Mistä töitä lähihoitajalle?

Lähäri vaan

Luin uuden ammatin itselleni, lähihoitaja. Opiskelin kun luulin että tällä alalla olisi töitä. Olen koulun loputtua ollut määräaikaisissa työsuhteissa kaikkiaan vuoden verran. Nyt olen työttömänä ollut jo 8kk. Olen hakenut töitä kun mol.fi sivuilla on ollut paikkoja, omaaloitteisesti laittanut avoimia työhakemuksia useaan paikkaan ja joihinkin soitellut. Työtä tarjotaan: keikkatyö ( sairaslomansijaisuuset 1-2pv tai max 2-3vkoa). En ole ottanut tuommoista työtä vastaan koska minulla on 10v tyttö eli olen yhäiti. Saan ansiosidonnaistapäivärahaa ja jos teen tuota keikkaa rahanai katkeaa ja joudun odottamaan rahoja sekä noista ei ole rahallista hyötyä.
Mitä mieltä olette, onko kokemuksia kannattaako tai uskaltaako tällaista keikkaa alkaa tekemään vai ootanko jospa tässä joskus tärppäisi paikka auki joka olisi edes 2kk kestävä tai enemmän.

56

7034

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gero2

Osuit naulan kantaan "lähäri vaan"! Minä valmistun jouluna hoitoalalle ja samat asiat mietityttää kovasti... kannattaako ottaa vastaan niitä parin päivän sijaisuuksia ja poikiiko ne oikeasti joskus kunnon töitä? Onko typerää odotella vain niitä pitempiä sijaisuuksia? Kertokaa joku kokemuksia asiasta!

• Läh 2011

Itse valmistuin vuonna 2011 joulukuun lopulla lähihoitajas ja voin sano että ei kannata ottaa 2pv sijaisuuksia siinä häviää rahallisesti. Itse olen ollut puoli vuotta töissä kun valmistuin mutta nyt työttömänä. Aijon lähteä opiskelemaan ensivuonna jos pääsen sosionomiksi siinä on valinnan varaa eri aloille.

• hoi-ta-ja

kyllähän se on niin, että jokaisen vastavalmistuneen hoitajan työura alkaa noista keikkatöistä. Niitä tekemällä teet itsesi tunnetuksi eri työpaikoilla ja tutustut itsekin eri paikkoihin.

• pian ex hoitaja

Ei kannata ottaa vastaan 1-2 pvä.n keikkoja...niistä ei ole muuta kuin haittaa, liitto vie puolet päivän palkastasi.Teet päivän työt melkein ilmaiseksi . työnteosta sua rangaistaan! :((
      Itse tein näitä tyhmiä keikkoja ja nyt se loppu . Olkoon vaikka kuinka pulassa , mutta mua he eivät sinne saa yhdeksi päiväksi!

• lähäri vaan

Totta ! Jos niitä keikkahommia oiskin 4-5krt viikossa joka viikko niin se olisi kannattavaa. Ja jos teet keikkaa sillon ku soitetaan, että joku on sairastunut niin ei ole varmaa että nämä poikisivat jatkossa töitä. Rahallisesti en tähän keikkaan pysty, jos olisin yksinäinen se olisi eri asia. Kai jokainen haluaa että työnteosta hyötyy myös rahallisesti!

• _huuhkaja_

Ihme juttu, että mäkin luulin saavani paremmin töitä valmistuttuani, mut nyt sitten sijaisena palloilen eikä valinnanvaraa ole. Suhteita pitäis olla enemmän, mutta kun en ole mitään sosiaalista tyyppiä vapaa-ajallani...

Jotenkin koulussa annettiin ymmärtää, että töiden suhteen valinnanvaraa olisi, mutta lähäreitä täällä on niin paljon, että eipä esim.dementiapuolen töihin ole mitään mahdollisuutta :(
      Lisäksi sijaisena olet aina "vaan" sijainen eikä arvostusta juuri tule mistään suunnasta ja suurin osa eduista on poissa jne.jne. Onneksi mun sijaisuudet kuitenkin kuukausissa mitattuja eli rahallisesti kyllä kannattaa, mutta hermot kireellä kun jatko aina avoinna ja meitä sijaisia on, mistä valita...

• lähäri vaan

Näin se on. Vanhuspuolelle ei oo töitä kuin keikkaa ja muihin ei niin vaan pääse kun suuntautuminen on vanhukset!
      Kuinka monta päivää pitäisi tehdä keikkaa vkossa tai kuukaudessa että olisi rahallista hyötyä??

• Tuleva lh

Missäpäin Suomea vaikutatte..? Mietin vaan tässä tulevana lähihoitajana, että mikähän se mahtaa olla oma kohtalo sitten valmistumisen jälkeen..Olen kyllä sitten opintojen alun alkanut itsekin epäilemään vähän näitä työllistymismahdollisuuksia. Todellakin koulussa mainostetaan, että töitä riittää ja saamme oikein valita niistä työpaikoista. Ja sitten kun vielä suuntaudumme vanhustyöhön, niin kaikki on oikein varmistettu. Kuitenkin mietin, mitä niillä töillä oikein tarkoitetaan, ehkä jos kaikki päivän tai kahden keikkatyöt lasketaan mukaan niin on sinänsä töitä. Mutta kuitenkin varmasti suurin osa haluaa juuri sen vakityön. Moni on hakeutunut opiskelemaan juuri siksi, ettei ole entisellä alalla ollut töitä tai on ollut vain keikkatyötä. Moni ei siis ole laskenut noita keikkatöitä edes "oikeiksi töiksi", ja ovat hakeutuneet tälle alalle koska olettavat saavansa vakitöitä.
        Kyllähän se vähän putoaa pohja tästä hommasta pois, jos ei töitä sitten meinaa löytyäkään. Jos näistäkin töistä joutuu tappelemaan, niin sama kai sitten olisi ollut hankkia joku "parempi" tutkinto ja tapella sitten sen avulla niistä töistä.

• H_hoitaja
        Tuleva lh kirjoitti:

Missäpäin Suomea vaikutatte..? Mietin vaan tässä tulevana lähihoitajana, että mikähän se mahtaa olla oma kohtalo sitten valmistumisen jälkeen..Olen kyllä sitten opintojen alun alkanut itsekin epäilemään vähän näitä työllistymismahdollisuuksia. Todellakin koulussa mainostetaan, että töitä riittää ja saamme oikein valita niistä työpaikoista. Ja sitten kun vielä suuntaudumme vanhustyöhön, niin kaikki on oikein varmistettu. Kuitenkin mietin, mitä niillä töillä oikein tarkoitetaan, ehkä jos kaikki päivän tai kahden keikkatyöt lasketaan mukaan niin on sinänsä töitä. Mutta kuitenkin varmasti suurin osa haluaa juuri sen vakityön. Moni on hakeutunut opiskelemaan juuri siksi, ettei ole entisellä alalla ollut töitä tai on ollut vain keikkatyötä. Moni ei siis ole laskenut noita keikkatöitä edes "oikeiksi töiksi", ja ovat hakeutuneet tälle alalle koska olettavat saavansa vakitöitä.
        Kyllähän se vähän putoaa pohja tästä hommasta pois, jos ei töitä sitten meinaa löytyäkään. Jos näistäkin töistä joutuu tappelemaan, niin sama kai sitten olisi ollut hankkia joku "parempi" tutkinto ja tapella sitten sen avulla niistä töistä.

Minun suositukseni on: keikkaile ensin, niin näät mikä paikka tuntuu omalta. Valmistuin n. 6 vuotta sitten, aikuisena alanvaihtajana. Itsellä oli myös se tunne, että "vakkaritöihin ja äkkiä". Eipä olisi kannattanut.
        Hoitoalalla on hyviä työpaikkoja ja sitten erittäin raskaita "pir*n pesiä", joita todella kannattaa välttää.
        Valmistumiseni jälkeen olen kolmannessa vakkaripaikassani, vaihtanut olen omasta halustani. Välillä olen myös elättänyt itseni pelkästään keikkailemalla. Silläkin kyllä elää (melkeinpä paremmin), ainakin pääkaupunkiseudulla. Nyt olen tyytyväinen.

• lähäri vaan
        Tuleva lh kirjoitti:

Pohjois- Pohjanmaalta. Kun olin koulussa meille puhuttiin juuri samaa kuin sinulle mutta näin vain on. Missä sinä asut?

• Tuleva lh
        lähäri vaan kirjoitti:

Pohjois- Pohjanmaalta. Kun olin koulussa meille puhuttiin juuri samaa kuin sinulle mutta näin vain on. Missä sinä asut?

Itä-Suomessa asun..Täällä pitäisi periaatteessa vanhuksia riittää kun ikäjakauma on mitä on, mutta mistä sitä koskaan tietää..Työmarkkinat on ainakin täällä missä nyt asun, tosi hikiset. Saatan joka tapauksessa muuttaa ainakin täältä johonkin, mutta en välttämättä Itä-Suomesta kuitenkaan haluaisi pois. Täytyy nyt katsoa, mistä sais töitä..

• lähäri vaan
        Tuleva lh kirjoitti:

Itä-Suomessa asun..Täällä pitäisi periaatteessa vanhuksia riittää kun ikäjakauma on mitä on, mutta mistä sitä koskaan tietää..Työmarkkinat on ainakin täällä missä nyt asun, tosi hikiset. Saatan joka tapauksessa muuttaa ainakin täältä johonkin, mutta en välttämättä Itä-Suomesta kuitenkaan haluaisi pois. Täytyy nyt katsoa, mistä sais töitä..

Toivottavasti löydät töitä.

• lähärivm12

Meidän ryhmä valmistuu suuntautumisena SAHU ja työtä on tarjottu jo useammastakin paikasta. Mut niinhän noi opettajatkin puhu, että sahulaisilla on kysyntää ja voi työskennellä niin monessa paikassa.

• lähäri vaan
        lähärivm12 kirjoitti:

Meidän ryhmä valmistuu suuntautumisena SAHU ja työtä on tarjottu jo useammastakin paikasta. Mut niinhän noi opettajatkin puhu, että sahulaisilla on kysyntää ja voi työskennellä niin monessa paikassa.

Sahulaiset on kaikista parhaammassa asemassa.

• LH 2013
        lähäri vaan kirjoitti:

Sahulaiset on kaikista parhaammassa asemassa.

Niin sitä sanotaan, että Sairaanhoito ja huolenpito linjalta paras työllistymisen mahdollisuus. Työskentelen nykyään vielä koeajalla muisti- ja monisairaiden vanhusten parissa äitiysloma sijaisena ja laittanut hakemusta saisaaloihin, ensiapuihin, päivätoiminta kohteisiin niin vammaisten, kuin myös vanhusten puolelle. Tilanne tällä hetkellä ... Sairaaloihin otetaan mieluummin sairaanhoitaja opiskelijoita tai jo valmistuneita sairaanhoitajia. Ei kuulemma lähihoitajille vakansseja. Terveyskeskuksissa saattaisi olla sijaisuuksia. Hoivakodeissa ikärakenne huolestuttavan korkea, joten hoitajalla oltava hyvä lihaskunto ja tressin sietokyky. Paikassa henkilökunnan määrä mitotettu todella vähäiseksi, joten työteko tuntuu monesti jo urakoinnilta tai liukuhihna työskentelyltä. Itse miettinyt monesti lähihoitajan työnkuvaa ja miten olisi mahdollista sopeuttaa jaksamista myös omaan siviilielämään ja mitä jatko-opintojen mahdollisuuksia olisi tarjolla, jotta saisi työaikoihin myös säännöllisyyttä.

• lähihoitsu

Hei kaikki lähihoitajat !

Helsingin alueella on vakituisia paikkoja kotihoidossa.Pallkka 2058e/kk,mikäli ei vielä ole kokemuslisiä kertynyt.Kolmen viikon jaksossa yksi viikonloppu töita ja pari iltavuoroa,useampiakin saa halutessaan tehdä.Niistä tietysti eri korvaus.
      Asiakastyötä sekä toimistotyötä sopivassa suhteessa,joskus kiirettä,mutta ei aina.Päivät. erilaisia.Katsokaa mollin sivuilta.Mikäli askarruttaa pitempiaikainen,niin lyhyemmäksikin ajaksi pääsee.Hyvä kokeilla vaikka seuren kautta eri kotihoidon paikkoja,mikä olisi omanlainen.Joka päiväksi löytyy vuoroja.Asunnon saamisessakin ulkopaikkakuntalaisia avustetaan.Vapaata menoa asiakkailta toiselle ja kiva työporukka ainakin omassa työpaikassani Itäisessä kotihoidossa.Messiin mukaan vaan.

• fpgpoåd

Kiva, että joku sentään tykkää hommasta. Itse totesin kotihoidosta sen, että jatkuvasti vajaalla mennään, hoitajat käyvät kääntymässä ja lähtevät. Samoin ei ole mitään rajaa asiakasmäärille. Ei kiitos!

• lähäri vaan

Kiitos mutta ei ihan Helsinkiin voi lähtee =)

• nhnhyyg

joo hain jo..ja kävin haastattelussa.. pitää varmaan jatkaa hakua.. Onneks onni kulkee !!

• hoihoi3

Minäkin itä suomesta muutin pois koska tarjolla vain määräaikaista. Nyt töissä uudellamaalla vakkarina. Töitä on. Ja meidän keikkalaisten kanssa kun olet jutellut niin hyvin selväksi on käynyt että täälläpäin hoitajille on tarvetta ja keikkaa pukkaa. Sekä täällä vakkaripaikkoja runsaasti tarjolla.

• Hoitsuliii

Mikä helvetin hoitajapula! Missä?!

Olen keikkaillut työpaikallani 02/2011 lähtien kun paikkaa avattiin. Valmistuin lähihoitajaksi (sairaanhoito ja huolenpito) keväällä ja olen tehnyt nyt putkeen 6kk määräaikaista. Työpaikallemme vapautui 5-6 lähihoitajanpaikkaa ja oli lähes varmaa että minut ja kaksi muuta sijaista vakinaistetaan kun ollaan oltu niin pitkään talossa. Kaksi muuta vakinaistettiin, minua ei. Toinen (ex-luokkakaveri) vastavalmistunut lasten ja nuorten koulutusohjelmasta, minua vuotta nuorempi ja työkokemusta yhtä kauan ko työpaikasta. Toinen taas 45v, ei tervehdi toisia ja on muutenkin usein naama vääränä kun tulee käytävällä vastaan. Kelpasivat mutta minä en.

Teen työni hyvin, olen tehokas ja luotettava työntekijä joka ei hanki turhia sairaslomia. Asukkaat pitävän minusta, tulen toimeen työkavereideni kanssa ja olen ollut valmis joustamaan monissa eri asioissa. Olen iloinen, positiivinen ja pyrin antamaan mahdollisimman hyvän kuvan työpaikastamme. Nautin työnteosta osastollamme, vaikka se on fyys psyyk raskasta. Ystävyssuhteet ovat kärsineet koska olen tullut mielummin töihin kuin mennyt juopottelemaan tai lähtenyt reissuun. Tein paljon keikkaa kouluni ohessa vaikka oli kiire ja kova stressi. Halusin luoda itselleni hyvän imagon jotta työllistyminen olisi varmempaa myöhemmin. Mutta ei.

TÄSTÄ KIITOKSEKSI joudun osastolle jonne tuo entinen luokkakaverini pääsi vakituiseksi työntekijäksi. Sain siis 1 vuoden sijaisuuden! En päässyt "omalle" osastolleni vaikka sinne aukesi 2 paikkaa, toivoin pääseväni sinne ja työtoverit olivat sitä mieltä että paikka kuuluu ehdottomasti minulle.

Työnantaja perusteli asiaa sillä että täytyy palkata eri ikäisiä ja huomioida aiempi työkokemus. Talo on täynnä 40-50v hoitajia! Mulla on kuitenkin sairaanhoidon ja huolenpidon erikoistumisopinnot takana, olen ilmeisesti niin hemmetin HYVÄ SIJAINEN MUTTA EN KELPAA VAKKARIKSI.

Mitä tähän voi enää sanoa?

• .....

TL;DR

• 18+7

Hoitsuliille: sulla on väärää tietoa, työkaverisi eivät näet päätä virkojen ja toimien käytöstä vaan siitä päättävät esimiehet. Luulen että sun pitää pikkuisen kurkata peiliin koska hyvinkin on mahdollista että vika löytyy sinusta. Jos kuulutat asioita työpaikalla samalla tavalla kuin viestissäsi, en ihmettele, ettei sua vakinaisteta.

• lähäri vaan

Järkyttävää Hoitsuliii, ei voi muuta sanoa! Hanki jostain uusi paikka ja mene sinne, hommatkoon jostain toisen sijaisensa!

• Lähäri 2004

keikkaa on vaikka kuinka paljon, itse olen sillä elättänyt jo vuodesta 2004, tosin mulla muutakin koulutusta ja teen vähän mitä milloinkin, erittäin tyytyväinen olen keikkahommiin!!!mutta nämäkin tosiaan pk-seudulla

• miukumauku

Meillä Lahdessa kotihoidon puolelta löytyy ainakin hommaa, itsekin siellä työskennellyt nyt noin kolme vuotta. Sain jalkaa oven väliin jo vuoden lähäriopiskelujen jälkeen, kun kävin harjoittelun kotihoidossa ja sen jälkeen teinkin paljon viikonlopputöitä sekä kaikki koulun lomat siellä töitä. Viimeisen kouluvuoden tein kotihoidossa työtä ihan kunnon sopparilla ja täydellä palkalla, vaikka olin edelleen koulussa kirjoilla - olin vaan niin laiska koulun suhteen kun oli töitä eikä kukaan kaipaillut tutkintotodistusta, joten en jaksanut stressata muutamaa puuttuvaa kurssia vaan annoin niiden roikkua hoitamattomina. Kun sain kurssit sitten viimein suoritettua, tarjottiin mulle vakkaripaikkaa. En voinut kuitenkaan ottaa sitä vastaan, koska meillä vakkareilta vaaditaan ajokortti (kun joskus saatat ehkä mahdollisesti tarvita sitä) ja mulla ei ole ajokorttia enkä aio sitä työpaikan takia itselleni kustantaa, kun en sitä muuten mihinkään tarvitse. Eri asia jos kaupunki sen mulle maksaisi, toki ajaisin kerran kortin vakkarityöntekijälle vaativat. Tosiaan, kolme vuotta olen tehnyt sijaishommia, määräaikaisena, kirjotellaan aina uus sopimus ja nyt olis töitä tiedossa kotihoidossa vielä seuraavat kaks vuotta, tosin sijaispohja vaihtuu aina puolen vuoden välein. Ikinä ei töissä ole mun tai kenenkään vakkarin kohdalla tullut kohdalle tilannetta, jossa tarvittais autoa, että pitäis lähteä jollekkin toiselle alueelle auttamaan eikä kaupunki tarjoa edes yhtä autoa meidän alueen hoitajille. Ihan naurettavaa.

Tällä hetkellä kuitenkin oma jaksaminen työssä alkaa olla lähellä nollaa, sillä kotihoidon tilanne ainakin Lahdessa on aika kamala. Olen alkanut miettiä, että olis kiva hakeutua töihin vaikkapa päiväkotiin. Mulla on kuitenkin ongelmana se, että olen suuntautunut mielenterveys- ja päihdetyöhön ja kuulemani mukaan päiväkoteihin ei oteta mt-työhön suuntautuneita töihin ollenkaan. Pitääkö paikkansa, tietääkö kukaan? Aina voin toki hakea mut onko järkeä jos asia on noin..

Toinen kysymys: tietääkö joku oisko mun mahdollista palata koulun penkille vuodeksi suuntautumaan toiseen alaan? Jos menisin vuodeks takasin vaikka LaNu:n tai SaHu:n koulutusohjelmaan, avaisi se ovia jo uudenlaisiin työpaikkoihin.

Oisin erittäin kiitollinen vastauksista!

• yksvaan.

Millaista työ on Lahden kotihoidossa?

• 12+3

Sanokaas mikä on mukavin työ lapsiin suuntautuneelle lähihoitajalle?
      Minkälaisissa töissä olette olleet? Aika paljon kuulunut negatiivista päiväkotityöstä..

• lähäri90

Minä valmistuin lähihoitajaksi vuosi sitten. Suuntauduin lapsiin ja nuoriin. Kokoajan on ollut töitä päiväkodissa. Ensiksi viiden kuukauden sijaisuus. Sitten kesä lomalla omasta tahdosta. Kesän jälkeen ensiksi viiden kuukauden sopimus joka loppuu nyt vuoden lopussa. Uusi sopimus on jo tehty vuoden alusta viideksi kuukaudeksi. Ja suullisesti on jo sovittu seuraavastakin vuodesta. Joten minulla ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia töidensaannin suhteen. Vakipaikkaa en ole edes vielä kaipaillut. Kai minä olen sitten ollut vaan onnekas...

• hyuoj

Minut revittiin kesken koulun työpaikalle oppisopimusopiskelijaksi. Pk-seutu. Ei oo töistä todellakaan pulaa. Tällä alueella en kyllä suosittele kotihoitoa työpaikkana kenellekään, ellei sitten halua saada vähintään kerran viikossa käteensä työvuorolistaa mikä on lähes mahdoton suorittaa kunnialla läpi.

• höpöhöpöhöpöhöpö

Nyt on kyllä itessään vikaa, jos ei töitä oo! Ja joku puhui ettei dementiapuolelle pääse helposti tai suuntautuminen vaikuttaa työpaikan saantiin. Roskaa, se on työnantajasta myös kiinni, kenet haluaa ottaa. Mulla ei oo vanhustyön suuntautumista ja silti oon ollut dementiaosastolla ja psykogeriatrisella. lastenkin kaa oon tehnyt töitä. Töitä tuntuu olevan paljon tarjolla... aika usein sijaisuuksia tosin. Mun ei tarvinnut kuin olla 2päivää keikalla kun tarjottiin jo vakkaripaikkaa (pääkaupunkiseutu). Vaan kyllä näyttäis hoitajapulaa olevan muuallakin päin Suomea, kokemusta on. Hoitajan töitä tekevät myös vailla koulutusta olevatkin erilaisissa hoitopaikoissa.

• Florence

Kyllä, hoitoapulaiseksi pääsee ilman koulutusta. Hoitoapulainen ei voi tehdä koulutusta vaativia "hoitajan" töitä, vaan hoitoa avustavia tehtäviä. Laitosapulaiset tekevät osastoilla enemmän siivous- ja ruokahuoltoa ja siihenkin pääsee ilman koulutusta. Etenkin kesäajaksi on paljon avoimia työpaikkoja, koska tarvitaan kesälomasijaisia.

Lähihoitajille on paljon työpaikkoja auki. Aina voi laittaa avoimen hakemuksen, vaikka paikkoja ei olisikaan ilmoitettu avoimeksi.

• töihin

Moi,

mol.fi-sivustolta löytyy paljon lähihoitajan paikkoja. Kannattaa myös katsoa alan työpaikat kunnalta, kaupungilta, sairaalasta, päiväkodista, hoitokodista tai yksityiseltä työnantajalta.

• Lähis

Hei, mikä on Oulussa tilanne nyt? Olen lukenut, että kaupunki säästää sijaisten palkkaamisessa. Onko totta,että on kotihoidossa olisi töitä? Varmasti saa töitä sieltä, mutta tehdäänkö töitä tukka putkella, niin ettei ehi edes vessassa käydä työpäivän aikana? Kertokaa te viisaammat oululaiset lähihoitajat, jotka tiedätte tämän hetkisen tilanteen. :)

• mimosa4

Itse olen myös koittanut saada lähihoitajan töitä vaan ei löydy ei.... :(

• Yks lähäri

työtilanne todella surkea..2012 valmistuin ja muutamia keikkoja heittäny eikä niitäkään kovin tarjolla ollut. Vasta hain yhteen työpaikkaan mutta ei tärpännyt lähemmäs 150 hakijaa oli ollut et kertonee jonkun verran tämän hetkisestä työtilanteesta lähäreiden kohdalla Oulussa. Meillekin -09 kun aloitin opiskelun luvattiin et saa oikein valita mihin töihin ni höpö höpö !!!

• eikiinnost
        mimosa4 kirjoitti:

Itse olen myös koittanut saada lähihoitajan töitä vaan ei löydy ei.... :(

lol

• pohjois-savon lähäri

Valmistuminen häämöttää jo kuukauden päässä, enkä edelleenkään ole saanut edes lyhyttä sijaisuutta mistään vaikka hakemusta on kuntarekryssä ja entisillä harkkapaikoilla.. Olen jotenkin pettynyt että kuinka kiven takana paikat sitten kumminkin ovat.. Olen aikuinen alanvaihtaja ja olen hoitanut opintoni kunnialla läpi, samoin kuin harjoittelutkin ja silti en saa työtarjouksia mistään. Totta on että kaupunkimme säästää parhaillaan mutta ihmettelen kyllä kovasti ettei ole edes kesäsijaisuutta antaa vasta vamistuneelle! Harmittaa etten ole kerennyt tekemään paljoa töitä opintojen ohella joten minulla ei ole niin suurta verkostoa eri työnantajiin alueellamme. Alkaako meitä olla liikaa täällä pohjois-savon alueella kun ei töitä löydy mistään? Rupeaako se tehokas työvoimakouluttaminen nyt sitten näkymään kun niin moni valmistuu yhtäaikaa alueellamme?? Mietinpä vaan tulevaisuuttani tässä kaupungissa. :(

• aikuisopiskelija

Itsekkin samalla alueella asuva ja jo opiskelu aikana tein keikkaa parissa paikassa, missä olin ollut suorittamassa opiskeluja. Valmistuttuni oli heti tarjolla kolme työpaikkaa ja parista tuli myöhemmin tarjouksia. Sain paikan heti, kun valmistuin ja kun oli vara valita, olen erittäin tyytyväinen! Kyllä töitä on tarjolla vaikka kuinka.

• Totesin näin.
        aikuisopiskelija kirjoitti:

Itsekkin samalla alueella asuva ja jo opiskelu aikana tein keikkaa parissa paikassa, missä olin ollut suorittamassa opiskeluja. Valmistuttuni oli heti tarjolla kolme työpaikkaa ja parista tuli myöhemmin tarjouksia. Sain paikan heti, kun valmistuin ja kun oli vara valita, olen erittäin tyytyväinen! Kyllä töitä on tarjolla vaikka kuinka.

Kokemukseni mukaan töihin pääsevät ne jotka tekevät, eivät räpellä kännykkää työaikana, pitävät kiinni työajoista eivätkä ole ahkeria saikkuilijoita.

• pohjois-savon lähäri
        Totesin näin. kirjoitti:

Kokemukseni mukaan töihin pääsevät ne jotka tekevät, eivät räpellä kännykkää työaikana, pitävät kiinni työajoista eivätkä ole ahkeria saikkuilijoita.

En ole kännykkää koskaan vuoroissa mukana edes pitänyt, saati saikuilla roikkunut.. Kirjoitinkin aiemmin että opinnot ovat menneet hyvin ellei jopa kiitettävästi koko koulun ajan ja silti en ole saanut sijaisuuksia vielä.. Noh savossa osataan aina ajatella sitä parasta kanssatyöntekijöistä! Mielellään olisin ottanut sjaisuuksia yms. vastaan jos tarjolla olisi niitä ollut.. "Aikuisopiskelijalle" seuraavaa: tilanne on saattanut kiristyä töiden saamisen suhteen sen jälkeen kun omat opintosi ovat päättyneet! Hyvä että olet ollut omaan tilanteeseesi tyytyväinen, se vaan ei taida vastavalmistuneita paljoa lohduttaa nyt tähän hetkeen.

• Norjaan vaan

Norjassa on töitä, hyvät palkat ja muutenkin korkeampi elintaso. Jotkut paikat maksaa jopa suomalaisten muuton sinne, jos vaan ottaa ja lähtee...!

• ei taida olla

Ja mää luulin, että lähäreiden työllisyys on 99%

• pirtsakka2

Vähän alle 98 % on oikea luku.

• muuta pois

Kato netistä mol.fi sivustolta Helsingin kaupungin sosiaali-ja terveysalan vapaat työpaikat.Johan alkaa olla työpaikkaa...

• Valmis

Itse valmistuin juuri etelä-pohjanmaan alueelta ja minulle kyllä on työtarjouksia tullut runsaasti, on saanut suorastaan valita. Kaikkiin paikkoihin joissa olen harjoittelujani suorittanut olisi päässyt myös töihin.

• Valmistuin viime kesäkuussa lasten ja nuorten puolelta, töissä olen ollut 6 kk ja sen jälkeen yht. 6 pv sijaisena. Silti valitetaan hoitajapulasta. Menisin itse vaikka vanhuspuolelle, mutta terveys ei kestä...

Omalla paikkakunnalla paikkoja ei yhtään, mutta Uusimaa-Lahti yms. tarjoais hyvin. Enkä juuri nyt voi muuttaa, muuttaisin heti jos voisin!

• blondeille tietoa

Totuus on tässä:

Tammikuun tilastotietoa: työttömiä perushoitajia, lääkintävahtimestareita ja lähihoitajia 5880 ja avoimia työpaikkoja 2931
      HS 4.3. 2014

Eli ei lähäreiden työllisyys voi mitenkään olla mitään 98 prosenttia
      Varokaa vääristeltyjä tietoja!!

• ????0000

Paljonkos tosta on se lähäreiden osuus? Onko HS luotettava tarkka lähde?

• tietoa se on

Mitäs luulet onko Hesari luotettava tietolähde??

• Ex-hoitaja

Valitettavasti koulutuksista päättävillä ei näytä olevan tietoa todellisuudesta työmarkkinoilla. Lähihoitajia koulutetaan joka paikassa ja töitä olisi kaikille, mutta palkanmaksajia ei ole. Kunnat säästävät ja vanhukset eivät pääse kotoaan laitoksiin tai pienkoteihin, vaikka itse kokevat kuntonsa sellaiseksi, että eivät kotona pärjää. Pikaisesti ovella käväisevä hoitaja ei tuo turvaa ja hoitajat viettävät suurimman osan työajastaan autossa, matkalla seuraavan asiakkaan luokse.
        Erikoissairaanhoidossa, kaikesta säästämisestä huolimatta, on varaa muuttaa perus/lähihoitajien toimet sairaanhoitajien toimiksi heti kun siihen tulee tilaisuus.
        Perushoidon taso erikoissairaanhoidossa on laskenut. AMK-sairaanhoitajat ovat kiinnostuneempia tietokoneesta, kuin perushoidosta. Tullaanko perushoito tulevaisuudessa "ulkoistamaan"- se nähdään sitten joskus...
        Jos lähihoitajien koulutuspaikkoja vähennettäisiin, niin mitä tekisivät ne opettajat, jotka ovat heitä kouluttaneet. Joutuisivatko samaan jonoon, kuin työttömät lähihoitajat, vai siirretäänkö heidät kouluttamaan sairaanhoitajia?
        Ei tarvitsisi ulkomailta sairaanhoitajia etsiä, mutta säästöjä kunnille ei tällä systeemillä tule. Sairaanhoitajan palkka ei kovin paljon isompi ole, kuin lähihoitajan, mutta pienistä puroista isot summat muodostuvat.
        En voi suositella lähihoitajan koulutusta tällä hetkellä kenellekään. Työttömiä on jo nyt paljon. Jos saa työpaikan, niin työtä ei pysty tekemään kovinkaan monessa paikassa siten, kuin haluaisi ja se olisi mielekästä. Työ on todella palkitsevaa, jos sen saa tehdä koko sydämellä ja ajan kanssa.

• Kaikkiakanssa

Helsingissäkin sos- ja terv.puolen porukkaa on samanverran, vakanssien mukaan, kun viime vuonna. Sairaspoissaolot ovat lisääntyneet ja on annettu ukaasi tarkastella henkilöstömääriä. Tietää sitä, että tyhjiä vakansseja ei täytetä, eikä sijaisia palkata!

Koko ajan duunissa olevien työtahti kiristyy ja samaan aikaan ikääntyvämpi porukka alkaa tippumaan, kun ei fysiikka enää riitä. Nuoret eivät kauan viihdy kovin pakkotahtiseksi menneessä hoitoduunissa.

Opiskelijat joutuvat jo nyt opiskelemaan itsenäisemmin maikkojen lomautusten takia.

On ihan mielenkiintoista seurata, mihin kaikki päättyy!

• kunnan syy

Se lopetettiin ajat sitten...Nimittäin sellainen ammattinimike kuin lääkintävahtimestari-sairaaankuljettaja.Kyseisen ammatin harjoittajat työskentelivät ennen ambulansseissa.Tottakai tänä päivänä on heitä tuhansia työttömänä,koska he pääsisivät takaisin entiseen työhönsä vain jos suorittaisivat ensihoidon koulutusohjelmaan erikoistuneen lähihoitajan tutkinnon.

• happ

pah

• eipä uskoisi

Outo juttu, mut tässä Savon Sanoman jutussa sanotaan että työttömyys lisääntynyt myös sosiaali- ja terveyspuolella!

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/talous/uusien-lomautusten-tulva-tyrehtyi/1806054

Todella outoa kun noin kk sitten kerrottiin että eläkkeelle siirtyy enemmän hoitajia kuin kouluista valmistuu!!
      Mut siinähän on juuri jekku, eipä niitä vapautuneita paikkoja täytetä mut eihän sitä blondeille hoitsun työstä ja urasta kiinnoistuneille kerrota!!

• Anonyymi

Vanha viestiketju, mutta hyvin ajankohtainen edelleen. Ihan uskomatonta. Olen vanhustyöhön suuntautunut lähäri vm.2003, joka on kouluttautunut myös muistihoitajaksi. Hurja työsopimusten ketjutuskuvio takana lähes aina samassa työpaikassa vanhusten parissa. Vakipaikkaa en ole saanut edelleenkään oltuani liki 18 vuotta alalla. Olen kyllä päässyt työhaastatteeluun muutaman kerran. Sijaiseksi kelpaan kyllä. Pelkästään vuoden 2014-2020 ajalta on 121 sopimusta. Välillä piti tehdä muitakin hanttihommia, kun hoitoalalta ei tippunut kuin "murusia". Järkyttävää on se, ettei lyhyistä sopimuksista kerry edes eläkettä :(. Silti niistä pidätetään eläkevakuusmaksu. Se on väärin! Ihmettelen suuresti, että samat kuviot jatkuvat Suomessa, tilanteet jopa huonontuneet. Ulkomailta rekrytoidaan hoitajia, kun meillä täällä mukamas ei ole. Se on valetta, ainakin osittain. Ensiksi pitää antaasuomalaisille pätkätyöhoitajille vakipaikat ja sitten katsoa mikä on tilanne, tarvitaanko lisää porukkaa ulkomailta. Mikä taho tämän "ongelman" on tehnyt ja miksi? Hoitajia on, kunhan annetaan heille töitä, josta maksetaan myös asianmukainen palkka sekä työolosuhteet laitetaan kuntoon. Mitenkä liittokaan ei oikeasti tartu tähän asiaan? Uskomatonta. Tsemppiä meille kaikille ja rohkeutta hakeutua toiselle alalle jos tällainen vain jatkuu. Pätkätyöt eivät todellakaan kannata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      180
      2095
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      164
      1836
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1786
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1503
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      170
      1334
    6. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      57
      1297
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      62
      1084
    8. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      981
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      27
      952
    10. Tämä Kuhmon valtuusto

Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      929
    Aihe