Koulutusmetodiko?

asasasasasasasasasa

Mitäpä olette te kokeneemmat mieltä tästä... Onko hyvä ja kaikkien muidenkin kannalta kiva tapa kouluttaa koiraa? Oppiiko koira tuossa jotain, ja jos - niin tarkalleen ottaen KENEN koira, ja mitä?

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10964661

Minusta ja monesta muustakaan ei kovinkaan kivasti tehty toiselle koirakolle, mutta yllättävän paljon tuo "koulutusmetodi" kannatustakin saa...

12

154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yks vaan

Aloittajan koira oppii kulkemaan niin kuin sen on haluttu kulkevan silloin kun muita on edellä?

Mitä eroa tuossa tavassa on verrattuna siihen jos muuten kulkisi oman koiransa kanssa koirakon takana jos kerran suunta on sama? Se mitä lukaisin tuota nopeasti niin aloittaja ei kuitenkaan iholla asti edessä olevia hiillostanut.

Onko väärin että itse käytän tilanteen oman koirani kanssa hyväksi ja harjoittelen odottamista, kun jäämme paikoilleen odottamaan about 10 metrin päähän että naapuruston mummeli saa oman koiransa liikkumaan kun tuppaa jumimaan muita nähdessään ja koska tiedän että jos ohittamaan siinä vaiheessa lähdettäisiin niin sen mummon koira sais hepulin, kuten myöskin omani vai pitäiskö meidänkin vaan sen toisen koirakon mieliksi vaihtaa suuntaa takaisin päin...

• asasasasasasasasasas

Ahaa... Toisen koirien tahallinen ärsyttäminen siis sallittu oman koiran "kouluttamisen" nimissä... Okei, mielenkiintoista.

• Yks vaan
        asasasasasasasasasas kirjoitti:

Ahaa... Toisen koirien tahallinen ärsyttäminen siis sallittu oman koiran "kouluttamisen" nimissä... Okei, mielenkiintoista.

Voihan sen noinkin tietenkin ymmärtää mutta kysyinkin että mikä ero siinä on, että käveleekö siellä takana sen oman koiran kanssa niin että kyseistä tilannetta käyttää itse hyödyksi kuin se että kulkee siellä takana ihan muuten vaan kun mennään samaa tietä.

Se että kyseinen aloittaja kertoi käyttäneensä tilanteen hyväksi tuntus olevan se ainoa ongelma. Elikkä siis, älä missään nimessä kouluta koiraas jos lähettyvillä on muita koiria mitkä ei osaa käyttäytyä, niinkö? Tuolta mummelilta tosin olen kerran kysynnyt että onko helpompaa jos me odotellaan että ne menee eka pois.

Kulkee monesti meidänkin takana muita, ja ei tuo ole viellä oppinut sitä että mitenkä siinä tilanteessa pitää toimia, ja kyllä ne siellä kulkee tasan niin kauan kunnes tiet eroaa, itse tosin käytän tilanteen kylmästi hyväkseni ja yritän opettaa koiralle oikeaa tapaa mennä, ja myönnän että en todellakaan rupee kattomaan miten ne muut sillä hetkellä menee, koska välimatkaa kuitenkin meidän välillä on. Toisaalta en myöskään vie koiraa tilanteeseen jossa se ei viellä selviä edes suhteellisen hyvin, mutta toisaalta yllätyksiä tulee vastaan.

• Mikään koulutusmetodihan tuo ei ole.Tapa toimia vaan ja omasta mielestäni suoraansanottuna epäkohteliaskin...

Joo,ei ole minun makuuni ollenkaan.Itse kannatan ylipäätään myös muitten huomioimista,tuolla liikenteessä...
      Erittäin epäkohteliasta kävellä,saati roikkua toisen perässä,jos selkeästi huomaa,että edellä oleva koira häiriintyy,ihan mistä syystä sitten tahansa.
      Jos itse olen tilanteessa ollut,että edelläkävelijä häiriintyy,niin olen kyllä huikannut,että voin kyllä ohittaakkin,niin toiselle on helpompaa.

Kyllä koiran kouluttamisen voi hoitaa asiallisemminkin,ketään häiritsemättä.

Itseäni ei haittaa,vaikka joku kulkisi kuinka perässä,kunhan kantapäiltä pois pysyy.Ja siitä on aina lähdetty,että ei omien koirien tarvi olla moksiskaan.

Kaikilta se ei kuitenkaa välttämättä suju,syystä tai toisesta,eikä itsellä ole ainakaan mitään tarvetta tahallaan ketään mennä härkkimään,millään muotoa,tuossakaan.

• pr_

Musta kanssa erittäin epäasiallista. Ai miten eroaa tilanteesta jossa muuten vaan, sattumalta ollaan menossa samaan suuntaan? No justiinsa siten. Jos tulee normaalioloissa tilanne joissa ohittaessa toisen puolen koirat lähtee käsistä, niin on luonnollisestikin sen osapuolen vastuulla järjestää itsensä pois siitä tilanteesta. (Ja lähinnä sitten vaan normaalia inhimillistä käytöstä, että se toinenkin taho tekee jotain tilannetta helpottaakseen jos pystyy.)
      Mutta jos joku lähtee seuraamaan, niin eihän siinä ongelmakoiria lenkittävä henkilö pysty hittoakaan tekemään hankkiutuakseen pois tilanteesta. Koita siinä saada koirat rauhoittumaan, kun joku roikkuu provoetäisyydellä takana pitäen huolta että etäisyys ei varmasti pääse kasvamaan.

Jos nyt mietin muutamien viime vuosien ajalta asiakkaiden koiria joita on tullut lenkitettyä vähän enemmän, niin ihan kevyesti puolet on joko olleet remmirähjiä (usein pelosta) tai vähintäänkin helposti provosoituvia – ja tyypillisesti ongelmat ehtineet eskaloitua vuosien aikana siihen, että lähtevät kerralla ihan käsistä ja palautus maanpinnalle ei tapahdu mitenkään sormia napsauttamalla. V-tuttaisi harvinaisen paljon, jos joku ihan tieten tahtoen jäisi näiden koirien kohdalla perään roikkumaan ja osaltaan vielä pahentamaan tilannetta moninkertaisesti. (Pointti: a) rähinäongelmat on erittäin yleisiä, b) hihnan päässä ei ole aina omistaja.)

Mitä siihen kouluttamattomuuteen tulee, niin ihan kuriositeettina mainittakoon että melkeinpä kaikki näistä asiakkaista on olleet ihan täydellisen vakuuttuneita siitä että niitä koiria ei pysty millään tavalla enää auttamaan – ja vaikka uskoisivatkin, niin suoraan sanottuna tuskin osaisivatkaan ilman mittavaa apua. Ja sitten vielä on niitä koiria, joilla oikeasti on pääkoppa aika romuna ja kyse ei ole enää ihan yhtä suoraviivaisesti että viitsiikö/tajuaako/osaako omistaja kouluttaa vai ei.

Oli tapaus mikä tahansa, niin siitä ainakin voi olla varma että jokainen rähinätilanne aina stressaa sitä koiraa, ja osaltaan aina pahentaa ongelmaa (oli se pelko- tai aggressiorähinää) kun koiralle kertyy negatiivisia kokemuksia lisää ja lisää. Että sitä kannattaa nyt vähintäänkin miettiä ennen kuin alkaa tahallaan aiheuttaa toisille ongelmia.

• pr_

Mitä muuten tulee erilaiseen odotteluun ja seisoskeluun koulutusmielessä muiden ohittaessa, niin siinä ei toki ole mitään ongelmaa oikein tehtynä. Mutta siinä on, että ei tajuta että se muka-kauniisti namin perässä tai käskyn alla istuva oma koira todellisuudessa tuijottaa samalla räikeästi vastaantulijoita suoraan silmiin, provosoiden minkä kerkeää.

En sano että kaikki näin tekee, mutta käsittämättömän yleistä on.

• asasasasasasasasasas

Nyt ilmeisesti vastasi muutama ihan oikeastikin koirien kouluttamisen hallitseva... Sitähän minäkin, että ei ole ihan ok. käytöstä tuollainen toisten seuraaminen.

Tuosta ketjusta käy ilmi, että kyseisen tyypin koira osaa jo kävellä remmissä toisten perässä ja ohi jne. ilman riehumisia, niin miksi sitä pitäisi enää erikseen opettaa, jos koira jo asian osaa? Tuskin siihen mitään "ekstraa" tuo se, että härnää vieraita koiria.

Sitten taas tuossa ketjussa ja tässäkin toistui tuo "mitä eroa on sillä, että kävelee sattumalta jonkun perässä jos matka on sama, tai että seuraa tarkoituksella" niin eroahan siinä on. Huomaahan ihminenkin, jos joku lähtee seuraamaan tahallaan, niin mites sitten koira mukamas ei huomaisi? Varsinkin, kun ne on paljon herkempiä otuksia ja huomioi ympäristöään ja muita kulkijoita ihan eri tavalla kuin ihminen. Tajuaa kai tuon tollompikin, että se saattaa ärsyttää tai pelottaa toista koiraa, kun joku lähtee perässä talsimaan.

Tuo on myös hyvä pointti, että pysähdytään mukamas kohteliaasti antamaan tietä toiselle, ja ei huomata että se oma koira tapittaa silmiin haastavasti toista koko ajan.

• helmeri-esa

"mitä eroa on sillä, että kävelee sattumalta jonkun perässä jos matka on sama, tai että seuraa tarkoituksella" niin eroahan siinä on. Huomaahan ihminenkin, "

Jos olet kävelemäs tietä pitkin sanotaan vaik et matka on 100 metriä sun kotiis, samalle tielle sun taakses ilmestyy tyyppi A joka kävelee sun perässäs sen saman 100 metriä sun takanas ennen ku sä pääset kotiin, misä kohtaa tässä sä tiedät että toi tyyppi A seuraa sua muuten vain kävelläkseen tietä vai et seuraaks se sua tarkoituksella, kyllä pitää ihmisen olla vainoharhanen :D

Ei muuta kommentoitavaa tähän ketjuun, mä en jaksa mennä kattoon tota toista ketjuu läpi.

• asasasasasasasasasas
        helmeri-esa kirjoitti:

"mitä eroa on sillä, että kävelee sattumalta jonkun perässä jos matka on sama, tai että seuraa tarkoituksella" niin eroahan siinä on. Huomaahan ihminenkin, "

Jos olet kävelemäs tietä pitkin sanotaan vaik et matka on 100 metriä sun kotiis, samalle tielle sun taakses ilmestyy tyyppi A joka kävelee sun perässäs sen saman 100 metriä sun takanas ennen ku sä pääset kotiin, misä kohtaa tässä sä tiedät että toi tyyppi A seuraa sua muuten vain kävelläkseen tietä vai et seuraaks se sua tarkoituksella, kyllä pitää ihmisen olla vainoharhanen :D

Ei muuta kommentoitavaa tähän ketjuun, mä en jaksa mennä kattoon tota toista ketjuu läpi.

Kyllä sen huomaa, jos ei ole ihan tollo. Ainakin kyseiset härnätyt koirat huomasi, ja omistajansa myös. Siitä jo voi päätellä että seuraajan käytös on ollut huomiota herättävää ja röyhkeää.

• Epämiellyttävää

Naisten itsepuolustuskurssilla vetäjä totesi meille, että sanokaa nyt niille miehillenne, etteivät kulje naisten perässä, vaan siirtyvät vaikka toiselle puolelle katua. Mun mies ei alkuunkaan ymmärtänyt, että miksei, hän kulkee missä lystää. Mutta minä kyllä ymmärrän. On epämiellyttävää, kun joku kulkee ihan niskan takana. Se pelottaa ja kyllä koira sen aistii.

Huomaavaisuutta kanssaihmisiä kohtaan:)

• mHHHHHHHH
    • voielämätätä

Mun mielestäni hyvä tapa toimia. Oma koira oppii vähän tehokkaammin kun käyttää tilanteen hyödykseen. Kunhan ei ole kahen metrin päässä hiillostamista, niin ihan okei. Jos edelläkulkevan koira häiriintyy, haukkuu ynnämuuta, niin KOULUTTAKOON KOIRANSA. Sehän ei ole minun ongelmani, jos joku ei tajua koiran kouluttamisesta paskaakaan ja sitten vituttaa kun koira ei käyttäydykään mallikelpoisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2391
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      344
      1997
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      25
      1866
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1673
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1488
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1022
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1009
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      865
    9. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      860
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      808
    Aihe