Varsinkin nyt talven tullessa on tärkeää noudattaa nopeusrajoituksis. Ensinnäkin hyvä että talvinopeus tulee nyt lokakuussa ja se jo osaltaan rauhoittaa menoa itse jo odotan alenettuja rajoituksia. Tuntuu hurjalta kun ajetaan nopeusrajoituksen mukaan päätiellä tai moottoritiellä niin koko ajan ohitetaan ja joskus jopa provokaavisesti tähän tulisi virkavallan puuttua.
Talvi on kivaa aikaa ja siitä voi nauttia myös liikenteessä maltilla. Pitää tarkistaa että on kunnon nastarenkaat alla ajoissa ja liikenteessä maltilla nopeusrajoitusten mukaan, lisäksi kunnon valot pitää olla ja hyvä tarkistaa myös sumuvalojen toiminta.
Talvi tulee ja varovaisuutta kaivataan
98
2132
Vastaukset
- totuus liikenteestä
kuulutkin siihen harvinaiseen ryhmään jotk haluavat ja kaipaavat alempia nopeusrajoituksia. Ilmeisesti ajotaitosi ja itseluottamuksesi ei ole kohdallaan.
Ajele sivuteiden kautta jos vauhti pelottaa. Täytyy kuitenkin muistuttaa, että moottoritiellä nopeuserot toisiin on yleensä pienempi kuin esim. taajamissa joissa pysähdellään ja kiihdytellään ja tilanteet tulevat paljon nopeammin kuin moottoriteillä jossa tilanteet tulevat kuin hidastetussa kuvassa.- Tämä on totuus
Olet erittäin tyypillinen autoilija. Itseluottamusta tuntuu löytyvän ja halutaan ajaa aina vain kovempaa mutta karu totuus on, että harvalla ajotaidot riittävät kovempiin nopeuksiin.
Jännä homma, että en ole ikinä kuullut yhdenkään kokeneemman autoilijan haluavan nopeusrajoitusten nostoa. Ainoastaan nuoremmat, vasta äskettäin kortin saaneet nulikat, vinkuvat liian "alhaisista" rajoituksista. Ja kaikki tietävät sen, että mitä kovempaa ajetaan niin sitä helpommin tunarointeja sattuu. Syitäkin on useampia, mm. ihmisellä ei ole mitkään kissan refleksit. - Tämäkin on totta.
Tämä on totuus kirjoitti:
Olet erittäin tyypillinen autoilija. Itseluottamusta tuntuu löytyvän ja halutaan ajaa aina vain kovempaa mutta karu totuus on, että harvalla ajotaidot riittävät kovempiin nopeuksiin.
Jännä homma, että en ole ikinä kuullut yhdenkään kokeneemman autoilijan haluavan nopeusrajoitusten nostoa. Ainoastaan nuoremmat, vasta äskettäin kortin saaneet nulikat, vinkuvat liian "alhaisista" rajoituksista. Ja kaikki tietävät sen, että mitä kovempaa ajetaan niin sitä helpommin tunarointeja sattuu. Syitäkin on useampia, mm. ihmisellä ei ole mitkään kissan refleksit.Kyllä. Riskit ja vahingot lisääntyvät aina kun nopeus kasvaa. Pysähtymismatkat pitenevät,törmäysvoimat kasvavat. Liian suuren tilannenopeuden aiheuttamia onnettomuuksia saa lukea päivittäin mediasta ja niiden seuraukset voi todeta mm. vakuutusmaksujen kallistumisena.
- matdui
Tämäkin on totta. kirjoitti:
Kyllä. Riskit ja vahingot lisääntyvät aina kun nopeus kasvaa. Pysähtymismatkat pitenevät,törmäysvoimat kasvavat. Liian suuren tilannenopeuden aiheuttamia onnettomuuksia saa lukea päivittäin mediasta ja niiden seuraukset voi todeta mm. vakuutusmaksujen kallistumisena.
Kyllä Jyväskylän korkeudella vaihdellaan jo talvirenkaita alle. Kas kun on tulossa yöpakkasia...ja poliisitkin vaihtaa.
- Yllättynyt.
matdui kirjoitti:
Kyllä Jyväskylän korkeudella vaihdellaan jo talvirenkaita alle. Kas kun on tulossa yöpakkasia...ja poliisitkin vaihtaa.
Minut yllätti aamuinen pas ka hätä.
Kuuluuko se talven tulemiseen?
Onko luvassa skeidasadetta? - motskarikin ajossa
matdui kirjoitti:
Kyllä Jyväskylän korkeudella vaihdellaan jo talvirenkaita alle. Kas kun on tulossa yöpakkasia...ja poliisitkin vaihtaa.
Nastattomat talvirenkaat on sallittuja ilman perusteluja, mutta nastarenkaat ovat kiellettyjä jos ei keli edellytä talvirenkaan käyttöä. Itse en vielä Kehä 3:n alueella vaihda edes kitkarenkaisiin koska ei ole liukasta. Sen verran parempia kesärenkaat ovat hyvällä kelillä.
Vertailu on vaikeaa, mutta hirveä väistän paljon mieluummin kesärenkailla. - juhjhj
Yllättynyt. kirjoitti:
Minut yllätti aamuinen pas ka hätä.
Kuuluuko se talven tulemiseen?
Onko luvassa skeidasadetta?Ainahan se talvi "Etelän vetelät" yllättää, siinä oiva esimerkki.
- .
motskarikin ajossa kirjoitti:
Nastattomat talvirenkaat on sallittuja ilman perusteluja, mutta nastarenkaat ovat kiellettyjä jos ei keli edellytä talvirenkaan käyttöä. Itse en vielä Kehä 3:n alueella vaihda edes kitkarenkaisiin koska ei ole liukasta. Sen verran parempia kesärenkaat ovat hyvällä kelillä.
Vertailu on vaikeaa, mutta hirveä väistän paljon mieluummin kesärenkailla.Vähän ristiriitaista kun tuo edellytys voi tulla yön aikaan muutaman tunnin sisällä.
- Siis täh?
motskarikin ajossa kirjoitti:
Nastattomat talvirenkaat on sallittuja ilman perusteluja, mutta nastarenkaat ovat kiellettyjä jos ei keli edellytä talvirenkaan käyttöä. Itse en vielä Kehä 3:n alueella vaihda edes kitkarenkaisiin koska ei ole liukasta. Sen verran parempia kesärenkaat ovat hyvällä kelillä.
Vertailu on vaikeaa, mutta hirveä väistän paljon mieluummin kesärenkailla.Oks kehä 3:n alueella hirviäkin?
- voe teit tolloja
olen ajanut ammattiautoilijana 4000000km kyllä suomalaisten ajohulluus on huipussaan,aina talvi yllättää kirjoitetaan.ei talvi yllätä se tulee joka syksy niinkuin ennenkin.hölmöt eivät muista että talvella ajetaan talvirenkailla nyt kun laittaa alle kun on jo yö pakkasia niin ei yllätystä pääse tapahtumaan.jos kesällä ajetaan 100km tunnissa niin talvella vartti pois onko autokoulun tunnit menneet kuuroille korville,jos et muista mitä siellä opetettiin on aika mennä autokouluun teoria opetukseen,ja jos ei mene kaaliin opit,kiikuta kiltisti ajokortti poliisilaitokselle mielummin lähimmälle,olet liikenne vaarallinen tollo.
- hirviä paikka
Siis täh? kirjoitti:
Oks kehä 3:n alueella hirviäkin?
Siis mitä, Helsingin ydinkeskustassa ollut useinkin hirviä.
- S:kavallatoen perrää
voe teit tolloja kirjoitti:
olen ajanut ammattiautoilijana 4000000km kyllä suomalaisten ajohulluus on huipussaan,aina talvi yllättää kirjoitetaan.ei talvi yllätä se tulee joka syksy niinkuin ennenkin.hölmöt eivät muista että talvella ajetaan talvirenkailla nyt kun laittaa alle kun on jo yö pakkasia niin ei yllätystä pääse tapahtumaan.jos kesällä ajetaan 100km tunnissa niin talvella vartti pois onko autokoulun tunnit menneet kuuroille korville,jos et muista mitä siellä opetettiin on aika mennä autokouluun teoria opetukseen,ja jos ei mene kaaliin opit,kiikuta kiltisti ajokortti poliisilaitokselle mielummin lähimmälle,olet liikenne vaarallinen tollo.
taitaa se kortti ja henki monelta lähteä ikuisiksiajoiksi, kun tollo pää kolahtaa kunnolla päin männikköä.
Meilläpäin yhellä nimismiehellä ei ollu ajokorttia, niin hän otti niitä kuivuman itelleen ja laitoi kansliaansa narulle roikkumaan asiakkaiden nähtäväksi, ja yksikin kaveri kyseli nimismieheltä....kun siltä kaverilta oli otettu kortti kuivumaan...mitäs sinä minun kortilla ajelet...anna se kortti takasin minulle. - ööröm.
Tämäkin on totta. kirjoitti:
Kyllä. Riskit ja vahingot lisääntyvät aina kun nopeus kasvaa. Pysähtymismatkat pitenevät,törmäysvoimat kasvavat. Liian suuren tilannenopeuden aiheuttamia onnettomuuksia saa lukea päivittäin mediasta ja niiden seuraukset voi todeta mm. vakuutusmaksujen kallistumisena.
...ja tuo totuus liikenteestä,joka on ihan selvä ääliö ,luottaa raukka piruparka niihin auton apulaitteisiin jotka pitää auton tiellä kun itsellä loppuu taidot kesken .jos talvella jollaki tommosella ääliöllä on tuolla maantiellä auto ojassa ,ja vähänki erehtyy sanomaan että:tuli ajettua vähän liian nopeasti ,lähti vaan puskeen mutkassa:niin jätän kyllä ääliön siihen paita hihasillaan tuumimaan asiaa,että oisko kannattanut ajaa vähän siistimmin...en auta!!!
- Laiskuritar
matdui kirjoitti:
Kyllä Jyväskylän korkeudella vaihdellaan jo talvirenkaita alle. Kas kun on tulossa yöpakkasia...ja poliisitkin vaihtaa.
Mitä saako laittaa jo nastat alle Jyväskylässä. Hieno homma, jos saa lokakuun lopulla ajaa nastoilla ei tartteisi vaihtaa vara-autoon välillä kesärenkaita katsastuksen takia.
- --------------------
Siis täh? kirjoitti:
Oks kehä 3:n alueella hirviäkin?
Ei ole. Joku Tsadilainen perusjuntti on nähnyt variksen, mutta kun ei ne ressukat tunne eläimiä.
- Ei ole totta
Tämäkin on totta. kirjoitti:
Kyllä. Riskit ja vahingot lisääntyvät aina kun nopeus kasvaa. Pysähtymismatkat pitenevät,törmäysvoimat kasvavat. Liian suuren tilannenopeuden aiheuttamia onnettomuuksia saa lukea päivittäin mediasta ja niiden seuraukset voi todeta mm. vakuutusmaksujen kallistumisena.
Useimmat onnettomuudet johtuvat liian alhaisista nopeuksista. Mitä nopeammin auto kulkee, sitä nopeammin mahdollinen vaaratilanne on ohi. Hitaat nopeudet myös turruttavat ajajaa ja vuosien kuluessa heikentävät älykkyyttä sekä reagointikykyä ja siten altistavat onnettomuuksiin.
Liian suuri tilannenopeus on pelkkä urbaanilegenda ilman tieteellistä näyttöä. Sitä mielellään toistavat alikoulutetut henkilöt, kuten poliisit. matdui kirjoitti:
Kyllä Jyväskylän korkeudella vaihdellaan jo talvirenkaita alle. Kas kun on tulossa yöpakkasia...ja poliisitkin vaihtaa.
Lakihan ei sallisi, mut järki käteen... Viikon verran kuopiossa viranomaisille piikkejä alle laitettu... Aina vaan se sit tavan tallaajat yllättää... Aamusella 10 cm. lunta tms..
- yks autoilija
itseluottamuksesta tuskin on kyse.enemmin itsesuojeluvaistosta (ap:llä)ja järjestä toisin kuin sinulla.
- kaaharirenkaat
>>Pitää tarkistaa että on kunnon nastarenkaat alla ajoissa
Miksi juuri nastat, eikö talvirenkaat ole riittävä? Nastat pilaavat tienpinnan, eli jos ei niitä tarvitse ei sellaisilla ole mikään "pakko" ajaa. Kitkarenkailla pärjää loistavasti ellei aja ylinopeutta ja/tai aja liian lähellä edelläajavaa. Ajotavasta kiinni.- 18+3
Etkös sinäkään pölkkypää tiedä että nastarenkaat ovat liikenneturvallisuudesta välittävän rengasvalinta, lepuuttajat ovat uhmaikäisten koheltajien valinta.
- Hihkjljlo
18+3 kirjoitti:
Etkös sinäkään pölkkypää tiedä että nastarenkaat ovat liikenneturvallisuudesta välittävän rengasvalinta, lepuuttajat ovat uhmaikäisten koheltajien valinta.
Nastarenkaat ovat ympäristöstä välinpitämättömän valinta. Tosin aloittelijalle ihan hyvä kuten annoit itsekkin ymmärtää ajotaidoistasi.
- kitkuttimet kieltoon
Hihkjljlo kirjoitti:
Nastarenkaat ovat ympäristöstä välinpitämättömän valinta. Tosin aloittelijalle ihan hyvä kuten annoit itsekkin ymmärtää ajotaidoistasi.
hiekoitus ja suolaus pilaa tiet ja muutenkin vittumaista ajella suolamössössä ja toivoa ettei kitkoista sinkoilevat kivet osu tuulilasiin..
Nastakuski ei suolaa ja hiekoitusta kaipaa. - kaaharirenkaat
kitkuttimet kieltoon kirjoitti:
hiekoitus ja suolaus pilaa tiet ja muutenkin vittumaista ajella suolamössössä ja toivoa ettei kitkoista sinkoilevat kivet osu tuulilasiin..
Nastakuski ei suolaa ja hiekoitusta kaipaa.>>Nastakuski ei suolaa ja hiekoitusta kaipaa.
Kukapa sitä oikeasti kaipaa? Risteysalueet voisivat olla perusteltuja, mutta maantiellä ainoastaan ohittelijat voivat tarvita ylimääräistä ääriolosuhdepitoa johtuen heidän omasta ajotavastaan.
Samanlaista hätävarjelua suolaus on kuin ne nastarenkaat jotka ovat nastoitettuja myös sulan kelin aikaan. Suolaus hävittää tehokkaasti näkyvyyden sekä kuran että märän mustan tienpinnan vuoksi. Nastarenkaat ovat muutoin hyvä idea, mutta ne pilaavat tienpinnan. Siksi en suosittele niitä, vaan mieluummin pitää kiinnittää huomiota omaan ajotapaansa. Säästyy samalla bensaakin. - pröööööööööööt
kaaharirenkaat kirjoitti:
>>Nastakuski ei suolaa ja hiekoitusta kaipaa.
Kukapa sitä oikeasti kaipaa? Risteysalueet voisivat olla perusteltuja, mutta maantiellä ainoastaan ohittelijat voivat tarvita ylimääräistä ääriolosuhdepitoa johtuen heidän omasta ajotavastaan.
Samanlaista hätävarjelua suolaus on kuin ne nastarenkaat jotka ovat nastoitettuja myös sulan kelin aikaan. Suolaus hävittää tehokkaasti näkyvyyden sekä kuran että märän mustan tienpinnan vuoksi. Nastarenkaat ovat muutoin hyvä idea, mutta ne pilaavat tienpinnan. Siksi en suosittele niitä, vaan mieluummin pitää kiinnittää huomiota omaan ajotapaansa. Säästyy samalla bensaakin.Kitkarenkaat eivät pidä liukkaalla jäällä, joten äläpä kysele tyhmiä.
- Kitkoilla pärjää kun
osaa ajaa kelin ja olosuhteiden mukaan. Olen ajanut jo 10 vuotta kitkoilla, eikä siinä ole ollut mitään ongelmia.
Vuosittain kilometrejä tulee n 30 tuhatta, joista suurin osa talvella koska kesäksi ajopeli vaihtuu 2- pyöräiseen.
Nastarengas ei tee kesää talvella, eli niilläkin ajettaessa on otettava keli huomioon. Ne eivät lisää liikenneturvallisuutta vaan se turvallisuus lähtee kuskin korvien välistä. Suomalaiset eivät vaan jostain syystä osaa tehdä sitä vaan sataa on päästävä ajamaan oli keli sitten mikä hyvänsä. Siitähän on osoituksena takavuosien Porvoontien ja Lahdentien kolarisumat :D heh, heh. - jep jep
kitkarenkailla ei tee mitään,jos et ymmärtänyt tule meille kokeilemaan mennään ajelemaan mutta jos et läpäise ajoreittiä varaudu maksamaan taksikyyti sieltä pois minä en työnnä enkä hiekoita tietä.minulla on kitkaketjut sitä varten jos ei nastat pidä ketjut päälle ja menoksi.
- plöä
pröööööööööööt kirjoitti:
Kitkarenkaat eivät pidä liukkaalla jäällä, joten äläpä kysele tyhmiä.
Eihän asfaltti kulu kun siinähän on koko talven jäätä päällä!
Nastarenkaat ne olla pitää. - plöä
Kitkoilla pärjää kun kirjoitti:
osaa ajaa kelin ja olosuhteiden mukaan. Olen ajanut jo 10 vuotta kitkoilla, eikä siinä ole ollut mitään ongelmia.
Vuosittain kilometrejä tulee n 30 tuhatta, joista suurin osa talvella koska kesäksi ajopeli vaihtuu 2- pyöräiseen.
Nastarengas ei tee kesää talvella, eli niilläkin ajettaessa on otettava keli huomioon. Ne eivät lisää liikenneturvallisuutta vaan se turvallisuus lähtee kuskin korvien välistä. Suomalaiset eivät vaan jostain syystä osaa tehdä sitä vaan sataa on päästävä ajamaan oli keli sitten mikä hyvänsä. Siitähän on osoituksena takavuosien Porvoontien ja Lahdentien kolarisumat :D heh, heh.Kyllähän sitä silloin pärjää kesärenkaillakin jos nastattomillakin.
Kitkarengas pitää oikeasti vain vähän aikaa uutena. Seuraavana talvena sen kitkapito on jo menetettyä ja vastaa hyvää kesärengasta. Kokeiltu on!
Eri merkeillä on toki eroja. - Vallilan Henkka
plöä kirjoitti:
Eihän asfaltti kulu kun siinähän on koko talven jäätä päällä!
Nastarenkaat ne olla pitää.Aloitus on provo!
Nimittäin Suomi on just pohjois-eteläsuunnassa pitkä, ja jos ylhäällä jo tarvitaan nastoja niin alhaalla ei vielä tietoakaan. Varsinkin rannikolla merivesi on vielä melkein 10 astetta lämmintä ja vaikuttaa monta kilometriä Kehä III:lle saakka.
Aikoinaan ajoin monta vuotta Helsingistä Espooseen töihin. Talvella nastat piti olla jäisten kotikatujen, jäätyvien merenlahtien siltojen ja lumipyryjen takia. Muuten yleensä asfaltti paljaana ja olis pärjännyt kitkoilla.
Vaihtoehtoisesti olis huonolla kelillä jättänyt auton kotiin ja mennyt julkisilla. (Mutta joskus tarvi autoa työajoihin.)
- bmw kusipää
kylläl,itsekkin odotan alempia nopeusrajoitusksia,mutta erisyystä;Teistä hitaammista pääsee kovempaa ohi kun itse elää kesänopeusrajoituskilla.Ainut miksi nopeusrajoituksia lasketaan on ajotaidottomien suuri lukumäärä.Jos jokainen osaisi käsitellä autoa myös talvella ei tarvisisi laskea nopeuksia.Joten,neuvo ajottaidottomille Toyota ja Skoda kuskeille;Menkää bussila ;)
- FOREVER JAPSIAUTO
Niin onhan meidän ajotaidottomien Toyota ja Skoda kuskien välillä mentävä bussilla, koska tien vierustat on täynnä noita BMW ja Volkkari ynnä volvo porukkaa pellit pysyssä tai sitten pellit muuten vaan kasassa niin ettei siitä me ajotaidottomat osata ajaa siitä romuruuhkasta läpi.
Että paina poika vaan pedaalia, että urut laulaa... - kes mää älykkäämpi
kyllä sulla on ollut liian pieni pipo päässää kasvukipuja on vieläkin edessäsi.jos et opi sopeutumaan porukkaan nin kyllä opit sopeutumaan kun virkavalta opettaa ja maksattaa tuollaisia vellihousuja pelkkien housunkannattimia,niitä on jostain tänne suomeen pölähtänyt vai olisko pienenä pudonnut sängystä,tai muuten vähän lahopää.huonoista tarpeista tehty niinkuin eilis illan ohjelmassa televisiossa.kannattas varmaan pää kuvauttaa mangneettikuvassa näkyy jos kaikki ei ole kotona.
- pää pää on pipi
bmvllä ajaa niska ja pää vammaiset pää kallellaan vasemmalle,niskatukia saa resbegtasta niin pään saa suoraan ja voi ajaa vaikka s mersulla tai rollsilla.
- Kwsercf
Ei tarvita kuin normaalia ajamista, sillä pärjää ympäri vuoden.
Ajotapojen palautus sinne autokoulun ajoharjoitteluun jos
omat ajotavat on mennyt lippisbemarikuskin tasolle. - 330d ja hajis
No voi perkele kun on tas typerä kirjotus! Tuollasten idiootien takia koko Suomen liikenne on ihan perseestä. Joudutaan ajamaan typeriä ali nopeuksia jonossa sen sijaan että ajettaisiin nopeanmin ja järkevänmin. Ja sitten vielä kyykytetään kaiken laisilla talvi nopeuksilla ja ideoottien säätämillä liikenne valoilla joiden takia ajetaan liian hiljaa sillon kun ei jouduta seisomaan punasissa tyhjässä risteyksessä! Ja sitten kun itse yrität noudattaa noita typeriä rajotuksia niin äkkiä on joku rekka perseessä tai muuta kviaa. Minä tiedän kokemuksesta miten vittumaista se on kun rekka ajaa kiinni perseeseen vaikka itse ajat niiden typerien rajotusten mukaan!
- tojjota
Jonossa? Samat jonot ne on oli nopeusrajoitus mikä tahansa. Asian ydinhän on siinä että jokaisen tulisi noudattaa rajoituksia niin liikenne sujuisi. Vaikka rajoitus olisi 200km/tunnissa niin jonoja voi tulla jos joku haluaa ajaa nopeammin. Jonottaa perässä ohi päästäkseen eli ei tyydy nopeusrajoitukseen.
Jos rajoitus on esim. 50/km ja JOKAINEN ajaa sallittua nopeutta niin jonoja ei synny. - yuup jeo
minä en jonossa aja säädän nopeuden 100km tunnissa ja sitten mennään sitä nopeutta jos joku pöljä ajaa perässä jonossa niin ajakoon jätä väliä ja aja sitä tasaista 100km tunnissa niin ei tule jonoja.hölmöt ajaa edessä ajavan kiinni ja tulee jono miksi kuskit ns ovat niin pönttöjä että pitää olla jonossa kuin köyhän talon porsaa.minä olen jonossa ajavat nimittänyt köyhän talon porsaat,ja kaaharit pikku karjuja jotka luulevat olevansa auto miehiä.meillä alle satatuhatta ajavat on harjoittelijoita,jotka opettelee ajotaitoa
- rollisti myös
vieläkö muistetaan että ei sovelleta nopeuksia vaan autossa on nopeusmittari joka kertoo nopeuden se ei tarkoita 100 alueella 110 tai jotain muuta vaan 100, helppoa.
toinen mikä ärsyttää on moottoritiellä poukioulu moottoritielle tulija väistää ja tiellä ajava ajaa, helppoa.
Takasumuvalo kaikkien turvallisuuden nimissä sateella ja sumulla aina päällä, helppoa.- prööööööööööt
Jos kaistanvaihto ärsyttää, niin sinulla on jokin muu ongelma. Hoida se.
- vähänkö oot tyhmä
prööööööööööt kirjoitti:
Jos kaistanvaihto ärsyttää, niin sinulla on jokin muu ongelma. Hoida se.
ota se kakka pois sieltä housustas. se helpottaa oloa varmasti.
- pöt pöt pötkö
prööööööööööt kirjoitti:
Jos kaistanvaihto ärsyttää, niin sinulla on jokin muu ongelma. Hoida se.
tuliko selväksi,lue opittu teksti niin sinustakin prööt tule vielä joskus?autoilija tai sitten ei
- materiaalia-..
Kuvaa enemmin videoita liikenteessä ja anna se poliisille.
- mies vaan
Tämä on totuus:lle
Jaah, lienee nuo kokenneemmat tuntemasi autoilijat sitten sellaisia jotka ajavat romuilla ?
Kunnon auto ja kokenut autoileja varmasti haluaa nopeuden nostoa, ellei kyseessä ole mumma/paappa ilmiö.
Nykyautoa ei meinaa saada luisuun väkisinkään, kun luitonestot korjaavat.- työtön työn hakija
Mistä saa 600 eurolla kunnon auton mulla meni 24 kuukautta säästää työttömyyspäivärahoista 600 euroa auton ostoa varten. Mä pahoin pahoin pelkään että se on ostettava semmonen kun rahalla saa.
- Jos tällä erää
autoilijat yllättävätkin talven?
- En vielä.
Talveenhan kaikki varautuu hyvissä ajaoin, mutta kesään varautumiseen ei sitten ole mitään kiireetä ja ajellaan naistoilla toukokuussa 20 säässä.
- hyundain osto?
valkoinen auto ei näy talvella, kiire aiheuttaa kolareita ,jos pyryrttää kannattaa miettiä onko pakko lähtö.
joka päivä kuolee yli 3000 ihmistä liikenteessä, euroopassa 110 joka päivä, leskiä orpoja, surua. Tuntusi että auto kuuluu luontoon, evoluution jatko , sen verran julmaa. - bonus 70
kitkoilla pärjää helvetin hyvin etelä-suomes, ajanu jo 15 talvee ilman ongelmia. Aivan sama kummil tykkää ajella, ennakoivast ajotavast kiinni pärjääkö vai ei ! Suolaaminen todellakin turhaa. Helvetin paljo parempi ajella normaalilla "talvi tiellä", kuin sohjossa.
- kelit jäähtyy
Mulla on tapan laittaa lokakuun puolivälissä talvirenkaat käyttöön! Alkaa olla aamuisin mustaa jäätä ja parempi on ajella talvikumeilla kuin kulahtaneilla kesäkumeilla! Eipä ole kyllä talvikaan päässyt yllättämään koska meillä Itä-suomessa on ollut tapana että se ulee jokavuosi! Ajotaidoilla en elvistele mutta jos on jonnekkin lähtö talvikelissä niin varaan aikaa reilummin ja ajan nopeutta ettei tarvitse luistella henkensäkaupalla! Näillä ohjeilla pärjää jos muutkin niitä noudattaisivat!
- ÄLLITÄLLI
Hyvä "Corollisti 62". Olet arvatenkin nainen, jonka ajotaidot on mitä on. Minusta on aivan idioottimaista laskea nopeusrajoitukset lokakuussa, kun ei ole lunta eikä jäätä muualla kuin napajäätiköllä. Sinunlaisesi "kuskit" ne vasta vaarantaavatkin liikenteen kun olet tien tukkeena ja ajat alinopeuksia ja näin ollen aiheutat ne suurimmat vaaratilanteet. Ajat varmaan seuraavasti: Ajat juuri 80 mittarissa (jos on rajoitus näin), todellisuudessa ajat ehkä 75:tä, tuskinpa olet mittariasi tarkistanut ja a´vot tulee rekka-auto vastaan, nopeus putoaa 60:een ja kun rekka on mennyt ohi, kiihdytät 80:een (omasta mielestäsi) ja tätä jojoilua jatkat pitkin matkaa kunnes olet perillä. Kuule, jätä ystävällisesti menopelisi kotiin ja käytä julkisia. Et ole auton ratissa muuta kuin vaaraksi muille. Jätä autoilu muille.
- barbados1
Mikset sit mee ohi? Kannattaa kuitenkin aina muistaa että ei sillä joka ajaa turvallisesti ole ongelmia vaan sillä jolla on aina kiire jonnekin.
- seliselitys
Olet arvatenkin mies joka on saanut ällitällin päähänsä...
Miten voit olettaa että kaikilla muilla on mittarivika kun itselläsi. Kaukaa haettua selitystä. - voeha räkä
minä laitan huomenna keskiviikkona nastat alle olkoon vaikka sitten kesäkuuma kesäkuu.minä yyyllättään talven josko se ei tulekkaan kuin tammikuussa tai helmikuussa.miksi ostaa talvirenkaat jos kesä kummeilla pääsee?.minä ajan ne talvella nastat sileiksi ja ostan uudet toukokuussa silloin ne saa puoleen hintaan,eihän nyt tyhmät osta toukokuussa.ne ostaa syksyllä lokakuussa kalliilla hinnalla.keväällä rengasmyyjät tyhjentää varastot kesä kummeja varten.
- autoilija
Itse nostaisin kesärajoituksia moottoritiellä 140 km/h:ksi. Ja talvella saisi olla se 100km/h. Ei ole pakko ajaa niin lujaa jos ei taidot ja uskallus riitä, tai sitten voi huonolla kelillä jäädä vaikka kotiin.
On vähän eri asia ajaa pikku kinnerillä liukkaalla, kuin citymaaturilla missä luistonestot, hätäjarrutus tehosteet, kaistavahdit, etäisys vahdit, vaara hälytys hirvistä tai liikkeestä pientareen puolella, sekä fulltime neliveto. Tai ylipäänsä kalliimman luokan autoilla nämä Suomen nopeudet eivät tunnu miltään. Sasi mennä autokohtaiseen nopeuden säätelyyn, kun tietyt ominausuudet/lisätoiminnot autosta löytyy niin saisi ajaa lujempaa.- liikenteen teoriakoe
>>Tai ylipäänsä kalliimman luokan autoilla nämä Suomen nopeudet eivät tunnu miltään.
Tuossa on sellainen kompa että jarrutusmatkat eivät muutu lyhyemmäksi vaikka auto olisikin mukava. Jos ajat kovempaa kuin edelläajava kinneri törmäät hänen peräänsä jos jostakin syystä tulee tarve äkkipysähdykseen.
Mutta etäisyysvahti olisi hyvä varuste. Toinen varuste taviksellekin on navigaattori joka laskee perilletuloajan, se kun auttaa hillitsemään turhaa hoppuilua.
- mooses2
Talvirenkaat alle joka vuosi viimeistään 30.11. eikä yhtään aikaisemmin. Vois eteläisemmässä Suomessa ajella koko talven kesäkumeilla, niin ei ilmakaan pilaantuisi, koska nastat hakkaavat tienpinnasta typerää saastetta.
- pöt pöt prööt
ei se ilima renkaista pilaannu ei se pöly nouse kuin metrin verran korkealle ja laskeutuu alas se on kivi ja metallei pölyä.kyllä se saastuminen johtuu kuskin takapään vuodosta ja kaasuista,se pilaa maapallon.nastat huomenna alle ja menoksi
- on kiva kun on vapaa
Eikö säät yllätä aina? Media tekee joka vuosi samoja juttuja joka vuodenaika. Nyt heti nastarenkaat alle ja pois vasta juhannuksena!
- vili vappaa
niillä ei ole uutisia,aina sama laulu .sää yllätti .sade yllätti .talvi yllätti .perään ajaja yllätti .aurinko paiste yllätti. helle alto yllätti .kylmä rintama yllätti.pakkanen yllätti.minua nuo kyseiset ilmiöt yllätä koskaan katsoo ikkunasta että mikä on sää tila,siinä kun ei mene kuin 10 minuttia kun vaihtaa renkaat henkilöautoon.tai postilaatikolla käydessä lämmitys johto töpseliin jos on pakkasta ja sähköauto pistokkeeseen kun tulen kotiin ja on aamulla ladatut paristot niin yksinkertaista ja hauskaa.
- Swedu
Minusta on nuo talvirajoitukset aivan typeriä, pudotetaan nopeukset 70 km/h motareilla 50km/ muualla jne, niin on paljon järkevämpää, tulee huomattavat säästöt pa-kuluissa ja ym. piste
- hankkikaa elämä
laitetaan autoihin etututkat että auto seuraa edessä ajavaa puskurissa kiinni niin kaikilla on sama välimatka edellä ajavaan.miten yksinkertaista.
- ylläri?
Minut yllättävät autoilijat (JOKA IKINEN PÄIVÄ!), jotka eivät osaa käyttää suuntavilkkua, jotka ryhmittyvät keskiviivalle kääntyessään oikealle, jotka ajavat punaisia päin, jotka ajavat ylinopeuksia (TAKSIT erikoisesti), jne ym.
Talven ja mustan jään tulo on normaalia. Ne tulevat joka vuosi ja katoavat ennemmin tai myöhemmin keväällä. Ei yllätys. - ajot hukassa
Kyllä se niin on,että tietenki talvi taas yllättää Suomalaiset kuten aina etenki pääkaupunki seudulla pelti rytisee kun siellä tahvot ei muista että täällä suomessa sataa jopa lunta sitä e edes kokoomuslaiset voi kataisineen estää.Ja mikä ikävintä on tässä asiassa se että täysin syyttömät auton omistajat joutuvat taas osallisina maksamaan noiden pääkaunku seudulla asuvien osaamattomien törttöilyt nousevina vakuutusmaskuina:( jos eivät kerta osaa ajaa niin menkööt vaikka busseilla!
Nastarenkaat pitäis lailla kieltää,tai ainakin niin kova vero että niitä käyttäs vain tumpeloimmat, nasta pilaa tiet,tällaisia ei ole missään muualla ku suomessa,mutta mehän olemmekin mailman parhaita kuskeja;-)
Kaskot myös pois, jokainen maksais töppäilyjen mukaan,niin kyllä oppisivat tai kävelisivät. Lisäks nastarenkaat on 80% ajokilometreistä varmuuden maksimointia,ja tällä pilataan tiet,hei ollaan 2010 luvalla ja tällaista vielä sallitaan...- ikuinen kesä
Joo, kesärenkaat pakollisiksi ympärivuoden ja nopeudet minimissään kaupungissa 80km/h maanteillä 120km/h ja motarilla 240km/h
Ja junille talvinopeudeksi suosittelen 320km/h kun ne ei lumesta tiedä mitään!
Joko rupeaisi ehtimään perille vaikka lähtisi tunnin myöhemmin kun saisi aamulla nukkua pidempään! Talvirenkailla ajajat vankilaan!- kumi laulaa ja nafta
ei sinua kukaan kiellä ajamasta vaikka 200 km tunnissa.aja lyö lusikka pohjaan ja mene eläkä uikuta,laita kesärenkaat alle ja aja ei sinua kukaan estä tekemästä niin.kumi laulaa ja nafta haisee
- poliku
kumi laulaa ja nafta kirjoitti:
ei sinua kukaan kiellä ajamasta vaikka 200 km tunnissa.aja lyö lusikka pohjaan ja mene eläkä uikuta,laita kesärenkaat alle ja aja ei sinua kukaan estä tekemästä niin.kumi laulaa ja nafta haisee
Jatketaan hiukan...
Niin kunhan muistat ettet muita vahingoita siinä kaahaillessasi!!!
- Datsun C N10 -82
Kyllä Corollisit 62 on ihan oikeassa tässä asiassa. Ja vielä kun tullaan siihen että on mukava mennä ja körryytellä hitaasti. Ainakin minun mielestä, mutta ihmisiä on monenlaisia.
- htgrwedqs4rt
Niin, eläkeläisillä harvoin on kiire mihinkään, ei edes hautaan, ja auto onkin sitten kaiketi mukava tapa viettää sunnuntaipäivää.
Mutta sovitaanko näi nollen, että sinä ja corollisti rajoitatte ajelunne sinne sunnuntai-iltapäivälle ja jätätte muun ajan niille, joilla vielä hoksottimet pelaa ja jotka eivät halua viettää ylimääräistä aikaa auton ratissa. Kas kun elämällään voi tehdä muutakin järkevää ja meillä nuoremmilla vielä riittää tekemistä vaikka se teillä eläkeläisillä ja kotirouvilla onkin jo vähemmälle ruvennut jäämään.
Sitten yleisemmin:
Suomalaiset nopeusrajoitukset (siis ne kesäversiot, siitä älyttömyydestä, jota kutsutaan talvirajoituksiksi en viitsi paljoa edes kirjoittaa) ovat DAU-nopeusrajoituksia, siis tehty tyhmimmille mahdollisille käyttäjille niin, että 99,99% ajasta 99,99% kuljettajista voi ajaa vähintään niitä nopeuksia turvallisesti.
Sellaiselle kuljettajalle, jolla on hyvä ajorutiini ja tuntuma, ja jolla hoksottimet pelaa, nämä ovat mateluvauhteja. Jarrutusmatkoihin pätee turvavälin pitämisen lisäksi se mitä kirjoitan alempana, joten niistäkään on ihan turha kitistä sen enempää.
Ongelma ovat ne kuskit, jotka eivät tajua TILANNENOPEUTTA. Siis sitä tosiasiaa, että vaikka suurimman osan ajasta nuo "nopeusrajoitukset" voisi ylittää huomattavastikin turvallisesti, on tilanteita jollon se suurin sallitukin on ehdottomasti liikaa. Yleensä nämä samat kuljettajat eivät osaa lukea liikennetilanteita eivätkä tulkita oppimiaan liikennesääntöjä riittävän nopeasti tilanteen vaatimalla tavalla.
Yksi tyypillinen esimerkki tulee vastaan joka ikisellä onnettomuuspaikalla, jossa välkkyy lauma sinivilkkuja. Joka kerta täytyy yksiköstä yksi mies pistää kolarin eteen hillitsemään näiden "oikein ajavien" nopeuksia kun siihen kolaripaikalle tullaan sitä "suurinta sallittua" kun kerran se on "oikea ja moraalisesti ylempi tapa ajaa", vaikka se ko. paikalle on ehdottomasti liikaa. Tässä on se ryhmä, joiden pitäisi rajoittaa ajelunsa sunnuntai-iltapäiviin ja kulkea muu aika bussilla.
Kun tähän lisätään rattijuopot ja (muut) ihan oikeat kaahaajat (siis ne, joilla nopeus rupeaa olemaan 200% tikkarinnäyttämästä), ja joilta pitäisi ottaa aina auto valtiolle, niin siinä on liikenneonnettomuuksien syypääryhmä.
Näpertely talvirajoitusten kanssa tähtää vain poliisin nopeusvalvonnan tehostamiseen. Ja kaikkihan me tiedämme, että sen päätarkoitus on kerätä kasaan valtion talousarvioon asetettu rahasumma.
- N
Vaikka varautuisit kuinka hyvin talvi yllättää kuitenkin syrjätiet ei hurraavassa kunnossa huomioitu sadekelit yms routakaudet ei pelkästää nuoret myös vanhemmat ihmiset tarvitsee tukea naljailemalla ei mikään toimi ruoka yms muutkuljetukset tarvii voimavaroja .puomit ja muut vaikuttavat.
- työsuhdeautoilija
Ei ylltät, mutta monet yliarvioivat omat kykynsä ja ajelevat miten sattuu.
Etäisyydet unohtuvat ja sitten rysähtää..... mutta onhan usealla työsuhdeauto ettei se koske köyhää.... - autoilija
liikenteen teoriakoe:lle
" Tuossa on sellainen kompa että jarrutusmatkat eivät muutu lyhyemmäksi vaikka auto olisikin mukava. Jos ajat kovempaa kuin edelläajava kinneri törmäät hänen peräänsä jos jostakin syystä tulee tarve äkkipysähdykseen."
Itseasiassa muuttuu jarrutusmatka juuri tuon hätäjarrutus tehosteen takia. Lisäksi väistääkin voi, koska autoa on helppo käsitellä liukkaalla kun luiston esto auttaa. Jos ei ehdi jarruttaa niin kiertää sitten penkan kautta.
Monesti talvella luitonestovalo palaa vähän väliä näytössä. Mitään muuta ei huomaa kuin valon vilkahdukset, koska auto korjaa niin hienosti tämän. Eikun menoksi vaan!
Vaikka valon palaminen kertoo sen, että tilannenopeus on liian suuri pitoon verrattuna. Sillä ei ole mitään merkitystä kun auto hoitaa korjaamisen. Jos kävisi niin, että luistonesto ei auta tarpeeksi niin kaasulla saa suoristettua nelivedon helposti. - Ihan älytöntä
Mikä talvi? Missä? Eikait kukaan ole niin kahjo että pistää jo nyt talvinastanakit alle?
- bii baalla ajan
joo eikait...minulla on molemmat alla yhtäaikaa, ja tukevasti ovatkin kun auto seisoo niiden päällä kokotalven ja menovettä ja ekuja säästyy koko-ajan tuhottomasti, ja korttia ei tarvi olla aina uusimassa, kun sitä ei ole koskan ollutkaan.
- Minun mielipiteeni
Olen sitä mieltä, että talvirenkaat alle mieluimmin ajoissa kuin liian myöhään. Olen myös sitä mieltä, että ajotiet eivät ole kilparatoja. Jokainen, joka siellä ajaa on menossa jonnekin. Jokaisella on oikeus olla liikenteessä ja ajaa oman tuntuman mukaan, tavalla joka tuntuu turvalliselta, häiritsemättä kuitenkaan muita. Me ihmiset olemme erilaisia niin liikenteessä kuin muuallakin. Tämä maailma olisi paljon parempi paikka jos oppisimme sietämään toisiamme. Liikenteessä pitäisi toimia heikomman ehdoilla. Tämän luulisi olevan helppoa kaikille hyville ratin takana istujille. Jos mummo/pappa ajaa hieman hitaammin, niin nopeamman auton omistava voisi varmaan ohittaa hänet ilman että otsaan kasvaa sarvet. Kyseessähän on liikenne, jossa jokainen pyrkii omaan määränpäähänsä. Mummo/pappa ei ole alun alkaenkaan lähtenyt kilpailemaan (hän on siihen tarpeeksi viisas). Minusta on kummallista tämä ylpeily ja itsensä kehuminen. Jos omistaa kalliin, hyvän auton niin siitä kannattaa olla iloinen, ei sillä tarvitse muita tiellä liikkujia lytätä. Tulee mieleen, että monessa tapauksessa se auto ei taidakaan olla ihan oma. Jos velkataakka painaa, niin ei pysty olemaan liikenteessäkään levollisella mielellä. Liikenne ei myöskään ole autonäyttely, riittää että siellä mukana oleva ajoneuvo on läpäissyt katsastuksen. Kieltämättä uudet, kauniit autot ovat ilo silmälle, mutta se ei tee niitten kuskeista yhtään muita parempia, jos ei huonompiakaan. Ratkaisevaa on kuljettajan asenne. Jos liikenteessä mukana olevilla on enemmän näyttämisenhalua, kuin taitoa ei siitä hyvää seuraa. Joillakin on kummallisen ryntäilevä ajotyyli liittyen ilmeisesti näyttämisenhaluun, ehkä he pelkäävät että muut eivät muuten huomaa kuinka hyviä he ovat. Jos auton ominaisuudet ovat sellaiset, että ne korjaavat kuljettajan virheet siitä seuraa ajotaitojen ruostuminen. Jos ajaa heti kortin saatuaan tällaisella ihmeautolla, ei ajotaidot pääse lainkaan kehittymään. Tästä seuraa se, että muut ns. tavalliset autoilijat joustavat ja kompensoivat näitten ryntäilijöitten virheitä. Jos ajaessa on sarvet päässä, niin kohta voikin olla siivet selässä. Liikenteessä on tärkeää ainoastaan se, että jokainen pääsee ehjänä perille. Hyvä lähtöajatus liikenteeseen olisi mielestäni vastata kysymykseen: Miksi liikennettä on?
- luuserit metsään
Sinun taidoilla ja asenteella on parempi olla ilman autoa. Ei kannata edes kävellä, parempi kun kierit, niin et liukastu.
- Spiidi77
Nimenomaan nyt talven tullen on tärkeätä olla luulematta, että viranomainen tietää oikean tilannenopeuden vaikka onkin rajoitusta alentanut.
- joskus ajellut
Minusta olisi kaikille määrättävä kesärenkaat talveksi,että opittaisiin ottamaan ke-
li ja nopeus huomioon.Eikä nopeuden määrääminen ole mistään kotoisin.Ei ne
luo mitään turvallisuutta.Eniten kolareita tapahtuu 50km/t ja sitä pienemmillä no-
peuksilla. Eikä autokoulu pysty valvomaan jokaista kouluttamaansa,ajaako hän
koulussa opetetulla tavalla.Yksi keino olisi jokaisen tai joka toisen katsastuksen
yhteydessä suorittaa jonkin asteinen ajokoe.Jos epäonnistut ensikerralla varoi-
roitus,jos et selviä toisellakaan kerralla,kortti kuivumaan ja uudestaan kokeeseen.Näin mielestäni jouduttaisiin ylläpitämään ajotaitoa.Muuutenkin meil
lä koko liikenneympäristö on retuperällä.Ainoastaan ylinopeus on ankaran tark-
kailun alla,mutta siitä on niin helppo kerätä valtiolle rahaa.Liikenneturvallisuu-
den kannalta sillä ei juurikaan ole merkitystä,koskapa se tuottaa valtiolle niin tu-
hottamasti rahaa.Ompa näkynyt sellaisiakin mielipietitä,että LP:n lakkauttami-
nen vaarantaisi liikenneturvallisuuden.Hölyn pölyä.Sarjastamme tarpeettomia
virkamiehiä.Olisi paljonkin huomautettavaa ja korjattavaa liikenteessä ja ennen-
kaikkea liikenneympäristössä,mutta rahat laitelaan jonnekin muualle,joten se
siitä.Sakotellaan vaan edelleen,ja varsinkin niitä jotka kuljettavat ihmiset ja tava-
rat tässä maassa.Sieltä tulee nopeimmin ja enemmän rahaa valtion pohjatto-
tomaan kassaan.Muut jääkööt vähemmälle valvonnalle niinkuin tähänkin asti. Vähän tuntuu siltä, että ihan yksi hailea turvallisuuden puoleen laitatko ajoissa talvikiekot vai et. Ne pahimmat mällit jossa on sitten 100 autoa nipussa, aiheuttavat kummiskin ne "minähän en kalliita kiekkoja laita kulumaan alle yhtään päivää ennen kuin talvi tulee" (ja arvuutellaan vielä siinä kun ensimmäisiä hiutaleita jo tulee, että jääkö nää maahan vai ei. Vaihdellen joskus vielä 5 kertaa ees taas: "no ei se talvi vielä tullukaan, kesänakit takaisin...Ja kun talvi kunnolla tulee niin olet kummiskin 200km päässä kotoa kauheassa myterissä, niillä kesäkiekoilla).
Eihän niitä nyt tarvi pistää alle viikkotolkulla aiemmin teidenkään takia sulalla vielä pitkään mentäessä ja en itsekään mikään ylipumpulisuuteen pyrkivä turvallisuuden tavoittelija ole. Mutta kyllä silti talvirenkaat SEN VERRAN halvat ovat uudetkin, vaikka alla olisi huonompi ja vanhempi autokin, että suhteutan pikkuisen siihen paljonko se maksaa monessa eri muodossa jos odotat liian pitkään vaihtoa ja säästät väärässä kohdassa muutamaa nastaa.. Muutama satanen per talvi korkeintaan, siitä ilosta että kummiskin aika paljon edesautat turvallista matkantekoasi, ihan joka paikassa ei kantsi kitsastella.
ps. Siperia opettanu, sen verran monta teiniritsaa ollu itselläkin metsässä tai millon missäkin mällissä ajokortin alkuvuosina, kun "kyllä tää sekarengastus on ihan hyvä vielä" tai "kyllä nää 4 talvea sladitellut kaverilta pokerissa voitetut talvikiekot on vielä ihan hyvät, ajoissa kun jarruttaa ja välttää liikenneympyröitä joissa tuppaa puskeen ulos teki mitä teki..."- autoilija Aatu
Talvikeli tulee jo viikonlopulla joten nastarenmkaat alle on laitettava.
- metsien mies
Jeps, ruvetkaahan juppikansa jo köyttelemään nastarenkaita alle kohta kehätiellä rytisee, kun sen ajotaidon kanssa on niin ja näin, tappituntumalla kun pitää mennä;-)
- kiitos muistutuksest
No pitipä tarkistaa että oliko kunnon nastarenkaat alla... Ei ollu, oli vielä suvikumet ja tarkempi tutkinta osoitti että autotallissa oli hyvät talvirenkaat mallia kitka. Täytyykin laittaa ne alle viikonloppuna, jos on hyvä sää.
- ketjussa poks!
20 ylinopeutta ja puskuriin kiinni, vain sillä päästään perille.
Vittu!!!. Vedä kätees!!. Vittu oletsä joku "onneton tunari???. Olets niitä jotka on liikenteen "tukkona", ja ne vitun "tukot" ne vasta niitä vaaratilanteita aiheuttaakin!!!. Pysy poissa auton ratista!!!!!!!!!!!
- jupin järki sekaisin
Hei snobit juppiauton omistajat! Pitääkö ensin mällätä kolari enenkuin ekalumille älyätte vaihtaa talvirenkaita juppiautoon? Ninnhän jokatalven alussa tuppaa käymään?
Älkää luottako liikaa niihin luistonestoihin ja abs jarruihin kun ajelette liian lähellä edessäajavaa! Jos välttämättä haluatte kolaroida niin ajakaa johonkin siltapilariin! - eiköstä vaan
Niinhän se on että hyvillä kuskeilla ei ole kunnon talvirenkaita kun ei ole rahaa ostaa?
Sitten toisten pitäisi pysyä poissa liikenteestä että persaukinen huippukuski saisi yksin liukastella tienpäällä! - ku mie en uskalla
Suosittelen bussia, taksia tai junaa teille kaikille, joita normaali liikenne hirvittää. Jos julkisia ei kotipaikkakunnalla kulje, muuttakaa kaupunkiin.
Te jotka tulette aamuruuhkaan ajamaan alinopeutta, miten mielestänne parannatte sillä liikenneturvallisuutta? Onko liikenne mielestänne joustavaa kun yksi taidoton pakottaa 20 muuta ajamaan 15 km alle sallitun? Täydellisen hyvällä säällä? Onko liikenneturvallisuus kohdallaan, kun muut joutuvat teitä ohittelemaan? - tämän tiedän minäki
Talvirengas ei tee kesää.
Joka vitun syksy sama narina!!!!
Nastat sitä...
Kitkat tätä....
Renkaat ajotaidon mukaan...
Niin helppoa se on?- mkkmook
Taloudellisempaa ajelua. :)
- kyllä vastaaja
Kyllä!
- nastat
Ku en muista. Milloin ne nastarenkaat saa täällä etelässä laittaa alle?
- Itsehän
En aja autolla ollenkaan talvella, lopetan marraskuun viimeisenä päivänä ja jatkan taas maaliskuun ensimmäisenä päivänä. Vaikka noina aikoina vielä voi olla jäätä ja lunta, niin mielestäni kesärenkailla pärjää ihan hyvin, kun käyttää järkeä ja jos olisi sallittua, niin olisi aivan helppo ajella kesärenkailla koko vuoden.
Silloin kun vielä ajelin talvella, niin olen aina ajanut kitkoilla ja niilläkin pärjää loistavasti ja mielestäni etelä-suomessa voitaisiin kieltää tai ainakin lyhentää nastarenkaiden käyttöaikaa tai jollain tapaa suosia kitkojen käyttöä.
Syy mielipiteseeni on se että täällä ajellaan kuukausitolkulla nastoilla paljaalla asfaltilla, mikä taas pilaa tiet, nostaa kustannuksia ja lisäksi nastojen aiheuttama melu on aika korvia raastava varsinkin siinä tapauksessa, kun on pakko lähteä liikkeelle sekä pysähtyä, niin että mahdollismman paljon rohistellaan niitä nastoja. Viime talvena, kun kävelin töihin, niin tein havainnon siitä kuinka hitonmoinen melu siitä tosiaan tulee kun satoja autoja ajaa peräjälkeen ohitse nastojen kera.
En edes ymmärrä miksi ihmisillä on niin kova hinku ajella nastoilla asfaltilla kun kesärenkaat on paljon paremmat.
Harva osaa edes katsoa öljyjä autostaan mutta kunhan ivalossa on ensimmäiset yöpakkaset, niin talvirenkaat on alla todella ripeästi. Vähän turhan hysteeristä.
Ihmiset myös luottavat liikaa talvirenkaisiin ja varsinkin nastoihin, eivät ne muuta talvikeliä kesäkeliksi:P
Mitä taas tulee nopeusrajoituksiin, niin talvirajoitukset on pakollisia, koska suurin osa ihmisistä ei vaan osaa sovittaa nopeuttaan kelien mukaan. Mutta se että ne tulee käyttöön jo lokakuussa on vähän hassua. Muuten mielestäni nopeusrajoituksia moottoriteillä voisi nostaa ja taajamissa laskea. Nykyautot kuitenkin on vallan mainioita ajettavia kovemmassakin vauhdissa ja jos ei uskalla, niin aina voi ajaa toista reittiä.
Itse teen paljon "matkoja" pitkin suomea ja valitsen aina maantien tai muun vastaavan, koska en saa mitään kiksejä ajaessani moottoritietä 120kmh. Maanteillä liikenne on rauhallisempaa sekä rennompaa ja säästän bensaakin. Ne on sitten ihan eri paikat missä käyn oikeasti ajamassa. - pathfinder77
Rekat ajaa kesät ja talvet 90km/h ja se on tosiasia.
- talvitulossa
Kyllä se niin vaan on ,että se talvi yllättää useammat. Näin kävi lokakuussa 1992, lumi tuli maahan vielä puiden lehtien ollessa osin vihreitä, ja siihen se lumi jäi sen talven osalta. Voipi olla ,että nyt käy sama homma, mikäli on sääennustuksiin uskominen, että turvallista matkaa kaikille liikenteessä ajaville.
- kuison
Ostin Nokia hakkapeliitta 7 , nastarenkaat. Kysyin mitä laitan ilmanpainetta ..? Myyjä neuvoi laittamaan 2,8 . Mulla on Fiat Stilo,ohjekirja neuvoo laittamaa 2,1 . Olen vähän...että ketä uskoa..?
- ilmat pihalle
Talvirenkaissa voit pitää vähän suurempaa ilmanpainetta kuin kesärenkaissa. Etenkin jos talvi on hyvin kylmä tai asut seudulla (pohjoisessa) jossa pakkasta riittää.
2,8 baria tuntuu oikeansuuntaiselta, laita vaikka 2,5 baria ja takarenkaisiin voit laittaa hieman (0,2 baria) vähemmän painetta.
Lisää painetta jos pakkanen nousee 20 asteen tietämille ja yli. 30 asteessa 3 baria ei ole liikaa.- Yhdet kitkat riittää mul
Nyt tähän viestiin vastaan kaikille jotka kehuvat kitkoja. Ei tee mitään.
ostin viime syksynä uudet contin 5 kitka kun kaikki sanoivat kuinka hyvät ne on mutta nyt menen ja ostan uudet nokian nastarenkaat alle. Kitkoilla pärjää mutta jos haluaa ajaa kelillä kuin kelillä turvallisesti eikä tarvii loskakelillä ajella 50 kun se kitka menee tukkoon ja siitä tulee pulkka. Eli jotka ajavat aina kelistä riippumatta myös huonoja sivu teitä niin nastat on paremmat ei tarvi aamulla lähtee 100km ajelee tuntia etukäteen jos huono keli.Mutta myös nastoilla kelin mukaan ei ne talvesta kesää tee nekään jaa kaahailu kuuluu radoille ei tieliikenteesee!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1167507- 525628
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa663150Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72653Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101618Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2021482Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931129Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3271097Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2501091Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30956