Syöminen toisten kanssa

hasjasjo

En nyt tiedä mihin palstalle tämä olisi kuulunut.
Elikkä olen siis todella ujo ja mun on vaikea tutustua uusiin ihmisiin, joten olen siis erittäin yksinäinen. Kärsin myös sosiaaisten tilanteiden pelosta.

Opiskelen tällä hetkellä ammattikorkeassa. Vietän päiväni täysin yksin, mutta se nyt vielä menee kun keskittyy luennoilla opiskelemiseen. Ongema tulee, kun on ruoka-aika. Koulun ruokalaan en kerta kaikkiaan pysty menemään. Ahdistaa se väkipaljous ja mihin menisin istumaan. Jotenkin tyhmältä tuntuisi istua yksin. Mulla on myös itsetunnon kanssa ongemia ja joskus peiliin katsoessa alkaa inhottaa ja pelkään ruokalaa, koska siellä on niin pajon ihmisiä, jotka näkevät minut ja saattavat katsoa ja naureskella, että hyi miten ruma. Tämän takia en myöskään pysty syömään omia eväitäni koulun kahviossa tai missään sohvallakaan käytävän varrella.

Olen ratkaissut asian syömällä omat evääni aina vessassa. Joo kuulostaa yököttävältä ja kieltämättä ei ole kovin mieltäylentävä olo, kun joka päivä istun vessassa pöntöllä ja syön voileipää. Joskus joku tulee viereiseen koppiin tarpeilleen ja minä yritän olla rapistelematta. Joskus joku ootti oven takana ja rupesi koputtelemaan, että onko siellä kaikki hyvin.
Joskus vaan itken pöntöllä ja hävettää niin paljon. Toisaalta tunnen myös mielihyvää siitä, että saan syödä rauhassa eikä tarvinnut mennä ruokalaan. Olen tavallaan onnistunut pakenemaan ja turvassa.

Olenko täysin hullu? Onko kukaan koskaan tehnyt tällaista tai ees ajatellut tekevänsä?

47

1727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saaks kouluun tuoda omia eväitä muka?

      • hasjasjo

        Tottakai saa tuoda.


      • lainkulliainen

        Ei tietenkään. Alkaa eväidenpaljastin piippaamaan. Sit joutuu vankilaan.


      • Anonyymi

        Minä kävin koko ammattikorkeakoulutuksen omilla eväillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kävin koko ammattikorkeakoulutuksen omilla eväillä.

        Eli haluaisin selvityksen, että toimivatko nämä AL ja 200 henkilöä lainmukaisesti vaatiessaan toisille pakkopiikkejä? Eikö heidän olisi pitänyt selvittää asia ns. ruohonjuuritasolta tai kuunnella ruohonjuuritason edustajaa?


    • Iida

      Siellä ammattikorkeassa on varmaankin terveydenhuolto järjestetty? Kannattaa siellä vähän jutella näistä asioista. Lähinnä tulee mieleen että, tarvitset psykologin apua. Onhan monillakin sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja ujoutta. Itsekin olin nuorempana kovastikin ujo. Minulla psykoterapia avasi asioita ja ujouskin siinä karisi kun itseluottamus ja itsetuntemus lisääntyi. Rohkeasti pyytämän apua.

    • m22v.

      Minullakin on sos. tilanteiden pelko ja minulla oli saman tyyppinen ongelma koulussa.
      Itse tosin pystyin syömään yksin mutta mua aina ahdisti, että löydänkö itselleni paikan jossa voin syödä yksin, kun en uskaltanut mennä kenenkään viereen.

      Jos ruokala oli täynnä ihmisiä niin saatoin kääntyä pois ja jättää syönnin väliin.

      • That's bad, pal...


    • 23432432432

      Ihan turhaan sä ittekses syöt niitä... Järkevämpää se on että menet vaan ruokalan kautta. Kuitenkin noissa paikoissa ruokalatkin ovat yleensä ns. parempaa tasoa koska ruoka maksaa (jos oikein muistelen).

      Kyllä niitä paikkoja sieltä löytyy ja kannattaa mennä sellaiseen paikkaan istumaan jossa ei ole muita.

      Eli mene vaan jatkossa ruokalaan... Ei se niin pelottava paikka ole.

    • Nainen 41

      Hajasjolle: Kyllä. Minulla on aina ollut samankaista tuon laumaruokailun suhteen. Olen jo pitkälti yli neljänkymmenen ja nykyään pystyn kyllä syömään vaikka missä porukassa, mutta edelleenkään en nauti siitä.

      En pidä siitä, että on osallistuttava pas*kanjauhantakeskusteluun jopa syömisen aikana. En pidä siitä,että toiset kyttäävät naama naamassa kiinni miten mussutan ruokaani. Enkä pidä siitäkään, että toiset arvostelevat ruoka-annostani-sen koko ja koostumusta.
      Haluan mieluiten syödä yksin,rauhassa ja keskittyä nauttimaan ruuasta ilman syyllisyydentunteita ja turhaa oiheislässytystä.

    • 17

      -> ap

      Et ole hullu mutta ongelma sinulla on, jos et ole tarkkana sen kanssa niin elinpiirisi pienenee jatkuvasti.

    • typerä ketju

      Miksi minun eilien viestini on poistettu keskustelusta? Se oli ainoa järjellinen vastaus koko ketjussa.

      Ihmeellistä hyysäämistä ja pumpulilla pehmustelua tämä s24 touhukin, aloittajan kaltaiset pitäisi vain laittaa kovan paikan eteen, niin kummasti alkaisi sujua asiat. Nykyään ei tarvitse kuin mainita, että on paha olo, niin on miljoona sosiaalitanttaa ja psykologia voivottelemassa ympärillä, ja rahaa haaskaantuu järkyttäviä määriä.

      Aloittaja pitäisi vain laittaa väkisin sinne ruokalaan, niin oppisi normaalien ihmisten tavoille.

      • pöljä

        Typerä kirjoittaja. Ihanko sinä tosissasi tuollaista kirjoittelet? Sitten vielä ihmettelet...


    • -rain-

      On vähän vaikea sanoa, että kuka tässä maailmassa on normaali. Ovatko ne ylisosiaaliset paskanjauhajat niitä normaaleja? Ja ne kiusaajat, pissikset ja muut kännäävät narkomaanit? Kaikkien ei tarvitse tehdä asioita samalla lailla. On suorastaan mukavaa, että kaikki eivät kulje massan mukana.

      Minulle on ainakin ihan sama, missä jokainen ruokansa syö. Itsekään en pysty siellä ruokalassa käymään, koska kaikki paikat on yleensä täynnä, varsinkin jos vähän myöhemmin tulee. Ja joutuisin aina yksin syömään, päivästä toiseen. Silloin, kun kaverini oli vielä samassa koulussa niin kävimme välillä syömässä. Sitten minulla on vielä oma ruokavalioni.

      Aloittajalle voisin sanoa, että jos tämä asia sinua todella häiritsee niin kannattaisi varmasti mennä jonkun kanssa keskustelemaan. Etkö nyt edes siellä käytävällä voisi niitä eväitä syödä? Itse en missään tapauksessa neuvoisi sinua ruokalaan menemään, koska en itsekään pystyisi, mutta jos nyt kuitenkin siellä käytävällä tai kahviossa yrittäisit ne eväät syödä. En jos lähtisit ruokailun ajaksi pois koululta?Onko lähistöllä mitään paikkaa, jossa voisi syödä?

    • Rohkeutta ja ruokaa

      Hei !

      Ruokatunti on sen takia, että silloin syödään lounasta, kunnon ruokaa, että jaksetaan opiskella / tehdä työtä / viettää vapaa-aikaa.

      Kun syöt säännöllisesti ja monipuolisesti, pysyt terveenä ja voit hyvin.

      Siellä pöydässä voit istua ihan rauhassa muiden joukossa. Heistä monet ovat ujoja, monet itsevarmoja ja huolettomia. Katsele ympärillesi. - Siellä voit myös tavata uusia ystäviä, tai ihmisen, jonka kanssa haluat viettää loppuelämän !

      Sinä rakastat ja kunnioitat itseäsi, ja päätät kohdella itseäsi hyvin, olet sen arvoinen !

    • Erikoista ja vaikeaa

      Itsellänikin sama ongelma, tosin nykyään olen töissä ja syön yhteisessä ruokalassa. Aloin kammoamaan ruokalaa ylä asteella. Lukiossa en käynyt syömässä ruokalassa kuin pari kertaa koko aikana. Ehkä se sen takia menikin aika huonosti, enkä hakenut jatko opiskelemaan, koska koulu aiheutti liikaa stressiä nimenomaan väenpaljouden muodossa. Ennen ylä asteikää en kärsinyt moisesta ollenkaan ja olin huoleton ja peloton.

    • Et sinä mikään hullu ole.

    • elämä on laiffii

      Itsellä oli samanlaisia ongelmia. Suorastaan pelkäsi muita ihmisiä ja kontaktia muihin. Kouluaika oli suorastaan helvettiä kun ahtailla käytävillä piti kulkea satojen ihmisten kanssa. Myöhemmin löysin meditaation ja se rauhoitti minut. Nyt näen maailman kirjaimellisesti toisessa, paremmassa valossa. Jos poikkeat muista huomattavasti niin sinulla on korkeampi värähtelytaso etkä pysty ikinä täysin sopeutumaan massaan ja se on hyvä asia.

      Yrittäpä sitä meditaatiota..ei sinulla ole mitään menetettävää-päin vastoin-

    • Sister Bee

      korkeampi värähtely? Viittaatko aivoaaltoihin vai mihin.

    • WVVW.

      30 hengen luokassako ei sitten pelota yhtään? Kuules, ei kukaan siellä sua tuijota. jokainen keskittyy omaan syömiseensä.

    • Mhmm

      Mulla on ihan sama juttu että olen aina inhonnut syödä väenpaljoudessa. En oikein tiedä mistä tuo johtuu... Asiaa pahentaa se, jos pitää vielä puhuakin ruokailun ohella.

    • wet346

      Mulla oli sama juttu lukiossa ja yliopistossa. Yläasteella oli vielä koulukavereita, koska kaikki tyypit samalta ala-asteelta tulivat samaan kouluun. Lukioon menin eri puolelle kaupunkia enkä tuntenut entuudestaan ketään.

      En saanut kavereita ujouden ja sos. tilanteiden pelon takia. En kehdannut mennä syömään kuin lukiossa kuin muutamina ensimmäisinä päivinä. Sen jälkeen en koskaan syöynyt paitsi ehkä, jos minulla oli aikaa mennä esim. juuri kuin ruokala oli avautunut ja tyhjä. Sama juttu on yliopistossa.

      • Aivan

        sama juttu mulla kuin omaa tekstiä.


    • kaikki jännittää

      Minulla oli samanlaista nuorena ja varmaan aika monella muullakin, pelkäsin jopa kahviloita, saatoin poistua kesken kaiken.
      Mutta, nyt en enää jännitä yhtään ja voin kertoa, suurin osa jännittää nuorena jos on vaikka liian puhelias, se on jännityksen peittämistä.

      Kaikista parasta on olla mukana vaikka jännittää, silloin siitä pääsee eroon helpommin ja lopulta ei ota paineita.

      Usein jotka pelleilee ja ovat suulaita, peittävät ujouttaan, näin on kertonu useat julkkiskoomikot.

    • 5678908

      Et todellakaan ole ainoa. Itsellä oli samoja ongelmia kouluaikaan. Monesti häiritsi myös se, että meluisassa ruokalassa oli vaikea keskustella, jos sattui syömään samassa pöydässä muiden luokkakavereiden kanssa, hiljainen kun olen ääneltäni. Nykyisin työelämässä ollessa olen alkanut pelätä taukoja, joissa pitäisi olla sosiaalinen ja istua syömään yhdessä eväät muiden kanssa. En tiedä mikä siinä niin pelottaa ja jännittää. Tuntuu, että itse ruokailusta tulee hankalaa ja näyttää idiootilta kun yrittää leipää tai rahkaa mussuttaa! Mieluiten pitäisin ruokatauot yksin, mutta siinä on taas se ongelma, että äkkiä jää porukasta ulkopuolelle, kun ei osaa olla sen verran sosiaalinen, että pärjäisi kahvipöytäkeskusteluissa. Jotain itsetunto-ongelmia siihen kai liittyy mm. painoon liittyen

    • ei kaikkien

      tartte olla samasta muotista väännettyjä! Minäkään en syö koulussa. Inhoan tungosta ja hälinää. Lisäksi on äärimmäisen ikävää syödä ja yrittää vääntää väkinäistä keskustelua muiden kanssa. Jos on ihan hiljaa, muutkin on. Ei siinä mitään mutta tuntuu jotenkin tosi typerältä koko homma. Vasta sitten homma toimii kun tuntee jonkun riittävän hyvin ja voi olla oma itsensä........ silti, ruokalat on ahdistavia paikkoja.

      Toisekseen minulla on ihan oma ruokavalio ja en tykkää syödä päivässä niin aikaisin ylipäätään. Lihon todella herkästi. Tykkään kokata kotona, joten en senkään tähden viitsi syödä kahta kertaa päivässä.
      Huomaan olevani pirteämpi kun en tee hommia täydellä vatsalla. Juoma riittää joku kevyt välipala, vaikka proteiinipatukka tai banaani.

      Toki ilmaisilla ruokaloilla on hyvä tarkoitus ja aina täytyy arvostaa ruokaa! Hyvä niille, jotka jaksaa käydä syömässä. Silloin kun olen käynyt syömässä, mielestäni ruuat on useimmiten olleet tosi hyviä ja salaatit laadukkaita! Siinä ei ole moittimista.

    • gdgdfgdg

      Olen tehnyt tuota samaa yläasteella. Kehottaisin sinua kuitenkin hankkimaan apua sos.tilanteiden pelkoon ja yrittämään voittaa ujoutta, ja syömään kunnon ruoka ruokalassa.

    • Ihmispelko

      rajoittaa elämääsi. Olet pelokas ja arka. Sinulla on mahdollisuus vapautua peloistasi kun käännyt rukoillen Jeesuksen puoleen. Jeesus on Rakkaus ja hänen läsnäolossaan sinun ei tarvitse pelätä mitään eikä ketään. Raamattu joka on Jumalan oma Sana, vakuuttaa, että Täydellinen rakkaus karkoittaa pelon.

      Tutustu Raamattuun, lue sitä, aloita Johanneksen evankeliumista. Jumalan sanassa on voima joka on suurempi kuin pelkosi. Lue ja kokeile. Jos etsit Jeesusta vilpittömin mielin niin löydät hänet. Hän on jokaista lähellä Henkensä kautta. Sanassaan hän lupaa antaa jokaiselle häntä avuksi huutavalle tulevaisuuden ja toivon. Sinullekin:)

    • perkele 666

      Jeesus v*ttuun s**tana

    • tarsolainen

      Moi! Olen Amk-opiskelija myös. Minä söin kanssa noin 2 vuoden ajan kouluruokailun sijasta omat eväät vessassa. Kärsin silloin varmaankin pahasta sosiaalisten tilanteiden pelosta. Sittemmin olen päässyt pahimmista peloista eroon, vaikka edelleenkin minulla on suuria vaikeuksia. Olen oppinut tuntemaan itseäni, mikä on helpottanut oloani. Minulla yksi tärkeä tekijä osittaiseen parantumiseen oli se, että tajusin ettei ole normaalia syödä omia eväitä vessassa. Aloin sen sijaan väkisin pikkuhiljaa kehittämään itselleni pieniä haasteita ja tätä kautta kehittämään itseäni. Tilannetta on aina hankaloittanut se, että olen omalla alallani hyvä, mikä lisää helposti juttelijoitten määrää. Voisi luulla, että tilanne olisi hyvä kun on paljon ns. tuttuja, mutta ihmiselle joka välttää huomiota kaikin mahdollisin tavoin, se voi helposti kääntyä juuri päinvastaiseksi. Ymmärrän aloittajaa todella hyvin, johtuen omista kokemuksistani. En osaa muuten auttaa kuin kuvailemalla omia kokemuksiani ja toivoa, että niistä olisi jotain apua. Nykyään olen päässyt siihen pisteeseen, että joka paikkaan pystyn menemään vaikka pelottaisi. En väitä, että se on helppoa. Naurettavinta tässä kaikessa on se, että opiskelen alaa jossa esiinnyn säännöllisesti yleisölle. Ois voinu miettii alaa vähän tarkemmin mutta nyt on jo myöhäistä. Tsemppiä sulle ja taistele pikku hiljaa kohti voittoa!

    • pelko pois

      Tuskin sosiaalisten tilanteiden pelko on sen kummempaa kuin muutkaan pelot. Parhaiten niistä pääsee pysyvästi eroon siedättämällä itseään.

      Ehkä kuljet usein nenä maata kohden, jotta välttyisit kohtaamast ihmisten katseita. Jos näin on, et näe itsekään muita ympärilläsi. Koetapa joskus asettua sellaiseen paikkaan, josta voit tarkkailla muita. Mieti, miksi he muka olisivat sinua "parempia" ollakseen muiden seurassa. Miksi kuvittelet olevasi ruma? Et välttämättä ole hehkein päällä maan, mutta harvapa meistä on. Kun katselet ympärillesi, huomaat, että aivan tavalliset ihmiset, ja jopa "rumatkin" pärjäävät normaalissa ihmisten välisessä kanssakäymisessä. Ei tarvitse olla kaunis/komea tai nokkela.

      Toisten kanssa jonkin asteisesti toimeen tuleminen on aika oleellista työelämässä. Koska koulu on opiskelua varten, sinuna hyödyntäisin sitä myös itseni kehittämiseen tällä sosiaalisen kanssakäymisen saralla. Muuten olet koulun päättyessä todella kamalassa tilanteessa; kuinka ajattelit pärjääväsi vaikkapa työpaikkahaastattelussa, jos et osaa ja uskalla olla toisten arvioitavana ja arvosteltavana? Oma osaaminen ei yleensä riitä, vaan töissä pitää kommunikoidakin, jopa usein onnistua toimimaan tiimin jäsenenäkin.

      otat itsellesi haasteen. Tämä on vähän sama asia kuin vaikka tupakoinnin lopettaminen, suklaasta kieltäytyminen, tai muu itsekuria vaativa päätös. Mutta samalla tämä vaatii sinulta tietoisen päätöksen siitä, että päätät olla rohkeampi. Joka päivä hivenen rohkeampi. Joka ikinen päivä, olet hiukan rohkeampi kuin eilen. Se voi tuntua tiukalta vaatimukselta, mutta aivan varmasti se tuo tuloksia. Ehkä jonain päivänä opit jopa nauttimaan sosiaalisista tilanteista, sillä "tottumuksesta tulee toinen luonto". Vaikket ikinä oppisikaan siitä nauttimaan, opit ainakin tulemaan sosiaalisissa tilanteissa toimeen.

      Ensiksikin. KETÄÄN ei hetkauta ulkonäkösi tai se, mitä syöt, tai minkä kokoinen annoksesi on. Joku voi kyllä avata aiheesta keskustelun, ihan vaan rupatellakseen jostakin. En ole aikuiselämässäni koskaan törmännyt ruokalakiusaamiseen. Sitä toki näki peruskoulussa. Ainoastaan täydellinen ääliö tekisi sellaista.

      Päätät nyt ensiksi selättää tämän ongelmasi. Se on tarpeen, sillä kun olet jo alkanut syödä evääsi vessassa, on aika todennäköistä, että pyrit muillakin keinoilla pakenemaan sosiaalisia tilanteita, kohta kiihtyvällä tahdilla, ellet tee asialle mitään.

      • pelko pois

        Menet sinne ruokalaan. Ei sinne tarvitse mennä kenenkään kanssa. Jos olet ajoissa, etsit rauhallisen nurkkauksen, jonne istut yksin pöytään. Monet meistä syövät yksikseen, milloin mistäkin syystä, eikä siihen kukaan mitään erityistä huomiota kiinnitä. Voit istua ihan itseksesi omassa rauhassasi, ja syödää hyvää ja ravitsevaa ruokaa ikuisten voileipien sijaan. Jos ruokalassa on ikkuna, mene sen lähettyville. Voit katsella siitä ulos, ja unohtaa ruokalan hälinän.

        Saattaa käydä niin, että kun samoilla luennoilla kanssasi käyvät tulevat samaan ruokalaan, ja huomaavat sinut, he päättävät tulla kanssasi samaan pöytään, koska on mukavampi istua tutun ihmisen kanssa kuin tuikin tuntemattoman kanssa samassa pöydässä. Jos näin käy, tervehdit heitä. Pelkkä "hei" tai "terve" riittää, tai jopa nyökkäs, jos olette jo aiemmin samana päivänä olleet tekemisissä keskenänne. Tämä on normaalia peruskohteliaisuutta. Toiset saattavat aloittaa keskustelun jostain aiheesta. He saattavat kenties haluta tutustua sinuun, tai vain rupatella lämpimikseen. Sinun ei tarvitse aktiivisesti yrittää ylläpitää keskustelua toisten mieliksi, mutta on kohteliasta kuitenkin kuunnella ja vastailla. Hölmöt ihmiset saattavat tehdä hölmöjäkin keskustelunavauksia. Niistä ei kannata ottaa nokkiinsa, vaan hymyillä henkilölle. Tämä ilmaisee sinun pitäneen ajatusta huvittavana eikä loukkaavana. Yleensä ihmiset sanovat tökeröitä asioita puhtaasti ajattelemattomuuttaan, eivät loukatakseen.

        Voi käydä myös niin, että ruokala täyttyy, ja samaan pöytään kanssasi tulee uppo-outoja naamoja. Älä ole moksiskaan. Heidän kanssaan on helppoa olla samassa pöydässä, sillä he eivät vaadi huomiotasi millään lailla. Yleensä he keskittyvät oman lautasensa tyhjentämiseen ja mahdollisesti samaan pöytään istuvien tuttaviensa kanssa keskusteluun.

        Entäs jos ruokala on täynnä? Katso ensin, näkyykö ruokalassa ketään tuttua naamaa. Jos näkyy, menet hänen luokseen, ja kysyt, saako samaan pöytään istuutua. Jos se sopii, istuudut, ja alat syödä. Jos jostain on pakko puhua, ovat opiskeltavat aiheet aina turvallisia avauksia. Voit myös mennä aivan tuntemattomien ihmisten kanssa samaan pöytään samalla metodilla. Kaltaisellesi se on edellistä helpompaa, koska silloin saat todennäköisesti syödä rauhassa tarvitsematta kertaakaan vilkaista pöytätoveria tai avata keskustelua.

        Tutkimusten mukaan uusien tapojen luominen kestää vähintään 10 viikkoa. Sinun on siis tehtävä itsellesi "ohjelma", jota toteutat sinnikkäästi vaikkapa seuraavat 4 kuukautta. Et anna itsesi lipsua siitä. Sen sijaan on hyvä palkita itseään jotenkin. Joka ikinen päivä, kun onnistut menemään ruokalaan muiden sekaan, vähintäänkin onnittelet itseäsi. Voit palkita itseäsi jollain, mistä pidät. Oli se sitten karkkiaski, suklaapötkö, hyvä kirja, leffa tai mitä hyvänsä muuta paitsi alkoholi ja muut psykoaktiiviset aineet, jotka vain ajavat ojasta allikkoon. (Älä ikinä ota "rohkaisuryyppyä" sosiaalisten tilanteiden pelossasi, sillä pian huomaat omaavasi myös tanakan alkoholiongelman!) Loppujen lopuksi huomaat, että aluksi suurta sinnikkyyttä ja tahdonvoimaa vaatinut asia ei enää tunnukaan niin tuskalliselta, vaan osaat jo mennä ruokalaan ilman sen suurempia operaatioita. Sinne vaan kävellään, haetaan ruoka ja mennään istumaan. Sitten lapataan ruokaa suuhun. Jos joku tuttu tulee samaan pöytään, vaihdetaan kohteliaasti joku sananen.

        Siedättäminen auttaa oikeastaan minkä tahansa pelon hoitoon. Se vaatii oman pelon asteittaista selättämistä, eli suurta tahdonvoimaa ja motivaatiota onnistua. Ja motivaatiota ei pitäisi puuttua, sillä elämästäsi tulee todella vajaata, jos et uskalla kohdata lajitovereitasi kasvoista kasvoihin.


      • pelko pois
        pelko pois kirjoitti:

        Menet sinne ruokalaan. Ei sinne tarvitse mennä kenenkään kanssa. Jos olet ajoissa, etsit rauhallisen nurkkauksen, jonne istut yksin pöytään. Monet meistä syövät yksikseen, milloin mistäkin syystä, eikä siihen kukaan mitään erityistä huomiota kiinnitä. Voit istua ihan itseksesi omassa rauhassasi, ja syödää hyvää ja ravitsevaa ruokaa ikuisten voileipien sijaan. Jos ruokalassa on ikkuna, mene sen lähettyville. Voit katsella siitä ulos, ja unohtaa ruokalan hälinän.

        Saattaa käydä niin, että kun samoilla luennoilla kanssasi käyvät tulevat samaan ruokalaan, ja huomaavat sinut, he päättävät tulla kanssasi samaan pöytään, koska on mukavampi istua tutun ihmisen kanssa kuin tuikin tuntemattoman kanssa samassa pöydässä. Jos näin käy, tervehdit heitä. Pelkkä "hei" tai "terve" riittää, tai jopa nyökkäs, jos olette jo aiemmin samana päivänä olleet tekemisissä keskenänne. Tämä on normaalia peruskohteliaisuutta. Toiset saattavat aloittaa keskustelun jostain aiheesta. He saattavat kenties haluta tutustua sinuun, tai vain rupatella lämpimikseen. Sinun ei tarvitse aktiivisesti yrittää ylläpitää keskustelua toisten mieliksi, mutta on kohteliasta kuitenkin kuunnella ja vastailla. Hölmöt ihmiset saattavat tehdä hölmöjäkin keskustelunavauksia. Niistä ei kannata ottaa nokkiinsa, vaan hymyillä henkilölle. Tämä ilmaisee sinun pitäneen ajatusta huvittavana eikä loukkaavana. Yleensä ihmiset sanovat tökeröitä asioita puhtaasti ajattelemattomuuttaan, eivät loukatakseen.

        Voi käydä myös niin, että ruokala täyttyy, ja samaan pöytään kanssasi tulee uppo-outoja naamoja. Älä ole moksiskaan. Heidän kanssaan on helppoa olla samassa pöydässä, sillä he eivät vaadi huomiotasi millään lailla. Yleensä he keskittyvät oman lautasensa tyhjentämiseen ja mahdollisesti samaan pöytään istuvien tuttaviensa kanssa keskusteluun.

        Entäs jos ruokala on täynnä? Katso ensin, näkyykö ruokalassa ketään tuttua naamaa. Jos näkyy, menet hänen luokseen, ja kysyt, saako samaan pöytään istuutua. Jos se sopii, istuudut, ja alat syödä. Jos jostain on pakko puhua, ovat opiskeltavat aiheet aina turvallisia avauksia. Voit myös mennä aivan tuntemattomien ihmisten kanssa samaan pöytään samalla metodilla. Kaltaisellesi se on edellistä helpompaa, koska silloin saat todennäköisesti syödä rauhassa tarvitsematta kertaakaan vilkaista pöytätoveria tai avata keskustelua.

        Tutkimusten mukaan uusien tapojen luominen kestää vähintään 10 viikkoa. Sinun on siis tehtävä itsellesi "ohjelma", jota toteutat sinnikkäästi vaikkapa seuraavat 4 kuukautta. Et anna itsesi lipsua siitä. Sen sijaan on hyvä palkita itseään jotenkin. Joka ikinen päivä, kun onnistut menemään ruokalaan muiden sekaan, vähintäänkin onnittelet itseäsi. Voit palkita itseäsi jollain, mistä pidät. Oli se sitten karkkiaski, suklaapötkö, hyvä kirja, leffa tai mitä hyvänsä muuta paitsi alkoholi ja muut psykoaktiiviset aineet, jotka vain ajavat ojasta allikkoon. (Älä ikinä ota "rohkaisuryyppyä" sosiaalisten tilanteiden pelossasi, sillä pian huomaat omaavasi myös tanakan alkoholiongelman!) Loppujen lopuksi huomaat, että aluksi suurta sinnikkyyttä ja tahdonvoimaa vaatinut asia ei enää tunnukaan niin tuskalliselta, vaan osaat jo mennä ruokalaan ilman sen suurempia operaatioita. Sinne vaan kävellään, haetaan ruoka ja mennään istumaan. Sitten lapataan ruokaa suuhun. Jos joku tuttu tulee samaan pöytään, vaihdetaan kohteliaasti joku sananen.

        Siedättäminen auttaa oikeastaan minkä tahansa pelon hoitoon. Se vaatii oman pelon asteittaista selättämistä, eli suurta tahdonvoimaa ja motivaatiota onnistua. Ja motivaatiota ei pitäisi puuttua, sillä elämästäsi tulee todella vajaata, jos et uskalla kohdata lajitovereitasi kasvoista kasvoihin.

        Itse olen kokenut hyödylliseksi ja muistamisen arvoiseksi tämän lauseen:
        "Joka kerta, kun epäröit kasvaa pelko. Joka kerta kun uskallat, kasvaa rohkeus!" Tämä on nimittäin totta.

        Loppujen lopuksi ihmiset yleisesti ottaen tykkäävät tutustua toisiinsa juurikin epämuodollisissa tilanteissa kuten ruokalassa. Siellä on ihan sallittua puhua pöytäseurueelle itsestään, harrastuksistaan, lemmikeistään, näkemistään elokuvista, opiskeluun liittyvistä asioista sekä kysellä toisten kuulumisia ja kommentoida niitä. Voit saada itsellesi uusia ystäviä, kun vaan pikkuhiljaa loitat ihmisten ilmoille menon. Ja tämä on tärkeää. ystävien hankkiminen on helppoa vielä opiskeluaikana, kun kaikilla on ainakin se opiskelu yhdistävänä tekijänä. Sen jälkeen se käykin vaikeammaksi.

        Ihmiset todennäköisesti huomaavat, että olet ujo. Muista kuitenkin olla vähintäänkin kohtelias, ja tervehtiä samoilla luennoilla käyviä ihmisiä. Muuten he saattavat luulla, ettet ole vain ujo vaan myös juro henkilö, tai pahimmassa tapauksessa jopa ylimielinen. Pienikin "hei" saa ihmiset suhtautumaan sinuun myönteisemmin. Jos vielä uskallat vilauttaa pienen hymyn, ihmiset tietävät sinun olevan ystävällinen ihminen, joka ei suhtaudu muihin vihamielisesti. Ujoutta kukaan ei paheksu, vaikka sitä saattaa joku


      • pelko pois
        pelko pois kirjoitti:

        Itse olen kokenut hyödylliseksi ja muistamisen arvoiseksi tämän lauseen:
        "Joka kerta, kun epäröit kasvaa pelko. Joka kerta kun uskallat, kasvaa rohkeus!" Tämä on nimittäin totta.

        Loppujen lopuksi ihmiset yleisesti ottaen tykkäävät tutustua toisiinsa juurikin epämuodollisissa tilanteissa kuten ruokalassa. Siellä on ihan sallittua puhua pöytäseurueelle itsestään, harrastuksistaan, lemmikeistään, näkemistään elokuvista, opiskeluun liittyvistä asioista sekä kysellä toisten kuulumisia ja kommentoida niitä. Voit saada itsellesi uusia ystäviä, kun vaan pikkuhiljaa loitat ihmisten ilmoille menon. Ja tämä on tärkeää. ystävien hankkiminen on helppoa vielä opiskeluaikana, kun kaikilla on ainakin se opiskelu yhdistävänä tekijänä. Sen jälkeen se käykin vaikeammaksi.

        Ihmiset todennäköisesti huomaavat, että olet ujo. Muista kuitenkin olla vähintäänkin kohtelias, ja tervehtiä samoilla luennoilla käyviä ihmisiä. Muuten he saattavat luulla, ettet ole vain ujo vaan myös juro henkilö, tai pahimmassa tapauksessa jopa ylimielinen. Pienikin "hei" saa ihmiset suhtautumaan sinuun myönteisemmin. Jos vielä uskallat vilauttaa pienen hymyn, ihmiset tietävät sinun olevan ystävällinen ihminen, joka ei suhtaudu muihin vihamielisesti. Ujoutta kukaan ei paheksu, vaikka sitä saattaa joku

        ..ihmetelläkin. Ihmiset kun tuppaavat usein ihmettelemään asioita, jotka eivät heille itselleen ole tuttuja. :-)

        Rohkeasti vaan liikkeelle. Maasta se pienikin ponnistaa kohti aurinkoa.


    • N

      Fombaatti.

    • hups.

      Mene ruokalaan vain syömään, mutta mene istumaan yksin, jos mahdollista. Näin minä ainakin toimin. Haluan syödä ruokani rauhassa, ja vähintään niin, ettei kukaan istu vastapäätä. Enkä todellakaan halua jutelle mitään syödessäni. Yksin ja rauhassa on ihana syödä. Jos ruokalassa ei saa rauhassa syödä, niin en näe ongelmaa syödä vessassa, pystyyhän sielläkin istumaan. Eikö jossain käytävällä olisi parempia tuoleja ja pöytää? Itse menisin syömään sinne.

    • N

      Mistäpä moinen.?

    • ei numeroa tietoon

      Pitäisi varmaan ilmoittaa poliisille, tuo on herjaamista.

    • carrie___

      Heh minä tein samaa lukiossa! Vietin välitunnit aina vessassa, ja syömässä kävin kotona tai en syönyt ollenkaan.

    • tietämätön

      Alan voimaan huonosti, jos menen syömään puolituttujen kanssa. Tuolloin en välttämättä pysty syömään ruokaani loppuun. Tuntuu siltä, etten pystyisi nielemään ruokaa ja saattaa alkaa oksettaa, jos väkisin nielen. Pystyn syömään ruokani ilman ongelmia, jos menen syömään yksin tai henkilöiden kanssa, joiden kanssa olen pystynyt useasti aikaisemmin syömään loppuun asti. Jotenkin noloa siinä on se, että syömishäiriöt ovat normaalisti teini-ikäisten tyttöjen juttu ja minä olen jo neljännesvuosisataa täyttänyt mies. Niin ja pystyn myös syömään ruokani henkilöiden seurassa, joiden kanssa ei tarvitse kommunikoida myöhemmin. Mitä pitäisi tehdä?

    • viimeinen oljenkorsi

      Kannattaa laittaa naru kaulaan

    • nyt ei haittaa

      mulla oli kauan tuo kans, et jännitti muiden seurassa syödä, johtunee kotikasvatuksesta lapsena ja kun ruokaa oli vähän..

    • Anonyymi

      Hinta mikä on Ari Ojala Ryan hinta.
      Ei ollut vielä liikenne vahinko kohta, Eveliina Paavola ei tarvi nyt palata vielä takaisin.

    • Anonyymi

      Käyn harvoin ruoka- tai kahvitauolla työpaikan kahvihuoneessa, koska voimani latautuvat parhaiten yksin ollessa.
      En vihaa muiden seuraa. Olen todella otettu siitä, että muut ymmärtävät että otan kyllä kontaktis jos minulla on tarvetta siihen.
      Nuorempana eristäydyin muista täysin, kun vihasin muiden reaktioita siihen kun otin heihin yhteyttä.

    • Anonyymi

      Harmi popsia nää ripautetut nökäreet yksinään. Miltäs muitten joulu maistuu?

    • Anonyymi

      Ymmärrän aloittajaa. Ei se ole niin, että otat vaan itseäsi niskasta kii ja menet. Mulla on ollut samaa.

    • Anonyymi

      Hirveää, jos kokee tarvetta mennä vessaan piiloon syömään.
      Wc:ssä ei kannattaisi muutenkaan syödä, kun on epähygieenisempi paikka.
      Vetäessä wc-pöntön ilmaan nousee niitä bakteereja ja ne levittäytyvät vähän muuallekin pöntön lähiympäristöön. Vaikka wc-pöntön kannen sulkisi vetämisen ajaksi, myöhemmin kun kannen aukaisee, bakteereja siirtyy ilmaan, mutta ei sellaisella paineella, kuin kansi auki wc-pöntön vetäessä. Tästäkin syystä on hyvä, jos wc:ssä on hyvä ilmastointi. Paras, jos vessassa on pieni ikkuna, jonka kautta voi tuulettaa tilaa. Wc:n ovea ei kannattaisi jättää täysin selälleen, jos siihen ei ole erityistä tarvetta, jotta niitä bakteereita ei siirry niin helposti wc:n ulkopuolelle.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      226
      1988
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      69
      1728
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1506
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1199
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1120
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1085
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      6
      1006
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe