pelkään epiduraalia

Esikoishaaveilija

Aiemmin erään toisen operaation yhteydessä sain spinaalipuudutuksen, enkä pitänyt siitä lainkaan. Tuli niin avuton tunne kun ei ollut jalkoja käytössä noin neljään tuntiin. Minulla kesti tunnon palautuminen kaksi tuntia, josta suuren osan vietin lämpöpeitteen alla koska palelin niin. Lisäksi minulla jäi pistokohta avoimeksi ja sain hirveän päänsäryn neljäksi päiväksi kunnes se ilmeisesti itsestään sulkeutui. En tiennyt mistä johtui ennen kuin isäni kertoi. Olen kuullut että epiduraali saattaa myös aiheuttaa jalkojen puutumisen ja tuon horkan. Kai salissa saa lämpöpeiton jos tarvitsee? Lisäksi minulle saattaa tulla tuo verenpaineen lasku. Mutta olen huonokuntoinen ja on korkea leposyke joten pelkään voimien loppumista. Olen hiukan pihalla että mikä kannattaa jos on aikaa valita. Mutta ei sitä kai tarvitse valita vielä. Toivottavasti laulaminen ei haittaa,se on minun paras rauhoittumiskeino joten sitä ja musiikkia haluan kokeilla veden kanssa avautumisvaiheessa. Olen ensi kertaa asialla joten ei hajuakaan että kuinka kipeää tekee. Tähän asti kovimmat kivut olleet nilkkamurtuma ja kohtutulehdus. Kohtutulehdus oli kovempi kuin murtuma tai migreeni mutta kävelin kolme kilometriä laboratorioon ja saman takaisin keskellä talvea kun ei ollut muuta vaihtoehtoa. Sitten kun tuloksia soitin niin sanoivat että lääkäriin pitää heti mennä. Olin kärsinyt kovista vatsakivuista parisen kuukautta mutta aattelin että omiani kuvittelen kunnes kuume nousi ja kaksinkerroin oli helpompi olla. Viime vuoden tuulimunaraskauden tyhjennys lääkkeellä ei ollut lähellekään yhtä kipeä kokemus. Henkinen kipu oli suurempi kuin fyysinen. Mutta itselläni on tietääkseni matala kipukynnys, joten voi olla että epiduraali on pakollinen paha minulle jos ehtii.

7

421

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esikoishaaveilija

Niin vielä lisään että jouduin ensiavun kautta sairaalaan tippaan sen tulehduksen takia kun sinne lääkäriin menin.

• ei kannata pelätä...

Itseä alkoi kauheasti naurattamaan synnytyssalissa kun epiduraalia ennen pistettiin puudutuspiikki ja lääkäri sanoi, että puudutuksen laitto hieman pistää. Minusta oli hervotonta, että kun olin 1,5 tuntia kärvistellyt kauheiden 2 minuutin välein tulevien supistusten kanssa niin eto piikin pistosta varoitetaan.... Ei kyllä tuntunut miltään verrattuna supistuksiin. Epiduraalista tunsin tai paremminkin kuulin sen kun se piikki rusahti sinne nikamien väliin (tai minne se nyt pistetäänkään).. Mitään muita muistikuvia ei siitä ole. Sen jälkeen kyllä supistukset muuttuivat siedettävälle tasolle ja tuntui, että hallitsen itseäni ja jaksan loppuun saakka. Ei se tuntoa vienyt synnytyksestä, mutta teki siitä siedettävämmän.. Itse ainakin kävin synnytyssalissa suihkussa heti synnytyksen (ja tikkien laiton jälkeen) ja kävelin ihan itse suihkuun ja takaisin. Tosin kätilö käveli vierellä kaiken varmuuden vuoksi kun menetin litran verta, jos vaikka pökräänkin kävellessä. Osastolle menin suosiolla sängyn kyydissä kun huippasi pikkuisen.

• ihanan tytön äiti

Kyllä mäkin pelkäsin sitä epiduraalia koko ikäni, kunnes sitten se synnytys oli käynnissä. Ne supistukset oli niin kipeitä, että kyllä siinä vaan mieli kummallisesti muuttui sitä puudutusta kohtaan, ja yllätys yllätys, olin koko ikäni pelännyt turhaan, tai sitten se synnytyskipu oli jo puuduttanut sitä selkää niin ettei se pisto tuntunut ollenkaan. Sen jälkeen oli vähän helpompi synnyttää, vaikka kivut vielä tuntuivat, mutta ilman sitä piikkiä olisin kyllä pökrännyt kipuun. Synnytykseni kesti 5 tuntia, olin 40-v. Nyt toivon kovasti toista, vaan ei ole vielä onnistanut :-(, mielelläni taas ottaisin epiduraalin. Sen piikin takia ei kannata lapsentekoa vältellä, eikä niitten supistuskipujenkaan.

• 30

Ei epiduraalia ole pakko ottaa. Itse en "kestänyt" ilman. Joo, en muista lainkaan mitään pistokipua. Keskityin vaan siihen, että pystyisin olemaan liikkumatta sen ajan kuin se pistettiin. Ei mikään pisto ole mitään supistuksiin verrattuna (ainakaan mulla). Mietin silloin vaan, että kunpa synnytys etenisi nopeammin. Mutta ne kivut on sellaisia, että kun ne loppuu, niin ne "unohtaa". Ja varsinkin kun saa sen lapsen syliinsä, niin ei ole epäilystäkään, etteikö kannattaisi.

• vieläkin hirvittää

Mä olisin ottanut siinävaiheessa sen epiduraalin vaikka silmämunaan, kyllä sen verran teki kipeää supistukset. Eniten pelkäsin sitä että tulee supistus sillon kun piikkiä laitettiin ja ei saaa liikkua, nii vetelin sitä ilokaasua ihan reippaasti, nii että höpöttelin ihan omia juttuja :D Tosin mulla loppu epiduraali juuri ennen ponnistusta se vasta helvettä olikin.

• piiimuskaa ;)

Ei tarvi pelätä.
      Minä raskauden ajan pelkäsin epiduraali puudutusta, mutta itse en tuntenut mitään, sillä kivut vei voiton tässä, onneksi.
      Synnytyksen jälkeen jouduin leikkauseen ja minulle laitettiin spinaali puudutus ja sekään ei tuntunut miltään..

Turhaa pelkäät, sillä se ei satu ja muista mennä iloisin mielin synnyttämään :)

Onnea :)

• jnkjnj

Mikset ala kulkemaan joka päivä kävely lenkillä jos on huono kunto... tai jotain muuta kevyttä kuntoilua.synnytyksessä todellakin tarvitaan hyvää kuntoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      100
      1119
    2. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      50
      932
    3. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      119
      903
    4. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      145
      877
    5. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      70
      677
    6. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      669
    7. Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?

Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      627
    8. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      33
      594
    9. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      70
      579
    10. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      101
      578
    11. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      47
      568
    12. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      80
      540
    13. Vasemmiston aloite

Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja
      Pyhäjärvi
      62
      534
    14. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      509
    15. Onko suhtautuminen kaivattusi

Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin
      Ikävä
      35
      494
    16. Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu

Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i
      Maajussille morsian
      4
      483
    17. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      45
      473
    18. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      469
    19. Näyttää siltä ettet edes sinä.

Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa
      Ikävä
      31
      466
    20. Miksi vihainen

Miksi olet vihainen mulle?
      Ikävä
      42
      460
    Aihe