Ahmimishäiriö nuorella naisella

anonyymi79878

Toivon että tää kirjoittaminen tänne helpottaa mun tilannetta.

Mun suhtautuminen ruokaan on ollut oikeastaan koko nuoruusiän tosi vaikea, tällä hetkellä oon 17-vuotias, kohta 18 vuotta täyttävä. Mun ongelmaan syömisen suhteen on liittynyt näännyttämiskausia, jolloin paino on pudonnut hyvin matalaksi, oksentamiskausia ja tällaisia ahmimiskausia. Kaikkien noiden taustalla on ollut epävarmuus itsestä ja omasta vartalosta, tavoitteena on ollut laihtua mahdollisimman laihaksi.

Nyttemmin vartaloihanteeni on kuitenkin vaihtunut vihdoin terveeksi ja lihaksikkaaksi ja olen alkanut vihdoin syödä tarpeeksi liikuntoihini nähden (ryhmäliikuntaa 9h viikossa ja lisäksi kolme kertaa kuntosalia). Ongelmanani on kuitenkin ahmimiskohtaukset, joita nyt on alkanut tulemaan joka päivittäin! Eli suhtautuminen ruokaan ei ole siinä suhteessa vieläkään tervettä.

Syön terveellisesti, herkkuja/sokeria olen viimeksi syönyt joskus kesän aluilla, mutta ahminkin kaikkea "terveellistä" kuten rahkaa mehukeitolla ja omenoita. Olen itse tullut siihen tulokseen, että tämä ahmiminen johtuu siitä, että en tunnista milloin olen kylläinen sekä tunnesyömisestä. Lisäksi mielessäni on ehkä jonkinlainen pelko nälkää kohtaan kaikista vuosien varrella olleista näännyttämiskausista johtuen.

Olen kuitenkin päättänyt opetella elämään ahmimatta syöden säännöllisin väliajoin ja oppien tunnistamaan milloin olen kylläinen. Toivoisinkin mahdollista vertaistukea, sekä muiden omakohtaisia kokemuksia ja ehkäpä vinkkejäkin :)

5

378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • la sholly

      ainakin omaan tilanteeseeni nähdän sinun tilanteesi kuulostaa hyvältä! liika ahmiminen ei tietenkään ole hyväksi, mutta on parempi että ahmit terveellisiä ruokia kuin karkkia, sipsiä, jäätelöä, pizzaa, pastaa, leipää yms. (kuten minä) eli ei tuo minun korvaani ainakaan ahmimishäiriöltä kuulosta?

      mutta tsemppiä ja kuten itsekin totesit, säännöllisin väliajoin syöminen on varmasti paras ratkaisu! :)

    • anonyymi79878

      Mielestäni se on ahmimishäiriö, että joka ilta vedän itseni niin täyteen kaikkea että maha meinaa revetä ihan oikeasti.. Olen vain pystynyt kieltäytymään herkuista, ainoa ero "normaaliin" ahmimishäiriöön.. :S

    • dr.phil-

      Mulla on pieni aavistus kuka oot... toivottavasti en kumminkaan suhun täällä syömishäiriöfoorumilla törmää :)

    • nita

      Liikut aivan valtavasti! Oletko miettinyt, että tarpeeksi suuri määrä hyviä hiilihydraatteja voisi viedä ahmimishalun? Rahkassa ja mehukeitossa ei ole tarpeeksi hiilareita, ja keho tietää mitä se haluaa...

      Itse päätin kuukauden ajan koittaa, mitä omalle ahmimiselleni tekee, jos syön kunnollisia määriä ruisleipää, tummaa makaronia jne. Söin noita siis jo ennen, kuin teki mieli alkaa ahmia. Kroppa tiesi mitä tahtoi, mulle ei tule enää pakonomaisia haluja syödä hedelmiä ja raejuustoa.

      Tsemppiä sulle! :)

    • surullinen1

      siis aivan suu aukes kun luin tätä.... kuulostaa NIIIN tutulta.
      ruoka on pilannut elämäni :-((

      - tyhmää tässä on, että monet ex alkoholistit sanovat, että ainoa vaihtoehto oli lopettaa kokonaan tai jatkaa urakalla juomista. Syömisen kanssa on vaikeampaa, kun sitä ei voi kokonaan vaan lopettaa, vaan pitäisi opetella juuri se kultainen keskitie........... tämä on raastavaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1937
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1609
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1549
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1497
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1445
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1347
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1246
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1177
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1128
    Aihe