Mitä jos en saa diagnoosia

diagnoosia vailla

Mulla on nyt ens kuun alussa tapaaminen psykologin kanssa vaikka alunperin pyrin saada aikaa psykiatrille. Ongelma tässä on se että vi*** jos en saa diagnoosia niin pelkään että mun elämä menee kokonaan päin persettä.

Ongelmat alko jo ala-asteella keskittymis ja oppimis vaikeuksilla. Nykyään olen työttömänä tai oikeestaan olen ollu koko aikuisikäni ku en saa mitään asiaa rullaamaan,kaikki asiat jotka olen alottamassa niin jää kesken koska mun mieli muuttuu ihan jatkuvasti tai ei muuten vaa kiinnosta mikään. Kaikki jutut mitä alotan jää kesken koska mulla on joku pakkomielle alottaa uus juttu. Hermot on aika hanurista Nukkumisesta ei tule välillä yhtään mitään koska mun päässä on sellanen show et huhhuh! univaikeudet on välillä aika sietämättömiä. Välillä flippaa päässä ja käyttäydyn ku joku pikkulapsi. Normaalisti oon hiljanen ja aika sisäänpäin kääntyny ja sen takia suhteet ei ole koskaan onnistunu koska kukaan ei saa mun tunteista mitään selvää. Koulut meni vähä miten sattu ja numerotki oli sitä luokkaa tosin urheilu ja kuvaamataito oli hyviä.

Luuletteko näiden riittävän diagnoosin saamiseen? Mihin otan yhteyttä jos tästä ei tule diagnoosia,uskon todella vahvasti että mulla on adhd tai add koska ei tää oo ihan normaalia käytöstä aikuiselta mieheltä. Haluisin todella mun asiat kuntoon.

7

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syteen ja saveen

      En osaa kauheasti neuvoja antaa, mutta hyvin samansuuntainen tilanne mullakin. Itsestäs antamasi kuvauskin sopii muhun muuten paitsi siltä osin että opiskelen, todella väkinäistä touhua sekin ja arvosanat ihan surkeita... Mulla tutkimukset on joka tapauksessa edessä yksityisellä tässä kuussa, eli kalliiksi varmaan tulee, mutta toivottavasti jouduttaa diagnoosin saamista. Neurologille varasin itse siis ajan, pyysin päästä nimenomaan sellaiselle joka tietää aikuisen ADHD:sta.

      Psykologi ei varmaan isommin pysty auttamaan, kenties ohjaamaan eteenpäin, harva psykiatrikaan taitaa ADHD:n olla perehtynyt. Olen ainakin antanut itseni ymmärtää, että kovin moni psykiatri tai neurologi ei diagnoosia ADHDsta voi tai saa antaa. Ja varmaan hyväkin että diagnoosia ei tosta noin vaan lääkäriltä haeta, mutta omasta puolestani tietty huolettaa että saanko sen diagnoosin ja mahdollisen lääkityksen. Itseltä kun alkaa tosiaan keinot loppua, ja jos oma tilanne ei tästä muutu niin en kyllä tiedä mitä teen...

      Tsemppiä.

    • additapaus

      Psykologi ei voi antaa sinulle diagnoosia, mutta monessa paikassa mennään juuri noin: ensin psykologi ja sieltä saat lähetteen eteenpäin.

      siis kärsivällisyyttä! (vaikka tiedän, että se on hankalaa :))

      Kuvaamasi kuulostaa kovasti tutulta (olen add), joten etköhän diagnoosin "saa". Kaikista rankin aika ainakin itselläni oli juuri se tutkimusten odottelu, kun omat voimavarat itseen ja tässä maailmassa otimimiseen oli jo suurinpiirtein kadonneet, joten tiedän ainakin joltain osin miltä sinusta tuntuu ja miten turhauttavaa tuo aika odotteluineen voikaan olla.

      Tämänkin vuoksi onihan hyvä, että olet jo päässyt psykologille asti. Vaikka hän ei tee diagnooseja, niin hän on jo alkanut kuitenkin seulomaan oireitasi ja kokonaistilannettasi ja se taas auttaa jatkossa.

    • diagnoosia vailla

      Nonii,tänään alko testit! 2.5 tuntia kesti ensimmäinen käynti,aika hankalia noi testit on kyl,pakko myöntää että välillä en ymmärtäny pätkääkään noista .

      Osaatteko sanoa yhtään kauan noita testejä tehään? kyl tohon 2.5 tuntiin mahtu vaikka kuinka paljon erinlaisia testejä.

    • aikuinen addi

      Diagnoosin antaa aina, siis aina, lääkäri, oli sairaus/vamma/oireyhtymä tms. mikä tahansa, psykologi ei ketään diagnosoi ellei sitten ole psykologin koulutuksensa lisäksi valmistunut lääkäriksi.

      Kysy test.paikasta miten kauan niitä tehdään..

      Itse menin yksityisen neurologin lähetteellä neuropsykologille, testien jälkeen aika sitten tälle neurologilleni joka sitten asetti diagnoosin.

    • yliopisto n:s vuosi

      huhhuh. itsellä täsmälleen samanlaisia oreita, mitään ei saa aikaan ja kokoajan tulee jotain uutta mielenkiintoista, joka aina jää kesken seuraavan mielenkiinnon tullessa kehiin. Nukkumaan mentäessä ei mitään jakoja saada unta, jos en laita nappeja korville ja kuuntele esim. podcasteja, päässä vaan pyörii muuten liian paljon.. Muutenkin kirjaimellisesti samanlainen tilanne eka postin kanssa.

      Oikeastaan on jo useamman vuoden jahkaillut että varaa ajan psykologille, mutta mieli vaihtuu ihan älyttömästi. Kun tuntuu että huomenna soitan ja varaan niin aamulla onkin niin voittajafiilis, että mitään ei tarvi. Sitten taas jossain vaiheessa päivää erityisesti koulun kanssa tulee taas semmoinen olo että tästä ei tule mitään.. eikä tulekaan.. hommat venyy ja mitään ei saa aikaan. Aina löytyy mielenkiintoisempaa. pitkäjänteisyyttä käytännössä ei ollenkaan. En tiedä onko se ihan normaalia, että pienistäkin onnistumisista saa aivan uskomattoman hienon olon ja kuitenkin melko nopeasti taas aivan maassa - rajuja tunteen muutoksia.

    • addiko?

      Hei diagnoosia vailla!

      Kertoisitko miten pääsit testeihin?
      Tehdäänkö ne kunnallisella vai yksityisellä?

      • diagnoosia vailla

        Sosiaalityöntekijä laitto lähetteen mutta en päässy paikalle niin työkkäri järkkäs ajan mulle. ja ihan kunnallisella tehään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      134
      10022
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2914
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      183
      2715
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      24
      2087
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      16
      1852
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1669
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      17
      1570
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      17
      1530
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1528
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe