Mitä kasveja kaivonrenkaaseen?

Sormet mullassa

Pihan sisääntuloväylän alussa on kaivonrengas. Ajattelin pistää renkaaseen kasvamaan tulppaaneja, mutta niiden kasvukausihan on varsin lyhyt, joten ei ehkä paras valinta?

Mitä kasveja suosittelisitte istutettavaksi kaivonrenkaaseen? Tarkoitus tietysti olisi, että renkaassa olisi näyttäviä ja värikkäitä kasveja koko kasvukauden ajan, koska renkaan paikka on keskeinen.

Mikä muuten olisi paras paikka tulppaaneille pihalla?

Sijaintina Etelä-Suomi.

10

7624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruiskattara

      Kaivonrengas taitaa olla liian kylmä paikka tulppaaneille selvitä kevääseen. Tulppaaneille sopii lämmin ja aurinkoinen paikka. Ei tietenkään kuiva, muttei märkäkään.
      Kesällä kaivonrengas on lämmin kasvupaikka ja sopii vaikka daalialle tai muille vaativille kesäkukille.

    • 17+15

      Maahumalaa reunoille ja keskelle jotain kesäkukkaa? Toimii varmasti!

      • Ruiskattara

        Maahumala on kauhea rikkakasvi!!!


    • ehdotus...

      Keskelle isoja kasveja, esimerkiksi ikivihreä tuija, kanna tai risiini, reunoille hopeakäpälää ja siniviuhkaa, sitä on myös valkoisena.

      Siniviuhka kukkii koko kesän myöhään syksyyn..vieläkin kukassa. Ei tarvi nyppiä, kunhan välillä antaa vettä..suosittelen.

    • Sormet mullassa

      Kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä! Tulppaanit eivät oikein sovi kaivonrenkaaseen, kun asiaa tarkemmin ajattelee.

    • O-mukulakiurunkannus

      Meidän naapuritalon pihassa on kaivonrenkaassa hopeaputousta. Se on nätti vielä näin lokakuun puolivälissäkin. Varastan idean ja laitan itse ensi kesänä myös. ;-)

    • Kerralla hyvä

      Tulppaaneita voi pistellä muiden kasvien sekaan ihan hulvattomasti mihin vain, kunhan saavat valoa tarpeeksi. Ne kukkivat ensin ja jäävät sitten piiloon toisten kasvien alle, eikä tule kaljuja paikkoja loppukesäksi.

      Jos kaivonrengas on suuri, siihen voi istuttaa perennoja, ettei ole sama show joka kevät edessä. Pioni, jalopähkämö, prinsessapäivänkakkara ja jaloangervo - siinä olisi koko kesäksi kukintaa. Ja tietty sekaan voi tökkiä niitä tulppaaneja. Reunaan jos pistää suikeroalpin, niin se somasti roikkuu yli laidan. Maahumalasta pysy kaukana!

      Renkaan sisäpuolen voi vuorata vaikka vanhalla retkipatjalla ennen mullan laittoa ja istutusta, ettei betoni talvella palelluta kasvien juuria. Kunnon kerros kunnon multaa ja keväällä kanankakkaa, tulee komea!

    • wellwell

      Kaivonrenkaat on - anteeksi kauheasti - aika kamalan näköisiä pihassa, samoin kuin puutarhatontut, varmaan joku alaspäin köynnöstävä kasvi reunoille on hyvä, peittää renkaan ja keskelle jotain muuta kukkaa.

      • O-mukulakiurunkannus

        Olen samaa mieltä siitä, että betoninen kaivonrengas on aika kamala. Mutta valtavan käytännöllinen! Juuri siksi ihastuin tuohon hopeaputousistutukseen. Olen myös jossakin nähnyt betonirenkaan maalatun nätin siniharmaaksi. Eräässä pihassa Kanta-Hämeessä kaksi sellaista on päällystetty luonnonkivillä. Terveisiä vaan sinne Hämeenlinnan takamaille! ;-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe