Jos munuaisten toiminta heikkenee, kreatiniiniarvo nousee.
Missä muissa labra-arvoissa tämä näkyy vai näkyykö missään?
Voiko kreatiniini kohota tilapäisesti jostain syystä, esimerkiksi flunssa tai vastaava ja palautua tilapäisen syyn poistuttua?
Milloin pitää huolestua vai tarviiko milloinkaan?
Munuaiset
7
2495
Vastaukset
- XX
Ainakin virtsakeräyksistä tutkitaan virtsan erittämän proteiinin määrää (mikroalbumiiniuria) joka kertoo kreatiinin lisäksi munuaisten kunnosta. Sinuna kysyisin lääkäriltäsi virtsakeräystestistä. Ja kysyisin kyllä lääkäriltäsi tuosta kreatiiniarvostakin.
En valitettavasti osaa sanoa että nostaako esim. flunssa tai jokin muu kreatiiniarvoa.
Minulle on lääkäri sanonut että kreatiiniarvo alkaa merkittävästi nousta vasta sitten kun on selvästi havaittu virtsasta mikroalbumiiniuriaa. Ja mikroalbumiiniuria on yksi diabeteksen lisäsairauksista. Kannattaa ottaa siitä enemmän selvää.- Pohdinnassa
Minulla kreatiiniarvo on ollut jo pitkään aivan vähän yli ylärajan. Viikko sitten mitattu arvo oli yhden yksikön yli. Terveyskeskuslääkäri ei määrännyt tämän vuoden vuositarkastuksessa albumiinikeräilyä, ilmeisesti siksi ettei aiemmin sieltä ole ollut löydöksiä. Olen tässä itsekseni miettinyt mitä lääkityksiä voisi karsia jotta se saisi kreatiinit normaalialueelle ainakin tässä vaiheessa.
- ...
Kreatiniini voi nousta tilapäisesti esim. rankan liikunnan takia, samoin jos syödään runsaita määriä lihaa tai muuta proteiinipitoista. Myös jotkin lääkkeet nostavat kreatiniinia, kuten ACE-estäjät.
- x
kuuluuko verenpainelääke näihin? Entä särkylääkkeet ja antihistamiini?
- Tiedonjanoinen
x kirjoitti:
Ja mitenkäs tuo vajaatoiminta ilmenee muuten kuin labra-kokeissa? Siis mitä oireita siitä aiheutuu ja missä vaiheesa?
- Pitääkö pelätä?
x kirjoitti:
ACE-estäjä on verenpainelääke, jota käytetään diabeetikoilla munuaisten suojana, kun on todettu mikroalbuminuria. Näin siitä huolimatta, että se todellakin voi nostaa kreatiniiniarvoa. On erittäin tärkeää, että juo riittävästi (ainakin kaksi litraa päivässä), jos käyttää ACE-estäjää, muuten se voi vahingoittaa munuaisia. Minusta tätä ei korosteta tarpeeksi.
Liian vähäinen juominen (kuivuminen) voi muutenkin nostaa kreatiniiniarvoa.
Lähes kaikki särkylääkkeet ovat haitallisia, jos on munuaisten vajaatoimintaa, ja voivat nostaa kreatiniiniarvoa rajustikin. Oikeastaan ainoa turvallinen on parasetamoli (esim Panacod).
Antihistamiineista en pysty sanomaan mitään, varmasti turvallisiakin antihistamiineja löytyy.
Minulla todettiin mikroalbuminuria pari vuotta sitten. Korkeimmillaan arvo oli 100 ug/min, jolloin aloitettiin ACE-estäjä. Arvo on laskenut tasaisesti ja oli viime kesänä normaali (7 ug/min). Samalla tuolloin pari vuotta sitten kreatiniiniarvo alkoi käyttäytyä omituisesti. Se oli aluksi normaali, kohosi yhtäkkiä jyrkästi, palasi takaisin normaaliksi, nousi, laski, nousi... Nyt se näyttää olevan tasaisessa noususuhdanteessa. En tiedä, johtuuko tämä ACE-estäjästä. Toiset lääkärit ovat sitä mieltä, että kaikki on OK niin kauan kuin mikroalbuminuria pysyy kurissa, toisten mielestä kyseessä on jo kohtalainen munuaisten vajaatoiminta. En tiedä ketä uskoa, asia pelottaa minua. Olisin kiitollinen, jos joku osaisi jotenkin kommentoida.
Olen tyypin 1 diabeetikko. - ...
Pitääkö pelätä? kirjoitti:
ACE-estäjä on verenpainelääke, jota käytetään diabeetikoilla munuaisten suojana, kun on todettu mikroalbuminuria. Näin siitä huolimatta, että se todellakin voi nostaa kreatiniiniarvoa. On erittäin tärkeää, että juo riittävästi (ainakin kaksi litraa päivässä), jos käyttää ACE-estäjää, muuten se voi vahingoittaa munuaisia. Minusta tätä ei korosteta tarpeeksi.
Liian vähäinen juominen (kuivuminen) voi muutenkin nostaa kreatiniiniarvoa.
Lähes kaikki särkylääkkeet ovat haitallisia, jos on munuaisten vajaatoimintaa, ja voivat nostaa kreatiniiniarvoa rajustikin. Oikeastaan ainoa turvallinen on parasetamoli (esim Panacod).
Antihistamiineista en pysty sanomaan mitään, varmasti turvallisiakin antihistamiineja löytyy.
Minulla todettiin mikroalbuminuria pari vuotta sitten. Korkeimmillaan arvo oli 100 ug/min, jolloin aloitettiin ACE-estäjä. Arvo on laskenut tasaisesti ja oli viime kesänä normaali (7 ug/min). Samalla tuolloin pari vuotta sitten kreatiniiniarvo alkoi käyttäytyä omituisesti. Se oli aluksi normaali, kohosi yhtäkkiä jyrkästi, palasi takaisin normaaliksi, nousi, laski, nousi... Nyt se näyttää olevan tasaisessa noususuhdanteessa. En tiedä, johtuuko tämä ACE-estäjästä. Toiset lääkärit ovat sitä mieltä, että kaikki on OK niin kauan kuin mikroalbuminuria pysyy kurissa, toisten mielestä kyseessä on jo kohtalainen munuaisten vajaatoiminta. En tiedä ketä uskoa, asia pelottaa minua. Olisin kiitollinen, jos joku osaisi jotenkin kommentoida.
Olen tyypin 1 diabeetikko.Oudolta kuulostaa tuo kertomuksesi. Vertailun vuoksi, minä olen kakkostyypin diabeetikko, lisänä verenpainetauti, sydämen vajaatoiminta yms. pientä. Minulle määrättiin ACE-estäjää pari vuotta sitten, ja kreatiniini nousi muutamassa viikossa lievän munuaisten vajaatoiminnan tasolle, jolloin ACE-estäjä lopetettiin ja sen tilalle vaihdettiin myöhemmin AT2-salpaaja (Cozaar). Sekin suojaa munuaisia mutta ei ilmeisesti nosta kreatiniinia. Mikroalbuminuriaa ei ole mainittu koskaan, joten ilmeisesti sitä minulla ei vielä ole. Tuon sydämen vajaatoiminnan takia minulla on nesterajoitus, joten onkin aikamoista tasapainoilua, kun yhtaikaa käsketään juoda riittävästi ja kielletään nauttimasta liikaa nestettä.
Ota ihmeessä huolesi puheeksi lääkärin kanssa, aika erikoiselta tuo kuulostaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491476Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761325Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86983- 86916
- 12892
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186858Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20821- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi74732Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17730