Päiväkoti ja raskaus

Miten toimia?

Esikoisellemme olemme hakeneet päiväkotipaikkaa vuoropäiväkodista ensi vuoden alkupuolelta alkaen, mitään päätöstä asiaan emme ole vielä saaneet. Nyt kuitenkin olen raskaana ja moni asia mietityttää enkä tunne ketään joka olisi samassa tilanteessa. Hoitovapaani päättyy muutamaa kuukautta ennen laskettua aikaa ja olenkin miettinyt josko kävisin välissä töissä, tai sitten jatkan hoitovapaata äitiysvapaan alkamiseen asti, eikös se ole mahdollista? Mikäli menen töihin välissä, onko lapselle huonoksi olla muutama kuukausi päiväkodissa ja sitten palata kotihoitoon? Entä jos päätän jäädä kotiin, pitääkö minun perua päiväkotipaikkani vai onko mahdollista että lapsi kävisi päiväkodissa esimerkiksi parina päivänä viikossa? Entä olisiko mahdollista saada lapsemme perhepäivähoitajalle pariksi päiväksi viikossa vaikka olisin kotona äitiysvapaalla? Haluaisin kuitenkin että lapseni saisi välillä olla muiden lasten kanssa eikä aina kotona minun kanssani... Onkohan tähän mitään ratkaisua? En haluaisi vielä kertoa raskaudestani koska se on aika alussa, mutta täytyykö työnantajalle ilmoittaa 2 kuukautta aiemmin mikäli päätän jatkaa hoitovapaata pari kuukautta ja jäädä sitten uudelleen äitiysvapaalle? Olisin todella kiitollinen jos joku jaksaisi vastata lukuisiin kysymyksiini :)

6

492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielestäni ei

      ole mitään järkeä mennä hetkeksi töihin ja jäädä heti pois.Itse en veisi lasta myöskään hoitoon vaan hankkisin lapsiseuraa leikkipuistoista ja kerhoista,ei vauvan syntymä tarkoita ettei enää ulos ja liikkeelle esikoisen kanssa pääsisi.

    • ,.,.,.,.,.

      Vähän ongelmalliseksi teidän tapauksessa asian tekee se, että olette hakeneet lapsellenne hoitopaikkaa vuoropäiväkodista. Vuoropäivähoito ei ole lapselle subjektiivinen oikeus. Näin ollen lapsellanne ei olisi mahdollisuutta käydä siellä enää sinun jäädessä kotiin äitiysvapaalle. Ei ehkä ole lapselle kovin hyväksi, että kävisi uudessa paikassa vain muutaman kuukauden ja juuri, kun sopeutuisi sinne, niin joutuisi jäämään pois sieltä.

      Käsittääkseni et voi olla samaan aikaan hoitovapaalla tästä lapsesta samaan aikaan kun hän on kunnallisessa päivähoidossa, sitä en tiedä jos on yksityisessä päiväkodissa. Lapsesi ei ymmärtääkseni voisi jatkaa siellä vuoropäivähoidossa myöhemmin, koska sille ei olisi todellista tarvetta. Kun jäät uuden vauvan johdosta vapaalle, niin silloin tällä lapsellasi on subjektiivinen oikeus nk. normaaliaikaiseen hoitoon. Silloin hän voi olla hoidossa joko koko päiväisesti tai osa-aikaisesti vaikkapa 2 päivää/viikko. Todennäköisesti silloin teidän pitää tehdä uusi tai korjattu hakemus lapsenne päivähoidosta. Kannattaa olla kuntanne päivähoitoon yhteydessä, jotta saatte tarkemmat tiedot

    • kotihoitoon

      Miten olisi avoin varhaiskasvatuskerho tai joku muu kerho esim. seurakunnan kerho pari kertaa viikossa. Ja voihan sen vauvan ja isomman kanssa mennä leikkipuistoihin leikkimään, missä tapaa muita lapsia.

      • /////////

        Täytyy sanoa että olen samaa mieltä... Päiväkodit ovat tänä päivänä monessa paikassa tupaten täynnä, enkä veisi lasta sinne ihan vaan sen takia että saisi ikäistään seuraa ym. Ryhmissä (yli 3-vuotiailla) saattaa olla 23-24 lasta, vaikka ryhmä olisi mitoitettu 21-lapsiseksi. Tai sitten on tehty isoja 28-lapsisia ryhmiä (joihin otettu yksi työntekijä lisää). Ei se ole minusta se oikea paikka lapselle, jonka äiti on kotona. Eli ota selvää paikkakuntasi avoimista kerhoista ym. mahdollisuuksista. Ja tosiaan, vuoropäiväkotiin et voi lasta enää viedä kun jäät itse kotiin, joten hoitopaikan vaihto tulisi eteen joka tapauksessa...


    • JKLOP18

      VAI NIIN

    • DAsk

      Hoitovapaalla lapsi voi olla max 5pv/kk päiväkodissa hoidossa ilman, että menettää kotihoidontukea. Tällöin maksu ei mene tulojen mukaan vaan päivämaksuna, joka on kokopäivältä 25€ ainakin meidän kunnassa.
      Tein vuorotyötä pääsääntöisesti ilta ja viikonlopputyönä, mutta pari päivää kuukaudessa jouduin tehdä aamuvuoron, jolloin lapsi oli päiväkodissa. Lisäksi sain kotihoidontukea. Nyt olen äitiysvapaalla toisen lapsen kanssa ja esikoinen on kaikki päivät kotona. Kavereita tapaa leikkipuistoissa ja jos haluaa enemmän niin sitten voi viedä kerhoihin tai käydä lasten kanssa avoimessa päiväkodissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      238
      2070
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1797
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1516
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      107
      1216
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1140
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1105
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      9
      1025
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      960
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe