En saanut sairaslomaa!

HannaMarru

Olen rv 30 ja teen hoivakodissa nostelutyötä eli olen hoitajana. Kaikki asukkaat ovat nosteltavia, kahden autettavia. Hain sairaslomaa supistelujen vuoksi mutta sain vain 4 päivää, sanottiin että vielä monta viikkoa on jaksettava. Millä syyllä sairaslomaa saisi pitemmäksi aikaa kun yksinkertaisesti en jaksa, liitoskivut vaivaavat ja supistelee päivittäin. Äitiyslomaan on vielä vajaa 6 viikkoa aikaa... Pelottaa vauvan puolesta...

19

9041

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mammm

Eikö supistukset oo ihan normaaleja(?), mulla ainakin supistelee joka pv ja oon viikolla 32. Vielä pitäis myös jaksaa töissä muutama viikko, tosin en noin fyysistä työtä tee mutta esim. pyöräilen työmatkat joka päivä (60 min yhteensä) ja käyn reippailla kävelylenkeillä kolme-neljä kertaa viikossa. Liitoskipujakin mulla tuntuu olevan mutta paikallaan makaaminen vaan mun mielestä pahentaa tilannetta.

• hoitsu.

Lepäät nyt ne 4 päivää. Otat iisisti siellä töissä. Jos tulee taas ongelmia, haet lisää saikkua!
      Älä nosta! Et saa, töihin kuluu kauemman aikaa kun käyttää konetta, mutta minkäs teet, sinä et saa nostaa.
      itsekin olen hoitaja ja meilläkin asiakkaat ovat nostettavia, minä käytän nosturia ja apuvälineitä. Aikaisemmalta lapselta jouduin selkäkipujen vuoksi aiemmin s-lomalle, jota piti hakea vähän kerrallaan..
      Nyt olen hidas ja teen minkä voin, epäreilua tämä on asiakkkaille ja työkavereille, mutten minä sille mitään voi.. =/

• lwgjbonkeamlö

Miksi hait sairaslomaa supistelujen vuoksi? Miksi et hakenut sitä supistelujen, väsymyksen ja liitoskipujen vuoksi? Lepää nyt ja mene neljäntenä sairaslomapäivänä hakemaan lisää lomaa. : )

• Minn85.

Hassua.. Kaverini sai juurikin supistelujen takia sairaslomaa jo rv25 äitiyslomaan asti. Itse olen ollut nyt häpyliitoksen kipujen takia sairaslomalla kolme viikkoa, eli viikosta 27 asti. Ja olen äitiysloman alkuun. Omani tosin alkaa varhennettuna, mutta silti..

Uudestaan lääkäriin vaan ja tuot esille nuo kaikki vaivat. Ei sun mikään pakko ole noin raskasta työtä tehdä, kyllä lääkärin se pitää tajuta ettei pysty.

• OliviaOlivia89

Minä olin myös kirran vuodeosastolla töissä määräaikaisessa suhteessa. Nosteluita tuli hirveästi :( vaikka ei sellaista ns. suoranaista koko ihmisen nostamista olisi, niin monet potilaat ovat fyysisesti niin heikkoja, että taluttaessa wc:hen ja tuolilta nostoissa joutuu ottamaan montakymmentä kiloa toisen painoa omalle. Minulle tuli töissä supisteluja jopa 30-50 päivittäin ja alaselkäni oli tosi kipeä. Lääkäri arveli, että supistukset heijastuvat alaselkään.. Sain sairaslomaa rv25-> rv31 eli työsuhteeni loppuun. Yhteiskunnalle on aina edullisempaa antaa äidille sairaslomaa, kuin hoitaa pari kuukautta keskoslasta sairaalassa.:) Kannattaa oikeasti olla tiukkana vaan ja sanoa, että tulin hakemaan sairaslomaa :) Hoitoala on TOSI rankka joillakin työpaikoilla ja kyllä lääkäritkin sen tietävät :)

• Raskaus eiolesairaus

Olet aivan turhaan huolissasi. Monet raskaana olevat tekevät raskasta työtä ympäri maailmaa!
      Itselläni supistelut alkoivat jo viikolla 20 ja kohdunsuu oli auki n. 3-4-cm, silti lapsi syntyi raskausviikolla 41 3 ja oli kookas ja terve. Synnytys kesti 2 tuntia.
      Pelkosi aiheuttaa enemmän haittaa lapselle, kuin työsi. Kuulostele kehoasi, työsi pitää lihaskuntosi hyvänä. Sohvalla makaamalla vahinkoa syntyy teille molemmille.

• aivan, aivan..

Joskus hei, raskaus eiolesairaus, joutuu vaan tilanteeseen, ettei voi muuta kuin maata, ettei menetä koko lasta. Itse olin 25viikolta sairaalassa makaamassa, lapsi syntyi sektiolla viikolla 30. Liikkumislupia oli pisimmillään oman huoneen vessaan ja suihkuun. Enemmästä liikkumisesta olisi taatusti ollut vahinkoa meille molemmille, mutta etenkin lapselle.

Mitähän työtä sinä teet? Tuskin olet hoitoalalla.

• sairautta monenlaist

Huomaa että edellinen kirjoittaja ei ole hoitoalalla.

Ei se raskas työ vaan se kuormitus.

Kyllähän nyt vaikka 10 kg säkkiä voisi nostella vielä mutta nostelepa hyvällä lykyllä 100 kg ihmistä joka on lötkö kuin makarooni.

Hoitoalalla olen ja neuvolanlääkäriltä sain kk ennen äitiysloman alkua saikkua. Meillä ei ergonomia toimi töissä,työolosuhteiden johdosta ja supisteluja alkoi tulla huomattavasti enemmän mitä pitemmälle mentiin. Ja siinä kun nostelee niin tietysti ponnistusvoimaa ottaa mahalla. Sekö on terveellistä sitten?

Hyvällä omalla tunnolla voin sanoa että makasin kyllä sohvalla. Käveleminen oli niin tuskallista,että itku meinasi joka kerta päästä kun askeleenkin otin.

Raskauksia on erilaisia. Niitä on turha verrata muihin. Saatikka maailman kaikkiin raskaana oleviin naisiin. Jokainen raskaus on erilainen.

Saikkua vaan lisää jos siltä tuntuu. Itseään pitää kuunnella!

• Yksi neuvo

Mene uudestaan, ja valita selkääsi. Tuskin lähettävät edes tutkimuksiin ja tuskin ottavat riskiä päästää sinua töihinkään.

• gerh

Taidat olla attendolla töissä, kun et sairaslomaa saanut?

• ed

mee eri lääkärille, yksityiseltä ainakin saa paremmin sairaslomaa. valitat ja tirautat vaikka pari kyyneltä,eiköhän ala sairaslomaa herumaan. itekkin olen seisoma työssä ja selkä ja häpyluun kipu oli aivan älytöntä. olin samoilla viikoilla kun sä,ja aina sain jonku viikon kerralla saikkkua. kyllä rasitti. sit lopuksi sattui mukava lääkäri, ja laittoi loput 3vkoa mitä olis ollu äippäloman alkuun.

• Faktaa.....

Jos ei kykene tekemään raskaimpia töitä niin ilmoitus työnjohdolle niin he järjestävät työolot niin että pärjäät.

En ymmärrä miksi on aina kauhea tarve olla poissa töistä?
      Voihan sitä tehdä ne helpommat hommat, vai onko ajattelutapa että kaikki tai ei mitään.

Ajatelkaa tilannetta esim konttorityöntekijällä jolla on varvas murtunut, estääkö se työnteon?

Kai siellä hoivapuolella on paljon asioita jotka ovat keveämpiä, vai onko kyse ettet halua tehdä muuta?

• No niinku

periaatteessa, se on kyllä työkavereillakin mukavampaa että hankitaan sijainen joka pystyy tekemään niitä raskaitakin juttuja, sen sijaan että muut joutuvat joustamaan ja tekemään niitä nostoja yms, ja raskaana oleva "chillailee" ja tekee helpompia tehtäviä.

• sairista vaikea saad

Mulla oli istumatyö, mut siihen liitty myös raskaiden laatikoiden nostelua. Olin 40-v., mutten saanut päivääkään sairista ennen äitiyslomaa, vaikka pyysin. Kaikkein vaikeimpia oli pitkät työmatkat ruuhkabusseissa, kun ei päästetty istumaan, ja joka askel teki kipeää, että piti töpöttävin askelin hitaasti kävellä. Tukivyö ei paljon auttanut. Äitiyslomalla tuli lopulta vaihe etten päässyt kerrallaan kuin pari metriä eteenpäin ja piti kääntyä takaisin kotiin puhisemaan. Myös jalat turposi palloiksi.

• Arvauskeskus

Nykyinen x-vaimo sai sairaslomaa noin kuukauden ennen laskettua aikaa, kun meni yksityiselle. Arvauskeskuksessa annettini aina noin kolme-neljä päivää sairaslomaa. X-vaimoni on erityislasten hoitaja, eli nostelee liikuntakyvyttömiä ja muita vastaavia syömään, pesulle jne. Raskaana on hieman vaikea nostaa noin 40 kiloista velttoa lasta yksin esim. erikoistuoliin syömään. Eli jos menee työ raskaaksi, satsaa se satanen ja mene yksityiselle lääkäriasemalle.

• Ziisusmaaaria

Hyvin olet sisäistänyt lapsiperheiden ruikutusperiaatteen jo ennen kuin pentusi on tullut maailmaa ilahduttamaan.Teetätä töitäsi jo varmaan työttovereillasi paksun mahasi vuoksi!?

• Voipyhä..

Koita itse ensin raskaana olemista, tule sitten tänne huutelemaan "paksuista mahoista".

• neuvolanlekuri

itse annan aika reilusti lomaa, olen kolmen raskauteni kanssa kokenut kaikenlaista ja noin 25 vuotta työtä tehneenä ymmärrän äitien kivut.

Vaihda lääkäriä, jolle menet valittamaan. Ehkäpä työterveyslääkäri antoi loman. Entä neuvolalääkäri?
      Ja yksityinen gynekologi?

Menet uudestaan, kerrot että kun kipu iskee, niin vanhus saattaa pudota. Ihan oikeesti.Kivut on hankalia, kun on fyysinen työ. Jokaisen pätkän loppuessa haet lisää. Ruumillinen työ ei ole aina järkevää kun maha on iso ja kenkienkin pukeminen on hankalaa.

• luulee että saikutat

ärähdät että VITUN ÄÄLIÖ! Mulle tulee keskenmeno jos et anna saikkua.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6484
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2251
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1837
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1214
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1012
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      960
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      74
      886
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      823
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      30
      814
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      145
      747
    Aihe