Äiti ja kaveri rikkoivat itsetuntoni

Vihaan äitiä!

Kerron nyt ensin mitä tapahtui. Meillä oli tänään unicef-kävely, ja koulu alkoi klo 9.00. Unohdin laittaa herätyksen, ja heräsin 8.54. Olin ihan paniikissa, ja menin herättämään isän, jotta hän voisi viedä minut kouluun. Ehdin vain laittaa hupparin ja farkut päälle, ja lähdin sitten matkaan. Ja hups, muistin vasta autossa, etten ollut meikannut. En ole ollut uudessa koulussani ennen ikinä ilman meikkiä. En edes ehtinyt harjata hiuksia! Tulin sitten pari minaa myöhässä kouluun, ja kysyin kaverilta, että enhän minä näytä karmealta. No, kaveri vastas näin: "Sä näytät oudolta, ihan kuin sulla olis ihottumaa silmien alla. Toi näyttää tosi oudolta, kun on pisamia ja finnejä naama täynnä. Aika ruma oot luonnossa, oot ihan punanenkin".

Mitä ikinä odotinkin kaverini sanovan, niin en TODELLAKAAN tuolla tavalla!
Oon aika hyvä esittää, etten muka välittäis, joten se onnistui hyvin. Ehdin juuri ja juuri peittää järkytykseni ja loukkaantumiseni. Mutta en varmaan tule ikinä unohtamaan mitä kaverini sanoi! En olisi siis ikinä uskonut, että kaveri sanoisi tuolla tavalla ulkonäöstäni. Ja pahinta oli kuitenkin se, kun näyttää siltä kuin ihastukseni olisi kiinnostunut kaveristani! Ihastukseni tuli juttelemaan kaverille, ja hyvin heillä näytti keskustelu sujuvan. En kuitenkaan jotenkin ymmärtänyt tätä kaikkea kerralla.

Kotiin tulessani vasta ymmärsin ihan kunnolla mitä oli mennyt tapahtumaan.
Menin aika vihaisena äidin luokse, ja pyysin häntä huoneeseeni. Raivosin sitten äidille, että miksei se herättäny mua. Se sano, että oltiin sovittu, että laittaisin herätyksen. Kerroin sitten äidile, että kuinka myöhästyin koulusta ja olin ilman meikkiä. Kerroin myös, että mitä kaverini oli minulle sanonut. Ja ettei pojat enää tykkää musta. Mutta äiti NAUROI. Sanoin sitten, että tää päivä oli hirvee, kukaan poika ei enää tykkää musta. Äiti sanoi tällä tavalla: "Ehkä ne sai tietää sun todellisen luonteen, eikä enää siks tykkää susta".

Tämä oli jo aivan liikaa. Tuntui kuin pato olisi sisälläni murtunut, ja alon itkemään. Äiti sanoi, että ehkä minun pitäisi ruveta kasvattamaan luonnetta, jotta kestäisin kritiikin. Äiti vielä sanoi jotain, en muista mitä, mutta sanoin siinä samalla, että: "Sä oot sanonu mulle sillonkin kun olin pieni, et mulla on paska luonne". No äiti sano vaan, että: "Ei se nyt paska oo... Vaan sussa on vaan monia ikäviä piirteitä".
Itkin sitten vieläkin, ja sanoin, että miks se rupes haukkuu mua. Se sano et siks, koska siit oli ikävää, kun tulin karjumaan sille, vaikka tämä olikin kipeä ja ihan puhki työpäivän jälkeen. Itelläni oli ollut unicef-kävely ja juoksin siis 6 kilsaa, mua oli haukuttu, olin ollut ilman meikkiä ja siitä johdosta kukaan poika ei pitänyt musta.. Eiköhän mulla ollut niiku pikkasen rankempi päivä?

Mutta nyt mun itsetunto on AIVAN pilalla. Oon aina tienny, etten oo mikään kaunotar, mutta oon silti ollu ilonen, että mulla on ihan kiva luonne. MUTTA EI. Mulla ei siis oo kivaa luonnetta, en oo kaunis... Mitä menettävää mulla on? Tekis mieli vaan tappaa itteni, koska kenenkään mielestä en oo näköjään tarpeeksi kivaluontoinen tai kaunis. Itsetuntoni ei oo ikinä ollu näin maassa, ja olin juuri onnistunut saada sen vähän kohoamaan. Nyt on alempana kuin ikinä, itken tässä vain.

Apua? Mulla on oikeesti niin paha mieli, että edes kehuminen ei teiltä sitten auta!
Ja mitä mieltä olette, onko minulla surkea vai hyvä äiti?

P.S Sori kun tuli pitkä teksti, mut en osaa tiivistää tätä niin, että kuulostaisi vielä kovin pahalta.

24

665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvukipuja

      Ehkäpä rakas äitisi tarkoitti lopun perin sitä, että luonne se on mikä ratkaisee, ei ulkonäkö. Vaikka nyt tuntuu maailmalopulle niin usko pois, kyllä ne asiat järjestyvät. Ja tästä lähtien varmasti muistat laittaa herätyskellon päälle. Äitisi on varmasti mitä parhain. Kokeileppa vaikka pyytää anteeksi käytöstäsi äidiltä, huomaat että asia muuttuu. Kuitenkin hän on sinut kasvattanut vauvasta asti ja varmasti rakastaa sinua sellaisen kuin olet, osoita pientä kunnioitusta siis. Tuo päivän rankkuuskin on aina subjektiivinen kokemus. Uskon myös, että äidilläsi töissä oli raskasta, osoita pientä kunnioitusta siitäkin että hän jaksaa työtä tehdä, muuten ei tulisi leipää pöytään eikä kattoa pään päälle. Usko pois, olet varmasti oikein mukava ja kaunis tyttö, unohda kaverisi törky puheet. Oikea ystävä tukee kaveria, ei polje maan rakoon, muista sekin.

      • ap

        Kiitos vastauksestasi!

        Toki kunnioitan ja arvostan äitiä, mutta on näitä päiviä tulee, kun äiti onnistuu saamaan mut tosi masentuneeks. Kuten tää päivä. Mut nyt oon vähän rauhottunu, mut en oo silti vielä päässy tästä yli. Tuntuu kuin joku olisi jäänyt rekan alle.
        Ja haluaisin pyytää äidiltä anteeksi, mutta jotenkin en vain pysty nyt puhumaan kenellekkään. Ja muutenkin alan varmaan itkemään kun puhun äidille.
        Ja olen aina ollut sellainen, että minua hävettää jos joku näkee kun itken.

        Ja toisaalta tuntuu siltä, että äitikin voisi pyytää anteeksi haukkumistaan. Ja sitä kun se alko vaan nauraa, kun kuuli kuinka huono päivä mulla oli ollut. Mielestäni ei tarvitsisi nauraa tälle. Mutta nyt äiti väittää, ettei se muka oo haukkunu mua.
        Ja kaverilleni en halua edes puhua. Nyt alkaa taas itkettää :'(

        Mutta yritän pyytää äidiltä anteeksi.
        Ja tuleeko lisää vastauksia? Vaikka tulisikin negatiivistä palautetta, niin olen iloinen, että joku edes viitsii vastata. Positiivinen palaute saattaisi kohottaa itsetuntoa.


    • minä14

      mun mielestä toi oli jolmaa, varsinkin sun äidiltä... pitäis sun kaverienkin ymmärtää että nuorena ihossa on finnejä ja se punoittaa helposti, eikä mun tapauksessa sitä saa piloon meikilläkään. Aika ilkeää sanoa noin, joillakin vaan on täydellinen iho, toisin kuin muilla. Sun ois pitänyt sanoa sille että "ootkos sä sitten täydellinen? käydäänpäs pesemässä toi pakkelimäärä sunkin naamasta niin katotaan sitten asiaa uudestaan". Tosin mulla on sen verran hyvä itsetunto että kestän vittuilun, sun pitää nyt vaan yrittää korjata tilanne jotenkin ):

    • hullupylly

      Apua? Mulla on leikisti niin paha mieli, että edes haukkuminen ei teiltä sitten auta!
      Ja mitä mieltä olette, onko minulla hyvä vai paras äiti?

      P.S Sori kun tuli pitkä teksti, mut en osaa tiivistää tätä (oon niin huono) niin, että kuulostaisi vielä kovin hyvältä. Olen tosi paska

    • 21312313123123

      Jos itsetuntos pilaantuu siitä että olet päivän ilman meikkiä niin ei pahalla mutta äitisi oli kyllä ihan oikeassa.

      • AP

        Mun itsetunto on sen takii pilalla, koska äiti ja kaveri haukku mua.
        Ymmärsitkö nyt oikein?


    • efyjuäåp¨ölkjhytgrgt

      Mun isä on suht samanlainen ku sun äitis ja oon älyttömän ilonen siitä.
      Aluksi olin samanlainen ku sinä ja säälin ihtiäni kauhiasti ja mulla oli surkia luonne enkä kestäny kritiikkiä. Mun isä on kiusannu, härnänny ja haukkunu mua. Tosin ei se oo aina tarpeellista mutta mun kohdalla tää kasvatus menetelmä on toiminu tosi hyvin. Oon tottunu kritiikkiin ja osaan erottaa rakentavan ja turhan. En jää rypemään itsesääliin turhasta kritiikistä ja otan rakentavan sellaisenaan. Nykyään osaan sanoa vastaan jos tulee tällaista turhan päiväistä kritiikkiä jossa ei juurikaan ole pointtia. Usko pois. Äitisi kasvatus menetelmä on pitemmän päälle älyttömän hyvä. Sanonpahan vaan.
      Ja toisekseen, raivoamisen aiheesi ei ollut kovinkaan tarpeellinen. Ulkonäkö ei tosiaan ole kaikki kaikessa. En haluaisi loukata sinua mutta kuulostat vähän turhamaiselta.

    • äidit on perseestä

      Mä voin ymmärtää miltä susta tuntuu!
      Mut ehkä sun kaveri oli huonol tuulel,ethän sä varmaa ees ole ruma. Ja paska luonne ja huono itsetunto on ihan eri asioita,sulla on vaan huono itsetunto,mutta ei paskaa luonnetta. Tossa sun äiti teki virheen! Äläkä vatussa pyydä äitiltäs anteeksi, tuntuis ainaki musta jos oisin sä nii tosi ärsyttävältä.


      Vaan seuraavan kerran sano äitilles että 'ootpas sä tänään ruma ja miten susta oikeen huokuukaan ikävät luonteen piirteet' kysy sitten jälkeen päin että tuntukos kivalta? JA raskaan pvän jälkeen.


      Koita jaksaa!

    • 12312312312321312312

      Säälittävä pikku pentu sää olet joka ei tiedä todellisesta tuskasta/elämästä mitään

      • dfgtäåk,uh,li.

        Sinä olet selvästi katkeroitunut. Älä patoa vihaa vaan hakeudu hoitoon. Tai sitten haet vaan huomiota. Niin ja elämä ei ole verrattavissa tuskaan. Elämä itsessään ei ole tuskaa vaan ihminen itse päätöksillään tekee siitä tuskaa.


    • 14+88

      No ei huh huh taas. Ei näköjään ihmisellä juuri oikeita ongelmia ole, kun itsetunto hajoaa tällaiseen. Äitisi on aivan oikeassa. Luonteessasi on paljon kasvatettavaa.

      • GGAllin1

        Syö paskaa


    • zmirre

      Tuo mitä äitisi sanoi sinulle oli törkeää ja siitä saa pahoittaa mielensä, sanoivatpa muut täällä mitä tahansa. Joo, kritiikkiä pitää kestää ja joo, itse kussakin on huonot puolensa, mutta on silti julmaa puhua tuon ikäiselle tuolla tavalla. Inhoan kun sanotaan että "tuossa iässä kaikki on sellaista ja tällaista", mutta oikeasti nuoret ottavat todella raskaasti läheisiltä ihmisitä tulevan kritiikin. Luonteen dissaaminen oli täysin asiatonta ja käsittämätöntä, varsinkin, kun ensin kerroit, miten huonosti sinua oli kohdeltu koulussa. En ymmärrä, mitä äitisi päässä oikeasti liikkui.

      Toisen pahaa oloa dissaavat voitte mennä itseenne ja miettiä, miltä itsestänne tuntuisi. Ei kukaan ole oikeutettu vähättelemään toisen tunteita.

      Voimia sinulle. Uskon, että olet oikeasti viehättävä ja mukava ihminen.

    • Voi saa............

      Voi Jeesus armahda. Kai te olette oikeasti trolleja kaikki? Täytyy olla aika ilmapäinen pisis jos sanoo näin ´´Se sano et siks, koska siit oli ikävää, kun tulin karjumaan sille, vaikka tämä olikin kipeä ja ihan puhki työpäivän jälkeen. Itelläni oli ollut unicef-kävely ja juoksin siis 6 kilsaa, mua oli haukuttu, olin ollut ilman meikkiä ja siitä johdosta kukaan poika ei pitänyt musta.. Eiköhän mulla ollut niiku pikkasen rankempi päivä?`` Siis kokonaiset 6 kilometriä? Hui kauhistus, tyttörukka on varmasti nyt ihan loppuun kulunut ja viellä ILMAN MEIKKIÄ :O. Toivon oikeasti että olette trolleja. Muussa tapauksessa minun täytyy viimeinkin luovuttaa ja todeta että suomen nuoriso on taantunut semmoiselle asteelle että paluuta ei ole ja muuttaa vaikka Somaliaan. Siellä tuskin paikalliset naiset valittavat jos joutuisivat kävelemään hurjat 6 kilometriä.

      PS: Tappakaa itsenne. Teette isänmallenne palveluksen.

    • mutsinpaska69

      sanon nyt ihan suoraan että...





















      HAISTA SINÄ MURSU PITKÄ PASKA.

    • 4x8x48x4x8x

      tolta mä näutän joka päivä koska kakslahkeiset ei meikkaa.

      paitsi cristal snow.

    • 1+10

      Mun mielestä sun äiti oli ihan oikeessa - ei todellakaa oo sen vika jos sä et ite heränny, vaikka olitte sopineet et sä laitat herätyksen. Turha sun on siis sille karjua. Ei sun äitis oo mikää lelu johon purkaa pahaa oloa.

      "Itelläni oli ollut unicef-kävely ja juoksin siis 6 kilsaa, mua oli haukuttu, olin ollut ilman meikkiä ja siitä johdosta kukaan poika ei pitänyt musta.. Eiköhän mulla ollut niiku pikkasen rankempi päivä?"

      jos tuo on sun rankka päivä niin voi huhhuh.. en voi ku nauraa. Ei pojat meikkiin rakastu, loppupeleissä se on luonne se joka merkitsee. Jos näin ei oo, jätkä ei oo sun arvonen. Tuskinpa se sun ihastukses ihastu sun kaverii vaa siks et sulla ei ollu yhtenä päivänä meikkiä. Relax.

    • gytgvvg

      Elä itsesi takia, äläkä muiden.

    • jesseman567

      kauhee äiti sulla

    • helppiitulos.

      aika paska äiti sulla..ja kaveri....luonnon kauneus on hyvä asia sinänsä, koska se tekee hyvää ihollekkii... mee joku päivä kouluu ilman meikkii ja kysy uuestaa silt kaverilt et miltä sä näytät?jos se sanoo jotaa samaa nii sano et vittu parempi tällee ku et on naama täynnä paskaa. sit jos se rupee sulle mussuttaa et ite kysyit nii sano et niin kysyin ja täl kertaa osasin vastata siihe itekkii mut halusin vaa kuulla et mitä sä sanoisit. (: oot vaa rohkee, mut älä sitte huua sille koska se ei nii ku ois reiluu):

    • ei voi olla tosijutt

      Ei voi olla todellista tuo vuodatus. Noin lapsellinen lapsi ei tarvikaan meikkiä. Jos itsetunto menee tuosta niin eihän sitä ole ollutkaan. Itsetuntoa ei meikki tee vaan ihminen itse päänsä sisällä. Tosiaan, vaikuttaa kuin aloittajan päässä olisi vain tyhjää - valitettavasti. Mene peilin eteen ja kerro itsellesi kuka olet ja mitä haluat.

      Meikkipurkit voit laittaa taskuusi ja pitää niitä siellä vaikak avaamatta, jos niissä purkeissa on itsetuntosi.

      Ehkä olisi tosiasiassa terapian paikka, jos kirjoitus on totta. uskon kuitenkin että ei ole. Ei voi edes murkkuikäinen olla noin toivottoman yksinkertainen. Tosi "blondi".

    • N1CE L1FE

      Siis 1 huono päivä. Äitis sanoi rumasti (oli väsynyt töistä). Kaveris sanoi et näytät rumalta ilman meikkiä.
      Johtopäätös: KUKAAN poika ei enää tykkää susta. Kannattaa tappaa ittensä.

    • Itsekin nuori ollut

      Vanhemman tehtävä on tukea nuorta ja auttaa häntä kestämään tunnekuohut sekä pettymykset. Nuorelle pienetkin vastoinkäymiset voivat hetkellisesti tuntua hyvin pahalta ja se on silloin heille totisinta totta. Ei ole tervettä kasvatusta vanhemmalta nauraa asialle ja sanoa lapselleen tämän olevan heikkoluontoinen. Tällaisista sanomisista voi tullla "itseään toteuttavia" ja nuori alkaa uskoa olevansa heikko ja huono. Tällöin käykin itse asiassa juuri päinvastoin kuin mitä kasvattaja olisi toivonut; lapsen itsetunto heikkenee entisestään.

      Koulutoveri töksäytti kyllä myös rumasti, mutta toisaalta hän on vielä kypsymätön eikä välttämättä ymmärrä loukanneensa niin pahasti. Sen sijaan aikuiselta voisi odottaa jo vähän harkitumpaa kommentointia - oli väsynyt tai ei.

      Tsemppiä sinulle ap! :) Olen varma että olet upea ihminen, älä anna muiden lannistaa.

      • neuvoja vanhemmalta

        Äitis on typerä nauta, ja sano sille et vittu et riko mua enää koskaan tai se jatkaa tota aina avan, ehkä se oli siitä hauskaa mut ei sulla ollu hauskaa vai??!ehkä se kuvittelee olevansa tosi boheemi mut oikiasti on vaan keskenkasvuinen ja vastuuton ääliö!Et tosiaan pyydä siltä anteeks, sanot suoraan ettei se saa kiusata sua ja itkee vollotat vaikka viikon ellei se tajua, älä anna periksi.....

        Ja se sun kaveri, siitä ei tuu sun parasta kaverii, te ootte kilpailijoita, sun kaveri on pinnallinen ja ilkee ja sä voisit laittaa sille viestin ettet tiedä haluatko olla enää kaveri kun sanoit niin pahasti - mut älä ota anteexpyyntoo tekstaril, sen pitää tulla face to face!Sen pitää todella tehdä töitä ja tarkoittaa anteeks et voi saada ja antaa yleensä anteeks ja voit kysyy miks se sano niin ja et ootko oikeesti sen mielestä ruma tai jotain?!! Taitaa olla kiinnostunut siitä pojasta ja siksi kilpailee. Jos et haluu enää olla sen kaveri, iske se poikkis, vaikka edes viikoks niin sitä kirpasee!!! :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe