Epiduraalista

kysyjä

Onko nykyisin ennemminkin tapa kuin poikkeus? Onko välttämätön, olen lukenut, että epiduraali on huono siinä mielessä, että synnyttäjä ei enää pysty hakeutumaan sopivaan asentoon ja näin ollen vauvan syntyminen voi jopa hidastua??

6

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu synnyttäjäst

      Joillekin epiduraali on välttämätön koska eivät siedä sitä kipua.

      Ei kukaan voi puolestasi sanoa pärjäätkö ilman vai et.

    • epiduraali

      Minun synnytys (avautuminen) ei oikein edistynyt ennen epiduraalia, koska en pystynyt rentoutumaan tarpeeksi kovien supistusten aikana (vaikka keskityin täysillä rentoutumiseen). Sitten aloin väsyä, ja otin epiduraalin ja sen jälkeen asiat etenivätkin helposti ja nopeasti. Ei minulla ollut mitään ongelmaa ponnistaa, tunsin kuitenkin supistukset, ja synnytys rupesi etenemään, eikä ollut enää lainkaan kivuliasta (ei nyt silti ihan "mukavaakaan" kuitenkaan). Luulen, että tämän kokemuksen perusteella pyydän ensi kerrallakin epiduraalia (vaikka alunperin ajattelin, että saa mennä "luonnollisesti" jos on mennäkseen...)

    • No höh

      Epiduraalin aikana kykenee kävelemäänkin, niin miksi ei muka pystyisi hakeutumaan sopivaan asentoon? Kaikkea ne akat juoruavatkin!

    • ghjrt

      Juu on se ihan tutkittukin, että epiduraali saattaa hidastaa synnytystä, mutta ei se käsittääkseni tuosta asentohommasta johdu. Vaan kun en tutkimusta sen tarkemmin muista nii en ala valehtelemaan mistä se johtuu ;D

      Minulle epi oli pelastus kummassakin synnytyksessä. En vain osannut rentoutua ja synnytys junnasi paikoillaan, verenpaineet oli taivaissa, kuumeilin ja vauvan sydänäänet olivat persiillään. Epin saatuani, olen synnyttänyt kummatkin neidit parissa tunnissa ja em. vaivat paranivat siihen, kun rentouduin. Hassua, luulin omaavani kovan kipukynnyksen vaa en sitten omannutkaan :D Mulla tosin jostain syystä epit on jääneet toispuoleiseksi, eli se kipu tuntui kokoajan vasemmalla ja oikea oli tunnoton...

      • Niinpä taas

        Toisin sanoen sinun kokemustesi perusteella epiduraali ei hidastanut synnytystä, vaan päinvastoin. Näinhän se menee. Sitten jotkut fanaatikot paasaavat, että jos otat epiduraalin, päädyt imukuppeihin, keisarileikkauksiin ja repeämiin ihan varmasti.


      • kultainen keskitie!
        Niinpä taas kirjoitti:

        Toisin sanoen sinun kokemustesi perusteella epiduraali ei hidastanut synnytystä, vaan päinvastoin. Näinhän se menee. Sitten jotkut fanaatikot paasaavat, että jos otat epiduraalin, päädyt imukuppeihin, keisarileikkauksiin ja repeämiin ihan varmasti.

        Tässäkään asiassa ei hei nyt ole vain sitä toista ääripäätä. On tosiaan ihan faktatietoa, että epiduraali saattaa hidastaa synnytystä, yleensä sen takia, että ajoitus ei ole täsmälleen oikea. Joskus toki muutenkin. Tosiasia on myös se, että sellaisilla synnyttäjillä, jotka eivät todella pysty rentoutumaan, epiduraali saattaa nopeuttaa synnytystä. Ilman muuta epiduraali on yksi parhaista kivunlievityskeinoista ja toimii suurella osalla toivotusti, eihän se muuten olisi niin suosittu. Ei se silti tee siitä täysin riskitöntä tai täydellistä, sellainen ei ole mikään lääke tai lääketieteellinen toimenpide. Eli epiduraalissakin on hyvät ja huonot puolensa. Eikä sitä tosiaan ole pakko ottaa, mutta se selviää yleensä vasta itse synnytystilanteessa, miten itse supistuskipuun suhtautuu ja sujuuko avautuminen ilman lääkkeellistä apua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe