Adoptio Etelä-Afrikasta?

koonono

Hei, onko täällä adoptiovanhempia joilla lapsi adoptoitu Etelä-Afrikasta? Millainen prosessi on adoptioperheen kannalta? Kuinka kauan teidän adoptioprosessinne kesti? Kotimaan adoptiotakaan ei ole kokonaan suljettu pois (vaikka jonot vaikuttavatkin TODELLA pitkiltä), mutta ei se Etelä-Afrikkakaan hassummalta kuulosta. Thaimaata ja Kiinaa on myös tullut pohdittua, mutta Afrikka on jotenkin lähempänä sydäntä.

Ajatus kiehtoo koko ajan enemmän. Ja tosiaan omia lapsia en voi saada, eli ei ole minulle mikään muotijuttu tai hyväntekeväisyyskohde, vaan haluamme lapsen. Lisäksi E-Afrikan adoptiosta olen saanut sen käsityksen, että siellä hieman inhimillisempi meininki kuin Aasian adoptioissa (ei niinkään lapsikauppaa). Lisäksi olisimme valmiita tapaamaan lapsen biologiset vanhemmat (mitä E-Afrikan adoptiossa ilmeisesti toivotaankin) ja mahdollisesti myös pitämään heihin yhteyttä vaikka koko loppuelämän, jos biovanhemmat sitä toivovat. Lomareissutkin olemme valmiit suuntaamaan sinne, jotta lapsi pääsee tutustumaan biologisiin vanhempiinsa, näiden kotimaahan, kieleen ja kulttuuriin.

Olemme jo hieman vitsailleetkin, että taidammekin lomailla koko loppuelämämme Etelä-Afrikassa :)

Eli kokemuksia kiitos! Ja vaikka tämä aloitukseni nyt ehkä hieman optimistiselta kuulostaakin, niin ruusunpunaiset lasit on jo riisuttu, sillä olemme adoptiota harkinneet jo parin vuoden ajan.

56

4275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :)

      Mekin olemme miettineet adoptiota ja olemmekin jo mukana adoptioneuvonnassa. Meitä ei ole vielä hyväksytty adoptiovanhemmiksi, joten jännät paikat on vielä edessä. Etelä-Afrikka on meitäkin kiehtonut monien syiden vuoksi. Kolumbia olisi ollut ykkösenä mutta ikämme tulevat siellä jo vastaan. Ei muuta kuin paperit adoptioneuvontaan vain. Tämä on pitkä odotusmatka. Ja jos kerran tiedät varmaksi, ettet voi saada biolapsia, niin ei muuta kuin adoptoimaan vaan. Itseäni pelottaa ulkomaalta adoptoidun lapsen kannalta suomalaisten rasistinen asenne. Se suorastaan saa minut raivostumaan. Hirvittää lukea nettikeskusteluja ja kommentteja, joissa me suomalaiset katsomme tätä maailmaa ns. pienestä sontaluukusta emmekä näe kokonaista maailmankuvaa.

    • koonono

      Kiitos, mukava kuulla, ettei heti ainakaan ensimmäinen kommentoija ole suoralta kädeltä torjumassa ajatusta :)

      Kiina oli alun perin (itselleni tuntemattomasta syystä) ykkösvaihtoehto (siis ihan fiilispohjalta) mutta mitä enemmän otimme adoptoinnista selvää, sen selvemmäksi kävi, että Kiinan adoptiot ovat aikamoinen aikapommi. Emme pidä Thaimaasta matkailumaana, joten siksi Thai-adoptio hieman tökkää. Emme siis sulje sitä kokonaan vielä pois, mutta ei varmaan olisi lapsenkaan kannalta kivaa, että lapsi aistisi meistä jotakin negatiivisia fiiliksiä synnyinmaataan kohtaan (vaikka siis meillä ei thaimaalaisia eikä Thaimaata kohtaan mitään vastaan olekaan, vaan lähinnä sitä turistimeininkiä...)

      Kolumbiaakin olemme harkinneet, mutta päätöstä emme tosiaan ole tehneet. Etelä-Afrikka vaikuttaa tällä hetkellä parhaalta vaihtoehdolta, mutta ainahan se mieli saattaa muuttua.

      Rasismi on pohdituttanut minuakin, mutta toisaalta Suomi myös kansainvälistyy kovaa vauhtia ja suomalainen sukunimi ja varhain opittu suomen kieli varmaankin helpottavat asiaa ainakin niiden ihmisten osalta, joiden kanssa lapsi joutuu tulemaan päivittäin toimeen.

      Toisaalta näin kasvatusalalla työskentelevänä olen vahvasti myös sitä mieltä, että vahvan identiteetin ja itsetuntemuksen rakentaminen lapselle vaikuttavat huomattavasti siihen, miten lapsi suhtautuu rasismiin, samoin adovanhempien suhtautuminen vaikeisiin tilanteisiin.

      Näen asian niin, että häpeää tai pelkoa adovanhemman ei tulisi lapsen nähden tuollaisissa tilanteissa osoittaa (ettei lapsi luule, että häntä hävetään, ja ettei lapsi opi pelkäämään vieraita ihmisiä turhaan - vaikka tietysti varovainen tulee olla).

      Suuttumustakaan ei liikaa kannata osoittaa, koska yleensä sillä lyödään vain lisää pökköä pesään kiusaajille. On hyvä osoittaa lapselle, että rasisti on väärässä ja että lapsella on oikeus loukkaantua, mutta selittää myös, ettei lapsen TARVITSE ottaa itseensä kaikkea, mitä muut sanovat, sillä maailmassa on paljon typeriä ihmisiä, jotka eivät tiedä mistä puhuvat, eikä omaa energiaa ja hyvää mieltä kannata tuhlata suuttumalla jokaiselle typerälle ihmiselle. Ehkä hieman vaikeasti selitetty, mutta ymmärrät varmaan, mitä tarkoitan.

      Mieheni siskontytön kohdalla olemme joutunut jo tätä dilemmaa pohtimaan, sillä tytön isä on ulkomaalainen, mutta mieheni sisko on onneksi osannut käsitellä asiaa hienosti tytön kanssa. Viimeksi kun asia tuli puheeksi, neiti viisivuotias totesi hymyillen, että "en mä jaksa suuttua tai tulla surulliseksi, mua vaan säälittää sellaset ihmiset, niillä on varmaan ihan tylsä elämä".

    • rejosa

      Hei, täällä yksi Etelä-Afrikka haaveilija kanssa..me ollaan adoptioneuvonnassa ja meilläkin oli kiina ekana mielessä, mutta nyt Afrikkaan tuo sydän vetää. Monet syyt, kuten just mahdollinen bio-äidin kohtaaminen (tätä ei ole kyllä aikoihin tapahtunut, olen kysynyt palveluntarjoajilta, hesa sekä interpedia), lastenkoti luterilainen, niin ei niin liukuhihnaa, jenkit ei vielä vallannu adoptiomarkkinoita siellä ja lyhyemmät jonotusajat. Kiinan sn-adoptio kanssa kiinnostaa, mutta hirventää puolen vuoden odotus lapsitiedosta ja muutama muu seikka.

      Rasismia varmasti tulee oleen oli lapsi mistä hyvänsä, oon esim. kuullut että venäjältä adoptoidut kokee monesti ns. ryssittelyä mikä tuntuu kaamealta. Adopoidessa tietää, että kyseisen asiana kanssa joutuu tekemisiin, itse varmsti olen leijonaemo joka puolustaa lastaan. Vahva hyvä itsetunto ja vertaistuki varmasti auttavat pitkälle. Onneksi Suomikin kansainvälistyy joten varmasti helpompaa kuin viisitoista vuotta sitten.

      aurinkoista syksyä kaikille!

      • Koonono

        Jee, lisää ihmisiä tähän ketjuun! Olisi mukava saada tänne ihan sellainen Etelä-Afrikka -ketju, jossa EA-adoptoijat voisivat kertoa prosessinsa etenemisestä :)

        Aina kun ajattelen Etelä-Afrikkaa ja mahdollista adoptiota, minua alkaa hymyilyttää, ja minulle tulee lämmin olo. Hassua, mutta minulla on sellainen olo, että pikkuiseni siellä jo vartoo äitiään, vaikka järjellä ajateltuna tiedänkin, ettei tulevaisuudessa mahdollisesti adoptoimani lapsi ole edes vielä syntynyt. Mutta siellä hän on, Etelä-Afrikan auringossa, puissa suhisevassa tuulessa, meren pauhussa, hymynä ihmisten huulilla. Minun pieni tyttöni tai poikani.

        Minusta on muuten ihan hassua, että tuolla Helsingin kaupungin adoptiosivuilla lukee, ettei sukupuolitoivetta saa esittää. Minulle on jotenkin itsestäänselvää, ettei lapsen sukupuolta voi itse päättää, vaan sieltä tulee juuri se lapsi, jonka kohtalo on valinnut minun lapsekseni jo kauan ennen kuin edes tiesin, etten voi saada biologista lasta. Miksi minun pitäisikään saada itse siitä päättää, eiväthän biologisetkaan vanhemmat voi sitä itse päättää. Itselläni on vahva tunne siitä, että minun lapseni on tyttö, mutta poika on aivan yhtä tervetullut. Jos se vain mahdollista on, niin adoptoin varmasti vielä toisenkin lapsen Etelä-Afrikasta.

        Nimetkin ovat olleet valmiina jo kauan. Sekin on aika hauska ajatus, että silloin, kun vielä kuvittelin voivani saada biologisia lapsia, nimet muodostuivat vain kahdesta nimestä, vaikka suvussani on ollut tapana antaa kolme nimeä. En vain osannut kuvitella kolmatta nimeä rimpsuun. Mutta nyt, kun harkitsen tuota kv-adoptiota, olen äidilleni vitsaillut, että minähän vain tiedostamatta olen jättänyt tilaa lapsen afrikkalaiselle nimelle. Ehkä jokin pieni osa minusta on sittenkin tiennyt, etten tule koskaan saamaan biologista lasta.

        Neljää nimiyhdistelmää olen pyöritellyt ajatuksissani aina, juurikin siksi, että kahdesta lapsesta olen aina haaveillut, mutta mistäpä sitä biologinenkaan äiti tietää ennakkoon, saako tyttöjä, poikia, vai molemmat. Tällaisia nimiä olen ajatellut:

        Pojille ehdottomasti:

        Eino Johannes _________ (sukunimi on ruotsinkielinen, tyyppiä Lindén)
        Eero Aleksander _________

        Tytöille:

        Alma Lilja __________
        Elsa Alina _________

        Hassuahan se on pohtia nimiä, kun ei olla vielä edes adoptiojonossa, mutta nämä nimet oli päätetty jo silloin, kun vielä yritimme biologista lasta. Etelä-Afrikka on nyt varmistunut adoptiomaaksi, emme osaa enää edes kuvitella, että lapsemme odottaisi meitä jossakin muualla. "Tekonimenä" pikkuisella on tuo nimimerkkini, Koonono, joka kylläkin on Namibiassa puhuttua ovambon kieltä, mutta tarkoittaa juuri sitä, mistä tässä adoptiossa on kyse - "perille asti". Koononona siis ajattelemme pientämme aina siihen asti, kunnes näemme hänet, ja osaamme sanoa, näyttääkö hän Einolta vai Eerolta, Almalta vai Elsalta.


    • :((((

      ^Se koira älähtää johon kalahtaa?

    • vgnxcgxfg

      kun länsimainen ihminen on tottunut saamaan kaiken haluamansa,niin silloin on joskus tarpeellista keksiä perusteita että saisi itselleen hyvän omatunnon.
      kuinkahan se afrikkalainen äiti saisi perusteltua tälläisen asian itselleen,kun oma lapsi viedään kauas pois.
      ei mitenkään?


      oikea lapsi saadaan ja adoptiolapsi hankitaan,siis hankitaan kuin joku esine.

      • Milemna

        eikös se "oikea" äiti ANNA sen lapsensa pois? eihän sitä VIEDÄ pois? minusta oikeampi äiti on se joka huolehtii lapsestaan eikä anna lastaan pois, kuin se, joka HYLKÄÄ lapsensa orpokotiin tai kadulle. keneenköhän se kalikka kalahti?


      • haloo!!!
        Milemna kirjoitti:

        eikös se "oikea" äiti ANNA sen lapsensa pois? eihän sitä VIEDÄ pois? minusta oikeampi äiti on se joka huolehtii lapsestaan eikä anna lastaan pois, kuin se, joka HYLKÄÄ lapsensa orpokotiin tai kadulle. keneenköhän se kalikka kalahti?

        Antamine on tässä tapauksessa aikalailla huono käsite.
        Tuskinpa antaa muutakuin pakon edestä....luulis sielua vihlasevan,ainakin sillä länsimaalaisella joka tavallaan käyttää huonoa elämäntilannetta omiin äidillisiin tarpeisiin.


    • Rejosa

      Ai tää meni tälläseks...noh ne jotka ei adoptioprosessissa ole mukana ei varmaan kandee huudella. Suomi ei osta eikä valitse lapsia..joissain maissa adoptio maksaa mammonaa. Suomessa ns kallein on jotain 12000€ jos einoteta keniaa. Tosiaan kulut menevät palveluntarjoajalle ja hoitomaksu ja paljon paperisotaa. Lapsien tarinat ovat moninaiset ja tottakai parempi olisi olla omassa maassa mutta kun se ei aona ole vaihtoehto. Adoptio ei ole helppoa,kestää vähintään sen kolme vuotta alkusoitosta melkii aina. Mut joo ottakaa selvää enne kj puhutte.

    • yksi odottaja

      Kaikista ei ole vanhemmiksi; on päihteiden käyttöä ja muuta kurjuutta. Äidille voi olla myös maailman tärkein asia, että hän tietää lapsensa saavan toisenlaisen elämän kuin hänellä itsellä. Tärkeintä, että lapsi saa turvallisen kodin ja vanhemmat. Onhan se itsekästä, kun haluaa lapsen, mutta se antaa paljon ja vaatii myös suurta vastuun ottoa. Mitä olet itse valmis tekemään lasten hyväksi?

    • adomama

      Juu, olenkin ihmetellyt, miksi tällä palstalla keskustelu on vähäistä, mutta en enää ihnettele, mikäli tämä uhoava adoptionvastustaja tunkee mukaan jokaiseen keskusteluun... Aloittajalle ja muille tsemppiä, antakaa hullujen sekoilla keskenään älkääkä provosoidu noiden jutuista niin kyllästyvät äkkiä.. :)

      • sherppa

        Tämä oli siis toinen mainitsemistani viesteistä, jos nyt jotakuta jäi vielä ihmetyttämään aiempi keskustelu.


    • Koonono

      Ihmeellisesti täältä on kadonnut viesti, jossa meitä adoptioon hakeutuvia kehotettiin olemaan välittämättä henkilöstä, joka spämmää tätä palstaa adoptionvastaisilla teksteillä, muistaakseni tekstissä ei ollut mitään sääntöjenvastaista... Jännä juttu... Mutta edelleen, jatketaan keskustelua, spämmäilystä välittämättä :)

      • Onnellinen adoäiti

        Hei,

        täältä sivustolta saa aika harvoin asiallista vastausta kuten näistäkin huomaat. Siksipä suosittelen suljettuja sivustoja, joille kyllä voi ilmoittautua vaikka vasta harkitsee jotain tiettyä kohdemaata.


      • Vai.
        Onnellinen adoäiti kirjoitti:

        Hei,

        täältä sivustolta saa aika harvoin asiallista vastausta kuten näistäkin huomaat. Siksipä suosittelen suljettuja sivustoja, joille kyllä voi ilmoittautua vaikka vasta harkitsee jotain tiettyä kohdemaata.

        Eikö saa haluamiansa vastauksia? Voi voi.
        Minusta taas täällä on ihan asiallisia ja totuudenmukaisia vastauksia, mutta nuo muutamat kysymykset sen sijaan taas ei.
        Onnellisuudenkin voi ostaa toisten kustannuksella?


      • Koonono
        Vai. kirjoitti:

        Eikö saa haluamiansa vastauksia? Voi voi.
        Minusta taas täällä on ihan asiallisia ja totuudenmukaisia vastauksia, mutta nuo muutamat kysymykset sen sijaan taas ei.
        Onnellisuudenkin voi ostaa toisten kustannuksella?

        Kummasti täältä on kadonnut kaksi ihan asiallista kirjoitusta viikon sisään. Molemmissa kehotettiin jatkamaan keskustelua ja olemaan välittämättä adoptionvastaisesta useilla eri nimumerkeillä kirjoittelevasta tyypistä... Keneenköhän se kalikka kalahtikaan ja millä oikeuksin hän on nämä viestit saanut poistetuiksi, kun viesteissä ei mitään asiatonta saati sääntöjenvastaista ollut? Saapaa nähdä kuinka kauan tämä viesti saa täällä olla?!? Hmm. Ja nuo multiplussaukset omiin viesteihin on jo aika kulunut veto... Jos ei omaa mielipidettä saa muuten kuuluviin niin kannattaako sitä sitten edes viestitellä...? Ihan sellaista asiallisyutta puolin ja toisin toivoisin. Kerrohan, sinä multinikki, mikä sinusta on tehnyt noin adoptionvastaisen, ehkä me muutkin voisimme paremmin ymmärtää tuota silmitöntä saarnaamistasi paremmin... :D


      • sherppa

        Ja tämä toinen. Ja tästä eteenpäin MINÄ pidän huolen että keskustelu pysyy asiallisena.


    • hurskasteluako

      Onkohan näillä adoption vastustajilla paljonkin "lapsikaupan" uhreja lähipiirissään, kun antavat näin "asiantuntevia" lausuntoja adoptioiden moraalittomuudesta.

    • Sihta

      Anteeksi, mutta tuon nyt adoptiolapsen mielipiteen asiaan. Minut adoptoitiin tosin 90-luvun puolella, eli adoptio ei ole samanlainen nykyään mitä silloin, mutta en ole alkuperääni suomalainen vaan jostain ihan muualta. Köyhästä valtiosta ja juuri tällaisista köyhistä oloista.

      En tiedä maksettiinko äidilleni silloin, kun minut haettiin. Kuulemma ainakin antoi minut mielellään pois. Oli tuolloin hyvin nuori ja ilmeisesti (?) en olult toivottu lapsi. Äitiä en ole koskaan tavannut, kuoli minun aloittaessani yläasteen.

      Jos vaihtoehto olisi ollut jäädä äidin helmoihin, olisin varmaan kuollut tai en ainakaan tietäisi mitään paremmasta elämästä. Sain käydä koulun, opiskella ja mennä töihin, olen ihan keskiverto lapsi ollut koko elämän ja nhyt olen ihan keskiverto aikuinen. Sen verran oma adoptiokokemus on muokannut päätäni, että olen päättänyt joskus tulevaisuudessa ottaa adoptiolapsen juuri tuon "hyväntekeväisyyden" nimissä. Tarjoan jollekin lapselle mahdollisuuden parempaan, kuten minullekin on tarjottu.

      Miksi siis adoptio on aina väärin? Miksi se on lapsikauppaa? Itse en olisi voinut parempaa toivoa. Tottakai olisin voinut päästä lottomiljönäärien tai vaikka Johnny Deppin lapseksi, mutta minusta minä sain ihanan perheen ja olen siihen tyytyväinen. Tuntuu pahalta ajatella, että en ilmeisesti olisi ansainnut sitä.

      Aloittajalle:
      Ei lasta välttämättä kiusata etnisen taustan takia. Minusta on näkynyt aina, etten ole vaaleiden vanhempieni verta. Ikinä en silti saanut kuulla siitä. Koko luokka tiesi varmasti minun olevan adoptoitu, mutta vaikenivat asiasta. Ensimmäiset haukut sain kuulla vasta lukiossa, jossa ahdasmielisyyttä löytyi enemmän. Onneksi oli siinä vaiheessa jo omat aivot kehittyneet ja osasin nuo kommentit sivuuttaa olan kohautuksella.

      Tsemppiä teille, en osaa adoptiosta mitään sanoa, mutta omalta kokemukselta voin kiittää teitä jo etukäteen (:

      • sherppa

        Hei, kiitos Sihta sinulle. Mukava että tätä alkuperäiseen aiheeseen liittyvääkin keskustelua tulee mukaan. Alan nimittäin pikkuhiljaa harkita poistavani kaikki offtopic-viestit kaikista keskusteluista, mikäli keskustelu ei ala muuttua asiallisemmaksi. Eli lapsikauppa-aihe omaan ketjuunsa ja adoptiota harkitsevien aiheet omiin ketjuihinsa...

        Sherppa


    • Kalevi-K18

      Tuollaisella pikimustalla lapsella tulee kyllä olemaan vaikeaa Suomessa. Mutta ehkä kaikista eniten ahdistaa lapsen alkuperä. Kaikki kun ei tuppaa olemaan mitään prinssejä ja prinsessoja. Se todellisuus on kyllä usein jotain paljon karumpaa;

      http://www.iol.co.za/news/politics/easy-adoption-makes-sa-a-baby-supermarket-1.62804

      http://latimesblogs.latimes.com/world_now/2012/04/south-african-rape-captured-on-cell-phone-video-exposes-rape-epidemic.html


      No, onneksi me eletään monikulttuurin, maahanmuutton ja työvoimapulan kultaista aikakautta. Kaikenlisäksi on semmonen kätevä väline kuin internet ja sitten tietenkin toi Euroopan yhteinen intergraatio ja työmarkkinat. Mutta toi poika tulee kyllä tarvitsemaan Jumalaa ja parasta sille, että oppii rukoilemaan mahdollisimman nuorena!

    • Onnellinen adoäiti

      Edelleen suosittelen ap:lle suljettuja sivustoja, joissa on mahdollisuus asialliseen keskusteluun sekä tiedon jakamiseen kyseisen kohdemaan adoptiokäytännöistä. Itse olen jo tullut "riippuvaiseksi" keskustelupalstasta, jossa lapseni synnyinmaasta adoptoivat / adoptoineet kertovat luottamuksellisesti kipeistäkin asioista. Jos et vielä ole löytänyt, kannattaa katsoa esim Adoptioperheet ry:n nettisivuilta.

      Sinä adoptiolapsi, joka kävit täällä kertomassa tilanteestasi: kiitos! Olen ollut eri tilaisuuksissa kuuntelemassa ulkomailta adoptoituja aikuisia. Heistä on kasvanut todella fiksuja, avarakatseisia ihmisiä - juuri sellaisia, joita Suomi tarvitsee.

      Oikein rauhallista joulua!

    • RoopeAnkka21

      Missä te asutte? Kysin kun kerran olette kaikki niin varmoja että lapsi ei koe rasismia, tai ei saa kuulla siitä mitään.
      Ainakin pääkaupunkiseudulla poliisi härnää mustia enemmän kuin vaaleita. Ja kyllä mamu lapset ovat kokeneet paljon haukkumista, kiusaamista jne koulussa

      • Onnellinen adoäiti

        "Kysin kun kerran olette kaikki niin varmoja että lapsi ei koe rasismia, tai ei saa kuulla siitä mitään." Eipäs nyt yleistetä. Ainakaan minä en ole missään viestissä väittänyt tuollaista.
        Olen seurannut kouluelämää, koska oma lapseni on koulussa. Kiusaamiseen riittää silmälasit, punainen tukka, lihavuus / laihuus, vanhempien avioero, ei-merkkivaatteet, koulumenestyminen, harrastamattomuus, hörökorvat, "liika" hyvännäköisyys, perheen köyhyys / rikkaus, vanhemman aktiivisuus politiikassa, vanhemman ammatti, vanhemman työttömyys, ärrä- tai ässävika.... näitä voi jatkaa loputtomiin. Ihonväri on vain yksi ominaisuus, joka voi johtaa kiusaamiseen mutta kuten tuossa luettelin, joka lapsella on jokin piirre johon kiusaaja voi tarrata. Jokaisen vanhemman tehtävä on yrittää saada lapsen itsetunto riittävän vahvaksi, jotta hän uskaltaa / osaa hakea aikuisen apua, puolustaa heikompaa, sanoa kiusaajalle "lopeta!" jne.

        Ja meidän aikuisten tehtävä on näyttää esimerkkiä lapsille eli että rasismia ei milloinkaan hyväksytä!!


      • lakupo1ka..pelle
        Onnellinen adoäiti kirjoitti:

        "Kysin kun kerran olette kaikki niin varmoja että lapsi ei koe rasismia, tai ei saa kuulla siitä mitään." Eipäs nyt yleistetä. Ainakaan minä en ole missään viestissä väittänyt tuollaista.
        Olen seurannut kouluelämää, koska oma lapseni on koulussa. Kiusaamiseen riittää silmälasit, punainen tukka, lihavuus / laihuus, vanhempien avioero, ei-merkkivaatteet, koulumenestyminen, harrastamattomuus, hörökorvat, "liika" hyvännäköisyys, perheen köyhyys / rikkaus, vanhemman aktiivisuus politiikassa, vanhemman ammatti, vanhemman työttömyys, ärrä- tai ässävika.... näitä voi jatkaa loputtomiin. Ihonväri on vain yksi ominaisuus, joka voi johtaa kiusaamiseen mutta kuten tuossa luettelin, joka lapsella on jokin piirre johon kiusaaja voi tarrata. Jokaisen vanhemman tehtävä on yrittää saada lapsen itsetunto riittävän vahvaksi, jotta hän uskaltaa / osaa hakea aikuisen apua, puolustaa heikompaa, sanoa kiusaajalle "lopeta!" jne.

        Ja meidän aikuisten tehtävä on näyttää esimerkkiä lapsille eli että rasismia ei milloinkaan hyväksytä!!

        Rasismi hyvaksytaan, ei aina, mutta se tapahtuu ja useimmat eivat tee sille mitaan


      • Onnellinen adoäiti
        lakupo1ka..pelle kirjoitti:

        Rasismi hyvaksytaan, ei aina, mutta se tapahtuu ja useimmat eivat tee sille mitaan

        En allekirjoita tuota. Suomessa on paljon fiksuja ihmisiä, jotka eivät hyväksy rasismia! Jokaisen aikuisen velvollisuus on siihen puuttua samoin kuin muuhunkin kiusaamiseen. Mihin muuten perustuu tuo "tietosi", että useimmat eivät tee sille mitään?


      • suomiafrikka

        Kaikki ei koe kiusaamista. Mieheni asunut yli 20 Suomessa ja ei ole koskaan törmännyt rasismiin. Isossa firmassa päällikkönä jo 18v ja ei koskaan kukaan ole pahaa sanaa sanonut. Asutaan Hesan keskustassa ja ei ole talossamme kukaan rasistisesti käyttäytynyt meitä kohtaan, päinvastoin. Lenkkisaunassa ja talkoissa mieheni mukana ja hyvin suosittu. Lapsiamme ei ole koskaan kiusattu ihonvärin mukaan. Ollaan onnellisia tämän asian suhteen.


      • JonesHenry
        suomiafrikka kirjoitti:

        Kaikki ei koe kiusaamista. Mieheni asunut yli 20 Suomessa ja ei ole koskaan törmännyt rasismiin. Isossa firmassa päällikkönä jo 18v ja ei koskaan kukaan ole pahaa sanaa sanonut. Asutaan Hesan keskustassa ja ei ole talossamme kukaan rasistisesti käyttäytynyt meitä kohtaan, päinvastoin. Lenkkisaunassa ja talkoissa mieheni mukana ja hyvin suosittu. Lapsiamme ei ole koskaan kiusattu ihonvärin mukaan. Ollaan onnellisia tämän asian suhteen.

        "Asutaan Hesan keskustassa..."


        Hmm...tähän törmää aika useassa adoptiokeskustelussa. Siellä oli Thaityttö aiemmin joka kertoi kuinka IHANAA hänen elämänsä on täällä Suomessa. Tai jotain vastaavaa. Ihanat vanhemmat, koulu ja myy ympäristö...ja sitten se maininta, että Hesan keskustassahan me asutaan.


        Hmm...olen melkein sanaton tämän asian suhteen. Mitä siihen oikein pitäisi sanoa? Siis...Espoo vielä jotenkin menettelisi, mutta Helsinki....kuulkaas...normaalit adoptiovanhemmat eivät Suomessa todellakaan Asu Hesassa. Aika iso asu suoraan sanoen asuu jossain Salo-Forssa-Turku kolmio alueella, ja vielä isompi osa Pohjanmaalla.


        En tiedä, pitäisikö näihin juttuihin oikeastaan sanoen yhtään mitään. Itse vietin lapsuuteni Itä-Suomessa pääosin Imatralla.


        Sen haluaisin vielä sanoa, että kyllä valtaosa adoptiovanhemmista on ihan normaaleja, tavallisia, keskiluokkaan tai alempaan keskiluokkaan kuuluvia. Adoptiota varten otetaan usein itseasiassa lainaa pankista. Nää julkkisadoptiot on täysin sotkenut kuvan yleisesti adoptiolapsista. Valtaosa värillisistä adoptiolapsista asuu ihan valkoisella asuinalueella suhteellisen normiperheessä, joista puolella on myös omia biologisia lapsia.


        Se on omalla tavallaan kivaa että pääse tutustumaan niihin ihka OIKEISIIN Suomalaisiin eikä Hesan "eliittiin" mutta...no, siinä tulee mukana sekä ilot että risut. Se miksi mä kamppanijoin täällä nin radikaalisti kansainvälistä adoptiota vastaan pohjimmiltaan on tämä;me ei saada mitään sopeutumistukea! EI kukaan PAKOTA Somaleita tai Romaneitakaan sopeutumaan ns "talon tavoille" Miksi meitä yritetään PAKOTTAA lapsena? Se, että joku kehitysmaan kusila diktaattori suostui adoptioon ei mielestäni käy selitykseksi;

        http://nazret.com/blog/index.php/2005/12/12/left_wing_monster_mengistu_hailemariam


        Eli, miksi meitä pitää yrittää "pakottaa" Suomalaisiksi tai Ruotsalaisiksi? Se luo meissä vihjaa ja katkeruutta. Ei kukaan Somaleita tai Romaneitakaan PAKOTA sopeutumaan yhtään mihinkään. Ne saa sossusta vaikka mitä tukea ja työkyvyttömyyseläkepäätös tippuu melkein ilmaiseksi luukusta kun ikää on 18-25v Miksi meidät PAKOTETAAN mukaan näihin sosiaalisiin kokeiluihin? Ei kukaan yritä PAKOTTAA Somaleita tai Romaneitakaan yhtään mihinkään!!?


    • kerro.kerro.kuvastin

      Tietoni perustuu siihen että minun koulussa kiusattiin suomalaista maahanmuuttaja lasta joka oli asunut afrikan maassa. Syyksi riitti tietenkin se että heillä oli vähemmän rahaa ja olivat muuttaneet takaisin suomeen afrikan maasta. Tyttoä haukuttiin zuluksi. Opettajat tiesivät mutta eivät tehneet mitään.

      älä ole niin sinisilmäinen että uskot siihen että lapsesi ainoana ei-valkoisena omakotialueen lapsena elää niinkuin valkoinen. Hienoa että sinä ja sukusi ovat värisokeita, maailma ei ole.

      • Kalevi-K18

        Turha yrittää puhua "järkeä" näille adoptiomammoille. Ei niitä kiinnosta. Kun lapset syrjäytyy, ne syrjäyttää ne muulle yhteiskunnalle;

        http://yle.fi/uutiset/suomeen_sopeutuminen_on_adoptoiduille_tyolasta/5644358

        http://yle.fi/uutiset/adoptiolapselle_oma_kulttuuri_on_tarkea/5395243


        Et kai sä kuvittele että niitä oikeasti kiinnostaa mitä sille lapselle tapahtuu? Samaa vanhaa orjakauppaa hieman uudemmalla kuorrutuksella;

        http://www.youtube.com/watch?v=ObWSZTZzVvg

        http://www.youtube.com/watch?v=Ug_snHVsh7Q


      • Onnellinen adoäiti

        Ehkä en osannut tarpeeksi selkeästi esittää asiaani... siis tarkoitan sitä, että erilainen ihonväri on vain yksi monista syistä, joiden takia lapsia kiusataan. En missään nimessä tarkoita että olisin "värisokea", kyllä minä lapseni ruskean ihon näen (ja kaunis iho onkin!).
        Sinulla on siis kokemus yhdestä tapauksesta? Sen perusteella ei kannata vielä yleistyksiä tehdä. Meidän ystävä- ja tuttavaperheissämme on monta adoptioperhettä ja kokemuksia jaetaan auliisti, siksi minullakin on jonkinlainen kokemus asiasta. En väitä etteikö rasisimia olisi. Väitän, että suuri osa Suomessa asuvista ovat fiksuja ihmisiä, jotka eivät lajittele ihmisiä vain tuon yhden seikan perusteella. Ja edelleen perään kuulutan sitä, että rasismiin on puututtava. Olen tästä myös koulussa keskustellut sekä opettajien, rehtorin että muiden työntekijöiden kanssa. Samoin lapseni tietää, miten toimia jos nimittelyä esiintyy.

        "Hienoa että sinä ja sukusi ovat värisokeita, maailma ei ole." Kannattaa selvittää prosenttiluvut valkoisten ja värillisten suhteen,¨me valkoiset nimittäin olemme ns tappiolla eli vähemmistönä....


      • Kalevi-K18
        Onnellinen adoäiti kirjoitti:

        Ehkä en osannut tarpeeksi selkeästi esittää asiaani... siis tarkoitan sitä, että erilainen ihonväri on vain yksi monista syistä, joiden takia lapsia kiusataan. En missään nimessä tarkoita että olisin "värisokea", kyllä minä lapseni ruskean ihon näen (ja kaunis iho onkin!).
        Sinulla on siis kokemus yhdestä tapauksesta? Sen perusteella ei kannata vielä yleistyksiä tehdä. Meidän ystävä- ja tuttavaperheissämme on monta adoptioperhettä ja kokemuksia jaetaan auliisti, siksi minullakin on jonkinlainen kokemus asiasta. En väitä etteikö rasisimia olisi. Väitän, että suuri osa Suomessa asuvista ovat fiksuja ihmisiä, jotka eivät lajittele ihmisiä vain tuon yhden seikan perusteella. Ja edelleen perään kuulutan sitä, että rasismiin on puututtava. Olen tästä myös koulussa keskustellut sekä opettajien, rehtorin että muiden työntekijöiden kanssa. Samoin lapseni tietää, miten toimia jos nimittelyä esiintyy.

        "Hienoa että sinä ja sukusi ovat värisokeita, maailma ei ole." Kannattaa selvittää prosenttiluvut valkoisten ja värillisten suhteen,¨me valkoiset nimittäin olemme ns tappiolla eli vähemmistönä....

        "me valkoiset nimittäin olemme ns tappiolla eli vähemmistönä.... "


        Siis Suomessa?


      • Onnellinen adoäiti
        Kalevi-K18 kirjoitti:

        "me valkoiset nimittäin olemme ns tappiolla eli vähemmistönä.... "


        Siis Suomessa?

        Kerro kerro kuvastin kirjoitti: "Hienoa että sinä ja sukusi ovat värisokeita, maailma ei ole."
        Tämän lauseen lainasin omaan vastaukseeni ja jatkoin sitä eli näin: "Hienoa että sinä ja sukusi ovat värisokeita, maailma ei ole." Kannattaa selvittää prosenttiluvut valkoisten ja värillisten suhteen, me valkoiset nimittäin olemme ns tappiolla eli vähemmistönä.... "
        Siispä puhutaan maailmasta, ei Suomesta.


      • Suosittelen
        Kalevi-K18 kirjoitti:

        "me valkoiset nimittäin olemme ns tappiolla eli vähemmistönä.... "


        Siis Suomessa?

        Kalevi-K18

        Opettele sisälukutaito!


      • kerro.kerro.kuvastin
        Kalevi-K18 kirjoitti:

        Turha yrittää puhua "järkeä" näille adoptiomammoille. Ei niitä kiinnosta. Kun lapset syrjäytyy, ne syrjäyttää ne muulle yhteiskunnalle;

        http://yle.fi/uutiset/suomeen_sopeutuminen_on_adoptoiduille_tyolasta/5644358

        http://yle.fi/uutiset/adoptiolapselle_oma_kulttuuri_on_tarkea/5395243


        Et kai sä kuvittele että niitä oikeasti kiinnostaa mitä sille lapselle tapahtuu? Samaa vanhaa orjakauppaa hieman uudemmalla kuorrutuksella;

        http://www.youtube.com/watch?v=ObWSZTZzVvg

        http://www.youtube.com/watch?v=Ug_snHVsh7Q

        Tuo linkki afrikan orja kauppaan on yksinkertainen tapa katsella historiaa. Varmaan yrität siirtää orjakaupan syyllisyys 'myyjältä' ja 'ostajalta' uhrille.
        Orjuutta ei harjoitettu jokaisessa afrikan maassa. Afrikalla on omat kuninkaat, omat suur valloittajat ja historian oma 'Napoleon', mutta saavat silti olla valkoisille historian tutkijoille ne 'savages' jne. Tietenkin Enlantilaiset orjakaupan herrat ovat sivistyneitä jne jne


      • JonesHenry
        kerro.kerro.kuvastin kirjoitti:

        Tuo linkki afrikan orja kauppaan on yksinkertainen tapa katsella historiaa. Varmaan yrität siirtää orjakaupan syyllisyys 'myyjältä' ja 'ostajalta' uhrille.
        Orjuutta ei harjoitettu jokaisessa afrikan maassa. Afrikalla on omat kuninkaat, omat suur valloittajat ja historian oma 'Napoleon', mutta saavat silti olla valkoisille historian tutkijoille ne 'savages' jne. Tietenkin Enlantilaiset orjakaupan herrat ovat sivistyneitä jne jne

        Kaikki on suhteellista. Muistan kun omassa nuoruudessani kansainvälinen adoptio löysästi liitettiin kristittyyn lähetystyöhön.


        Hassua, ensimmäinen adoptio Ethiopiasta Ruotsiin tapahtui vasta vuonna 1969 Aika myöhäistä kristityksi lähetystyöksi, joka sijouttuu pääosin vuosien 1815-1965 välille. Kansainvälistä adoptiota pääosin harjoitettiin vuosien 1969-2009 välillä. Poikkeuksena tosin Korean sotaorvot.

        http://en.wikipedia.org/wiki/African_immigrants_to_Sweden


        Nää on aina vähän suhteellisia asioita. Oma adoptioni sijoittuu vuodelle 1982 Se siis tapahtui 2-vuotta ENNEN tämän dokumentin esittämistä! Toisin sanoen "länsimaiden painostus" ei saanut kommunistista Ethiopiaa löysentämään adoptiohanoja. Ehkä pieni avustusraha sensijaan hoiti homman kotiin;

        http://www.youtube.com/watch?v=tqjvXNykf34



        Kansainvälistä adoptiota ei Ethiopiassa harjoitettu ollenkaan vuosien 1974-1982 välillä(jonne sijoittuu kommunistinen valankumous)Sen jatkamiseen tarvittiin erillinen poliittinen päätös. Tämän homman hoiti kotiin kaikkien rakastama iki-ihana kotisambo;

        http://www.youtube.com/watch?v=68FxzMZe2BU



        Että tällaistä. Kyllä tuo orjakaupalta ainakin minusta tuntuu ja kuulostaa. Ihan sama mitä suklaakuorrutusta sille yrität väsätä. Olen lisäksi vaaleaverinen, eli kuulun vaaleampaan heimoon kuin Mengitsu. Se saattoi hieman avittaa adoptioni nopeaa käsittelyä. Ehkä myös kommunistinen terrori Ethiopian vaaleaihoista yläluokkaa vastaan samaanaikaan pääkaupungissa;

        http://www.occidentaldissent.com/2012/02/13/black-history-month-2012-mengistu-haile-mariam-famine-red-terror


        Ai että orjuus on ihanaa;=))


    • adoptio opettaa...

      Hei te kaikki todella adoptiosta ulkona olevat ihmiset...
      Meillä on nyt eskari-ikäinen poika Etelä-Afrikasta. Hän on todella viisas...on luokiteltu eskarissa paremmin keskittyväksi ja fiksummaksi, kuin muut lapset...osaa käyttäytyä todella hyvin joka paikassa...varmaan johtuu siitä kauheasta taustasta missä eli ennen tännen tuloa...kaiken huippu on, että on todella musikaalinen ja verbaalinen... kaikinpuolin mahtava ihmisen alku...

      Te, jotka sanoitte, että nämä tummaihoiset joutuvat kohtaamaan rasismia...se on totta...mutta me vanhempina olemme opettaneet poikaamme, että jos joku kiusaa, niin lyö suoraan turpaan...meidän lapsemme on semmoinen lihaskimppu, että nämä tyhmät kiusaajat jäävät samantien huonommalle:)

      Kaikinpuolin voin kertoa, että vaikka adoptio kestää kauan ja varsinkin kansainvälinen adoptio...tämä on ollut parasta meidän elämässä...olemme saaneet vanhempina paljon uutta elämäämme, vaikka olemme matkustelleet ennen etelä-afrikan matkaammekin monissa maailman maissa.,,,

      Rasismi on yleensäkin junttiutta ja pelkoa uudesta ja erilaisesta...ihonvärejä on ollut kautta aikojen maailmassa...me pohjoismaalaiset, jotka "yleensä" käymme vain Kanarialla ruskettamassa itseämme ja olemme katelleellisia ruskeille kanssatovereillemme, jotka eivät aurinkoa kaipaa ja musiikki ja kaikenlainen hieno käytös on heillä verenperintöä...

      • Jokujostain

        Tuo kuulosti niin karmivalta että oli pakko olla provo. Muuten tulee todella kylmät väreet tuota lukiessa.


    • pieni afrikka

      Hei Koonono

      Aloitit mielenkiintoisen viestiketjun. Harmi, että asiasta poikettiin rutkastikin.

      Mutta adoptioprosessi Etelä-Afrikasta on samanlainen kuin muistakin maista, pitkää odottelua ja paperisotaa. Kiina on tällä hetkellä tukossa, joten Etelä-Afrikasn jonot ovat toistaiseksi lyhyemmät. Kokonaisuudessaan saat varautua prosessin kestävän noin 4 vuotta.
      Suomesta käsin adoptoitaessa et saa valita lapsen sukupuolta. Saat esittää ikä toiveen 0-3v tai yli 3v.

      Ketjussa oli mainintaa lapsen nimestä. Jos lapsi on 3v tai yli, niin hänen saattaa olla vaikea tottua uuteen nimeen, kannattaa tämä tiedostaa jo harkintavaiheessa. Ei sieltä tule välttämättä alle 1-v vauvaa, vaikka niin suurin osa toivoo. Viime vuonna valtaosa tulijoista oli yli 2-v vanhoja, vanhimmat kouluikäisiä. Nimi on lapsen oma, sillä häntä on kutsuttu kotimaasaan, joten suurien muutosten edessä en suosittele vaihtamaan lapsen nimeä (ja viemään koko identiteettiä), jos lapsi jo nimensä hyvin tunnistaa ja sitä itse käyttää.

      Etelä-Afrikassa asiat on hoidettu lapsen hakumatkalla joustavasti ja tehty mahdollisimman lapsiperhe ystävälliseksi. Oikeudenkäynti käydään siellä ja lapsi on virallisesti oma kun tulette takaisin Suomeen.

      Lapset ovat yleensä lastenkodeissa, jotkut sijasiperheessä. Suurin osa äideistä, jotka lapsen adoptioon luovuttavat (tai kadulle hylkäävät) ovat jo aikuisia naisia (harvemmin teinejä). Yleensä kovin köyhistä oloista oleva äiti, jolla on jo monta lasta. Usea äiti on myös HIV positiivinen, joten terveydentila ei ole vakaa. Äidit hylkäävät lapsensa , koska heillä ei ole voimia eikä varaa ruokkia lasta.
      Lastenkodeissa on vähän hoitajia ja paljon lapsia. Lapset tarvitsevat Suomeen tullessa paljon kärsivällisyyttä, hoivaa, huolenpitoa ja edelleen ymmärtäväisyyttä.

      • Onnellinen adoäiti

        pieni afrikka,

        kiitos asiallisesta vastauksesta ap:n kirjoitukseen. Oma lapseni on syntynyt muualla kuin Afrikassa, mutta silti kiinnostaa miten missäkin maassa toimitaan. Lapseni oli muuten tullessaan jo leikki-ikäinen, joten oli alusta asti selvää että synnyinmaassa annettu nimi jää hänelle. On sattumalta kansainvälinen nimi, joka sopii suomalaisen suuhun vaikka kaimoja ei varmaan kovin monta ikäryhmässään löydy...


    • EA-lapsen äiti

      Olen saanut olla jo viitisen vuotta ihanan lapsen äiti, jonka sain syliini Etelä-Afrikassa. Tässä ketjussa on tuosta EA-adoptiosta ollut jo perusteellisia vastauksia ja lisää tietoa aloittaja saa palvelunantajilta. Omat kokemukset ovat vain positiivisia, hakumatkalla asiat sujuivat joustavasti ja vaivattomasti.
      Elämä tummaihoisen lapsen kanssa ei ole juurikaan eronnut käsittääkseni muiden lapsiperheiden elämästä. Olemme säästyneet myös rasistisilta kommenteilta ja muilta suuremmilta vaikeuksilta. Ajattelemattomat ja uteliaat ihmiset välillä laukovat "hassuja" kommentteja, mutta ymmärrän kyllä erilaisuuden eri tavoin puhuttavan tai askarruttavan ihmisiä. Jotkut tilanteet ovat olleet niin absurdeja, että niille on mukava näin jälkikäteen nauraa. Ja jokainen adoptiovanhempi todennäköisesti on jollakin tavalla valmistautunut myös tukemaan lastaan ikävämmissä tilanteissa eli ulkopuolisten (adoptiota tuntemattomien) on tästä turha olla huolestunut.
      Omat motivaatiot adoptoida lapsi ulkomailta olivat itsekkäät, koska halusin lapsia ja en voi saada biologisia. Tuo lapsen hakeminen toiselta puolelta maailmaa toki mietitytti ja hakumatkalla kovastikin pohdin oikeuttani viedä lapsi pois hänen omasta syntymäkulttuuristaan vieraaseen maahan. Mutta näiden tunneasioiden päälle tuli kyllä vahvasti järjelliset perusteet adoptiolle. Lapsi on olemassa tuossa maassa, adoptoin hänet tai en. Hänellä ei ole perhettä, eikä biologista perhettä ole mahdollista hänelle löytääkään (oli etsitty). Lapsi oli ollut jo pidempään "vapaana" myös maan sisäiseen adoptioon, mutta etelä-afrikkalaista perhettä hänelle ei ollut löytynyt jostakin syystä. Lapsella ei ollut mitään muuta kuin oma sänky isossa lastenkodissa ja lastenkodin kulttuuri. Tulevaisuus lastenkodissa kasvaneilla lapsilla ei ole Etelä-Afrikassa mitenkään hyvä, suurin osa heistä ei pärjää hyvin elämässä eli kyllä oma perhe, vaikka sitten toisella puolella maailmaa, on lapselle parempi.

      • Todella säälit...

        "Tulevaisuus lastenkodissa kasvaneilla lapsilla ei ole Etelä-Afrikassa mitenkään hyvä, suurin osa heistä ei pärjää hyvin elämässä eli kyllä oma perhe, vaikka sitten toisella puolella maailmaa, on lapselle parempi".

        Se ei ole mikään vaihtoehtoasia, vaan lapsen lapsen etu on se ainoa..
        Puolustuskyvyttömältä lapselta ryöstetään kotimaa, sukulaiset, juuret, uskonto, vanhemmat, ystävät ja tämä kaikki vain itsekkään lapsettomuushoidon vuoksi.

        Kaikkein pahin on kuitenkin se, että nämä itsekkäät ihmiset eivät tajua sitä, että ko. lapsesta tulee aikuinen, joka joutuu elämään muukalaisena suurimman osan elämäänsä toisella puolella maapalloa.
        Siis on aivan eri asia muuttaa aikuisena afrikkaan, kuin se, että viedään sinne puolustuskyvytön lapsi täysin tuntemattomaan ympäristöön.

        "Olemme säästyneet myös..." voi hyvät hyssykät tätä itsekkyyden määrää, empaattisuus on monilta ihmisiltä totaalisesti hukassa ... minä, minä ja minä.


    • JonesHenry
      • SmithJane

        Lyhyesti sanoen "biolapsen hankkimiselle" on olemassa vaihtoehtoja;

        www.pelastakaalapset.fi ja sieltä sijais- tai tukiperheeksi ryhtyminen


    • Jeppe68

      Täällä palstalla se tuo keskustelun laatu ei sitten ota parantuakseen ei sitten millään...noh, nyt voi taas olla käymättä muutaman vuoden, ja todeta sitten taas että samaan tasoo se on edelleen ja edelleen, muutamaa asiallaista kommentia lukuunottamatta..

      • Tuleva adoäiti

        Lueskelin näitä, kun on aikaa ja itse olen odottaja. Odotamme lasta Etelä-Afrikasta. Aika köyhää on osilla nämä kommentit täällä. Mitä adoptiota vastaustavat tekevät tällä palstalla? Onko elämä niin tylsää ja yksinäistä, että on pakko provosoida, että siihen saisi jotain sisätöä. Olen miettinyt tulevaa ja rasismia. Voin luvata, että en jää hiljaiseksi, mutta käyttäydyn kuitenkin kuin aikuinen. Käyttäydyn samalla tavalla, kun silloin, kun toista ihmistä kiusataan. En hyväksy sitä, koska olemme kaikki erilaisia, mutta yhtä arvokkaita. Ihminen kenelle naurat tai ketä kiusaat niin hänellä on myös lähellä ja tukena samat ihmiset kuin sinulla. Me olemme samanlaisia. Toiset vain viisaampia kuin toiset. Vain viisas jättää sanat sanomatta mitä ei itse haluaisi itsestään kuultavan.


    • lapset äideiltään

      Ilmeisesti kritiikki ollut aiheellista kun noin alkaa omatuntoa kolkuttamaan?

      • surullista......

        Länsimaalainen tulee afrikkaan lompakko taskussaja kokispullo kädessä shoppailureissulle köyhään afrikkaan ostamaan itselleen vanhemmuden.
        Mielestäni aika vastenmielistä... :(

        Mitäpä ei saisi köyhältä riistettyä pois,jopa oman lapsensa.


      • JonesHenry
        surullista...... kirjoitti:

        Länsimaalainen tulee afrikkaan lompakko taskussaja kokispullo kädessä shoppailureissulle köyhään afrikkaan ostamaan itselleen vanhemmuden.
        Mielestäni aika vastenmielistä... :(

        Mitäpä ei saisi köyhältä riistettyä pois,jopa oman lapsensa.

        Sitähän se todella on....surullista :(


        Moni Afrikan maa on hyvin "tribalistinen" eli siellä asuu useita eri heimoja samassa paketissa. Hallitseva heimo usein pyrkii "järjestämään" asiat niin, että vain vihollisheimon lapsia laitetaan "adoptioon"


        Ethiopia adoptioista on merkille pantavaa kuinka "kauniin vaaleita" suurin osa lapsista on. 1980-luvun lähtien maata on hallinnut pikimusta Amhara vähemmistö. Jostain syystä näitä pikimustia veitikoita ei juuri näe kansainvälisten adolasten keskuudessa. Eli oma veikkaukseni on, että Amhara heimo "suuren johtajansa" Mengitsu Haile Maleriamin johdolla on pannut tiettyjä lapsia adoptioon enemmän poliittisista kuin käytännön syistä.

        http://www.youtube.com/watch?v=4oWotBxzUoc


        Näin tämä järjestelmä käytännössä toimii


    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5778
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3535
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1895
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1483
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe