runkoruusu

äiti-ihminen

Miten runkoruusu talvehtii? Vienkö kellariin talveksi, juuret pahvilaatikkoon? Leikkaanko vasta keväällä ja jos leikkaan, niin minkä verran?
Minulla on ihana valkoinen runkoruusu, ja haluaisin että se olisi ilonamme monta vuotta.
Olisin kiitollinen avusta.

6

4810

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin se

on-se on pakko talvehdittaa matalassa ja tasaisessa lämpötilassa kuten kellarissa talven yli. Muuten se ei selviä. Tällaisella hoidolla se kstää vuosikausia ja jos tilaa on ja kokemukset on hyviä, kannattaa hankkia useampia lajikkeita-kukkaloisto on taattu.

• Talveh-

omassa ruukussaan, keväällä uutta multaa.

• Marita
        Talveh- kirjoitti:

omassa ruukussaan, keväällä uutta multaa.

Ostin keväällä keltaisen runkoruusun ja istutin sen maahan. Myyjä sanoi ostaessani minulle, että kaiva ruusu syksyllä maasta ja laita lappeelleen maahan sit turvetta ja havuja päälle.
        Itse en oikein luottaisi tähän talvehtimiseen.
        Joten kaivanko ruusun maasta ja istutan sen ruukkuun ja vien 5 asteiseen varastoomme josta sitten istutan jälleen keväällä maahan tai jätän kyseiseen ruukkuun??
        Olisin kiitollinen jos joku osaisi antaa tähän vastauksen joka säilyttää ruusuni kevääseen asti.

• Leila
        Marita kirjoitti:

Ostin keväällä keltaisen runkoruusun ja istutin sen maahan. Myyjä sanoi ostaessani minulle, että kaiva ruusu syksyllä maasta ja laita lappeelleen maahan sit turvetta ja havuja päälle.
        Itse en oikein luottaisi tähän talvehtimiseen.
        Joten kaivanko ruusun maasta ja istutan sen ruukkuun ja vien 5 asteiseen varastoomme josta sitten istutan jälleen keväällä maahan tai jätän kyseiseen ruukkuun??
        Olisin kiitollinen jos joku osaisi antaa tähän vastauksen joka säilyttää ruusuni kevääseen asti.

5 asteinen varasto on liian lämmin. Suositeltava lämpötila olis -1- 2. Liian lämpimässä se alkaa kasvaa pitkää honteloa versoa.Kokemusta on!
        Riippuu paljon siitä millä vyöhykkeellä asustelet, voisko ajatella kallistaa maahan. Miksei se menestyisi maassa, kun moni muukin ruusu menestyy maassa talven. Peitellä vain pitää hyvin. Mutta vasta sitten kun maa on hieman roudassa.

Lykkyä!

• Erjis
        Leila kirjoitti:

5 asteinen varasto on liian lämmin. Suositeltava lämpötila olis -1- 2. Liian lämpimässä se alkaa kasvaa pitkää honteloa versoa.Kokemusta on!
        Riippuu paljon siitä millä vyöhykkeellä asustelet, voisko ajatella kallistaa maahan. Miksei se menestyisi maassa, kun moni muukin ruusu menestyy maassa talven. Peitellä vain pitää hyvin. Mutta vasta sitten kun maa on hieman roudassa.

Lykkyä!

Runkoruusun vartekohta kestää vain noin 5astetta pakkasta. Vartekohtahan on siinä rungon yläpäässä. Jos sen kaataa maahan on se siis suojattava aika hyvin...Osaisiko kukaan kertoa leikkauksesta?? Ohjeen mukaan pitää leikata 70% kasvustosta pois...Ohje antaa ymmärtää että syksyllä leikataan...Mutta miten?

• leikannut
        Erjis kirjoitti:

Runkoruusun vartekohta kestää vain noin 5astetta pakkasta. Vartekohtahan on siinä rungon yläpäässä. Jos sen kaataa maahan on se siis suojattava aika hyvin...Osaisiko kukaan kertoa leikkauksesta?? Ohjeen mukaan pitää leikata 70% kasvustosta pois...Ohje antaa ymmärtää että syksyllä leikataan...Mutta miten?

Minä olen leikannut vasta keväällä ja on toiminut hyvin. Nytkin kukkii aivan upeasti.
        Keväällä en jättänyt niihin varsiin paljoakaan vanhaa, ronskisti vaan poikki, hetkessä kasvattavat uudet oksat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 532
      8497
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      4
      3652
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      7
      2183
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      157
      1143
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      786
    6. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      722
    7. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      32
      703
    8. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      68
      696
    9. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      42
      676
    10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      637
    Aihe