juna vai bussi?

tietoa kaipaava

Hei, olemme lähdössä ensi lauantaina Splitiin.
Suunnitteilla käydä Trogirissa, Hvarilla ja mahd. Bosnia Hertsegovinassa.
Tarkoitus käydä myös Dubrovnikissa kahden päivän reissulla, (toivottavasti aika riittää kaikkeen tähän).
Valitaanko juna vai bussi? Meneekö juna Dubrovnikiin asti?
Voiko joku suositella edullista siistä hotellia Dubrovnikista?
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.

5

831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • splittaaja

      Ensinnäkin aivan liikaa toiveita !
      Hvarille menee näin talviaikana lauttoja suht harvoin, ettei päivän reisuus edes onnistu. Helpompi kohde on Bracin saari, alle tunti Splitistä. Supetarista saa vuokrata pyörän, auton jne, mutta ehdottomasti ranta-alue satamasta oikealle on kävellenkin mahtava.
      Trogir ei poikkea Splitin keskustasta tunnelmaltaan tai ulkoasultaan juuri mitenkään, ettei kannata mennä ellei halua kirjata "käyntipaikkoja".
      Dubrovnik on yli 300 km päässä, unohtakaa.

      • Jep, Brac lähempänä, ja siellä esim. Milna - tunnelmaa.

        Split-Dubrovnik Google mapsin mukaan autolla 227 km.
        Ajallisesti julkisilla pitkähkö matka....

        Trogir on Splitin vanhaa osaa kompaktimpi ja "intiimimpi" ja rantakatu paljon eläväisempi. Itse pidän Trogirista huomattavasti enemmän kuin Splitistä - ehkä siksi, että se on niin tuttu jo, joten "löydän" sieltä etsimäni, fiilisten mukaan.

        -E


    • vililosse

      Hei!
      Oliko kiva reissu? Olemme menossa toukokuussa Kroatiaan ja Split ja Hvar kiinnostavat. (Toisena tukikohtana meillä on Makarska.) Kumpi on mielestänne mielenkiintoisempi kohde, Trogir vai Hvar, ellei ehdi molempiin? Löytyikö sujuvasti bussiyhteyksiä? Kiitos vastauksesta!

      • viides kerta kroatia

        Paras asuinpaikka on Tucepi pieni rahallinen kuvankaunis paikka vuorten ja meren välissä. Sieltä n.4km pohjoiseen on pieni Makarskan kaupunki.jonne helppo patikoida meren ja päätien välistä (ei vaara eksyä). tai etelään n.2km Podgoran pieni kylä. Päivisin Taxibussit ajaa bussien hinnalla kylien väliä. Kun varaa asuntoa kannattaa katsoa (vaikka kartasta), että asunto on n.30-50m rannasta. muuten saattaa olla hyvinkin korkealla vuoristossa tai muuten päätien takana jossa melu ja kuumuus on kovempaa. Makarskan riviera tarkoittaa monia pieniä kyliä eli paras heti tarkentaa että Makarskan kaupunki on yksi paikka em alueella. Muita paikkoja en suosittele (esim. brela tai baskavoda) koska ne on vähän keskellä ei mitään vaatii aina auton käyttöä. Parasta aikaa lomailla on touko.kesäkuu ja syyskuu - lokakuu. Heinä-elokuu kuuminta ja eurooppalaiset lomalla (rannat täynnä). Rantoja on koko matkan kylästä kylään. pikkukivisiä ja todella puhdasta vettä, samoin muu ympäristö. Hanavettä on pystynyt juomaan, puhdasta kaikkialla myös lapsia ajatellen. Ei mikään biletyspaikka, toki makarskan kaupungista löytyy baarikatu ja Deep yökerho kallion sisästä. Jos vuokraa auton niin hyviä paikkoja on päiväseltään käydä 1..pv Omis jokiristeily, 2.pv krka kansallispuisto(upeita putouksia, uintimahdollisuus) moottoritietä meno Sibenikiin päin (maksullinen,halpa) paluu rantatietä hienon Trokir kaupungin kautta ja vielä 3.pv Splitin vanha kaupunki (upea) linnoituksen sisällä satamassa. Vaatii aikaisia aamulähtöjä niin päivä rittää varsinkin krka
        Dubrovniki ei ollut mielestämme hyvä, ainoastaan linnoituksen sisällä oleva vanhakaupunki sekin katsottu yhdessä päivässä, ulkopuolella ei kertakaikkiaan mitään (vain kapselihissit) paljon portaita, meren näkee mutta kaukana alhaalla,.yksinkertaisesti pitää poistua kaupungista samoin Montenegro likaista ja enempi markkina krääsän myyjiä Kotorin reissu (montenegrosta) puolestaan mahtava. Kroatiassa rehellisiä ihmisiä hyvin englantia puhuvia. Omatoimi varauksia esim http://www.tucepi.net Hoitavat myös taxin hakeen kun vain sopii ja muistuttaa ennen tuloa. Tai netin kautta lentokenttätaxi. yleensä pakutaxi pikkuporukalle splitin lentokenttä -Tucepi on 80-100e. Ne vuoret ja turkoosi, puhdas vesi. lyhyt lento saavat aina lähteen uudestaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      120
      1301
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1163
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      48
      1133
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe