AAAAPUVA

Rottarakas

Nyt tartteis neuvoja ja vinkkejä pikaseen! Eli, homman nimi on tämä: Sain kaveriltani 3 tyttörottaa itselleni, marraskuussa vuoden ikään tulevia. Kaverini ei itse ehdi niitä juurikaan hoitaa tai pitää seuraa, koska hänellä on koiraharrastus alkanut viemään sen verran aikaa. Rotat on hankittu paikallisesta eläinkaupasta, eli eivät juurikaan ole sielläkään tottuneet käsittelyyn.
Eli ongelmana nyt ois se, että miten saisin noista seurallisia ja ihmisen seurassa viihtyviä? Nyt jos yrittää ottaa käteen, juoksevät lähinnä karkuun ja muutenkin välttelevät paljon. Toki tämän ymmärtää, kun ns. vieras ihminen olen, mutta aikaa olisi näiden kanssa olla ja aikaa hoitaakin. Tällä hetkellä kaikki nököttävät häkissä yhdessä ja samassa kopissa ja 2 niistä tutkii aina toisinaan innokkaasti asuntoa. (siis kun lasken jaloittelemaan.) 3:mas ei juurikaan tule kopista ulos ja tapittaa vain sieltä ympäristöä. Huonosti taitaa vielä syödäkin :/
Hyvät neuvot olisi siis arvokkaat!

Ps. Itsellä on ollut kerran aikaisemmin rottia, eli siten on tuttua noiden kanssa olo ja elo. Toisin sanoen, elämäni toiset rotat kyseessä. Nettisivuja on luettu ja foorumeita selattu, mutta helpompi on kysellä neuvoja sellaisilta, jotka asiasta paremmin osaisi kertoa. Kiitos etukäteen vastauksista!

3

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Black rat

      Lapsena/teininä hankin rescue-rottia, siis joista omistajat luopuivat ja aiemmat elinolosuhteet saattoivat olla huonot. Nuoruuden innolla sain jopa aggressiivisen aikuisen uroksen (aluksi puri, kun käsittelin sitä nahkahanskat kädessä) kesyyntymään sylivauvaksi :D Jälkiviisaana voin sanoa, että virallisten kasvattajien rotat ovat helpoimpia, eläinkaupparotilla saattaa olla hyvätkin lähtökohdat, ja rescue-rotat ovat jo haaste.

      Ensin joitakin kysymyksiä perusasioista: miten rotat tulevat keskenään toimeen? Laumassa pieni nahistelu on luonnollista, mutta oletan että rotat eivät kuitenkaan pure toisiaan tai sinua. Silloin on jo hyvät lähtökohdat. Onko niillä häkissä tarpeeksi tilaa? Kiipeilymahdollisuuksia pitäisi olla, virikkeitä ja piilopaikkoja (varmaan tiedät jo). Ainakin tuolle huonosti syövälle voisi hakea apteekista Nutri Plus-ravinnetta. Onko arka eläin varmasti terve?

      Itse olen käyttänyt taktiikkaa, että häkistä otetaan vaikka väkisin ja sylissä pidetään, vaikka siitä ei ensin tykättäisikään. Käsittelyä siis päivittäin. Kun otat ne häkistä ulos, olkaa ensin jollain pienellä rajatulla alueella, esim. sohva tai kylppäri, siis tila josta ei pääse karkaamaan. Makupalojen antaminen on sallittu keino ja toimii :) Juttele ystävällisesti ja käyttäydy rauhallisesti, OLE KÄRSIVÄLLINEN. Myöhemmin kun luottamus on saatu, reviirin kokoa ja leikkejä voi laajentaa.

      Rottien on opittava "käsikesyiksi" mm. siksi, että kynsiä pitää leikata, joskus täytyy pestä turkki, ja kuivassa talvi-ilmassa häntä saattaa tarvita rasvausta. Kannattaa olla HYVISSÄ VÄLEISSÄ ennen kuin alkaa kynsiä leikkaamaan...

      Kokemukseni mukaan arka tai aggressiivinen aikuinen eläin saattaa kesyyntyä jo parissa viikossa! Valitettavasti joillain on ollut huonompia kokemuksia :( Luonne-eroja on: jotkut rotat välittävät lähinnä lajitovereistaan, eivät niinkään ihmisistä, ja saattavat olla sellaisia koko ikänsä. Uskon että rottasi ovat oikein kesyyntymiskelpoisia, jos ne eivät ole aggressiivisia eikä niitä ole kohdeltu huonosti (korkeintaan välinpitämättömästi). Ihminen on kuitenkin se ruokkiva käsi ja virikkeiden järjestäjä :)

      On se vaan ihanaa, kun rotat vapaana juostessaankin hyppivät syliin moikkaamaan ja pusuttelemaan. Jotkut oppivat omat nimensä, itse vaan naksuttelen kieltä kutsuakseni niitä. Pari muutakin käskyä tunnetaan, mutta ei aina noudateta ;)

    • Sedä

      Yritä vaan rohkeasti ottaa ne syliin vaikka vähän vikisisivätkin vastaan, ja käsitellä niitä ja laittaa vaikka paidan alle piiloon että niillä on turvallisempi olo mutta ne tottuvat olemaan lähellä sinua. Jos välttelet niiden käsittelyä, niistä tulee vaan vielä rempia. Ja sit toisaalta antaa herkkuja että ymmärtävät että oot ihan kiva :) Eihän noista enää välttämättä hirveän syliteltäviä saa, mutta toisaalta mulla yksi omista ei ymmärrä silityksiä ja on välillä vähän arka vaikka se on kasvattajalta ja olen ollut sen kanssa päivittäin (okei, enemmänkin oisin toki voinu pyöritellä.) Kahden tilanne kuulostaa ihan hyvältä, ja toivottavasti kolmaskin rohkaistuu toisten mukana :)

    • Rottarakas

      Kiitos vinkeistä! Ainakin tänään nyt illasta kävi yhden kanssa jo niin, että puraisi siihen malliin että verta tulee sormesta :/ pitänee ottaa toistaiseksi hanskat käyttöön, että tottuisi meikäläiseen. Kaveriin otin myös asiasta yhteyttä, kun tietää ja tuntee nämä paremmin.
      Kiipeily tilaa näillä on runsaasti ja tasojakin häkistä löytyy. Virittelin myös häkin läheisyyteen pieniä "lepopaikkoja" missä voivat oleilla halutessaan. Häkin sisältäkin löytyy useampi piilopaikka ja siellä tykkäävät kyllä oleilla. Keskenään nuo tulevat hyvin toimeen, eivät tappele tahikka muuta. (onneksi)
      Mutta toivotaan että nämä tuossa parin viikon aikana vähän kesyyntyisi, niin jos se elo alkaisi vaikka helpottamaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      1992
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1897
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      19
      1587
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1380
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe