Millä tempulla voi saada tavallisen kiväärin luodin menemään noin kymmenkertaista äänennopeutta? No, ampumalla sen kaasuun jossa äänennopeus on paljon pienempi, eli esim. xenon kaasuun tai rikkiheksafluoridi kaasuun eli Xe tai SF6 eli sulfurhexafluoride. Samalla tavalla voi saada supersoonisen jousipyssyn.
Niiden tiheys on noin 6 kertainen ilmaan nähden.
Xenon on kallista, rikki ja fluori halpaa joten voisi olettaa että molekyyli jossa on yksi rikki ja kuusi fluoria on halpaa. Xenon ja SF6 on myrkytöntä ja palamatonta mutta tukahduttavaa eli vähän turvallisempaa kuin vesi mutta vaarallisempaa kuin typpi, helium tai argon.
SF6 saattaa ehkä muuttua enemmän tai vähemmän vaaralliseksi yli 500 asteessa...
Mach 10 luoti tällä kikalla
Pohtija 2852
3
183
Vastaukset
- Mutta jos
edelleen lasketaan luodin nopeus metreinä sekunnissa, niin ei se luoti sen kovempaa kulje. Tiheämmässä aineessa hidastuvuus vaan lisääntyy.
- aivan aivoton
Ööö, onko posdiskelustasi mitää käytännön hyötyä ammunnan tai metsästyksen harrastamiseen?
Posdiskelusi sopisi paremmin tiede-palstalle. - Lataaja-Antti
Olen itse ladannut kivääriin panokset ja muutaman kerran laittanut ruudin joukkoon rikkiheksafluoridia. Olen täältä keiteleeltä ampunut ilmaan 46 asteen korotuskulmalla. Laskelmieni mukaan ovat luodit tulleet maahan smolenskin seudulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata822443Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f1951575- 1091475
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411391Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v601092- 56919
Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻72916Gallup: Mikä ruoka kuuluu sinulla ehdottomasti juhannuksena ruokapöytään?
Juhannuksena ruoka on tärkeä osa juhlaa. Mittumaarina syödään hyvin, ehkä myös grillataan ja nautitaan juhlasta. Kats30771- 60767
- 41761