Saako 11-vuotias käydä siis salilla. Kun itse haluaisin kasvattaa lihasta ja sillein, että sikspäkki ja käsilihakset näkyy :)
Saako 11-vuotias käydä salilla?
41
8600
Vastaukset
- lannevanne
miksei saisi? ensin vaan pitää opetella miten niitä liikketitä tehdään että tekee ne oikein eikä riko paikkoja.
- ihminen8
Mielestäni kyllä, mutta siellä salilla ei saisi rehkiä liika (:
11. vuotiaan kannattaa esim. olla ensin kuntopyörässä ja juoksumatolla.
Ei saisi painoja nostella, ja muuta sellaista missä tarvitsee paljon voimaa!- Bsutr
Poikani kävi alaikäisenä salilla, se vaati minulta kirjallisen luvan ja sen, että minä tai mieheni oltiin samaan aikaan salilla.
Kysy salilta. - Anonyymi
Urheile muuten , ja odota kun murrosikä on ohitse ennenkuin alat mitään ns lihaksia kasvattamaan . Voisit vaikka juosta pari kertaa viikossa että kunto pysyy hyvänä niin sitten kun kehosi on valmiiksi kehittynyt niin voit alkaa niitä niitä voimaharjoituksia ..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Urheile muuten , ja odota kun murrosikä on ohitse ennenkuin alat mitään ns lihaksia kasvattamaan . Voisit vaikka juosta pari kertaa viikossa että kunto pysyy hyvänä niin sitten kun kehosi on valmiiksi kehittynyt niin voit alkaa niitä niitä voimaharjoituksia ..
Juokseminen ei valmista millään lailla voimaharjoitteluun.
- Järki päähän
Ei saliharjoittelua silloin kun kasvu kesken! Terveisin personal trainer
- ope12124
Mikä kiire sinne salille on? Oman kehon painolla tehtävillä liikeillä saat saman tuloksen kasvuiässä ja on sitten hyvät pohjat valmiina kun kasvupyrähdys on ohi. Ei puntille!!!
- Etnii
Itse olen 11v ja joudun käymään fyssarin käskystä salilla treenamassa olkapäätä kuntoon:)
- Anonyymi
Etnii kirjoitti:
Itse olen 11v ja joudun käymään fyssarin käskystä salilla treenamassa olkapäätä kuntoon:)
No jos fysioterapeutti on antanut ohjeet miten treenaat olkapäätäni niin se on eri asia , silloin teet vaan ne liikkeet mitä hän on antanut tehtäväksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos fysioterapeutti on antanut ohjeet miten treenaat olkapäätäni niin se on eri asia , silloin teet vaan ne liikkeet mitä hän on antanut tehtäväksi
Voi aivan hyvin treenata muutakin. Pelkän olkapään treenaaminen voi johtaa pahaa lihasepätasapainoon.
- kyl kai mutta
Ei missään nimessä mitään vapailla painoilla tehtävää treeniä sitten ainakaan! Eli kaikki tangot, painolevyt ja käsipainot(ihan pienimpiä lukuun ottamatta) jätät koskematta. Ei siis mitään voimanostoliikkeitä esim.
Voit käyttää taljoja, mutta niitäkin suosittelen käyttämään maltillisesti. Ja varmuuden vuoksi olisi ehkä hyvä jos kävisit ensimmäiset kerrat jonkun liikunnanohjaajan tai vastaavan kanssa. - Ei Saa
Saleille on syystä 15-vuoden ikäraja. Turvallisuus on tietty yksi syy, mutta toinen on se, että lapsen nivelten, lihasten ja luiden kehitys on 11-vuotiaana vielä ihan liian kesken ja saliharjoittelusta seuraa auttamattomasti vammoja, joita usein näkee mm yleisurheilua harrastavilla nuorilla, jotka viedään salille liian aikaisin.
- Anonyymi
Kasvukin voi pysähtyä jos liian nuorena rasittaa kehoa mikä ei ole valmiiksi kehittynyt.
Se on tärkeää ettei mitään kehon rakentamista edes suunnittele silloin kun kasvu ei ole päätöksessä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kasvukin voi pysähtyä jos liian nuorena rasittaa kehoa mikä ei ole valmiiksi kehittynyt.
Se on tärkeää ettei mitään kehon rakentamista edes suunnittele silloin kun kasvu ei ole päätöksessäEi pysähdy, tästä ei ole yhtään tieteellistä tutkimusta, joten sanomasi on ihan mutua. Voimaharjoittelu tulee aloittaa jo päiväkoti-iässä erilaisten kehoa kuormittavien leikkien muodossa.
- 12 /15 v
Käytäntönä on useimmilla saleilla kai edelleen se, että 12-vuotias voi huoltajan valvonnassa treenata. 15v sitten jo itsekseen.
- P&T myös
Ei saa. Tässä on taas fantasiat ja todellisuus sekoittuneet pahasti toisiinsa.
Harrasta muuta liikuntaa, olet lapsi vielä joten sellaista lapsille kuuluvaa.
Pyydä vanhemmiltasi apua jos löytyisi sopiva liikuntamuoto/seura.Sitten aikuisena
jos vielä intoa riittää, tervetuloa salitreeneihin! - koohooäl
Voisko joku lasten sali-/ punttiharjoittelun kritisoijista antaa linkin semmoiseen tutkimukseen, jossa on tieteellisesti todistettu siitä olevan haittaa lapsen kasvulle ja kehitykselle? Minä kun en semmoista ole vielä nähnyt...
Itse en näe harjoittelulle alarajaa kunhan edetään oikein. Ensin tekniikka kuntoon ja liikkeet tutuksi keppijumpalla. Samalla perustan rakentamista oman kehon painolla punneruksin jne. Sitten tarpeeksi pienet painot käyttöön ja kehityksen mukaan sitten hiljalleen lisää.- Anonyymi
Niin ja kuka on se joka opettaa tekemään oikein. Lapsi kasvaa luusto vahvistu ja siksi on kasvu aika niin tärkeää ettei vaurioita itseään. ennenvanhaan sai pojat mennä raskaisiin metsätöihin jo alaikäisinä, ja monella nivel ja lihas vaurioita, ja kumara asento jo nuorella iällä.
Kyllä ne ehtii treenata sittenkin kun kasvu lakkaa . - Anonyymi
Kyllä jotkut salit ottaa nuoriakin, pitäis kai olla vanhempien allekirjoitus että on siihen lupa. Sitähän voi kysyä fysioterapeutilta mitä ne sanoo lasten lihasten kasvattamisesta .
Mutta jos minä omistaisin salin niin ei pikkumuksut siellä kyllä treenasi , - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja kuka on se joka opettaa tekemään oikein. Lapsi kasvaa luusto vahvistu ja siksi on kasvu aika niin tärkeää ettei vaurioita itseään. ennenvanhaan sai pojat mennä raskaisiin metsätöihin jo alaikäisinä, ja monella nivel ja lihas vaurioita, ja kumara asento jo nuorella iällä.
Kyllä ne ehtii treenata sittenkin kun kasvu lakkaa .Opettamista varten on valmentajat ja personal trainerit kunhan valitsee hyvän sellaisen.
Joo, olet oikeassa, voimaharjoittelu aiheuttaa lihakseen mikrovaurioita, jotka sitten levon aikana paranevat ja kehittävät lihasta.
Metsätyöt varmaan oli niille pojille liian raskaita heidän harjoitustaustaansa nähden. Eli eivät olleet harjoittaneet kehoaan tarpeeksi ennen ruumillisiin töihin lähtemistä.
- saliasiantuntija 5/5
kyllä ja lisäks joka päivä ja kunnon treenii väh. 30kg
- Huomioi
Saa käydä mutta silloin pitää olla kehittyneempi eikä mikään ruipelo kun silloin kasvu ei ole edes kunnolla alkanut☺
- heheTäOnTotta
Alotin sillonkun opin kävelee...
- Anonyymi
Itsekkin haluaisin nyt tietää kun täällä koko ajan sanotaan että (saa käydä) ja (ei saa käydä) niin voisiko joku nyt vain sanoa että SAAKO VAI EI?!
- Anonyymi
Saa mutta ei kannata
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saa mutta ei kannata
Ei saa
- Anonyymi
Ei kuule kukaan voi sanoa kun näytetään tykkäävän eri tavalla asioista. Soita fysioterapeutille ja kysy mitkä fyysiset vaivat estäisivät lasten treenaukseen sitten on psyykkisiäkin vaivoja näillä treenatuilla kun koko elämä on treenausta ja sitten vielä vapaa ajallakin siitä puhutaan vaikka muita ei edes kiinnosta. Ensinnäkin se että lapsen aivotkaan eivät ole täysin kehittyneet kun vasta siinä 20 vuotiaana, joten kun treenaa niin siinäkin on käytettävä aivoja.
Kukin tavallaan
- Anonyymi
Jos paikkakunnalta löytyy urheiluseura, jolla on punttikoulu niin ehdottomasti sinne. Ottavat mukaan alle kymmenvuotiaitakin ja reenit ollaan valvovan silmän alla ja neuvoja saa koko ajan. Eikä pääse latailemaan liikaa painoa tankoon kun ohjaaja kieltää.
Lapsista löytyy semmoisia nostajia, että nostavat omaan painoonsa suhteutettuna isompia rautoja kuin monet aikuiset. - Anonyymi
Voiko käydä 11 vuotias joka on 158 cm?
- Anonyymi
No kyllä kai, jos ei tee mitään mistä voi ainakaan pahasti sattua, eikä riko mitään.
- Anonyymi
Suurin syy on, että pituuskasvu voi pysähtyä täysin. 90luvulla, kun salitreenaus tuli muotiin, kävi paljon näitä pituuspysähdyksiä. Vaikka lapset treenasivat "kevyesti"...Monet jotka oli ennustettu 180cm, jäivät 150cm. Valitettavasti lasten on helppo lisätä vastusta, eikä tunnu missään, mutta elimistö suojaa itseään, ja jättää kehityksen jostain muualta pois. Salitreenit ei ole muutenkaan mikään lasten juttu. Alle 18v voisi vielä leikkien ja pelaten saada peruskuntoa, tai jotakin yleishyödyllistä tehden. Ei niitä saleja huvikseen ole kielletty lapsilta. Miksi keskenkasvuisten pitäisi mennä rääkkilaitteisiin????
- Anonyymi
Tuo pituuskasvun pysähtyminen on ihan urbaanilegenda. Ei tieteellistä näyttöä tai tutkimusta asiasta.
- Anonyymi
Saako 10 vuotias käydä salilla?
- Anonyymi
Riippuu salista.
- Anonyymi
Kaverini kuka on 11v ja hän on noin 168cm pitkä. sillä ei ollut lupaa vanhemmilta tai ei ollut mukana niin onkohan tämä totta
- Anonyymi
Haluaisin kasvattaa lihaksia koska olen 11 vuotta saanko mennä salille iskän Kaa salille?
- Anonyymi
Tottakai voi kun löydät semmoisen salin, joka päästää sinun ikäisesi harjoittelemaan esimerkiksi juuri isäsi seurassa.
Lihakset ei kovin mahdottomasti vielä tuon ikäisellä kasva. Voimaa kyllä tulee, koska voimaharjoittelu antaa ärsykkeen hermoston kehittymiselle, jolloin se työtä tekevä lihas supistuu tehokkaammin kuin aiemmin. Lihaskasvun otollisimmat vuodet ovat vasta murrosiän jälkeen kasvupyrähdyksen loputtua kun elimistön testosteroni- (pojilla) ja kasvuhormonitasot ovat korkeimmillaan.
- Anonyymi
Mun mielestä joo
- Anonyymi
Olen 10 lapsi joka käy omalla salilla minun mielestä 10 vuotiaat saa käydä salilla jos he haluavat kehittää ja kasvattaa lihaksia ja on joku määränpää
- Anonyymi
En tiedä
- Anonyymi
Kertokaa minulle, mistä tulee tuo "totuus" ettei saisi tehdä voimaharjoittelua ennen kuin murrosikä on ohi?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1115785Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323877- 823322
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182936Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2481980Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871953- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81676Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui381665Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu861513