16-vuotias ja raskaana

teiniäidiksi16vap

Heippa,

Olen 16-vuotias tyttö, aloitin e-pilleireiden käytön noin viikko sitten. Olen tuntenut poikaystäväni 3vuotta (olimme parhaat ystävät) kunnes rupesimme seurustelemaan ja nyt seurusteltu 4kk.

Olemme harrastaneet seksiä ja olleet yhdynnässä. Olen aina ollu vähän 'vainoharhainen' ja luullut olevani raskaana, sama tapahtui taas ja ostin raskaustesti joka sitten olikin positiivinen. Menetin neitsyyteni 14vuotiaana ja olen aina ollut sitä mieltä että abortti on ''murha'' ja en kestäisi ajatusta jälkeenpäin. Olen aina ollut tietoinen että mikään ehkäisy ei ole 100% varma ja aina on pieni riski tulla raskaaksi ja haluan kantaa vastuuni.

Aina mielessäni on ollut ''lausadus'';
Jos nyt tulen raskaaksi, kannan vastuuni ja pidän hänet. Jos isä itse ei halua olla lapsen kasvatuksessa mukana / jättää minut, hoidan lapseni yksin.''

Äitini (eikä poikaystäväni) ei vielä tiedä raskaudestani (niin tuore asia) mutta vuosi sitten hän epäili mukamas oudon käytökseni perusteella sitä ja sanoi jos olen paksuna niin teen itse päätökseni ja hän tukee minua, oli päätös mikä tahansa.

Lähipiirissämme on paljon nuoria äitejä (16-18v) ja olemme poikaystäväni kanssa jutelleet asiasta. Hän on sitä mieltä että ei lapsia tässä iässä, hän on 18 itse. Vaikka kovin lapsirakas onkin. PS. Olen juuri aloittanu ammattikoulun ja asun yksin opiskelia asunnossa.

Onko muilla vastaavia kokemuksia, ottaisin mielelläni teidän kertomuksianne vastaan.
Miten kerroitte vanhemmillenne / poikaystävällenne ja mikä oli heidän reaktionsa?
''Pakotettiinko'' teidät ensikotiin vai saitteko asua vanhempienne luona tai omassa asunnossa, kertokaa myös ikänne ! :)

16

3788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..

      Jos et tee aborttia toinen vaihtoehto on viedä lapsi adoptoitavaksi! On varmasti monia parinkuntia ketkä lapsia haluaisi,mutta eivät saa syystä tai toisesta niitä..

      • teiniäidiksi16vap

        Kyllä lapsen haluan pitää, katuisin pois antamista. Poikaystäväni & minun vanhemmat kyllä tukisivat ja auttaisivat niin paljon kun tarve vaattii, ystävilläni on lapsia ym. kyllä pärjäisin, mutta eniten tässä vain pelottaa kertominen poikaystävälleni ja vähän se vanhempienkin reaktio :o

        Ajatus oman lapseni antamisesta pois, tuntuu tässä vaiheessa ja ((luultavasti ))jatkossakin ihan kamalalta :(


    • kätilö28

      Eli olet raskautunut jo ennen pillereiden aloitusta. Kas kun muutoin se raskaus ei näkyisi vielä raskaustestissä......Sinulle sitten tuli ns. valemenkat jos vuodon aikaan olet aloittanut (kuten pitää, siis vuodon alussa) aloittaa e-pillerit.

      Mikä ehkäisy teillä oli käytössä raskautumisesi aikaan? Kohdallasihan e-pillerit eivät ole pettäneet koska raskaus on alkanut jo ennen niiden aloittamista..

    • Mother35v

      Muista että sitten jos pidät lapsen, nuoruus on mennyttä. Jos kirmailet kaveriesi kanssa ja pistät mummon hoitamaan jatkuvasti lasta ja olet hänen rahojensa armoilla, et voi olla sellainen äiti lapsellesi kuin olisit 4-6 vuotta myöhemmin kun olisit työelämässä. Ymmärrän tilanteen vaikeuden, mutta juuri katsottuani tvstä dokumentin nuoresta äidistä, tuli melkein kyynel silmään lapsen puolesta, siinä oli oiva esimerkki että nuorena ei vain voi olla se hyvä äiti, enemmänkin kiukutteleva teini, jolla ei ole vielä omaa elämää/vapautta/vastuuntuntoa.

      Voimia, toivottavasti teet lapsellesi parhaan ratkaisun, oli se kumpi tahansa.

      • teiniäidiksi16vap

        Tähän vielä, tiedän kyseisen dokumentin katsoin sen itsekkin. Kyseinen nuori toimi omastakin mielestäni aika vastuuttomasti. Itselleni ei tulisi mieleenkään heittää lasta mummmolle ja lähteä ryyppäämään eripaikkakunnalle..

        Itselläni on rahaa säästössä 3000e säästössä josta olen ajatellut itse kustantaa vauvantarvike menot, esim. vaunut
        Jos koulun lopetan kesken (en ole vielä varma) niin yritän etsiä kevyttä työtä raskaus ajaksi että saisin rahaa säästöön.


      • "säästöt"
        teiniäidiksi16vap kirjoitti:

        Tähän vielä, tiedän kyseisen dokumentin katsoin sen itsekkin. Kyseinen nuori toimi omastakin mielestäni aika vastuuttomasti. Itselleni ei tulisi mieleenkään heittää lasta mummmolle ja lähteä ryyppäämään eripaikkakunnalle..

        Itselläni on rahaa säästössä 3000e säästössä josta olen ajatellut itse kustantaa vauvantarvike menot, esim. vaunut
        Jos koulun lopetan kesken (en ole vielä varma) niin yritän etsiä kevyttä työtä raskaus ajaksi että saisin rahaa säästöön.

        3000 euron "säästöt" ovat kuin pisara meressä, kun ruvetaan oikeaa elämää elämään. En sanoisi sellaisia edes säästöiksi, monilla ihmisillä on pelkkä kuukausipalkkakin enemmän. Nuo kolme tonnia kuluu loppuun alta aikayksikön, jos ei ole säännöllisiä tuloja.

        Sitten kun sinulla on rahaa 30 000 euroa tai enemmän, niin sitten voit alkaa puhumaan säästöistä. Tosin on nuo 30 000 euroakin vielä melko pienet säästöt.


      • teiniäidiksi16vap
        "säästöt" kirjoitti:

        3000 euron "säästöt" ovat kuin pisara meressä, kun ruvetaan oikeaa elämää elämään. En sanoisi sellaisia edes säästöiksi, monilla ihmisillä on pelkkä kuukausipalkkakin enemmän. Nuo kolme tonnia kuluu loppuun alta aikayksikön, jos ei ole säännöllisiä tuloja.

        Sitten kun sinulla on rahaa 30 000 euroa tai enemmän, niin sitten voit alkaa puhumaan säästöistä. Tosin on nuo 30 000 euroakin vielä melko pienet säästöt.

        Se 3000e on kuitenkin myös rahaa. Tällä rahalla saan etukäteen ostettua kaiken tarpeellisen. Tulen elämään sossun / kelan rahoilla, ainakin jonkun aikaa sekä vanhempani auttavat. Itse hankin mahdollisimman paljon omalla rahalla mitä minulla on. Töitä aloitan tekemään & teen sen verran kuin pystyn.

        Todella moni laitattaa vanhemmat maksamaan esim. vaunut, pinnasängyn ym. (tarkoitan meitä nuoria 16--> Kai ymmärrät että olen alaikäinen ja koulua käyvä (toistaiseksi) että ei koulun ohella helppoa ole 'suuria' summia rahaa tienata, varsinkin nuorena on vaikea saada töitä illoiksi. Töiden ohessa saada hyvät arvosanat, niinkuin itse olen onnistunut saamaan.

        Ymmärrystä nyt ihmiset ! :)


    • teiniäidiksi16vap

      Ap vastaa;
      Kortsua, ennen pillereitä.
      No nuoruuteni olen elänyt aika railakkaasti 1-2v sitten, joka viikonloppuista kännäystä, koulun edelle meni kaverit, lintsailtiin, leffoissa käytiin, vietettiin leffa viikonloppuja tai biletettiin. 16täytettyäni (toukokuussa) viikonloput on mennyt mm. kotona istuen, ystäviä tullut käymään kylässä, ehkä kaupungilla käynyt hengaamassa tai viettänyt shoppailu viikonlopun.
      Olen niin tyhmiä asioita humalassa tehnyt että ihan oikeasti ei kiinnosta enään, nykyinen alkoholin käyttöni on sitä että jos tyttö porukalla vietetään saunailta otamme 1-2 lonkeroa tai kaljaa jos sitäkään, välillä meillä on pelkkä limulinja.

      Tupakkaa olen polttanut sen 3vuotta, senkin olen nyt lopettanut kokonaan raskauteni selvittyä sama pätee alkoholin suhteen. Lastani en altista päihteille, kertaakaan. Onhan itselleni (tupakan) lopettaminen ollut vaikeaa mutta motivaationa lapseni. Alkoholin lopettamisen kanssa ei mitään ongelmaa.

      Moni aattelee että haluanko pilata oman nuoruuteni, en koe pilaavani sitä. Kännäys ei kiinnosta ja vaikka kiinnostaisikin niin voi voi. Kuten aikaisemmin mainitsin minulla on n. 3-4 teiniäiti ystävää paikkakunnaltani joilta olen saanut / tulen saamaan tukea ja heitä en menetä. Ystävä piiristä löytyy ystäviä jotka eivät minua raskauden takiani ole hylkäämässä, olen tuntenut heidät 5vuotta kunnolla, soittelemme monta kertaa päivässä ja näemme usein. Ensimmäinen reaktio kun tein testin ja soitin heille 2 läheisimpää, he halusivat saman tien tulla luokseni yöksi tukemaan, juttelemaan ja pitämään seuraa.

      Uskon että pärjään, vanhemmille ja poikaystävälle kertominen olisi vielä edessä. Poikaystävälle kerron viikonloppuna kun olemme kaksin. Ajattelin kertoa sen näin: Kysyn ensiksi mitkä olisivat syitä minkä takia hän minut voisi jättää, uskon että raskautta hän ei sano ja sitten kertoisin että joo tein sen testin ja näyttäisin ihan testiä että tämmönen tulos. Onko lapsellinen tapa vai miten ? :)

    • siljasd

      Hei,

      Täällä ois samassa tilanteessa oleva 17-vuotias tyttö Keski-Suomesta. (:
      Kamalan tylsää kun ei ole kukaan muu samassa tilanteessa niin ei voi vaihtaa kuulumisia ym. Eikä oikein tee mieli jutella monta vuotta itseään vanhempien kanssa. Joten jos eksyt tänne vielä ja kiinnostaa niin voitaisiin laitella viestiä msn/facebookin yms kautta. (:

    • Ama1234

      Heii! Olen 16-vuotias ja haluan todella paljon raskaaksi. Se ei vaan tunnu onnistuvan. :( Poikaystäväni haluaisi myös, mutta testit näyttää aina negatiivistä. Toisaalta tuntuu ja ehkä näyttää, että olisin raskaana. Oliko sinulla tuntemuksia ennen testiä ja millaisia? Voinko luottaa testiin vai? Minulla on lääkärin aika viikon päästä, mutta en uskalla mennä, koska pelkään kuollakseni kuulevan "et ole raskaana". :(((

      • Kommentoija69

        Olet todella typerä yrittäessäsi tulla raskaaksi tuossa iässä. Todella typerä. 16-vuotias on pelkkä lapsi eikä lähelläkään sosiaalista kypsyyttä meidän yhteiskunnassamme. Tuon ikäinen ei jo lähtökohtaisesti kykenemätön vastaamaan lapsensa elättämisestä itse. Käytännössä tehdessäsi lapsen tuossa iässä sinä teet sen vanhempiesi ja/tai yhteiskunnan elätettäväksi ja saat helposti lastensuojelun kimppuusi, jos on mitään ongelmia ja jos tukiverkkosi eivät ole priimakunnossa. Olette poikaystäväsi kanssa todella tyhmiä ja vastuuttomia. Lapset tehdään reilusti yli 20-vuotiaana, kun on käyty koulut ja opiskelut loppuun ja ollaan vakaassa parisuhteessa.


    • mamsen

      Hyvä, että olet noin varma valinnastasi. Muista se sitten kun vauva on maailmassa!
      Tiedän olevani tylsä jankuttaja, mutta itselläni on kaksi niin tiedän mistä puhun.
      Ainakin ensimmäiset kuukaudet saat valmistautua olemaan maitokone, vaipan vaihtaja, turvallinen syli vauvalle. Ensimmäiset kuukaudet ovat korvaamattoman tärkeät, samoin kuin sitten aina tuonne ainakin 3-vuotiaaksi.
      Lapsi ei voi saada liikaa rakkautta eikä syliä! Ei se mene siitä pilalle! Päin vastoin, niin kasvaa tasapainoisia, itseensä ja elämään luottavia ihmisiä.
      Tahdon nyt siis sanoa, että vuorokauden tunnit eivät tahdo riittää. Ei ole aikaa itselle eikä kavereille. Lapsi vaatii kaiken huomion ja sillä on siihen oikeus.
      Tulee valvottuja öitä, itkua, kenties koliikkia, tekisi mieli heittää ikkunasta ulos koko käärö! Se on raskasta ja rankkaa työtä 24 tuntia vuorokaudessa.
      Erittäin hyvä jos saat paljon tukea läheisiltä, se on kullan arvoista!
      Ja se oma lapsi, se on kaikista rakkain ja tärkein asia maailmassasi! Kaiken keskipiste, ja niin pitääkin olla! Onnea matkaan!

    • pöyristyttäväävastuuttom

      Voi teitä lapsiparkoja teillä ei ole mitään koulutusta ette pysty elättämään edes itseänne saati lasta olette alaikäisiä hemmoteltuja pösilöitä.Kenelle te niitä lapsia teette ette kai vanhemmillenne ,lapset tehdään itselle ja niistä on sitten vastattava ja niistä huolehdittava ihan itse.

    • vanhaäiti

      Onpa negatiivista! Totta kai minäkin olen sitä mieltä, että aloittaja on turhan nuori äidiksi, mutta luonto on päättänyt toisin. Voin vakuuttaa, että tämä on kuitenkin paras aika ja paikka koko maailmanhistoriassa tulla teiniäidiksi. Apua on saatavana, kunhan sitä hakee. On neuvolapalvelut, terveyskeskukset, sairaalat, äitiyslomat ja hoitovapaat, äitiysavustukset, äitiyspäiväraha, lapsilisä, elatustuki, asumistuki, päivähoito. On perhekahvilat, perhekummit, kodinhoitajat. Lisäksi kirpputoreilta saa halvalla vauvan tarvikkeita. Usein käytettyjä tavaroita saa aivan ilmaiseksikin.

      Hyvä aloittaja, keskustele äitisi ja poikaystäväsi kanssa ja ota sitten viipymättä yhteyttä neuvolaan.

      • jahanki

        yksinhuoltajuus- ja isälle 500 eur/ kk elatusapua ilman lapsen oikeuksia omaan isäänsä perättömin "viranomais" lausumin, selvityksin lapsen olosuhteista..


    • Anonyymi

      Olen 16 ja poikaystäväni 19. Olemme saamassa lasta ja olemme kummatkin halunneet sitä. Vaikka nuoruus menisikin olen mielummin kotona lapsen kanssa kuin juhlimassa, sillä en käytä mitään päihteitä enkä myöskään juo alkoholia. Vaikka kuulostaa vastuuttomalta olla 16 vuotiaana raskaana olen silti kantanut paljon vastuuta kotona sisarusteni parissa. Meillä kummallakin on vakityöt ja samalla käyn itse ammattikoulua. Olemme saaneet tulevalle perheenjäsenelle kaikki tarvittava käytettynä. Tutit ja tuttipullot on kuitenkin kaupasta käyty ostamassa.
      Ja me asumme yhdessä vuokra-asunnossa jossa on rauhallinen ympäristö pinokaisellemme.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe