fiatin kierroskoneet myöhemmin. Fiatin koneet on kyllä lujia...kestäen ahtamisen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 575500
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233517Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei281642Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2051604- 761076
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna261058Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee49907Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel259836Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.71809Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35798