Nilan VP18C Poistoilmapuhaltimen vaihto / laakerointi

Nilan 5v.

Poistopuhallin on alkanut pitää 5v. käytön jälkeen ääntä, joskus kovempi, joskus hiljaisempi. Löytyykö keneltäkään kokemusta miten vaihdetaan, oliko iso työ? Voiko puhaltimen laakerit vaihtaa vai aina koko puhallin.

13

6925

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 325

Säännöllisesti pitäisi lika poistaa puhaltimen lavoista. Lika lavoissa pistää puhaltimen epätasapainoon ja pitämään ääntä.

• nibellä

onko nilan suunniteltu niin kehnosti että puhaltimen siivet likaantuvat?

meillä nibessä on poistopuolella suodatin joka estää kennon ja roottorin likaantumisen.

vai onko suodatin poistettu ?

• Mara..

Vaihdoin juuri omaan koneeseeni puhaltimen laakerit, aikaa siihen meni 3 tuntia, kun en tiennyt laakerien kokoa, niin piti irroittaa laakerit ja mennä sitten hakemaan uudet.
      Puhaltimen koteloa ei tarvitse avata, siivet voi jättää koteloon ja ottaa vain puolet moottorista pois. Kiinnitys on yhdellä lukkorenkaalla akselissa ja kolmella ruuvilla kotelossa. Minulla lähti laakerit käämipaketin mukana pois, mutta jos sisempi laakeri jää akseliin, niin sen kaivaminen esiin ilman sopivaa työkalua on työlästä

• Nilan 5v

Elikkä pääseekö VP18C:n puhaltimiin käsiksi kun purkaa ilmaputkistot koneen päältä ja irroittamalla kansi torx-ruuveilla ja nostaa ylöspäin, vai miten?

• Jype61
        Nilan 5v kirjoitti:

Elikkä pääseekö VP18C:n puhaltimiin käsiksi kun purkaa ilmaputkistot koneen päältä ja irroittamalla kansi torx-ruuveilla ja nostaa ylöspäin, vai miten?

Näin juuri. Puhaltimelle tulevat johdot on reilu metrin pitkät, joten puhaltimen sai mukavasti ulos purkamista varten. Minun piti halkaista puhallin kotelo kahteen osaan - pari niittiä piti porata pois ja korvata ruuveilla. Laakerit löytyi kumisuojan alta ja tulii helposti ulos kun lukkoprikan poisti..

• Nilanisti

Vanha ketju, mutta kaivoin omasta Nilanista puhaltimen esille, mutta en saanut kyllä moottoria aukaistua. Ei tässä ketjussa olevat kuvaukset purkamisesta jotenkin sovi omaan puhaltimen moottoriin, kun sitä käsissä pyörittelin. Ei ole ruuveja, vain kansi ja keskiakseli näkyy. Jos joku lukee tätä vielä, niin jeesi kelpaisi.

• monenlaista roinaa

On teillä onnettomat vehkeet! Meikällä on 28 vuotta pyörinyt Valmet MUH Ilmava. Laakerit eivät pidä ääntä eikä vaihtotarvetta ole. Tietysti sekin aika voi vielä tulla.

• 4+3
      • Nilanisti

4 3: Kuinka hankala se puhaltimen virtapiuha on irrottaa piirilevyltä ja vaatiiko paljon purkua, se piuhahan katoaa puhallinkotelosta jonnekin koneen sisälle. Onko kyseessä siis ollut laakereiden vaihto vai joku muu korjaus?

• 4+3

Ei ole Nilanista kokemusta, vaan pari muuta pientä puhaltimen moottoria olen tuolla korjauttanut.. Laakerien vaihto oli nimenomaan kyseessä. En osaa auttaa enempää..

• Kokeile itse

Niben puhaltimissa alkaa laakeri metelöimään. Itse ainakin sain Haadolta (Nibe) laakerin vaihto-ohjeet, kun tarpeeksi tivasin. Ruuvareilla, ulosvetäjällä ja 2 x 10 € (vaikka Etrasta ruotsalaista SKVtä) laakerilla homma kunnossa (250-300 € uuden puhaltimen sijaan).

• Jype61

Nilanisti - halkaisitko puhaltimen kotelon kahteen osaan - minulla pari niittiä piti porata pois ja korvata ruuveilla. Ja laakerit löytyi sitten kumisuojan alta.
      Minulla on uudelleen alkanut puhallin pitämään ääntä - täytyy tarkistaa, onko vika taas laakerissa (vuosi sitten vaihdetut!?) vai jossain muussa.

• Jype61

Minulla muuten oli kyseessä tuloilmapuhallin, mutta luulisi olevan samanlainen..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2915
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1550
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      91
      1406
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1236
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1176
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1128
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      117
      957
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      882
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      43
      763
    Aihe