Millä tempulla voi saada tavallisen kiväärin luodin menemään noin kymmenkertaista äänennopeutta? No, ampumalla sen kaasuun jossa äänennopeus on paljon pienempi, eli esim. xenon kaasuun tai rikkiheksafluoridi kaasuun eli Xe tai SF6 eli sulfurhexafluoride. Samalla tavalla voi saada supersoonisen jousipyssyn.
Niiden tiheys on noin 6 kertainen ilmaan nähden.
Xenon on kallista, rikki ja fluori halpaa joten voisi olettaa että molekyyli jossa on yksi rikki ja kuusi fluoria on halpaa. Xenon ja SF6 on myrkytöntä ja palamatonta mutta tukahduttavaa eli vähän turvallisempaa kuin vesi mutta vaarallisempaa kuin typpi, helium tai argon.
SF6 saattaa ehkä muuttua enemmän tai vähemmän vaaralliseksi yli 500 asteessa...
Mach 10 luoti tällä kikalla
Pohtija 2852
3
212
Vastaukset
- Mutta jos
edelleen lasketaan luodin nopeus metreinä sekunnissa, niin ei se luoti sen kovempaa kulje. Tiheämmässä aineessa hidastuvuus vaan lisääntyy.
- aivan aivoton
Ööö, onko posdiskelustasi mitää käytännön hyötyä ammunnan tai metsästyksen harrastamiseen?
Posdiskelusi sopisi paremmin tiede-palstalle. - Lataaja-Antti
Olen itse ladannut kivääriin panokset ja muutaman kerran laittanut ruudin joukkoon rikkiheksafluoridia. Olen täältä keiteleeltä ampunut ilmaan 46 asteen korotuskulmalla. Laskelmieni mukaan ovat luodit tulleet maahan smolenskin seudulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell322078Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.461695Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1101460Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1041206Ootko A-nainen vielä vihainen?
Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja1041004Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.74934- 59825
Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗52769Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,28740Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd99709