Kesälennot tulossa myyntiin

Kesäkausi 2013

Ryanair on näköjään aloittanut kesäkauden 2013 (alkaa maliskuun lopulla) lentojen myynnin ja Suomen reieistä ekana on tullut myntiin Tampere-Malaga. Näyttää olevan jatkossakin kaksi lentoa viikossa.

Aikaisempina vuosina reittejä on lisätty varausjärjetelmään pikkuhiljaa noin kuukauden ajan siten, että viimeisetkin kesän reitit ovat olleet myynnissä marraskun alussa. Eri baset saa homman valmiiksi hieman eri aikaan. Ryanairin koneitahan on sijoitettu Euroopassa pysyvästi peräti yli 50 kentälle.

Toivon, että Ryanair jatkaa Suomessa vähintään samalla vahvuudella kuin aiemminkin, mutta toivottavaa olisi tietysti se, että lentoja lisättäisiin. Pian päättyvällä kesälikennekaudella Ryanairilla on olut Tampereelta 12 reittiä, Turusta 4 ja Lappeenrannasta 2. Talvikaudella toimintaa on aina supistettu merkttävästi. Mm. Turun lennot ovat kokonaan tauolla.

31

851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivo elää

      Turun lentoja odotellaan jo.

    • 10+3

      Suomen reiteistä ekana tuli kyllä myyntiin - hämmästyttävää kyllä - Turku-Charleroi. Maaliskuun lopun lennot ovat olleet jo varattavissa.

    • flyflyno lie

      Yep.. Turku-Charleroi aloittaa tosiaan jo talvikauden lopulla, eli maaliskuussa. Hieno juttu! Väitetysti Turun heikoin reitti siis halutaan jo hiihtolomaksi auki.

      Suosituimpia Turun reittejä oli Ryanairin medialle antamien tietojen mukaan Malaga ja Girona, ainakin reittien avaamisen aikoihin.

      Turku Touring on yllyttänyt Ryanairia avaamaan reitin Saksaan, katsotaan toteutuuko.

      • wefwafafaf

        Toteutuu jos markkinointitukea pistetään maksuun tarpeeksi monta sataa tuhatta euroa Ryanairille. Muutoin ei toteudu.


      • asiakaspalvelija
        wefwafafaf kirjoitti:

        Toteutuu jos markkinointitukea pistetään maksuun tarpeeksi monta sataa tuhatta euroa Ryanairille. Muutoin ei toteudu.

        No toivottavasti sitä markkinointitukea sitten annetaan niin paljon, jotta saadaan parikymmentä reittiä ja ilmaiset matkat. Säästää kunnolla meikäläisenkin kukkaroa ja saa nekin säästyneet rahat sijoittaa johonkin muuhun, lisäksi saadaan Turkuun lisää turismia ja heidän jättämiään euroja. Meillä ainakin huomasi huvin ulkomaalaisten lisääntymisen, turistit ostivat ihan hyvin.


      • dedfsfdafsadf
        asiakaspalvelija kirjoitti:

        No toivottavasti sitä markkinointitukea sitten annetaan niin paljon, jotta saadaan parikymmentä reittiä ja ilmaiset matkat. Säästää kunnolla meikäläisenkin kukkaroa ja saa nekin säästyneet rahat sijoittaa johonkin muuhun, lisäksi saadaan Turkuun lisää turismia ja heidän jättämiään euroja. Meillä ainakin huomasi huvin ulkomaalaisten lisääntymisen, turistit ostivat ihan hyvin.

        Lappeenranta jakaa markkinointitukea n. 880 000 euroa vuodessa ja sillä saadaan pari kohdetta pari kertaa viikossa. Tampereen jakamat markkinointituet ovat reilusti yli 3 000 000 euroa vuodessa ja sillä saadaan tuo mitä nyt on.

        Turku ei selvästikään panosta samalla tavalla tähän toimintaan syystä tai toisesta. Valita asiasta kaupunkisi päättäjille/kaupunkiyhtiöiden päättäjille ja lobbaa kunnon tuet Ryanairille saadaksesi haluamasi.

        Tietysti homma riippuu myös vastapelureista. Esim. joku Charleroi on jo ajatuksena outo reitti suomalaisilta sivukentiltä liikennöitynä, mutta kohteena se onkin sen takia että myös Charleroi jakaa auliisti markkinointitukea (on ollut EU:n tarkkailussa tämän takia) samalle reitille, kuin suomalainen osapuoli ja näin saadaan reitistä kannattava ja naurettavan hintaisilla lipuilla saadaan kone suht täyteen rahvasta, jotka valitsevat matkakohteensa pelkästään hinnan perusteella välitämättä mihin se menee, kunhan johonkin pääsee parilla kympillä.

        Ei pidä ymmärtää että jotenkin vastustaisin tätä. Eilen viimeeksi osallistuin tämän toiminnan tukemiseen ottamalla kyytiin minun kotikentälleni saapuneita Ryanairin hollantilaisia reppumatkaajia, jotka liftasivat kentältä kaupungille ilmaiseksi (bussi maksaisi pari euroa ja se palvelee Ryanairin lentoja). Jostakin syystä näitä liftaajia on kentän tienoo täynnä joka lennon jälkeen, vaikka bussikin olisi käytettävissä, mutta lienee myös Euroopasta tänne tulevien budjetti perin rajallinen. Voi johtua siitäkin että terminaalin nurkalta menee vilkkaasti liikennöity väylä läntisen kaupunginosan asuinalueiden ja teollisuusalueen suunnalta kaupungin suuntaan, josta syystä itsekin tuota reittiä kuljen päivittäin monet kerrat. Reippaimmat muuten talsivat jalkapatikassa kentältä kaupungin suuntaan reppuineen. Taksit eivät näistä lennoista hyödy millään tavalla.


    • a___p
      • Tiedä häntä

        Tarkoista summista on vaikea löytää tietoa, mutta esim. tämän artikkelin pohjalta on todettavissa että Tampere satsaisi huomattavasti miljoonaa euroa enemmän kynnysrahoihin. Mikä todellinen summa on, niin siitä ei helposti tietoa löydy. Tiedotusvälineissä esiintyvät summamääräiset tiedot tuskin pitävät sellaisenaan paikkaansa minkään kaupungin kohdalla, vaan todelliset summat ovat suurempia erillaisten kiertoteiden kautta.

        http://www2.lappeenranta.fi/lehtitietokanta/artikkeli.php?id=15247

        En ota kantaa toiminnan hyväksyttävyyteen. Eri tavoin laskettuna on totta että lennoilla saapuvat matkustajat tietenkin tuovat rahaa alueelle ja jos summa ylittää tuen määrän, on homma kaiketi perusteltua.


      • retretret
        Tiedä häntä kirjoitti:

        Tarkoista summista on vaikea löytää tietoa, mutta esim. tämän artikkelin pohjalta on todettavissa että Tampere satsaisi huomattavasti miljoonaa euroa enemmän kynnysrahoihin. Mikä todellinen summa on, niin siitä ei helposti tietoa löydy. Tiedotusvälineissä esiintyvät summamääräiset tiedot tuskin pitävät sellaisenaan paikkaansa minkään kaupungin kohdalla, vaan todelliset summat ovat suurempia erillaisten kiertoteiden kautta.

        http://www2.lappeenranta.fi/lehtitietokanta/artikkeli.php?id=15247

        En ota kantaa toiminnan hyväksyttävyyteen. Eri tavoin laskettuna on totta että lennoilla saapuvat matkustajat tietenkin tuovat rahaa alueelle ja jos summa ylittää tuen määrän, on homma kaiketi perusteltua.

        Todisteet siis puuttuvat. Tuo Lappeenrannan juttu ei kerro mitään tarkkoja lukuja tai lähteitä. Ryanair ei voi saada mitään pimeää tukea kaupungeilta, moisen väittäminen on lapsellista.

        Kunnallisista rahaan liittyvistä asioista on aina jossain mustaa valkoisella. Jos suurta mätää olisi, joku media sen esiin kaivaisi. Kierrätettiinpä sitä rahaa sitten millaista kautta tahansa.

        Uskon, että halpalentoyhtiöiden toimintaa tuetaan, mutta reittien ostamiseen en usko. Reittejä ei voida ostaa. Ei voi laskea, että12 reittiä tarkoittaa Tampereen käyttäneen 3 miljoonaa. Se ei ole sellaista liiketoimintaa.

        Suurin osa Ryanairin tuloista tulee lipputuloista ja oheispalveluista. Joka muuta väittää on irtaantunut todellisuudesta ja elää jossain omissa vainoharhoissaan ja on lukenut liikaa salaliittoteorioita netissä.


      • dshvksdvfksjc
        retretret kirjoitti:

        Todisteet siis puuttuvat. Tuo Lappeenrannan juttu ei kerro mitään tarkkoja lukuja tai lähteitä. Ryanair ei voi saada mitään pimeää tukea kaupungeilta, moisen väittäminen on lapsellista.

        Kunnallisista rahaan liittyvistä asioista on aina jossain mustaa valkoisella. Jos suurta mätää olisi, joku media sen esiin kaivaisi. Kierrätettiinpä sitä rahaa sitten millaista kautta tahansa.

        Uskon, että halpalentoyhtiöiden toimintaa tuetaan, mutta reittien ostamiseen en usko. Reittejä ei voida ostaa. Ei voi laskea, että12 reittiä tarkoittaa Tampereen käyttäneen 3 miljoonaa. Se ei ole sellaista liiketoimintaa.

        Suurin osa Ryanairin tuloista tulee lipputuloista ja oheispalveluista. Joka muuta väittää on irtaantunut todellisuudesta ja elää jossain omissa vainoharhoissaan ja on lukenut liikaa salaliittoteorioita netissä.

        Mitkä todisteet puuttuvat? Tämäkin päivä kertoo Turun osalta miten lennot toimii vähäisillä tuilla... ei mitenkään. Siinä sinulle todiste!!!


    • a___p

      tuo jutun yli miljoona oli kokonaissatsaus lentoliikenteeseen - en ainakaan toistaiseksi ole löytänyt mitään viitettä siihen miten tuo satsaus jakautuu. pelkästään suunniteltu sijoitus uuteen kakkosterminaaliin oli tampereen ympäristökuntien osalta 1.1 miljoonaa, tosin tuo nyt varmaankin pienenee, kun hanke kariutui ja nykyinen terminaali remontoidaan.

      • Plaahh

        Tuossahan puhutaan vuosittaisesta satsauksesta. Joku terminaaliremppa tms tulee siis sen päälle, eikä kuulu vuosittaiseen rahanmenoon, jota on ollut jo pitkään.


    • a___p

      menee jo hiukan off-topiciksi jo, mutta jos ryanairin markkinointituki on 280k€ ja tampereen satsaus ylittää 1M€, kenelle tuo loppu menee? finnairille?

    • Lennot loppu
      • dshggfjgfvjsdfksf

        Ei ollut ja Turussa se oli ilmeisesti Lappeenrantaa ja Tamperetta paljon kitsaampaa.

        Kun ei tule tukea Ryanairin haluamaa määrää markkinointitukia, loppuvat lennot kuin kanan lento. Näin kävi Lappeenrannan Charleroin reitille... sitä lennettiin lähes täysillä koneilla ja tukeakin tuli mutta Ryanair kinusi lisää tukea ja kun sitä ei myönnetty, loppui reitti aivan välittömästi. Näin kävi myös esim. Kreikan saarikohteille, jotka vähensivät tai lopettivat tukien maksamisen rahapulassaan... lennot loppuivat heti.

        Tämä on riittävä osoitus reittien kannattavuudesta noilla hinnoilla pitkillä reiteillä. Tuskin Ryanair kinuaa ja uhkaa lopettaa reitit riittämättömän tuen vuoksi ihan vain kusipäisyyttään, vaan reitit ei vain lyö leiville täältä Euroopan perähikiältä lennellessä pitkiä välejä ilman riittävää tukea.

        Nyt Ryanair omaan tapaansa syyttää veroja yms, eli pitäisi saada lentää ilmaiseksi ja/tai saada tukea, jotta lennot toteutuvat.


    • Mikä moka

      Ryanairilla on merkittävä talouden noste niillä alueilla, joihin se lentää. Markkinointitukien maksaminen on aivan perusteltua, koska esim. saamalla turisteja yöpymään ja kuluttamaan rahaa saadaan työpaikkoja. Turulla olisi saaristoineen ollut merkittävä potentiaali saada valtavasti matkailijoita Keski- ja Etelä-Euroopasta. Nyt Turku ainakin toistaiseksi on hukannut tämän mahdollisuuden.

      Toivottavasti Tampere ei tee samaa virhettä. Jos Ryanair lopettaa lennot Tampereeltakin, Pirkanmaalta saattaa hävitä jopa satoja matkailu- ja palvelualan työpaikkoja. Jo yksinomaan lentokentältä useampi kymmen työntekijää saa lähtöpassit. Lisäksi hotellien käyttöasteisiin tulee notkahdus. Ulkomaisten matkailijoiden määrä Ryanairin Tampereen reiteillä vaihtelee reitistä riippuen 10-40% välillä Ryanairin mukaan.

      Ryanair saattaa tosin kyllä vielä palata Turkuunkin. Yhtiö jätti muutama vuosi sitten myös Malmön kentän, mutta palasi sinne noin vuoden tauon jälkeen.

      • 18+12

        No luulisin sen jo kaikki huomanneen, että Ryanair muuttaa reittejään ja tiputtelee ja lisää lentokenttiä minkä vain ehtii. He etsivät koko ajan uusien reittien innostusta ja kenttien "avajaistarjouksia" uusille reiteille. Näin kulut pysyvät pieninä, ja matkustajatkin pääsevät nauttimaan halvoista hinnoista. Mutta vain täysi idiootti laskee mitään sen varaan että Ryanair pysyy jossain paikassa ikuisesti. Jos he huomaavat että jossain ollaan millään lailla riippuvaisia heistä, he alkavat kiristämään itselleen tuk...markkinoitiavustusta ja halvempia lentokenttämaksuja. Ryanair on menestyvä bisnes, mutta ei ole todellakaan tullut sellaiseksi olemalla kiltti yhteistyökumppaneilleen.


      • 2g7j9k

        Niin... kertoisitko minkä virheen Turku on muka tehnyt?

        Turussa tehtiin kaikki mitä vain voidaan. Kaupunki jopa osti maita Finavialta, jotta Finavialle jäisi varoja kehittää Turun lentotoimintaa.

        Turku ei voi määräillä valtion yhtiötä ja sanella sen hinnoittelupolitiikkaa.

        Ryanair valitsi kyllä aivan väärän kaupungin kiristysvälineeksi Finavian politiikkaa vastaan, sillä Finavian Helsinki-Vantaan pääkonttorissa päästetään vain makeat naurut, kun Ryanair uhkailee Turusta lähdöllä.


    • gfdgdghghfjd

      Ei muuta kuin lobbaamaan Turulle Ryanairia ja lohkokoon budjetistaan riittävän siivun markkinointitukea, jotta tuo toteutuu. Tai kerätköön alueen yrittäjiltä, yliopistoilta jne osan tukikassaan, kuten Lappeenrannassa menetellään. Se on ainut tapa saada tuo yhtiö lentämmän alueen omalta kentältä.

    • a___p

      Tuskin tuossa markkinointituilla kovin iso vaikutus on ollut. Todennäköisemmin tuossa pyritään neuvottelemaan kenttämaksuja alemmas peruuttamalla yhden kentän lennot vähintään yhdeksi kaudeksi.

      • egfuasgfsaf

        No onhan niillä kaikki vaikutus. Jos niitä tulee riittävästi, lentää Ryanair vaikka mihin loukkoon Euroopassa.

        Ryanair sanoo asian johtuvan tietysti jostakin muusta, koska eihän he voi suureen ääneen markkinointitukia itkeä... ne ovat suht hämärä alue, vaikka ilmi ne tulevat kokoajan. Tarkkoja summia vain ei saa mistään tietoon.

        Turun tapauksessa ne olivat liian pienet, kuin myös Lappeenrannassa. Kreikan saarikohteet kun lopettivat tukien maksamisen, loppuivat lennot myös heti. Siellä vieläpä aivan sama tarina, kuin Turun tapauksessa... varmaan copy pastella vedetty vanhemmasta tiedotteesta... Olisimme lennättäneet niin ja niin paljon porukkaa ja nyt te menetätte työpaikkoja ja hirveästi rahaa ja lässyn lää samaa rataa kuin Turussakin nyt saatiin lukea. No riippumatta siitä kuinka paljon Ryanairin roudaamat reppumatkaajat toivat rahaa noillekin saarille, niin ei niillä saarilla kuitenkaan ollut rahaa markkinointitukia maksaa... mihin lie jemmanneet Ryanairin matkustajat miljoonat sielläkin, kun ei tuen maksajalle asti tietä löytäneet poloiset kolikot...


    • a___p

      varmaan voit kertoa mitä kreikka nyt sitten teki toisin?

      tämän vuoden kesäkauden lennoista on toistaiseksi ilmoitettu aloitettavaksi seuraavat:

      Kos ->
      Bari 4 huhtikuuta 13
      Bologna 31 maaliskuuta 13
      Brussels Charleroi 31 maaliskuuta 13
      Frankfurt Hahn 31 maaliskuuta 13
      Kaunas 1 huhtikuuta 13
      Leeds Bradford 3 huhtikuuta 13
      Liverpool 31 maaliskuuta 13
      London Stansted 2 huhtikuuta 13
      Milan Bergamo 2 huhtikuuta 13
      Oslo Rygge 1 huhtikuuta 13
      Pisa 31 maaliskuuta 13

      Rodos -->

      Bologna 4 huhtikuuta 13
      Bournemouth 3 huhtikuuta 13
      Brussels Charleroi 31 maaliskuuta 13
      Düsseldorf Weeze 31 maaliskuuta 13
      East Midlands 6 huhtikuuta 13
      Frankfurt Hahn 31 maaliskuuta 13
      Kaunas 6 huhtikuuta 13
      Liverpool 1 huhtikuuta 13
      London Stansted 2 huhtikuuta 13
      Milan Bergamo 31 maaliskuuta 13
      Pisa 2 huhtikuuta 13
      Stockholm Skavsta 2 huhtikuuta 13

      Corfu -->
      Düsseldorf Weeze 21 maaliskuuta 13

      • a___p

        heh, siis tietysti ensi vuoden lennoista...


      • dsafgskjgsajdfs

        Puhuin siitä mitä tapahtui aiemmin Kreikan saarikohteilla. Tarkemmin viime kevätkesällä.

        http://www.lentoposti.fi/uutiset/markkinointituki_loppuu_ryanair_lopettaa_liikenteen_kosille_ja_rhodokselle_kesken_kauden

        Nyttemmin Kosit ja Rodokset ovat pistäneet miljoonat likoon Ryanairin markkinointitukiin ja lennot jatkuvat.

        Samalla tavalla Ryanairin saa takaisin Turkuun tai vaikka Seinäjoelle, eli maksamalla ne liikennöimään jostakin johonkin.

        Kauanko jaksat kysellä tyhmiä ja tivata todisteita selvistä asioista???


    • a___p

      tsekkasin tuota vähän tarkemmin:

      "Ryanair sanoo asian johtuvan tietysti jostakin muusta, koska eihän he voi suureen ääneen markkinointitukia itkeä"

      tuo ei pidä paikkaansa. kreikan tapauksessa ryanair omassa lehdistötiedotteessaan selvästi sanoi vuorojen lopettamisen syyksi sen että kreikka ei pitänyt kiinni jo tehdyistä markkinointisopimuksista

      http://www.ryanair.com/en/news/ryanair-cuts-all-rhodes-and-kos-flights-from-october-2012-as-ministry-of-tourism-reneges-on-promotion-agreement

      otsikolla

      RYANAIR CUTS ALL RHODES & KOS FLIGHTS FROM OCTOBER 2012 AS MINISTRY OF TOURISM RENEGES ON PROMOTION AGREEMENT

      "Turun tapauksessa ne olivat liian pienet, kuin myös Lappeenrannassa. Kreikan saarikohteet kun lopettivat tukien maksamisen, loppuivat lennot myös heti. Siellä vieläpä aivan sama tarina, kuin Turun tapauksessa"

      ei ollut. turun tapauksessa

      http://www.ryanair.com/fi/news/ryanair-lopettaa-liikennoinnin-turusta-valtion-korotettujen-valvontamaksujen-vuoksi

      otsikko oli

      RYANAIR LOPETTAA LIIKENNÖINNIN TURUSTA VALTION KOROTETTUJEN VALVONTAMAKSUJEN VUOKSI

      eli kohtuullisen eri viesti syystä. sisällöt vastaavat otsikoita. ainoa yhteinen tekijä oli laskelma tulovaikutuksesta. syistä ei yhteistä viestiä löytynyt.

      tämä tukikeskustelu näyttää aika samalta kuin nuo "viimeisillä kerosiinihöyryillä lentely"-tarinat. hiukan faktaa ja huikeasti legendaa.

      kreikan tapauksessa lennot eivät muuten aivan heti loppuneet - tiedote tuli toukokuun puolivälissä, lennot lopetettiin lokakuussa. tuokin fakta olisi ollut kohtuullisen helppo tarkistaa.

      • Heh heh

        Sinulle Ryanairin tiedotepropaganda tuntuu olevan ainoaa faktaa :) Pitää olla eriskummallinen kaveri, jotta uskoo vain niitä ja ei joka puolelta tulevaa muuta tietoa ollenkaan. Paljonko saat Ryanairilta kuukaudessa liksaa?


      • a___p
        Heh heh kirjoitti:

        Sinulle Ryanairin tiedotepropaganda tuntuu olevan ainoaa faktaa :) Pitää olla eriskummallinen kaveri, jotta uskoo vain niitä ja ei joka puolelta tulevaa muuta tietoa ollenkaan. Paljonko saat Ryanairilta kuukaudessa liksaa?

        ok, I'll bite..

        jos esitetään virheellisiä väitteitä kommunikaatiosta, mikä muu on parempi todiste kuin itse se kommunikaatio joka ei ole kaverin väitteiden mukaista?


    • Toukokuuhun

      Milloinkahan tulee myyntiin Tampere Budabest lennot ensi keväältä? Nyt on johonkin maaliskuun loppuun näkyvissä.

    • Bella 2013

      Mä niin ootan ja toivon, että Ryanair lentäisi ensi kesänäkin Tampereelta Bergamoon

      • lissukka1111

        Täällä ootellaan milloin Trapanin ensi kesän lennot tulisi myyntiin.Miten te yleensä löydätte nuo ensi kesän lennot niin helposti? Mulla kielitaito vähän esteenä, joten sivut hankalahkot käyttää


      • Bella 2013
        lissukka1111 kirjoitti:

        Täällä ootellaan milloin Trapanin ensi kesän lennot tulisi myyntiin.Miten te yleensä löydätte nuo ensi kesän lennot niin helposti? Mulla kielitaito vähän esteenä, joten sivut hankalahkot käyttää

        Vuosien kokemuksella harjoitus tekee mestarin! ;o)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe