Munuaiset

X

Jos munuaisten toiminta heikkenee, kreatiniiniarvo nousee.
Missä muissa labra-arvoissa tämä näkyy vai näkyykö missään?
Voiko kreatiniini kohota tilapäisesti jostain syystä, esimerkiksi flunssa tai vastaava ja palautua tilapäisen syyn poistuttua?
Milloin pitää huolestua vai tarviiko milloinkaan?

7

2528

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • XX

Ainakin virtsakeräyksistä tutkitaan virtsan erittämän proteiinin määrää (mikroalbumiiniuria) joka kertoo kreatiinin lisäksi munuaisten kunnosta. Sinuna kysyisin lääkäriltäsi virtsakeräystestistä. Ja kysyisin kyllä lääkäriltäsi tuosta kreatiiniarvostakin.
      En valitettavasti osaa sanoa että nostaako esim. flunssa tai jokin muu kreatiiniarvoa.

Minulle on lääkäri sanonut että kreatiiniarvo alkaa merkittävästi nousta vasta sitten kun on selvästi havaittu virtsasta mikroalbumiiniuriaa. Ja mikroalbumiiniuria on yksi diabeteksen lisäsairauksista. Kannattaa ottaa siitä enemmän selvää.

• Pohdinnassa

Minulla kreatiiniarvo on ollut jo pitkään aivan vähän yli ylärajan. Viikko sitten mitattu arvo oli yhden yksikön yli. Terveyskeskuslääkäri ei määrännyt tämän vuoden vuositarkastuksessa albumiinikeräilyä, ilmeisesti siksi ettei aiemmin sieltä ole ollut löydöksiä. Olen tässä itsekseni miettinyt mitä lääkityksiä voisi karsia jotta se saisi kreatiinit normaalialueelle ainakin tässä vaiheessa.

• ...

Kreatiniini voi nousta tilapäisesti esim. rankan liikunnan takia, samoin jos syödään runsaita määriä lihaa tai muuta proteiinipitoista. Myös jotkin lääkkeet nostavat kreatiniinia, kuten ACE-estäjät.

• x

kuuluuko verenpainelääke näihin? Entä särkylääkkeet ja antihistamiini?

• Tiedonjanoinen
        x kirjoitti:

Ja mitenkäs tuo vajaatoiminta ilmenee muuten kuin labra-kokeissa? Siis mitä oireita siitä aiheutuu ja missä vaiheesa?

• Pitääkö pelätä?
        x kirjoitti:

ACE-estäjä on verenpainelääke, jota käytetään diabeetikoilla munuaisten suojana, kun on todettu mikroalbuminuria. Näin siitä huolimatta, että se todellakin voi nostaa kreatiniiniarvoa. On erittäin tärkeää, että juo riittävästi (ainakin kaksi litraa päivässä), jos käyttää ACE-estäjää, muuten se voi vahingoittaa munuaisia. Minusta tätä ei korosteta tarpeeksi.

Liian vähäinen juominen (kuivuminen) voi muutenkin nostaa kreatiniiniarvoa.

Lähes kaikki särkylääkkeet ovat haitallisia, jos on munuaisten vajaatoimintaa, ja voivat nostaa kreatiniiniarvoa rajustikin. Oikeastaan ainoa turvallinen on parasetamoli (esim Panacod).

Antihistamiineista en pysty sanomaan mitään, varmasti turvallisiakin antihistamiineja löytyy.

Minulla todettiin mikroalbuminuria pari vuotta sitten. Korkeimmillaan arvo oli 100 ug/min, jolloin aloitettiin ACE-estäjä. Arvo on laskenut tasaisesti ja oli viime kesänä normaali (7 ug/min). Samalla tuolloin pari vuotta sitten kreatiniiniarvo alkoi käyttäytyä omituisesti. Se oli aluksi normaali, kohosi yhtäkkiä jyrkästi, palasi takaisin normaaliksi, nousi, laski, nousi... Nyt se näyttää olevan tasaisessa noususuhdanteessa. En tiedä, johtuuko tämä ACE-estäjästä. Toiset lääkärit ovat sitä mieltä, että kaikki on OK niin kauan kuin mikroalbuminuria pysyy kurissa, toisten mielestä kyseessä on jo kohtalainen munuaisten vajaatoiminta. En tiedä ketä uskoa, asia pelottaa minua. Olisin kiitollinen, jos joku osaisi jotenkin kommentoida.

Olen tyypin 1 diabeetikko.

• ...
        Pitääkö pelätä? kirjoitti:

ACE-estäjä on verenpainelääke, jota käytetään diabeetikoilla munuaisten suojana, kun on todettu mikroalbuminuria. Näin siitä huolimatta, että se todellakin voi nostaa kreatiniiniarvoa. On erittäin tärkeää, että juo riittävästi (ainakin kaksi litraa päivässä), jos käyttää ACE-estäjää, muuten se voi vahingoittaa munuaisia. Minusta tätä ei korosteta tarpeeksi.

Liian vähäinen juominen (kuivuminen) voi muutenkin nostaa kreatiniiniarvoa.

Lähes kaikki särkylääkkeet ovat haitallisia, jos on munuaisten vajaatoimintaa, ja voivat nostaa kreatiniiniarvoa rajustikin. Oikeastaan ainoa turvallinen on parasetamoli (esim Panacod).

Antihistamiineista en pysty sanomaan mitään, varmasti turvallisiakin antihistamiineja löytyy.

Minulla todettiin mikroalbuminuria pari vuotta sitten. Korkeimmillaan arvo oli 100 ug/min, jolloin aloitettiin ACE-estäjä. Arvo on laskenut tasaisesti ja oli viime kesänä normaali (7 ug/min). Samalla tuolloin pari vuotta sitten kreatiniiniarvo alkoi käyttäytyä omituisesti. Se oli aluksi normaali, kohosi yhtäkkiä jyrkästi, palasi takaisin normaaliksi, nousi, laski, nousi... Nyt se näyttää olevan tasaisessa noususuhdanteessa. En tiedä, johtuuko tämä ACE-estäjästä. Toiset lääkärit ovat sitä mieltä, että kaikki on OK niin kauan kuin mikroalbuminuria pysyy kurissa, toisten mielestä kyseessä on jo kohtalainen munuaisten vajaatoiminta. En tiedä ketä uskoa, asia pelottaa minua. Olisin kiitollinen, jos joku osaisi jotenkin kommentoida.

Olen tyypin 1 diabeetikko.

Oudolta kuulostaa tuo kertomuksesi. Vertailun vuoksi, minä olen kakkostyypin diabeetikko, lisänä verenpainetauti, sydämen vajaatoiminta yms. pientä. Minulle määrättiin ACE-estäjää pari vuotta sitten, ja kreatiniini nousi muutamassa viikossa lievän munuaisten vajaatoiminnan tasolle, jolloin ACE-estäjä lopetettiin ja sen tilalle vaihdettiin myöhemmin AT2-salpaaja (Cozaar). Sekin suojaa munuaisia mutta ei ilmeisesti nosta kreatiniinia. Mikroalbuminuriaa ei ole mainittu koskaan, joten ilmeisesti sitä minulla ei vielä ole. Tuon sydämen vajaatoiminnan takia minulla on nesterajoitus, joten onkin aikamoista tasapainoilua, kun yhtaikaa käsketään juoda riittävästi ja kielletään nauttimasta liikaa nestettä.

Ota ihmeessä huolesi puheeksi lääkärin kanssa, aika erikoiselta tuo kuulostaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      95
      1137
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe