Mikäs mua sitten vaivaa?

wwti

Mua väsyttää. Lähinnä se on henkistä, mutta fyysisestikin voimat tuntuu olevan vähissä. Olen 25-vuotias naisihminen, tällä opiskelijavaihdossa ulkomailla. Olen näitä kympin tyttöjä, aina ollut vähän ylisuorittaja, aina mulla on ollut sata harrastusta ja todella monta rautaa tulessa. Ammattikorkeakoulututkinto on viittä vaille valmis, ja olen suorittanut sen vuoden etuajassa.

Nyt täällä vieraalla maalla en yhtäkkiä enää jaksa. En jaksaisi nousta sängystä aamulla, vaikken oikein jaksaisi aina maatakaan. Juoksu, joka on pitkään ollut rakas harrastus, tuntuu raskaalta pakkopullalta. Koulu ei kiinnosta enää yhtään, en pysty keskittymään. Lähinnä mua kiinnostaa mussuttaa suklaata peiton alla telkkaa katsellen. Hyvin epätyypillista käytöstä minulta. Sähköpostin lukeminen saa sykkeeni nousemaan sataan, ja koulutehtävien tekeminen itkettää. Opinnäytetyöprojektini ajatteleminenkin saa kyyneleet silmiin, vaikka periaatteessa homma etenee hyvin. Koulussa istuminen itkettää, mikä on noloa - ole siinä sitten reipas ja sosiaalinen, kun silmät vaan vuotaa.

En tiedä mitä tämä voi olla, masennusta vai burnout? Vai onko mulla joku fyysinen sairaus? Lihon, väsyttää, iho on mennyt huonoksi, ketuttaa, leposyke on kohonnut aika tavalla (noin 45:stä noin 60:een). Mun omaan logiikkaan vetoaa parhaiten tuo burn-out: kai se on ihan odotettavissa, että vuosien hullu puurtaminen ja ryntäily jossain vaiheessa käy voimille, niin paljon kuin olen kaikesta touhusta nauttinutkin.

Ja mitä mä nyt teen? En mä pysty täällä koko syksyä istumaan ja itkemään, jotain mun ois kai tehtävä, mutta oon niin umpikujassa. En voi lähteä kotiin, koska tarvitsen nämä opintopisteet, että voin valmistua. En voi vähentää kursseja, koska ks. edellinen. En voi irtisanoutua opinnäytetyöprojektistani, koska ks. edellinen. Sen olen ainakin itselleni suonut, että en vaadi itseltäni paljon muuta kuin edellisten hoitamisen, ja juoksemassa on käytävä, koska opinnäyteprojekti vaatii hyvää kuntoa. En tiedä, ei kai tähän mitään ratkaisua ole, kai mun täytyy vain purra hammasta ja jaksaa. Kahdeksan kuukautta "enää."

9

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks vaan......

      Heips, noi fyysiset oireet eritoten väsymys ja lihominen voivat viitata kilpirauhasen vajaatoimintaan. Kannattaa käydä verikokeissa ja poissulkea kilpirauhassairaudet.
      Mutta myöskään psyykepuolta ei tule unohtaa voi hyvinkin olla kyse masennuksesta tai burnoutista ne, kun tuovat mukanaan liudan fyysisiä oireita.

      Koita pärjäillä ja hae apua vaikka opiskelijaterveydenhuollon kautta: )!

      Terveisin 24-vuotias nainen,jolla viimeinen opiskeluvuosi opinnäytetöineen oli raskasta aikaa masennuksen takia.

    • Itselläni oli viime kesänä hieman sama fiilis. Yliopistossa maisterikurssien ahmiminen vaati veronsa ja lopulta ei oikein mistään kursseista tullut mitään. Itse päättelin, että voisi johtua burnoutista, sillä olen aina tavoitellut täydellisyyttä. Jos ei vitosta tule kurssista, niin sitten mennään uusimaan. Harjoitustehtäviin sai kulumaan päivät toisensa jälkeen, kun ne eivät ole omasta mielestäni tarpeeksi hyviä. Kesällä sai otettua hieman rennommin, kun sai oman alan töitä eräästä IT-talosta, eikä siellä nipotettu turhasta. Nyt taas monta rautaa tulessa, kun ryhmätöitä on ainakin viisi samaan aikaan, ja kaiken kaikkiaan kahdeksan kurssia, joissa kaikissa pitäisi pärjätä. Aina ei vain tunnu jaksavan, mutta eteenpäin on mentävä.

    • TosikovaÄijä

      Te nuoret ämmät pinkotatte liikaa ! VOin kokeneena äijänä sanoa että olette yleistyhmiä...koska:

      Teette kursseja ennätystahtiin ja valtaosaa kursseista ette ikinä tajua tai tarvitse loppuelämässä. Ette niinsanotusti näe metsää puilta mikä oikeessa elämässä on tärkeää. Noi koulutuspaperitkin on loppujenlopuksi per.seenreiästä !

      Todellien hyöty olisi tuhat kertainen jos opettelisitte vaikka samalal innolla ottamaan suihin.Sori jos kuulostaa sovinistiselta,ei oo tarkoitus ja oon tosissani...

      Opettelisitte täsmälleen kuinka kosketella imeä terskaa...Opettelisitte kuinka ottaa suihin 10-20 minuuttia,ilman että penistä tarvii ottaa pois suusta. Opettelisitte sisi suotuisasti hengittämän nenän kautta ja todella antaumuksella imemään ja hellimään tulevan rakkaanne penistä.

      Lopuksi samalla intensiivisellä innolla ja tarmolla harjoittelisitte tuntikausia että kykenettä nielemään siemennesteen kun rakkaanne laukeaa ja imette joak pisaran hänen hehkuessaan orgasmissaan...

      Tämäkin neuvo on tärkeempi kuin mikään v.itun kurssi yliopistossa.

      Jso äärirajoja tahdotte hakea sillä älykkyydellänne, voin latistaa teidät: ette tule pääsemään SUomen 5 neroimman joukkoon ikinä. EI siis oel merkitystä sillä pingotuksella....ja kääntäen ajateltuna: VÄHEMPIIN RIITTÄÄ..!

      Tähän sopii itse keksimäni testi mikä todella kertoo että ihminen on haavoittuva ja täydellisyydellä ei ole väliä:

      1) ajattele 6-8 numeroista lukua ja kirjoita se ylös. Vaikkapa 12546. Sitten vain lasket luvusta neliöjuuren.

      HUOMAAT että on tavattoman vaikeaa saada tämällistä lukua,ite oon aika hyvä mutta en ikinä saa 100% oikein koska usein nuo luvut vaatii desimaaleja...

      Kokeilkaapa kerran. Sitten kun lopuksi laitatte saamanne luvun osoittajaan ja laskimella tarkastatte oikean luvun vaikka 5 desimaalin tarkkuudella,laitatte sen nimittäjään.... sitten saatte prosentin kuinaki lähelle kykenit laskemaan päässä ison luvun neliöjuuren.

      Oikeastaan tehtävänanto on todella helppo. Jos oiekeesti siellä yliopistomaailmassa opiskelette, älkää vaan tulko sanomaan että ette edes tajua antamaani tehtävänantoa....

      Miettimisajaksi voitte antaa päässälaskulel vaikka 5 minuuttia...ja voitte huomata että se 5 minuuttia on todella tuskallista jos todella teette töitä sen eteen.....

      Heti tämän kirjoitettuani kokeilen treenimielessä tehdä saman vaikkapa mielivaltaisella luvulla: 456789

      Katotaan mitä 5 minuutissa päässälaskutaitoni sanoo,kokeilkaas tytöt tekin =)

      • TosiKovaÄijä

        ite laskin että päässä että luvusta 456789 neliöjuuri olisi jotain 672 ja risat...

        Näin yön tunteina hahmotin että 400 000 luvun neliöjuuri on kolminumeroinen luku ja jotain 600-700 väliltä. sitten sain laskettua että 67x 67 on 4489, itten alkoivat hankaluudet ja 5 minuutin aikaraja kutkutti. olin siis luvussa 670 x 670 ja mentyäni päässälaskuissa monesti umpikujaan heitin luvuksi 672 tasan.

        NO, oikea vastaus oli 675,86 kahden desimaalin tarkkuudella.
        mun vastaus oli 672/675,86 * 100% = 99,4 % TULOS.

        Noh, 99,4 % ei ole huono tulos. Kokeilkaas te koulutetut yliopistotytöt mitä te saatte...

        ja alkuperäselle: kova juoksemaan, paljos menee coopperissa ? mun enkka 3170...


      • tosikovaÄMMÄ
        TosiKovaÄijä kirjoitti:

        ite laskin että päässä että luvusta 456789 neliöjuuri olisi jotain 672 ja risat...

        Näin yön tunteina hahmotin että 400 000 luvun neliöjuuri on kolminumeroinen luku ja jotain 600-700 väliltä. sitten sain laskettua että 67x 67 on 4489, itten alkoivat hankaluudet ja 5 minuutin aikaraja kutkutti. olin siis luvussa 670 x 670 ja mentyäni päässälaskuissa monesti umpikujaan heitin luvuksi 672 tasan.

        NO, oikea vastaus oli 675,86 kahden desimaalin tarkkuudella.
        mun vastaus oli 672/675,86 * 100% = 99,4 % TULOS.

        Noh, 99,4 % ei ole huono tulos. Kokeilkaas te koulutetut yliopistotytöt mitä te saatte...

        ja alkuperäselle: kova juoksemaan, paljos menee coopperissa ? mun enkka 3170...

        Sorry, TosiKovaÄijä, taidat tarvita jonku järjettömän tyhmän ämmän, kenelle näyttää paikkaa lattianraosta ja kuka ei ymmärrä elämästä mitään. Edes suihinotosta, kun niin innokkaasti ja tarkasti oot täällä neuvoja jakamassa yksinäs lauantaiyönä.
        Osaan itsestäni kertoa sen verran, ikää 23 vee, että ystäväpiirini, kuin myös eri työnantajani, pelkää pahoin loppuunpalamistani, koska teen järjettömän paljon stressaavaa työtä, niin henkisesti, kuin fyysisestikin, n. 70-80 tuntia viikossa.( =n. 2500€/kk brutto - verot 40%)
        En ikinä koulussa ollut mikään ylisuorittaja, mutta töissä mun on tehtävä hommat niin, että saisin ite unta siitä, ettei mun teoista koidu jälkiseurauksia muille työkavereille (vaikkei suunnitelmat välin toteudu). Olenkin tässä seitsämän työvuoden aikana myös kokenut työmarkkinat niin hankaliksi, että silloin kun on työtä tarjolla, sitä tehdään, hyvin ja paljon. Eikä varsinkaan siihen stressiin auta vanhempani iskostaminen, että työtä tekemällä sitä leipää saa pöytään.
        Olen myös huomannut itsessäni tässä n. 5 kk ajalta, että väsymys senkun kasvaa, hermot on tiukemmalla kuin koskaan ja eilisestä taaksepäin ei juurikaan ole muistikuvia ELLEI ole tapahtunut jotain järisyttävää. Ja viikon jälkeen on hankala hahmottaa, että mikä päivä sattui ja tapahtui. Sekä viiden vuoden sisään todettiin pitkä qt.
        Lähtisin mielelläni opiskelemaan korkeakouluihin, mutta tällä päällä ja taloudellisesti en voi. Vaikka teen niin paljon työtä, ei siitä jää kuin penni käteen, koska en ammattitutkinnon jälkeen lähtenyt kouluttamaan itseäni "korkeampaan" asemaan, vaikkakin se oli mahdollista. Kova oli vaan kiire päästä tienaamaan taskurahaa ja sitä kautta olen ajanut itseni niin rikkauteen, kuin "köyhyyteen".
        Siispä nostan hattua heille, ketkä jaksavat painaa koulun penkillä, mutta aina kannattaa muistaa, että liika on liikaa. En itse osannut/loppuvaiheessa MUISTANUT sanoa ei, ja tänä päivänä kärvistellään, kun en tahdo itselleni uskoa burn-outia. Olisinhan siihen liian täydellinen. ;) Keep the faith!


      • TosiKovaÄijä
        tosikovaÄMMÄ kirjoitti:

        Sorry, TosiKovaÄijä, taidat tarvita jonku järjettömän tyhmän ämmän, kenelle näyttää paikkaa lattianraosta ja kuka ei ymmärrä elämästä mitään. Edes suihinotosta, kun niin innokkaasti ja tarkasti oot täällä neuvoja jakamassa yksinäs lauantaiyönä.
        Osaan itsestäni kertoa sen verran, ikää 23 vee, että ystäväpiirini, kuin myös eri työnantajani, pelkää pahoin loppuunpalamistani, koska teen järjettömän paljon stressaavaa työtä, niin henkisesti, kuin fyysisestikin, n. 70-80 tuntia viikossa.( =n. 2500€/kk brutto - verot 40%)
        En ikinä koulussa ollut mikään ylisuorittaja, mutta töissä mun on tehtävä hommat niin, että saisin ite unta siitä, ettei mun teoista koidu jälkiseurauksia muille työkavereille (vaikkei suunnitelmat välin toteudu). Olenkin tässä seitsämän työvuoden aikana myös kokenut työmarkkinat niin hankaliksi, että silloin kun on työtä tarjolla, sitä tehdään, hyvin ja paljon. Eikä varsinkaan siihen stressiin auta vanhempani iskostaminen, että työtä tekemällä sitä leipää saa pöytään.
        Olen myös huomannut itsessäni tässä n. 5 kk ajalta, että väsymys senkun kasvaa, hermot on tiukemmalla kuin koskaan ja eilisestä taaksepäin ei juurikaan ole muistikuvia ELLEI ole tapahtunut jotain järisyttävää. Ja viikon jälkeen on hankala hahmottaa, että mikä päivä sattui ja tapahtui. Sekä viiden vuoden sisään todettiin pitkä qt.
        Lähtisin mielelläni opiskelemaan korkeakouluihin, mutta tällä päällä ja taloudellisesti en voi. Vaikka teen niin paljon työtä, ei siitä jää kuin penni käteen, koska en ammattitutkinnon jälkeen lähtenyt kouluttamaan itseäni "korkeampaan" asemaan, vaikkakin se oli mahdollista. Kova oli vaan kiire päästä tienaamaan taskurahaa ja sitä kautta olen ajanut itseni niin rikkauteen, kuin "köyhyyteen".
        Siispä nostan hattua heille, ketkä jaksavat painaa koulun penkillä, mutta aina kannattaa muistaa, että liika on liikaa. En itse osannut/loppuvaiheessa MUISTANUT sanoa ei, ja tänä päivänä kärvistellään, kun en tahdo itselleni uskoa burn-outia. Olisinhan siihen liian täydellinen. ;) Keep the faith!

        Moikka KovaÄmmä!

        Toivottavasti vastaat mulle kuten mä sulle...

        Nyt käsitin ihan väärin jopa päinvastaisesti kuin mitä olin tarkoittanut. Tehdään pari tosiasiaa selväksi:

        1) Suihinotto -jutulla tarkoitin havannoida miten paljon turhaa asiaa koulussa opetetaan ja miten paljon elämää kokemattomat tuijottavat arvosanoihin. Yritän rivien välistä tuoda esiin kaiken tiedon tarpeetomuuden ja keventää ihmisten tarvetta saada aina kiitettäviä arvosanoja ja ymmärtää että kaikkea tietoa ei tarvita.

        2) Jos joku opiskelu- tai työnarkomaani hellittää otettaan hieman ja sivuoireena koke huonoa omaatuntoa, voi vaikka sitä "todellista kovuutta" mitata laskemalla päässä 6-8 numeroisten lukujen neliöjuuria. Tarkoitus ei ole usuttaa ketään laskemaan vaan tuomaan itselleen oikeutta relata ja levätä. Jos nuori,tyhmä jakokematon vielä luulee että hänen on muka pakko tehdä tulosta joidenkin IHMISTEN KEKSIMIEN kurssien suhteen, on häntä huijattu sekä myös kiusattukin kovasti.KENENKÄÄN ei tarvitse rehkiä jos palkintona on tyyliin mitättömät arvosanat joilla ei tee elämässä juuri mitään...

        3) SUN TILANNE ! HerranJumala.... Rauhoitu,rauhoitu ja rauhoitu. Lopeta työelämä ja relaa vähän aikaa, Tuolla tahdilla saat itsesi tapettua. Ei ole mitään järkeä ITSE KEHITTÄÄ jotain typerää urheilulajia,kuten sun tapauksessa työelämässä pärjääminen (ja toisten miellyttäminen) ja siten tappaa itsesi.

        Palvot toisia keräten tositen hyväksyntää. Ja olet jo 23-vuotias, koita katkaista napanuora vanhempiisi.Sano heille suoraan että heidän ei kuulu ohjata sua suuntaan tai toiseen vaikka pitäisitkin välivuoden. Sano että tulevat sitten haukkumana sua jos olet vankilassa tai käytät huumeita,mitä tietenkään et ikinä tee.

        Lopeta noi täydellisyyden tavoittelut et ole kellekään velkaa.Anna lupa itsellesi olla inhimillinen itsesi.SAMALLA KOITAN sanoa että turhaan sitä täydellisyyttä edes tavoittelet - sillä et kumminkaan pysty laskemaan antamiani tehtäviä 100% oikein - en minäkään ja ei oikeastaan kukaan. Siksi turha pingottaa...

        JA kun pingotat ja pyrit täydellisyyteen jollain työpaikallasi, et nuoruuttasi ja tyhmyyttäsi (anteeksi jos nyt haukun mutta totta puhun) tajua että rehkit ja miellytät ihmisiä ihan turhaan !!

        Teet liikaa töitä suhteessa palkkaan.Anteeksi jos kerron tilastollisen tosiasiaan että suomalisen keskiansio kauppalehden tilaston mukaan on 3000 euroa...siis ilamn ylityötunteja =). Eli turhaan säkin rehkit 2500 bruttoeuron eteen.

        Voisin kokeneena viisaana miehenä ohajta sut relaamaan pariksi kuukaudeksi,jos suinkin voit. Tarttisit oikean miehen joka antaisi sulle hellintää. Kun aikasemmin kirjoitin mitä suuseksissä voi nainen opetella kerron mitä ihanne mies tekisi sinulle:

        Irtisanoutuisit töistäsi ja iskikisit ihanne miehen...miehen joka hieroisi sun hartioita joka ilta. Mies joak osaisi helliä sun erogeenisiä alueita hitaasti... mies jola opettelisi helliessään tuntemaan juuri sinun ja vain sinun klitoriksesi. Kumminkin jokaiella naisella klitoris on täsmälleen omanlaisensa.

        Unelmiesi mies hellisi ja hoitaisi kielellä klitoristasi kauan,useita tunteja. Unelmamiehellä olisi urheilutaustaa ja nuolisi tutkien klitoristasi hellien hilja aja kovaa ilman että hän valittaisi niskojen puutumista tai kielen nuolemistiehys väsyisi. Saisit jatkuvia orgasmeja sitä muka kun luottaisit henkisesti täysin mieheen...

        Samalla antaessana suuseksiä mies opettelisi sun G-pisten herkkyyden. Moni 23-vuotias ei edes tiedä G-pisteestään mitään. Se sijaitsee sisälläsi kun koukkaat soremlla suoraan "ylöspäin"!.

        Yhdistetty g-pisteen taitava hallittu stimulointi yhdessä klitoriksen nuolemisen kanssa johtaa naisen hurmioon. Myös miehen tulee olla helliessään kokenut,kärsivällinen ja hellä.Naiselle tulee antaa mielikuva täydellisestä rentoutumisesta ja tilanteesta että mies ei vaadi mitään.

        Näillä eväillä uskoisin että unelmiesi mies auttaisi sut pääsemään pois stressistä.

        Itse vain satun olemaan hyvin älykäs ja kokenut MIELESTÄNI tärkeimmillä osa-alueilla elämässä. Toinen on matemaattinen älykkyys jolal mitataan ihmisen älykkyysosamäärää aj toinen on seksuaalisuus millä tehdä kokenutkin nainen todella onnelliseksi.

        Toki on mulla ylioppilas hatut ja korkeakoulututkinnot, mutta niillä ei tee juuri mitään....todellinen luova älykkyys on kova juttu.

        Tajusitko nyt mitä tahdon sanoa ? Tarkoitan auttaa enkä tuomita !

        Terveisin TOsiKovaÄijä


    • rautaäijä

      Aloittajan viestistä tuli mieleen, että tekeekö terveyskeskukset suomessa asiakkaille hivenainetutkimuksia. Yksityiset lääkärit joskus näitä mainostavat a.40-50€.
      Näillä olisi paikkansa. En tarkoita niitä rikkaille suunnattuja tutkimuksia, joiden perusteella määrätään tuhansien e edestä.

      Jo pelkkä apteekista ostettu rautaa sisltävä pilleri purkki auttoi meikää. Jostain eriskummallisestä syystä kehoni kuluttaa rautaa ja mangaania liikaa.

    • Halitsul

      Tsekkaa ne kilpirauhasarvot ja jos ok, niin alla itselle luvan laiskotella.. Olet pingottanut koko ikösi ja nyt et ole enää valvovien silmien alla, niin saat LEVÄTÄ.. Lepää, nuku pois kaikki pingotukset ja stressi. Nauti elämästä, katso luonnon värejä, ihmisiä, ääniä... Olet nuori ja jo burn outissa.. Kun palaat suomeen, lopeta kaik muiden vaatimukset ja alaa elää elämää omin vaatimuksin

    • burnoutin kanssa tai

      Heippa!

      Itse tässä koko tän vuoden käynyt burnouttia läpi. MIulla tutkittiin ja poissuljettiin kaikki mahdollinen. Ja ilmiselvä burnout niin kuin siullakin. Mie olen ihan samalanlainen kun sie liian tunnollinen ja koettaa äkkiä valmistua ja harrastaa urheilua samalla. Ja yhtäkkiä ti vähitellen kroppa vaan alkaa varottamaan. Nyt siun on oikeesti pysähdyttävä tää on sellainen henkinen helvetti et ei tosikaan. Kroppa voi alkaa reagoida jos yrität liikaa.. MIulla päässä viskoo ja välillä tulee sellainen inhottava aalto ja tuntuu et kuolema tulee tai nyt tapahtuu jotakin ihan kauheaa. Älä anna asioiden mennä niin pitkälle, sillä syvällä kokemuksenm rintaäänellä voin sanoa amk ohella töitä teen 5 kertaa viikossa 8 tuntia ja sit harrastus niin ei sellaista jaksa kauan. Sit kun esim paniikkikohtausksia alkaa tulla ja siitä rajut oireeet niin joatin ihan hirveäää. Silloin ei voi koulussa enää olla.

      Mie kyllä kehottaisin siun hölläämään tahtia, koska jos meet viel syvemmälle niin nouset sieltä vielä kauemmin... Liikunta on tärkeää mut älä vedä itseäs piippuu. SIun pitää oppia nyt jos koskaan kuuntelemaan kehoa ja toimimaan sen mukaan. SIllä tossa pisteessä jos ei rauhoitu niin ajat itses vaan syvemmälle umpikujaan! Terveys enne kaikkea!

      Voin sanoa etten halua alkaa syödä mielialalääkkeitä ja käymään sitä henkistä helvettiä läpi se on jotain ihan hirveä mitä ei toivo kenellekään....

      Höllää vähän ja kuuntele itseäs!!!! Lääkärintodistuksella saat pitkitettyä siun valmistumista!!!!! SIulla ei ole mihinkään kiire!!! JAksamisia!!!! Mie olen 22-vuotias nainen ja miulle on sanottu sama siulla ei ole mihinkään kiire! Teet niin kuin kroppa sanoo, Miun psykologi sanoi miulle et on hyvä käydä burnouti nuorena läpi, sillä tässä iässä oppii muuttamaan vielä omia toimintatapoja! Tsemppiä!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. 132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe