kärsin vuosia sitten vakavasta masennuksesta. Toivuin siitä lopulta mutta sen jälkeen olen näin syksyisin joutunut taisteleen kaamosmasennuksen kanssa.
Jälleen olen huomannut kaamosmasennuksen oireiden palanneen. 4 viikkoa itkuisuutta, väsymystä, aloitekyvyttömyyttä, hermojen kiristämistä, uni ja syömis ongelmia, itsetunto ja itseluottamus ongelmia ja ahdistuneisuutta. mikään ei kiinnosta fiilistä..
14 vuotta juoksin vakavan masennuksen takia terapiassa ja söin masennus lääkkeitä. Joten nyt kiinnostus juosta lääkäriin ja aloittaan taas jonkin lääkityksen on aikas minimaalinen.
minulle on suositeltu kirkasvalohoitoa.
onko kenelläkään kokemusta pelkän KAAMOSMASENNUKSEN hoidossa tuosta kirkasvalohoito muodosta? toimiiko vai onko ihan haahuuta?
paljon lamppu maksaa ja auttaako esim kela yhtään sen ostamis kustannuksissa?
kaamosmasennus
9
3343
Vastaukset
- kauaspilvetkarkaavat
Hei!
Lamppu on kallis, voihan se auttaakin. Parhaan avun sain kuitenkin ilman lamppua.
Itsekin olen kärsinyt monena vuonna kaamosmasennuksesta. Se on kuin raskas harmaanmusta pilvi pään päällä ja sisällä. Se on kärsimystä. Sain yllättäen helpotusta siihen ja apu tuli D3-vitamiinista. Rupesin ottamaan D3-vitamiinia n. 100 mikrogr.päivässä. Allergiani lievenivät, flunssat menivät nopeasti ohi tai ihan ohi. Mutta: parasta on, että kaamosmasiksen mustanharmaa pilvi hälveni.
Jos haluat varmistaa, puhunko totta, kokeile googlettaa D3-vitamiini ja masennus.
Niin, apu on apteekissa. Vain reilu annostus tehoaa. Valistuneet ja asiaa tutkineet lääkärit sanovat, että vielä 250 mikrogr. on turvallinen päivittäinen annos. Virallinen suositushan on paljon pienempi.
Apteekeissa myydään myös 50 mikrogramman nappeja.
Jos olet koivuallerginen, älä ota xylitolilla maustettuja purutabuja. Siitä tulee usealle koivuallergiselle oireita, xylitolhan on koivusokeria.
Hei, kokeile. Olet marraskuussa jo kuivilla, jos aloitat heti. Tsemiä!- autum in the dark
http://www.oireet.fi/d-vitamiinin-yliannostus.html
Uskallanko kokeilla ottaa Devisol D3:sta 20 mikrog annoksella tuota purkissa lukevaa annostus ohjetta (yksi tabletti päivässä) enempää jos myrkytysoireita voi tuostakin pitkällä liaan suurella annoksella käytettynä tulla?
- autum in the darknes
Kiitos paljon neuvostasi! Antaa toivoa näihin pimeisiin kuukausiin jos noin halvalla ja suht. helpolla keinolla masennus oireet häviäisi ilman lääkärin pakeille marssimista :)
- jos ei valo auta...
No kallis ja kallis. Ihan kelpo kirkasvalopömpelin saa tarjouksesta satasella. Olen elämäni aikana tehnyt varmasti noin sadallatuhannella eurolla tyhmempiä investointeja. Sen verran elämän laatu pimeään aikaan kohdallani parani. Varmasti yksilöllistä.
- jos valo ei auta...
jos ei valo auta... kirjoitti:
No kallis ja kallis. Ihan kelpo kirkasvalopömpelin saa tarjouksesta satasella. Olen elämäni aikana tehnyt varmasti noin sadallatuhannella eurolla tyhmempiä investointeja. Sen verran elämän laatu pimeään aikaan kohdallani parani. Varmasti yksilöllistä.
...niin sitten tämä nieleksii mäkikuismatippoja tilanteen tasaamiseksi. Niin ja D vitamiinia 100 mikrogrammaa (joskaan ei minulla tuo d-vitamiini antanut mitään sellaista "tehopiikkiä", kuten täällä jotkut kuvailevat, liekö annos liian pieni) Sen sijaan mäkikuisma ja kirkasvalo yhdessä ja erikseen boostaavat tämän äijän liikkeelle. Liikunta on myös auttanut todella paljon. Pahimpaan räntä- ja vesisadeaikaan kun vaan ryntää säkkipimeään höntyilemään, niin kyllä se siitä. Alkuun täytyy kyllä itsensä pakottaa tuonne ulos, mutta antaa voimia ja varsinkin unen laatuun vaikuttaa minulla todella paljon.
- 3 + 18
Olen kärsinyt kaamosmasennuksesta ainakin murrosiästä asti, ehkä koko ikäni. Sain kirkasvalolampun vajaat neljä vuotta sitten joululahjaksi ja se siirsi ongelman muutamassa päivässä historiaan.
Jos kirkasvalo auttaa, olo helpottaa alle viikossa. Kirkasvalolamppujen hinnat ovat nykyään jo ihan kohtuulliset. Halvin näkemäni lamppu (muistaakseni merkki oli Melissa) oli viime keväänä erään marketin alennusmyynnissä 79 euroa. Jos kirkasvalolamppuun ei ole varaa, olen kuullut, että joku muukin tehokas valonheitin saattaa auttaa. Tärkeintä on valon määrä, ei niinkään laatu. - Toistuva depressio
Moi,
En tiedä onko minulla kaamosmasennus, koska masennukseni usein alkaa joulun tienoissa ja syvenee kevättä kohti, jolloin olen hyvin lähellä itsemurhaa. Sitten haen lääkereseptin ja "paranen" parissa viikossa (onneksi on tehoava lääke vailla sivuvaikutuksia). Masennukseni on aika sisäsyntyistä ja liittyy fibromyalgiaan, jota myös sairastan. Molemmat ovat onneksi hyvin hoidossa . Sama on toistunut nyt v. 2010 ja 2012. Toki masennusta on ollut ennenkin ihan lapsuudesta lähtien.
Minulla on kirkasvalolamppu ollut useamman vuoden, minuun se ei tehoa, mutta onhan se piristävää lukea lehteä kirkkaassa valossa keittiössä, kun syö aamiaista. Kannattaa ostaa tehokas, jos ostaa, maksoi yli 300.
Nyt on myös uusi keksintö "korvakuulokkeet", jotka syöttävät kirkasvaloa korviin. Työtoverini kehui niitä ja kuulin alustavasta tutkimuksesta, jossa masentuneet olivat hyötyneet tällaisista laitteista. Yliopiston apteekki ainakin viime vuonna myi näitä. Jos oikein muistan, hinta oli alle 200 euroa (en ole ihan varma).
Joku saa D-vitamiinista apua. Olen syönyt jo useamman vuoden 250 mikrogrammaa päivässä, lääkärin määräyksestä. D-vitamiinitaso on verestä mitattu ja se on ihan optimaalinen, vaikka annostukseni on aika suuri. Minulla D-vitamiini ei ehkäise masennusta, mutta voi olla, että minulla ei ole kaamosmasennusta, vaikka se usein alkaakin vuoden pimeimpänä aikana.
Syön myös sinkkiä. Yritin tässä muistella, milloin olen ollut flunssassa viimeksi. Se oli silloin kun samassa huoneessa työskentelivät makasivat viikon kovassa kuumeessa, sikainfluenssassa. Oli minullakin jotakin köhää, mutta ei tarvinnut jäädä kuitenkaan kotiin. Luulen, että D-vitamiini ja sinkki pitävät flunssat ja influenssat loitolla. Vaikka on kroonisia sairauksia vaikka muille jakaa (astma, fibromyalgia, nivelrikko, depressio, univaikeudet) pärjään ihmeellisen hyvin työelämässä, kun flunssia ei ole ja kroonisiin sairauksiin on vuosien mittaan löytynyt hoito. Täytyy olla onnellinen!- 3 + 18
Kyllähän tuo masennuskausiesi ajankohta sopisi oikein hyvin kaamosmasennukseen, mutta kaamosmasennus ei yleensä ole noin rajua, eikä siihen siihen lääkitys auta. Tai auttaa korkeintaa vähän, mutta olo on ihan yhtä tokkurainen. Ainakin minulla kirkasvalo teki sen, että ikäänkuin heräsin jatkuvasta alakuloisesta unesta.
Minäkin olen kuullut kirkasvalokuulokkeista ja haluaisin kokeilla niitä, mutta jos ne eivät tehoaisikaan, niin 200 euron investointi toimimattomaan laitteeseen harmittaisi kovasti. Odottelen lisää tutkimustuloksia toivon hinnan laskevan kohtuullisemmalle tasolle.
Minäkin käytän D-vitamiinia ja voimakasta B3 B6 B12 -yhdistelmää. Olen nimittäin uuvahtanut pari kertaa myös B-vitamiinin puutteen takia. Etenkin B12 -vitamiinista tulee helposti puutetta ja viime aikoina on julkaistu sellaistakin tietoa, että B12-vitamiinin puutetta olisi peräti 70%:lla suomalaisista. B12-vitamiinin puute aiheuttaa paitsi väsymystä, myös pistelyä (ja minulla lisäksi turvotusta) jaloissa. - 3 + 18
3 + 18 kirjoitti:
Kyllähän tuo masennuskausiesi ajankohta sopisi oikein hyvin kaamosmasennukseen, mutta kaamosmasennus ei yleensä ole noin rajua, eikä siihen siihen lääkitys auta. Tai auttaa korkeintaa vähän, mutta olo on ihan yhtä tokkurainen. Ainakin minulla kirkasvalo teki sen, että ikäänkuin heräsin jatkuvasta alakuloisesta unesta.
Minäkin olen kuullut kirkasvalokuulokkeista ja haluaisin kokeilla niitä, mutta jos ne eivät tehoaisikaan, niin 200 euron investointi toimimattomaan laitteeseen harmittaisi kovasti. Odottelen lisää tutkimustuloksia toivon hinnan laskevan kohtuullisemmalle tasolle.
Minäkin käytän D-vitamiinia ja voimakasta B3 B6 B12 -yhdistelmää. Olen nimittäin uuvahtanut pari kertaa myös B-vitamiinin puutteen takia. Etenkin B12 -vitamiinista tulee helposti puutetta ja viime aikoina on julkaistu sellaistakin tietoa, että B12-vitamiinin puutetta olisi peräti 70%:lla suomalaisista. B12-vitamiinin puute aiheuttaa paitsi väsymystä, myös pistelyä (ja minulla lisäksi turvotusta) jaloissa.Korjaan: B1 B6 B12 -yhdistelmää.
Kirkasvalokuulokkeidenkin hinta näyttää laskevan. Ainakin Pohjois-Suomen Citymarketit myyvät sitä nyt tarjoushintaan 169 euroa ranneverenpainemittari (arvo 29 euroa) kaupan päälle. Aika kallis vieläkin, mutta hyvä, että hinta on hieman laskenut. Harmi vaan, jos tuote toimii ja sen menekki kaatuu siihen, etteivät ihmiset pääse testaamaan sitä ennen ostopäätöstä. Monikin varmasti ostaisi sen, jos tietäisi sen varmasti auttavan itseään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722766
- 632674
- 681792
- 241627
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219