Mites olette toimineet, oletteko vaihtaneet purjeveneen vetolaitteeseen (esim. VP 120S) öljyt joka kausi? Minulla vaihdettiin öljyt kesäkuussa akseliremontin yhteydessä ja öljy on kirkasta ja puhtaan näköistä. Onko siis syytä valuttaa se 4 litraa ulos ja panna uudet sisään?
Vetolaitteen öljynvaihto
18
5638
Vastaukset
- Vaihtamatta 4 kautta
Mielestäni ei.
- 11
Olen pitänyt tapana vaihtaa joka vuosi. Tämä on taas niitä juttuja, joissa minusta on turha ruveta säästämään. Öljy ei paljoa maksa, vaihtoon menee hiukan aikaa ja vaivaa, mutta eipä sitten tarvitse miettiä, onko kunnossa. Mutta pitää muistaa uusia se poistopropun tiiviste aina.
- SpK
Mulla on tapana vaihtaa 3-4 vuoden välein ja muuten joka syksy raottaa pohjaproppua sen verran, että näkee sieltä tulevan ehtaa öljyä. Jos siellä on vettä seassa niin se on pohjalla ja tulee pois ensin. Jos vettä tulee paljon, osaan varautua keväällä vaihtamaan potkuriakselin stefan.
- Ei vettä
Jos propusta tulee yhtään vettä tai jos vetolaitteen öljy on sameaa, on syytä pikimmiten vaihtaa potkuriakselin molemmat tiivisteet. Ei ole iso juttu, ja samalla tulee putsattua vetolaite sisältä kunnolla. Öljyt kannattaa vaihtaa joka toinen vuosi.
- 19
Likimäärin joka vuosi vaihto mutta pumppaan vaihtopumpulla pois mittatikun reiästä. Jos vettä on päässyt öljyyn niin näkyy vaaleana harmautena ajon jälkeen tikunkin kautta arvostellessa.
- Rakentaja
VP:ssä käy halpa moottoriöljykin, eli ei kannata säästellä.
Kannattaa todella joka vuosi varmistaa ainakin se että öljy näyttää hyvältä. Laiturikaverilla alkoi moottori tuntua tehottomalta. Syksyllä paljastui että vetolaitteen öljyyn oli päässyt vettä ja se muistutti lähinnä valkoista kaurapuuroa. - C/R
Uusissa VP-moottoreissa pitää käyttää automaattivaihteistoöljyä, joka on hiukan kalliimpaa. Itse toimin SpK:n ohjeen mukaisesti, eli suoritan tarkistuksen.
- Seppomartti
Ei siis automaattivaihteiston öljyä pikkudieseleihin vaan moottoriöljyä
- C/R
Seppomartti kirjoitti:
Tarkoitin tietenkin VP:n vetolaitetta, josta varsinaisesti on kyse tässä keskustelussa, enkä moottoria, jossa käytetään moottoriöljyä. Kiitos tarkennuksesta!
- Joakim_
C/R kirjoitti:
Tarkoitin tietenkin VP:n vetolaitetta, josta varsinaisesti on kyse tässä keskustelussa, enkä moottoria, jossa käytetään moottoriöljyä. Kiitos tarkennuksesta!
Missä purjevenevetolaitteessa käytetään vielä ATF-öljyä? Omassani lukee alunperinkin 15W40 moottoriöljy. Useisiin muihin on vaihdettu sama jälkeenpäin: http://www.marinepartsexpress.com/saildriveoilchange.pdf
- C/R
Joakim_ kirjoitti:
Missä purjevenevetolaitteessa käytetään vielä ATF-öljyä? Omassani lukee alunperinkin 15W40 moottoriöljy. Useisiin muihin on vaihdettu sama jälkeenpäin: http://www.marinepartsexpress.com/saildriveoilchange.pdf
Minulla on vuoden 2007 Saildrive 130S, jonka manuaali nimenomaan kehottaa käyttämään ATF-öljyä. Ovat näköjään tulleet Volvolla uusiin ajatuksiin. Onneksi tieto tuli perille tätä kautta. Kiitos oikaisusta!
- amatööri-kumpaa öljyä?
Seppomartti kirjoitti:
Kumpaa öljyä laitan? Käyttöohjekirjassa lukee 15w40 ja vetolaitteessa 120s v.1999 lukee gl-5 joka tietääkseni automaattiöljy 80w90? Vanhat öljy valutin vetolaitteen päästä ulos, öljyn joukossa ei vettä, mutta öljyn väristä ja juoksevuudesta en osannut päätellä kumpaa on käytetty.
- 23
ATF ei saa enää käyttää 2010 eteenpäin - kytkin hajoaa...
Tässä VP:n service bulletin:
Changed oil quality recomendation for S-drives
130S-A, 130S-B, 130SR-A, 130SR-B, 150S-A, 150S-B, 150SR-A, 150SR-B
Volvo Penta has changed the recommendation for oil quality in S-drives. S-drives manufactured September 2010 onwards will have a sticker with the information "SAE 15W-40 ONLY" attached in connection to the oil filler. Older drives have a sticker with the text "ATF OIL ONLY". Volvo Penta recommends that all S-drives change from ATF oil to engine oil SAE 15W-40 at next oil change. It is possible to replace oil without laying up the boat, please refer to the Operator’s Manual. However, with this method some ATF oil will remain in the stern drive. - Sw27
Yritin avata vetolaitteen pohjassa olevaa ruuvia, jotta saisin valutettua öljyt pois - jumissa on. Ja todella tiukasti. Mitään vinkkiä millä saisi auki? Mistä löytyisi uraruuviin sopiva todella iso ruuvari kunnon vääntövivulla?
- C/R
Motonetistä löytyy sopiva ruuvimeisseli, jossa hantaakin alla on kuusikulmainen lenkkiavaimella väännettävä varsi. Paina meisseli voimalla kohti ruuvia ja väännä lenkkiavaimella auki. Kiinnityksessä riittää vähempi voima.
- avance -?-
Minä vaihdan moottoriin ja vvetariin aina syksyllä ihan tavalliset 10w/30w moottoei öljyt ja keväällä ennen vesillelaskua koneeseen oikean täyssyntteesisen moottoriöljyn ja vetariin ATF öljyn. Mulla ei ole ongelmia ollut kohta kahteenkymmeneen vuoteen ja aion jatkaa valitsemallani linjalla jatkossakin. Taloudellisesti tavallani ei juurikaa ole merkitystä, mutta vehkeet pysyvät kunnossa.
- Avance itsekin
No jos ei ole muuta harrastusta kuin vempaimien huolto ...
- tilavuus
Eikö tilavuus ole 2,8L käyttöohjekirjan mukaan, mistä luku 4 litraa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865