Nikon d3100:seen objektiivi

missmoda

Elikkä ois hakusessa nyt nikon d3100 objektiivi.Hinta ois max.300 e ja toivoisin seuraavat ominaisuudet siihen:
-saa valovoimaisia kuvia
-mielellään zuumi,jolla pystyy kuvaaman kaempanakin olevia kohteita
-hyvä laatu
-sit jos sais vielä sen et liikkuvaa kohdetta saa kuvattua hyvin ni se ois viel tosi hyvä

ps.ymmärrän kyllä että tuohon hintaluokkaan ei varmasti nuo kaikki sisälly,mutta ehdotelkaa nyt :)!

11

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tästä apua?

      "Valovoimaisia kuvia" saa aivan millä objektiivilla tahansa, jos osaa. Valovoimaisella objektiivilla moni juttu onnistuu helpommin kuin "pimeällä putkella", mutta sellaiset ovat kalliita.

      Kaukanakin olevia kohteita pystyy myös kuvaamaan millä objektiivilla tahansa – on sitten eri juttu, kuinka suuren osan kuva-alasta ne täyttävät.

      Zoom-objektiivien valovoima on luonnostaan huonompi kuin kiinteäpolttovälisten. Zoomit ovat myös kalliita, ja erityisen kalliita ovat valovoimaiset zoomit! Tonni on pikkuraha niitä haviteltaessa.

      Sinulla on D3100:ssa nyt varmaankin kamerarungon mukana myyty 18–55 mm:n "kittizoomi"? Jos haluat kuvata liikkuvia kohteita ja/tai heikommassa valaistuksessa, osta kiinteäpolttovälinen NIKKOR AF-S DX 35/1.8G. Maksaa noin 200 € ja on varmasti sen väärti. Jos taas haluat kuvata kauempana olevia pieniä kohteita niin että ne täyttävät mukavasti kuva-alaa, tarvitset pidempää polttoväliä. Mitään luontokuvaajan lintulinssiä et 300 eurolla saa, urheilukuvaajan valovoimaisista pitkistä putkista puhumattakaan! Nikonilla olisi DX-runkoihin 300 eurolla tarjolla lähinnä NIKKOR AF-S DX 55-300/4.5-5.6G VR ED. Se on huomattavasti 55-millistä pidemmälle yltävä zoom, mutta ei yhtään sen valovoimaisempi. Kiinteäpolttovälisiä, kohtuuhintaisia, erityisesti DX-runkoihin tarkoitettuja objektiiveja ei Nikonilla pahemmin taida ollakaan.

      Tamronilla ja Sigmalla saattaisi olla 300 eurolla tarjolla jotain, jota Nikonin omasta tarjonnasta puuttuu. Käytettyjen objektiivien markkinat kannattaa myös pitää mielessä. http://www.omaetsin.fi/

      • Korjaan

        Kiinteäpolttovälisiä, kohtuuhintaisia, erityisesti DX-runkoihin tarkoitettuja objektiiveja ei Nikonilla pahemmin taida ollakaan.

        → Kiinteäpolttovälisiä, kohtuuhintaisia, erityisesti DX-runkoihin tarkoitettuja TELEobjektiiveja ei Nikonilla pahemmin taida ollakaan.

        (Se 35-millinen kiinteäpolttovälinen ehdotukseni ON kohtuuhintainen, mutta tässä oli tarkoitus puhua nimenomaan pidemmistä polttoväleistä eli teleobjektiiveista)


      • missmoda

        kerrotko mulle että mitä mä en osaa,jos en saa kovin valovoimasia kuvia tolla mun perus objektiivilla?pitäiskö mun muuttaa asetuksia jollain tapaa,ja minkälaisiks?:)


      • kirjoituksia III
        missmoda kirjoitti:

        kerrotko mulle että mitä mä en osaa,jos en saa kovin valovoimasia kuvia tolla mun perus objektiivilla?pitäiskö mun muuttaa asetuksia jollain tapaa,ja minkälaisiks?:)

        Ei se vastaa kun ei tiedä itsekkään. Mitään valovoimaisia kuvia ole olemassakaan. On vain oikein valotettuja ja väärin valotettuja valokuvia. Perusasiat ovat: aukko, ISO ja suljinaika. Niillä pelaamalla voit muunneella kuviesi tunnelmaa. Liikkuvan kohteen liikkeen pysäyttämiseen tarvitset nopean suljinajan, ja valovoimaisen objektiivin. Tarvitset objektiivin jonka suurin aukko on ainakin f/2.8. Näissä aukkojutuissahan asia etenee niin päin että mitä pienempi f-luku sitä suurempi aukko= valovoimaisempi objektiivi. Osta esimerkiksi Tamron 90 millinen makro-objektiivi Nikon f- kiinnityksellä varustettuna. Siinä on valovoimaa f/2.8 ja hintaa Topshotissa muistaakseni alle 400 eurua. Vaikka siinä zoomia ei olekkaan on sen ulottuvuus hyvä, ja optinen laatu erinomainen. Sitten laitat kamerasi valintakiekon A- asentoon jolloin pääset valitsemaan aukon itse. Painat laukaisimen puoleen väliin, irroitat otteen laukaisimesta ja kääntelet etummaista valintarullaa edestakaisin niin kauan että etsimeen ilmestyy 2.8. Ulkona päivänvalossa voit asettaa ISO 200 tai 400 ja sitten vaan niitä kuvia ottamaan liikkuvista kohteista. Kuvista pitäisi puuttua silloin liike- epäterävyys tyystin. Jos kuvat eivät mielestäsi ole tarpeeksi valoisia, paina ev- nappulaa siinä kameran päällä ja rullaile rullalla samanaikaisesti plussaa ja täräytä kuva uudestaan niin johan löytyi kuviin lisää valoa. Jos taas haluat tummempia niin ei muuta kuin miinusta peliin. Jos tuntuu että kamera tarjoilee liian pitkiä suljinaikoja niin silloin ISO- arvoa nostelemaan, niin suljinajat lyhenevät. Näin toimien tulet suhteellisen onnelliseksi. Hinkkaa näpelöi ja kokeile kaikkia kameran ominaisuuksia. Sehän ei siitä rikki mene, ja vain kokeilemalla opit uutta.


      • Tästä apua?
        missmoda kirjoitti:

        kerrotko mulle että mitä mä en osaa,jos en saa kovin valovoimasia kuvia tolla mun perus objektiivilla?pitäiskö mun muuttaa asetuksia jollain tapaa,ja minkälaisiks?:)

        Kerro sinä ensin, mitä tarkoitat "valovoimasilla kuvilla"!

        Käsite "valovoimainen kuva" ei kuulu minun sanavarastooni.

        Valovoima on eräs objektiivin ominaisuus, periaatteessa optiikan polttovälin ja objektiivin valoa läpäisevän aukon läpimitan suhde. Se kuvaa sitä, kuinka paljon valoa objektiivin linssiyhdistelmä kykenee päästämään lävitseen kennolle himmentimen aukon ollessa suurimmillaan.

        Valovoimaisellakin objektiivilla saa tummasävyisiä kuvia ja vähemmän valovoimaisella vaaleanhailakoita, jos sellaisia juttuja meinaat. Oikea valotus riippuu kolmesta tekijästä: käytettävästä aukosta, suljinajasta ja ns. ISO-arvosta eli kennon tuottaman kuvasignaalin vahvistuskertoimesta. Voit antaa kameran automatiikan ohjata noita tekijöitä tai tehdä haluamasi asetukset itse. Jälkimmäinen vaihtoehto edellyttää pientä opiskelua.

        Jos kamerasi tekee mielestäsi automatiikalla liian tummia kuvia, voit käyttää valotuksen korjausta (–5 ... 5 EV 1/3 EV:n välein). Kuinka se tehdään, katso kamerasi käsikirjasta äläkä kysy täältä.

        Ellei sinulla ole käsikirjaa, lataa se täältä:
        http://www.nikonsupport.eu/europe/Manuals/D3100/D3100RM_Fi_04.pdf


      • Tästä apua?
        kirjoituksia III kirjoitti:

        Ei se vastaa kun ei tiedä itsekkään. Mitään valovoimaisia kuvia ole olemassakaan. On vain oikein valotettuja ja väärin valotettuja valokuvia. Perusasiat ovat: aukko, ISO ja suljinaika. Niillä pelaamalla voit muunneella kuviesi tunnelmaa. Liikkuvan kohteen liikkeen pysäyttämiseen tarvitset nopean suljinajan, ja valovoimaisen objektiivin. Tarvitset objektiivin jonka suurin aukko on ainakin f/2.8. Näissä aukkojutuissahan asia etenee niin päin että mitä pienempi f-luku sitä suurempi aukko= valovoimaisempi objektiivi. Osta esimerkiksi Tamron 90 millinen makro-objektiivi Nikon f- kiinnityksellä varustettuna. Siinä on valovoimaa f/2.8 ja hintaa Topshotissa muistaakseni alle 400 eurua. Vaikka siinä zoomia ei olekkaan on sen ulottuvuus hyvä, ja optinen laatu erinomainen. Sitten laitat kamerasi valintakiekon A- asentoon jolloin pääset valitsemaan aukon itse. Painat laukaisimen puoleen väliin, irroitat otteen laukaisimesta ja kääntelet etummaista valintarullaa edestakaisin niin kauan että etsimeen ilmestyy 2.8. Ulkona päivänvalossa voit asettaa ISO 200 tai 400 ja sitten vaan niitä kuvia ottamaan liikkuvista kohteista. Kuvista pitäisi puuttua silloin liike- epäterävyys tyystin. Jos kuvat eivät mielestäsi ole tarpeeksi valoisia, paina ev- nappulaa siinä kameran päällä ja rullaile rullalla samanaikaisesti plussaa ja täräytä kuva uudestaan niin johan löytyi kuviin lisää valoa. Jos taas haluat tummempia niin ei muuta kuin miinusta peliin. Jos tuntuu että kamera tarjoilee liian pitkiä suljinaikoja niin silloin ISO- arvoa nostelemaan, niin suljinajat lyhenevät. Näin toimien tulet suhteellisen onnelliseksi. Hinkkaa näpelöi ja kokeile kaikkia kameran ominaisuuksia. Sehän ei siitä rikki mene, ja vain kokeilemalla opit uutta.

        Jahas, tännehän on ilmestynyt ansiokas vastaus sillä aikaa kun hieroin omaani!


      • missmoda
        kirjoituksia III kirjoitti:

        Ei se vastaa kun ei tiedä itsekkään. Mitään valovoimaisia kuvia ole olemassakaan. On vain oikein valotettuja ja väärin valotettuja valokuvia. Perusasiat ovat: aukko, ISO ja suljinaika. Niillä pelaamalla voit muunneella kuviesi tunnelmaa. Liikkuvan kohteen liikkeen pysäyttämiseen tarvitset nopean suljinajan, ja valovoimaisen objektiivin. Tarvitset objektiivin jonka suurin aukko on ainakin f/2.8. Näissä aukkojutuissahan asia etenee niin päin että mitä pienempi f-luku sitä suurempi aukko= valovoimaisempi objektiivi. Osta esimerkiksi Tamron 90 millinen makro-objektiivi Nikon f- kiinnityksellä varustettuna. Siinä on valovoimaa f/2.8 ja hintaa Topshotissa muistaakseni alle 400 eurua. Vaikka siinä zoomia ei olekkaan on sen ulottuvuus hyvä, ja optinen laatu erinomainen. Sitten laitat kamerasi valintakiekon A- asentoon jolloin pääset valitsemaan aukon itse. Painat laukaisimen puoleen väliin, irroitat otteen laukaisimesta ja kääntelet etummaista valintarullaa edestakaisin niin kauan että etsimeen ilmestyy 2.8. Ulkona päivänvalossa voit asettaa ISO 200 tai 400 ja sitten vaan niitä kuvia ottamaan liikkuvista kohteista. Kuvista pitäisi puuttua silloin liike- epäterävyys tyystin. Jos kuvat eivät mielestäsi ole tarpeeksi valoisia, paina ev- nappulaa siinä kameran päällä ja rullaile rullalla samanaikaisesti plussaa ja täräytä kuva uudestaan niin johan löytyi kuviin lisää valoa. Jos taas haluat tummempia niin ei muuta kuin miinusta peliin. Jos tuntuu että kamera tarjoilee liian pitkiä suljinaikoja niin silloin ISO- arvoa nostelemaan, niin suljinajat lyhenevät. Näin toimien tulet suhteellisen onnelliseksi. Hinkkaa näpelöi ja kokeile kaikkia kameran ominaisuuksia. Sehän ei siitä rikki mene, ja vain kokeilemalla opit uutta.

        kiitos paljon tästä!tulee varmasti olemaan hyötyä tosi paljon kuhan vaan nää termit ja muut tallentuis muistiin! :-)


    • Tuolla on jotain
    • Nikonia vieläkin

      Osta joku Tamron tai Soligoar zuumi, suunnilleen 15-500 mm. Sillä ulottuu kaukaa ja saa myös laajakulmakuvaa.
      Tilasin itse sen muistaakseni Pixamialta, nopea ja edullisen firma.

      • Täsmennystä, kiitos!

        Rohkenenpa epäillä, ettei Tamron tee noin laaja-alaista zoomia (zoom-kerroin huimat 33,3) APS-C-kennoisiin kameroihin à la Nikon D3100. Nikonin oma 18–300-millinen Nikkor (zoom-kerroin puolet edellisestä eli 16,6) on jo kova sana. Yhtä vähän temppuun kykenee Soligor (ei: Soligoar). Noin huikeita zoom-kertoimia löytyy vain superzoom- eli bridge-kameroista, joiden kennokoko on paljon, paljon pienempi – eivätkä sellaisten kameroiden objektiivit ole vaihdettavia.

        Mutta jos olet väitteesi takana, niin perustele ihmeessä! Tamron vai Soligor? Objektiivin tarkka tyyppimerkintä?

        Pixamia? Never heard. Tarkoittanet Pixmania-nimistä firmaa? Hyvinkin monessa tapauksessa paljonkin kalliimpi kuin edullisimmat ostopaikat. On ehkä lähtenyt halvalla liikkeelle aikoinaan ja sitten ruuvannut hintoja reippaasti ylöspäin yrittäen ratsastaa halvalla maineellaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1836
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1354
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      68
      916
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      818
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe