Jakopään hihna

Kristiina

Mulla Mondeo 1,6 vm-99, mittarissa 70000km.Meininki, jotta vaihdattaa ko.remmi.
Fordin huollossa homma maksaa (remmi,3 kiristäjää,työ) 290 Euroa.Kysymys kuulukin, onko kinkkinen vaihtaa "firabeli-asentajalle" ja uskaltaako käyttää tarvikeosia.Tarvike osat koko systeemi, 139 Euroa!Täällä muija odottaa asiantuntijoiden lausuntoa, viedäkkö Fordille, vaiko naapurin "firabeli-asentajalle" ? (40 vuotta autoremontteja)Kiitos,Lapissa taas kova helle, hillat kypsyy!!

14

13612

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hande

...

• Anti-Hande

Alfa osastolla jauhamassa paskaasi!

• Focus

Ei ne Fordin omat osat ole mitään ainoita oikeita. Ite olen käyttänyt muita huoltoja ja hyvin on auto edelleen toiminut. Olen aina vain katsonut löytyykö ko. osasta mitään laatuvaatimuksia ja vaatinut kyseisen laatustandardin ylittävien osien käyttämistä.

• mondeo

firaabelille,hän on varmasti yhtä hyvä asentaja kun Fordin ehkä joku juuri ammattikoulusta päässyt kloppi.Tarvikeosissakaan ei ole yleensä moittimista,kyllä ne on täyttä tavaraa.

• Reiska

tarvike-osat ja anna firabeli-jätkän asentaa nimittäin ei ole vaikeaa.Ja tarvike-osat kestää ihan saman kuin alkuperäinen osa. Joten anna naapurin asentaa se kyllä onnistuu:))

• Focus

Kun noin sen kerrot niin voisitko kertoa minullekkin kuinka sen teet ja mielelään viälä oikein?ja mistä olet saanut kyseiset erikois TYÖKALUT??

• Voortisti
        Focus kirjoitti:

Kun noin sen kerrot niin voisitko kertoa minullekkin kuinka sen teet ja mielelään viälä oikein?ja mistä olet saanut kyseiset erikois TYÖKALUT??

Ainoa "erikoistyökalu" on 5mm:n latan tai kulmaraudan pätkä, jolla varmistaa nokat kohdalleen jos ei silimään luota.

• räplääjä

Vaihtoväli on tuossa autossa 150tkm/10v miksi vaihtaa?

• Kristiina

Kiitoksia hyvistä vinkeistä, auto menee ensi viikolla "firabeli-asentajalle" ja sillä siisti.Kylläpä passaa revitellä sitten taas , ko on remmit ok! kiitos asiantuntemuksesta!lykkyä kaikille, lähen tästä marhjaan ny!

• asentaja

Ei oo kovinkaan ihmeellinen homma jos ymmärtää vähänkään autojen päälle.Aikaa siinä menee pikkasen enemmin kuin fordilla missä kaverit tekee sitä hommaa useasti.Itse hihnan ja muiden osien vaihto on suht nopeasti tehty,mutta ekaksi pitää purkaa sitä muuta "rojua" pois että pääsee itse hommaan.Muista vain lukita nokat,ettei ne pyörähä eri asentoon ja samoin kampiakseli.Ei muuta kun töihin.

• tietää
        asentaja kirjoitti:

Ei oo kovinkaan ihmeellinen homma jos ymmärtää vähänkään autojen päälle.Aikaa siinä menee pikkasen enemmin kuin fordilla missä kaverit tekee sitä hommaa useasti.Itse hihnan ja muiden osien vaihto on suht nopeasti tehty,mutta ekaksi pitää purkaa sitä muuta "rojua" pois että pääsee itse hommaan.Muista vain lukita nokat,ettei ne pyörähä eri asentoon ja samoin kampiakseli.Ei muuta kun töihin.

Mitkä osat pitää vaihtaa. Ford huolto vaihtaa kaiken ja lasku on sen mukainen. Esim. jos ei tajua vaihtaa vesipumppua kun sillä on ajettu yli 200 tkm niin menee usein uusiin puihin. Ohjeet huollolle ovat tiukat. Esim kone pitää jäähtyä 4 h ja vanhat osat pitää hävittää! Itse vaihdan jakopään osat aina 60 tkm ja ruiskun osat tarpeen vaatiessa. ÄLKÄÄ OSTAKO FORDIN TAPAISTA AUTOA JOSSA ON KUMIHIHNA MOOTTORI.

• Voortisti
        tietää kirjoitti:

Mitkä osat pitää vaihtaa. Ford huolto vaihtaa kaiken ja lasku on sen mukainen. Esim. jos ei tajua vaihtaa vesipumppua kun sillä on ajettu yli 200 tkm niin menee usein uusiin puihin. Ohjeet huollolle ovat tiukat. Esim kone pitää jäähtyä 4 h ja vanhat osat pitää hävittää! Itse vaihdan jakopään osat aina 60 tkm ja ruiskun osat tarpeen vaatiessa. ÄLKÄÄ OSTAKO FORDIN TAPAISTA AUTOA JOSSA ON KUMIHIHNA MOOTTORI.

Opelissa vesipumppu pitää vaihtaa 20-60tkm, voortissa kestää ainakin 250tkm, enemmästä ei kokemusta. Vesipumpun hajoaminen ei vaikuta mitenkään jakopäähän kuten opelissa, jossa läskihihna pyörittää myös vesipumppua. Voortissa riittää pelkän hihnan vaihto jokatoinen kerta (en ole kokeillut enempää?) ja jokatoinen kerta myös kiristin ja rullat. Mulla kesti opelissa jakopää 3tkm, joten vaihtoväli koko p-kalle on kait 2tkm?

• Ei merkillä väliä
        Voortisti kirjoitti:

Opelissa vesipumppu pitää vaihtaa 20-60tkm, voortissa kestää ainakin 250tkm, enemmästä ei kokemusta. Vesipumpun hajoaminen ei vaikuta mitenkään jakopäähän kuten opelissa, jossa läskihihna pyörittää myös vesipumppua. Voortissa riittää pelkän hihnan vaihto jokatoinen kerta (en ole kokeillut enempää?) ja jokatoinen kerta myös kiristin ja rullat. Mulla kesti opelissa jakopää 3tkm, joten vaihtoväli koko p-kalle on kait 2tkm?

Mikäli vesipumpppu päästää nesteet jakopäähän ja pumpun laakeri menee jumiin tai siruiksi niin luuletko ettei hihna tipu pois päältä. Opelin jotkut vanhat bensakoneet (1.3) kai kestävät jakohihnan katekeamisen ilman vaurioita. Fordeissa yl. venttiilit ottavat mäntään mikäli hihna vaurioituu.

• Voortisti
        Ei merkillä väliä kirjoitti:

Mikäli vesipumpppu päästää nesteet jakopäähän ja pumpun laakeri menee jumiin tai siruiksi niin luuletko ettei hihna tipu pois päältä. Opelin jotkut vanhat bensakoneet (1.3) kai kestävät jakohihnan katekeamisen ilman vaurioita. Fordeissa yl. venttiilit ottavat mäntään mikäli hihna vaurioituu.

Voi se mahdollinen (mahdoton?) laakerin hirttäminen puottaa moniurahihnan pois päältä, siis teoriassa, mutta jakohihnaan sillä ei ole vaikutusta, nestevuoto voi vähän putsata jakopäätä, mutta ei siitä sen isompaa haittaa ole. Muissa kuin opeleissa vesipumpun vauriot ei aiheuta koko yläkerran ja toisinaan alakerran hajoamista. Yleensä laakerivaurion ja nestevuodon huomaa ennen lopullista hajoamista. Kylläkin mulla hajonnut vain yks vesipumppu, siihenkin ulkonen (ulkonäöllinen?) syy, silloinen tyttökaveri ajo autoni keulan p-kaksi, hajos myös vesipumppu, ei kyllä ollut valmistevika.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4055
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4011
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3793
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2968
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2567
    7. 33
      2379
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      28
      2252
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2141
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      450
      1849
    Aihe