I Sverige pågår en livlig debatt om ordet HEN kunde användas istället för HAN och HON.Jämlikhetsaktivisterna kör hårt för förslaget.Finskaspråket har ju HÄN,så varför inte.
Vill du bli kallad HEN ?
11
140
Vastaukset
- tanten
Nej tack,jag vill fortsätta att vara HON !
- Il elle
Jag vill bli kallad han även i fortsättningen. Hen, nej tack.
- syster pelle
I Sverige har de bara sjukSKÖTERSKOR oberoende om de är manliga eller kvinnliga.Åtminstone tidigare kalldes de SYSTER,syster Göran,syster Håkan osv.
Känns litet konstigt.
- Används redan
Hen används redan i talspråk i Sverige för okönade personer samt för de där man är osäker på personens kön.
- oj,oj
Förstås bäst att använda HEN om man är osäker.
- FGU
oj,oj kirjoitti:
Förstås bäst att använda HEN om man är osäker.
Har aldrig hört något så urlöjligt som HEN. I Sverige är man nog världsbäst på att göra bort sig och förstöra språket
- Finskans hän
Hyllning till finskans HÄN, observera uttalet HEN!
- turisti 1
löjligt ! då man får göra om.grammatiken . vad ska man säga om transvestiter då ?
- När man inte vet
Med HEN menas ju eg. även också transvestiter och de fallen man inte riktigt vet om det handlar om hon eller han/om personen i fråga är han eller hon.
- FGU
Det löjligaste jag hört på länge. Rikssvenskarna är nog världsbäst på att göra bort sig och förstöra svenska språket.
- vassruggen
FGU kirjoitti:
Det löjligaste jag hört på länge. Rikssvenskarna är nog världsbäst på att göra bort sig och förstöra svenska språket.
Vi är nog bättre här i Finland med vårt litet mera "gammalmodigare " språk.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä652147Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721732Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2441402Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371347- 831202
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3601143Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3301108