8-bit pelien toimivuus?

Virtanen

Miten vanhat 8-bit pelit saisi toimimaan? Olen puhallellut ja puhdistanut liitäntöjä,mutta mikään ei tunnu auttavan. Konsolin virtavalo vaan vilkuttaa?

15

3706

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mario

Hanki emulatori. Googlee hauks: Nes emulator ja pelei löytyy www.theoldcomputer.com
      Saat satoi pelei ilmaseks.

• legoman

vihjeet:....
        1.hanki toimivampi peli
        2.hanki tomivampi nintendo(nes)
        3.hanki emulaattori ohjeet kohdasta:it`s a me

ps:meiläpä toimii ilman ongelmia!!!;-)

• Juuhak

Eli tiedät varmaan, että euroopan versiolla ei toimi aasian pelit ? Tiedothan lukee peli kasetissa onko europe vai ei.

Vaikka siinä olisi europe, niin jostain syystä itsellenikin kävi niin, ettei eurooppalainen peli toiminutkaan omassa euro 8-bittisessäni. Aika outo homma oli, mutta möin sen pois kuka omisti aasian versio koneen jossa se toimi. Sitten taas sama peli, eri kasetti kuitenkin europe merkit löytyi siitäkin niin toimi !

Voisiko kenties olla asia näin ? Taikka sitten kasetti on niin kulunut jo että voi olla hankala saada enään toimimaan ?

• Juuhak

Siis onko ongelma joka pelissä ? Silloin voi olla koneessa vikaa...

• MASTER

EI TAIDA HIRVEÄSTIN KEINOJA OLLA MUTTA NIIN KUN ON EHDOTETTU NIIN SE EMULAATTORIN HANKKIMINEN OLISI KÄTEVÄ IDEA. ITSELLÄNI ON EMULAATTORI JO NOIN KOLME KUUKAUTTA JA KYLLÄHÄN TUO VÄLILLÄ REISTAILEE MUTTA EDELLEENKIN SILLÄ PYSTYY PELAMAAN TODELLA MONIA NES PELEJÄ.

• Junior

Ei sillä emulaattorilla pääse millään muotoa samaan tunnelmaan kuin oikealla NESsillä TV-ruudun edessä. Ilmainen ja suht helppo ja toimiva varakeino se emulaattori on mutta jos saisin valita niin mieluummin pelaisin ihka oikealla NESsillä.. Eli itse ketjun aloittajalle vois vastata et ellei sitä vanhaa peliä tai pelejä saada toimimaan niin uutta pelikasettia sit vaan ostamaan.. Mikäli homma ei oo niin että itse pelikoneessa on jotain vikaa.

• MASTER
        Junior kirjoitti:

Ei sillä emulaattorilla pääse millään muotoa samaan tunnelmaan kuin oikealla NESsillä TV-ruudun edessä. Ilmainen ja suht helppo ja toimiva varakeino se emulaattori on mutta jos saisin valita niin mieluummin pelaisin ihka oikealla NESsillä.. Eli itse ketjun aloittajalle vois vastata et ellei sitä vanhaa peliä tai pelejä saada toimimaan niin uutta pelikasettia sit vaan ostamaan.. Mikäli homma ei oo niin että itse pelikoneessa on jotain vikaa.

KAIKKI PELAISIVAT MIELUMMIN NESSILLÄ KUIN EMULAATTORILLA (MINÄKIN) TÄSSÄ ON AINA SE ONGELMA ETTÄ HARVALLA ON ENÄÄ TOIMIVA NES KONSOLI JA TOIMIVAA NES KONSOLIA ON TAVATTOMAN VAIKEA SAADA. EMULAATTORILLA JOUTUU PELAMAAN TIETOKONE NÄPPÄIMISTÖLLÄ ONHAN TÄMÄ VAIKEAMPAA KUIN KUNNON OHJAIMILLA PELAAMINEN. ON TOKI TOIMIVIAKIN NES KONSOLEJA MUTTA KYLLÄ NÄISSÄKIN JOTAIN VIKAA ILMENEE AINAKIN AJANSAATOSSA. NIINHÄN SE ON MIKÄÄN HYVÄ EI OLE IKUISTA JA JOKAINEN RETRO PELAAJA JOUTUU TYYTYMÄÄN EMULAATTORILLA PELAAMISEEN AINAKIN JOSKUS JOS MIELII PELATA NES PELEJÄ.

• nintendoja
        MASTER kirjoitti:

KAIKKI PELAISIVAT MIELUMMIN NESSILLÄ KUIN EMULAATTORILLA (MINÄKIN) TÄSSÄ ON AINA SE ONGELMA ETTÄ HARVALLA ON ENÄÄ TOIMIVA NES KONSOLI JA TOIMIVAA NES KONSOLIA ON TAVATTOMAN VAIKEA SAADA. EMULAATTORILLA JOUTUU PELAMAAN TIETOKONE NÄPPÄIMISTÖLLÄ ONHAN TÄMÄ VAIKEAMPAA KUIN KUNNON OHJAIMILLA PELAAMINEN. ON TOKI TOIMIVIAKIN NES KONSOLEJA MUTTA KYLLÄ NÄISSÄKIN JOTAIN VIKAA ILMENEE AINAKIN AJANSAATOSSA. NIINHÄN SE ON MIKÄÄN HYVÄ EI OLE IKUISTA JA JOKAINEN RETRO PELAAJA JOUTUU TYYTYMÄÄN EMULAATTORILLA PELAAMISEEN AINAKIN JOSKUS JOS MIELII PELATA NES PELEJÄ.

huuto.net on PULLOLLAAN KÄYTETTYJÄ JA TOMIVIA PELIKONEITA, JOTKA OVAT MYYNNISSÄ. ITSE OLEN JO pari sellaista ostanut.

• MASTER
        nintendoja kirjoitti:

huuto.net on PULLOLLAAN KÄYTETTYJÄ JA TOMIVIA PELIKONEITA, JOTKA OVAT MYYNNISSÄ. ITSE OLEN JO pari sellaista ostanut.

ON SIELLÄ VIELÄ MUTTA EI LOPUTTOMIIN. TÄYTYY TIETENKIN OTTAA SE HUOMIOON ETTÄ NÄISSÄ PIIREISSÄ LIIKKUU USKOMATTOMAN PALJON HUIJAREITA. ITSELTÄNI HUIJATTIIN KELTAISESTA PÖRSSISTÄ 25 EUROA JOTEN TÄYSIN LUOTTOA EI OLE SIIHEN OVATKO KONEET TOIMIVIA TAI ONKO NETTI OSTOS PAIKAT LUOTETTAVIA.

• nintendoja
        MASTER kirjoitti:

ON SIELLÄ VIELÄ MUTTA EI LOPUTTOMIIN. TÄYTYY TIETENKIN OTTAA SE HUOMIOON ETTÄ NÄISSÄ PIIREISSÄ LIIKKUU USKOMATTOMAN PALJON HUIJAREITA. ITSELTÄNI HUIJATTIIN KELTAISESTA PÖRSSISTÄ 25 EUROA JOTEN TÄYSIN LUOTTOA EI OLE SIIHEN OVATKO KONEET TOIMIVIA TAI ONKO NETTI OSTOS PAIKAT LUOTETTAVIA.

EIHÄN MITÄÄN OLE LOPUTTOMIIN OLEMASSA, MUTTA TÄLLÄ HETKELLÄ ON JA TÄSTÄ HETKESTÄHÄN OLI KYSE. ITSE OLEN TEHNYT PALJON KAUPPOJA HUUTO.NETISSÄ JA KERTAAKAAN EI OLE OLLUT ONGELMIA, JOTEN EHKÄ OLISI PAREMPI SANOA, ETTÄ USKOMATTOMAN PALJON REHELLISTÄ KANSAA LIKENTEESSÄ. Kannattaa miettiä missä kauppoja tekee niin ei tule ikäviä yllätyksiä. Ja capsit alkaa jo ottaan päähän.

• MASTER
        nintendoja kirjoitti:

EIHÄN MITÄÄN OLE LOPUTTOMIIN OLEMASSA, MUTTA TÄLLÄ HETKELLÄ ON JA TÄSTÄ HETKESTÄHÄN OLI KYSE. ITSE OLEN TEHNYT PALJON KAUPPOJA HUUTO.NETISSÄ JA KERTAAKAAN EI OLE OLLUT ONGELMIA, JOTEN EHKÄ OLISI PAREMPI SANOA, ETTÄ USKOMATTOMAN PALJON REHELLISTÄ KANSAA LIKENTEESSÄ. Kannattaa miettiä missä kauppoja tekee niin ei tule ikäviä yllätyksiä. Ja capsit alkaa jo ottaan päähän.

EI PIDÄ OTTAA KAIKKIA EHDOTUKSIA NOIN VAKAVASTIN. ON TIETENKIN MAHDOLLISTA ETTÄ REHELLISTÄ KANSAA ON LIIKKEELLÄ MUTTA AINA TÄYTYY VARAUTUA SIIHEN ETTÄ HUIJAREITAKIN LIIKKUU ITSELLÄNI TÄRPPÄS JO ENSI YRITYKSELLÄ. EN OLE HUUTO NETISTÄ OSTANUT JOTEN EN TIEDÄ ONKO SIELLÄ HUIJAREITA MUTTA MONISSA OSTO PAIKOISSA NIITÄ ON. EMULAATTORI EHDOTUS ON TARKOITETTU NÄIN TULEVAISUUTTA AJATELLEN NIINKUIN SANOIN MITÄÄN EI OLE LOPUTTOMASTIN EI EDES NES KONSOLEITA JA TÄMÄNVUOKSI EHDOTIN EMULAATTORIA. JA JOS CAPSLOCK KIRJOITUS HÄIRITSEE NIIN LAITA KORVATULPAT ETTEI KORVASI SÄRY JOS TEKSTI ON LIIAN ÄÄNEKÄSTÄ. EN KIRJOITA CAPSLOCKILLA KENENKÄÄN KIUSAKSI VAAN JA AINOASTAAN NIMIMERKKINI TUNNUKSEKSI.

• mä tien

laita kasetti sisään ja paina se alas.sit liikutat sivulle päin sitä ja kokeilet eri kohtia.ja rupiaa toimiin.vastaa jos toimii

• A.Koski

Sanoit, että konsolisi virtavalo vilkuttaa. Kai tarkoitat, että se siis palaa punaisena koko ajan, mutta televisiossa ei mitään näy? Koska jos valo oikeasti vilkkuu, en kyllä tiedä, missä on vika.

Mutta jos virtavalo palaa punaisena ja tv-ruutu pysyy harmaana, on vika yleensä joko pelimoduulissa tai konsolissa - jompikumpi on pahasti likainen. Tai konsolin piikit eivät yletä kunnolla moduuliin, ei tule kunnon yhteyttä, eli pelit eivät toimi.

Ratkaisuksi tarjoan artikkelia, jonka olen ottanut omilta nettisivuiltani (suoraa linkkiä en voi laittaa, koska markkinoin sivuillani röyhkeästi myymiäni 8-bittisen Nintendon pelejä).

"Lika - Nintendon vihollinen nr. 1

8-bittinen Nintendo toimii yleensä aina - mikäli se ei likaannu. Tämä onkin Nintendon Akilleen kantapää. Nimittäin jos Nintendo-pelikasettien metallipäät ovat likaantuneet, ei peli käynnistykään kunnolla. Seurauksena televisiossa näkyy vain harmaa ruutu tai ihmeellistä suttua (jolloin peli on käynnistynyt, mutta ei oikein). Tämä korjaantuu usein ottamalla pelin pois konsolista ja käynnistämällä pelin uudestaan. Pahempi ongelma syntyy, jos lika tarttuu kaseteista pelikonsoliisi, eivätkä mitkään pelit käynnisty enää sen jälkeen.

Itselleni tämä kauhuskenaario tapahtui, kun ostin käytetyn Megaman 2 -pelin. Peli ei käynnistynyt, ja tämän jälkeen mikään muukaan peli ei toiminut konsolissani. Paniikissa etsin Internetistä apua, ja törmäsin näihin amerikkalaisiin sivustoihin, joilla neuvotaan pelikasetin ja 8-bittisen Nintendo-pelikonsolin puhdistus:

http://www.gooddealgames.com/articles/NES_Repair.htm

Seurasin sivun ohjeita ja voilà, kone toimii taas. Tosin, kun ruuvasin osia takaisin, tein ensin jonkun virheen ja pelit eivät tahtoneet käynnistyä. Kasetti meni huonossa kulmassa koneen sisälle, ja oikean kohdan löytyminen vei aikaa.

Onnistuin siis putsaamaan pelikoneeni, mutta siinä oli hommaa ja työ vaati ärräpäitä. Fiksumpaa olisi ollut putsata pelikasetit, niin likaa ei olisi tarttunut koneeseen. Niinpä seuraavaksi kävin apteekissa ja ostin sieltä isopropyylialkoholia. Tein seoksen, jossa oli puolet vettä ja puolet alkoholia. Seokseen kostutin vanupuikkoja, ja putsasin kasetit aikaisemmin mainittujen nettisivujen ohjeiden mukaan. Nyt kaikki pelini toimivat lähes moitteetta, myös se Megaman 2, vaikka sitä pitikin puhdistaa aika tavalla.

Eli tarinan opetus oli - puhdista kaikki uudet pelisi ennen kuin laitat ne konsoliin, näin Nintendosi pysyy puhtaana."

Ja siis koneen voi ihan itse yrittää avata ja puhdistaa, mikäli pelit eivät toimi. Omalla vastuulla, toki. Mutta eihän siinä tilanteessa ole enää mitään menetettävää.

• A.Koski

Siis pelini eivät toimineet lainkaan, mutta Nintendon avaamisen ja puhdistuksen sekä pelimoduulien puhdistuksen jälkeen ne toimivat moitteetta.

Enkä tarkoita, että konsolia tarvitsisi vähän väliä aukoa tai pelejä hinkata isopropyylialkoholilla. Ei se alkoholi voi jatkuvalla syötöllä tehdä hyvää peleille. Mutta jos olet esimerkiksi ostanut uuden (käytetyn) pelin, on se lähes aina likainen ja vaatii puhdistusta.

• Virtanen
        A.Koski kirjoitti:

Siis pelini eivät toimineet lainkaan, mutta Nintendon avaamisen ja puhdistuksen sekä pelimoduulien puhdistuksen jälkeen ne toimivat moitteetta.

Enkä tarkoita, että konsolia tarvitsisi vähän väliä aukoa tai pelejä hinkata isopropyylialkoholilla. Ei se alkoholi voi jatkuvalla syötöllä tehdä hyvää peleille. Mutta jos olet esimerkiksi ostanut uuden (käytetyn) pelin, on se lähes aina likainen ja vaatii puhdistusta.

Loppujen lopuksi ´vika ´ oli se,etteivät PAL/UK -versiot toimikaan suomalaisessa Nessissä ilman muutostyötä.

Tein ns. muutostyön ja kaikki englantilaiset PAL-pelit alkoivat pelittää. Tuo on helppo tehdä vaikkei ymmärrä elektroniikasta yhtään mitään -kuten minä itse. Ohjeet löytyy netistä. Nyt toimii kaikki eri versiot.

Alkuperäinen ongelma koski vain PAL/UK -pelejä. Skandinavian ja muun Euroopan pelit kyllä ovat toimineet.

Isopropanolilla puhdistaminen ei aina auta,sillä liittimet voivat olla hapettuneet. Sen huomaa kun tarkastelee liittimiä sopivassa valossa. Tällöin vaaditaan järeämpiä keinoja: kierrä ruuvimeisselin ympärille kopiopaperia ja hinkkaa sillä hapettuneita liittimiä kunnes alkuperäinen kuparin väri tulee esiin ja lopuksi voit vielä pyyhkiä roskat isoprop. vanupuikolla niin jo PELITTÄÄ!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      93
      1738
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1159
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1158
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      813
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      34
      773
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      5
      716
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      696
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      670
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      666
    Aihe