Hei kanssaopeilijat! Valmistuin reipas vuosi sitten äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaksi, ja olen siitä asti työskennellyt yläkoulun puolella. Ainainen kurinpito ei vain tunnu omalta jutulta, vaan tuntuu, että soveltuisin paremmin opettamaan lukioon, jossa saisi keskittyä pääasiassa opettamiseen. Niin - ehkä soveltuisin lukioon.
Ehkä siksi, että aineenhallinta lukiossa suoraan sanottuna pelottaa minua. Lukiosta minulla ei ole kokemusta kuin opetusharjoittelun aikana, jolloin jouduin valmistelemaan tunnit TODELLA huolella ennen kuin tunsin itseni varmaksi niitä opettamaan. Opettajan arjessa yhtä tuntia kuitenkaan ei voi valmistella montaa tuntia.
Onko teitä muita opettajia, jotka kannatte huolta aineenhallintanne riittävyydestä? Meneekö tuntien valmisteluun paljon aikaa yhä vuosien jälkeenkin, vai onko rutinoituminen ja opetusmateriaalien kertyminen tuonut helpotusta arkeen?
Entä onko ylioppilaskirjoitusten korjaaminen kuinka iso ja vaativa urakka?
Toinen huoleenaiheni on se, kuinka saada lukion tunnit (jos joskus lukioon opettamaan päädyn) mielenkiintoisiksi työtavoiltaan. Tuntuu, että jos käyttäisi jonkun asian opettamisessa esimerkiksi draamaa, niin heti oppilaat olisivat miettimässä, ettei tämä edistä ylioppilaskokeissa pärjäämistä. Onko siis lukio-opiskelua ilman ylioppilaskoepeikkoa?
Kiitos vastauksista jo etukäteen, jos keskustelua saadaan syntymään!
Opettajan aineenhallinta lukiossa
4
491
Vastaukset
- Epävarmapa minäkin
Olen aika samassa tilanteessa kanssasi sillä erotuksella, että olen vasta valmistumassa äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaksi, eikä työpaikasta vielä ole tietoa. Itseäni huolestuttaa eniten yo-kokeiden korjaus: entä jos annankin ihan eri pistemäärät kuin sensori lopulta antaa? Saako opettaja yo-kokeen tehtäviin (tekstitaito) joitakin vastausvinkkejä - siis ehdotuksia, mitä asioita vastauksessa täytyisi olla? Jos, niin mistä?
- totut kyllä
Yo-koerumba on kokeneellekin opettajalle raskas ja vaativa, mutta ajan kanssa siihen tulee kuitenkin jonkinlainen rutiini.
- piu.
Hei!
Olen itse juuri valmistunut äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja ja ensimmäinen työpaikka löytyi lukiosta. Pääaineeni oli kirjallisuus ja koen että tuolla alueella asiaosaamiseni riittää hyvin. Kielenhuolto on minulle taas tuskaisempaa. Olen opetellut ennen tunteja monet asiat perusteellisesti uudelleen (kun ovat vuosien saatossa unohtuneet), ja yhden tunnin valmisteluun on mennyt pahimmillaan tunteja. Uskoisin, että monilla aloittavilla opettajilla on samankaltainen tilanne, eikä tämän tarvitse kertoa osaamattomuudesta ja epäpätevyydestä: aineenhallinta on ennen muuta kokonaisuuksien ja niiden välisten suhteiden ymmärtämistä, ja noita pieniä, oppituntikohtaisia yksityiskohtia joutuu palauttamaan mieleen siksikin, ettei niitä välttämättä yo-opinnoissa käsitellä erityisen tarkkaan. Näin ainakin omien suomen opintojeni kohdalla.
Heh...minulle on myös tuttua tuo, että lukiolaiset eivät välttämättä innostu samalla tavalla toiminnallisista menetelmistä (draamasta, peleistä jne.) kuin yläkoululaiset usein. Mutta toisaalta - miksi pitäisi innostuakaan? Minulla on ollut joitakin lukioryhmiä, joille mieluisin - ja yllättävän tuloksellinen - opetusmenetelmä on ollut opettajan luennointi... - nostoa kehiin
Mielenkiintoinen keskustelu. Josko se vielä jatkuisi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124030MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822081Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5491647Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin941366Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331038Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216916Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3828