Saariselkä

Ellexi33

Osaisiko kukaan kertoa, minkälaiset ladut ovat Saariselällä? Voiko verrata esim. Ylläksen latuihin? Tykkäämme mäkisistä maastosta, niin mitä enemmän korkeuseroa, niin parempi. Kulkeeko Saariselällä ladut myös puurajan yläpuolella tuntureiden huipulla kuin Ylläksellä (Kukastunturi)? Olimme viime vuonna Ylläksellä ja tykkäsimme juuri Kukasreitistä ja Pirunkurusta. Onko mitään vastaavaa Saariselällä? Tyhmä kysymys, mutta kumpi on parempi, Ylläs vai Saariselkä?

9

3638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiihtelijä

      Ladut ovat erinomaiset. Korkeuseroja löytyy. Tunturit ovat puurajan yläpuolella. Osa laduista on vaativia laskujen suhteen, eikä ne ylämäetkään mitään pieniä ole. Tuulisella ilmalla ladut tuntureilla menevät äkkiä tukkoon. Mutta kauniilla ilmalla maisemat ovat mahtavat Kaunispäällä, sitten kun on sinne kiivennyt ehdottomasti munkkikahville!! Myökin muualla on kahvipaikkoja ladun varrella. Kulmakurun lenkki on sellainen, että täytyy olla omat eväät mukana. Samoin kun menee Rautulammelle tai Kuukelilammelle hieman evästä mukana. Muuten pärjää aika pienellä eväsmäärällä Onhan siellä myöskin tämä 1,2 km pulkkamäki..
      Ainakin tämän porukan mukana mitä olen ollut tahtovat mennä Saariselälle. Ja ensi keväänä Saariselälle.

    • kylmää ainakin

      Saariselällä ei ole enää havupuita...et sitten tuota tiennyt ja siellä on on oikeaa Lappia...ladut ainakin yhtä hyviä.....kai niissä ei ole eroja pysty edes olemaan? Korkeuseroissakaan ei ole mainittavaa eroa. Molemmat ovat omalla tavalla hyviä...en ala erottelemaan ja mukavaa ollut molemissa.


      http://www.saariselka.fi/sisalto/huvit-ja-harrasteet/maastohiihto

    • Pitopohja

      Molemmat hienoja paikkoja, ja vaikea niitä on asettaa paremmuusjärjestykseen. Kannatta käydä vuorovuosin molemmissa. Lisäksi Saariselältä pääsee hiihtämällä tai bussilla Kiilopäälle, josta alkaa myös avotunturireittejä.

    • Aurinkomatkalla

      Onko kokemuksia reitistä:

      Saariselkä – Luttokämppä – Moitakuru – Kaunispää – Saariselkä 24km

      Olisko heittää aika arvauksia - rauhallisesti vapaalla sivakoiden? Miten korkeat maastoerot tuossa on? Onko netissä saatavissa latukarttoja?

      Olen lähdössä hiihtolomalla Saariselälle - joten 4 viikon päästä olen jo viisaampi - mutta mielelläni etukäteen kuulisin kommentteja reiteistä. Olisi mukava tehdä sellaisia reilun mittaisia päiväkeikkoja.

      http://aurinkomatkalla.blogspot.fi/2013/01/saariselalle-hiihtamaan-viikolla-8.html

      • Dählie

        aika-arvaus: sellanen 2-2,5 h. jos pysähdyt grillaamaan makkaraa, kuvaamaan, tekemään lumiukkoja ja kuperkeikkoja, niin sitten tupla-aika 4-5h.


      • alone59

    • maikki.

      Saariselän ladut on hyvät, jopa loistavat.
      Avaraa tunturimaastoa tyynemmillä keleillä ja tuulisemmalla säällä voi hiihdellä sitten metsäisempiä reittejä, valinnanvaraa on.
      Paikallinen ilmasto on lauhempi kuin monessa muussa tunturipaikassa johtuen koko selännealueen korkeasta sijainnista.
      Latujen varsilla on palveluja riittävästi ja ulkolaisia turisteja on melko paljon, keskitalvella jopa enemmistö.
      Pidän myös Ylläksen laduista, mutta useimmiten menen kuitenkin Saariselälle.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe