Olen aivan noviisi tämän koneen suhteen. Ensiksikin, minulla ei ole crossia, vaan Karting-auto, jossa on ilmeisesti vm. -91 Suzuki RM 250 kone. Malli on varma, mutta vuosimalli ei aivan. Mutta, mikä on moottorin maksimi teho ja niiden kierrosluku? Entä pakoaukonsäätimen säätövipu, mikä on sen merkitys, paljonko sitä uskaltaa säätää ja mihin suuntaan? Nyt on näet liikaa alavääntöä, mutta huipputehoa voisi olla enemmänkin...
Vielä kun saisi mitoitusohjeet parempaa pakoputkea varten, nyt siinä on ns. pitkä vääntöputki.
RM 250 -91 neuvoja tarvitaan
16
7278
Vastaukset
- Motocross man
Ärhäkän puoleinen karting auto sulla vaikuttas olevan,varmaan tuolla jo rengas palaa..=)
Muistaakseni tehoja on tossa jotain 60-65 heppaa. Maksimi kierrokset siinä 11000rpm.
Onneks olkoon,tuo pakoputken mitottaminen ja laskeminen on oikeen mukavaa hommaa,ei mikään yksinkertasin homma,helpommalla selviit ku ostat siihen tuolle koneelle sopivan teharin ja muokkaat sitä jos on tarvis.- Kalle
Juu, kyllä se tuota autoa mukavasti kuljettaa, mutkat tulee aika nopeasti vastaan. Tuntuu itseasiassa näillä ajotaidoilla, että auto vie miestä, eikä mies autoa...
Tahtoo vain olla nuo tehdasputket tarkoitettu crossi-käyttöön, ja nyt tarvitsisi enemmän tehoa yläpäähän ja vähemmän alapäähän, kuin mitä crossissa tarvitaan, vähän RR-pyörän suuntaan.
Kiertääkö tuo pannu tosiaan niin paljon? Kuulostaisi vähemmältä, ainakin kun ohittaa 14000 rpm naukuvan 125 ccm...
- Heebo
Kannattaa kysellä jääratakuskeilta heidän käyttämiään koneita ja putkia yms. Jääratapyörät nimittäin on muokattu juurikin huipputehoa ajatellen ja niiden ajaminen crossiradalla on aivan kauheaa...;)
- Kalle
No nyt tulee asiaa. Näillä tasaisilla radoilla voima jyllii, tosin helpottaahan se vähän ajoa, jos keskialueellakin on vetoja, mutta piikkiluokan autot on aivan kierroskoneita. Yksi vaihde liian iso mutkassa, niin hyvä että jaksavat tulla mutkasta ulos. Meillä jäi viimeksi suurin vaihde jumiin, ja hyvin tuli radan...
Pitää etisellä jostain jääratakuskeja... - Pekka
Kalle kirjoitti:
No nyt tulee asiaa. Näillä tasaisilla radoilla voima jyllii, tosin helpottaahan se vähän ajoa, jos keskialueellakin on vetoja, mutta piikkiluokan autot on aivan kierroskoneita. Yksi vaihde liian iso mutkassa, niin hyvä että jaksavat tulla mutkasta ulos. Meillä jäi viimeksi suurin vaihde jumiin, ja hyvin tuli radan...
Pitää etisellä jostain jääratakuskeja...Sun pitää vaan ettii/tehä sopiva putki =D Meinaako toi yks jätkä tosiaan että 250cc kiertää noin paljo? 11 000 rinkiä? HAHAHAHAHA 250cc kiertää kuule 8000 ilman viri osia. ja heppoja siinä on vakiona 58,2. 500cc kiertää vakiona 6000 ja heppoja siinä on 64,6. Kaverilla oli joskus pari vuotta sitte Suzuki Pv:n rungossa 250cc rossin kone ja se poijat lähti ;) Laakerit koko ajan hajalla...
- Kalle
Pekka kirjoitti:
Sun pitää vaan ettii/tehä sopiva putki =D Meinaako toi yks jätkä tosiaan että 250cc kiertää noin paljo? 11 000 rinkiä? HAHAHAHAHA 250cc kiertää kuule 8000 ilman viri osia. ja heppoja siinä on vakiona 58,2. 500cc kiertää vakiona 6000 ja heppoja siinä on 64,6. Kaverilla oli joskus pari vuotta sitte Suzuki Pv:n rungossa 250cc rossin kone ja se poijat lähti ;) Laakerit koko ajan hajalla...
Sulla tuntuu olevan hyvät tiedot. Miten, oliko huoltoja varten olemassa jotkut väliaikaiset viritysosat, kun huoltokirjan mukaan esim. sytytysennakko pitää tarkastaa 9000 rpm... Ja koska yli 8000 rpm tarvitaan viritysosia, niin miten sitten??
Meillä oli naapurilla Honda mankin rungossa CBR 1000 rivinelkku kiinni, etuhaarukkakin taipui kiihdytyksen G-voimista... - Pekka
Kalle kirjoitti:
Sulla tuntuu olevan hyvät tiedot. Miten, oliko huoltoja varten olemassa jotkut väliaikaiset viritysosat, kun huoltokirjan mukaan esim. sytytysennakko pitää tarkastaa 9000 rpm... Ja koska yli 8000 rpm tarvitaan viritysosia, niin miten sitten??
Meillä oli naapurilla Honda mankin rungossa CBR 1000 rivinelkku kiinni, etuhaarukkakin taipui kiihdytyksen G-voimista...Rosseja oon harrastanu koko ikäni ja korjaus kuuluu työhöni. Ei siihen mitää erikoosta putkee tarvi tehdä. suora putki ja omatekemä äänenvaimentaja ja anna mennä äläkä kysele =D
- joo
tossa vuosimallissa on noin 52 heppaa.oli meinaan tommonen joku vuosi sitten
- kipparikalle
Ei siinä tartte olla mitään erikkosta putkee. Kyl tollaanen suora putki on ihan pätsky. Laita sen rossin oma putki siihen nii ei tarvi väsätä itte....
- Kalle
No, ensinnäkään crossin oma putki ei käy muotojen perusteella kartin-autoon, mietihän itsekin. Putken pitää kiertää moottori oikealta puolelta suurin piirtein sylinterin korkeudelta. Lisäksi crossien putket on ratakäyttöön huonoja, johtuen tarpeesta saada ala- ja keskialuevääntöä, kun taas radalla tarvitaan vain keskialue- ja yläkierrosvääntöä. Crossin putki alkaa laajeta loivasti jo heti alusta lähtien, on suht pitkä, ja loppukartiokin on loiva. Radalle pitäisi olla alussa suoraa putkea, sitten jyrkät kartiot molemmissa päissä.
Kierroksista. Sytytysennakko mitataan 9000 rpm, mutta maksimi teho tulee vakioputkella jossain reilu 8000 rpm, tehoa reilut 50 hv. Hieman uudemmissa tehoa oli itseasiassa vain piikin verran eli noin 40 -45 hv, ja nyt taas ollaan reilussa 50 hv:ssa. Mutta, kunhan pidennän imu- ja pakotahteja, pakoputki vähän ylävireisemmäksi, niin eiköhän siihen kierroksia saa sekä potkua ylös lisää. - Pekka
Kalle kirjoitti:
No, ensinnäkään crossin oma putki ei käy muotojen perusteella kartin-autoon, mietihän itsekin. Putken pitää kiertää moottori oikealta puolelta suurin piirtein sylinterin korkeudelta. Lisäksi crossien putket on ratakäyttöön huonoja, johtuen tarpeesta saada ala- ja keskialuevääntöä, kun taas radalla tarvitaan vain keskialue- ja yläkierrosvääntöä. Crossin putki alkaa laajeta loivasti jo heti alusta lähtien, on suht pitkä, ja loppukartiokin on loiva. Radalle pitäisi olla alussa suoraa putkea, sitten jyrkät kartiot molemmissa päissä.
Kierroksista. Sytytysennakko mitataan 9000 rpm, mutta maksimi teho tulee vakioputkella jossain reilu 8000 rpm, tehoa reilut 50 hv. Hieman uudemmissa tehoa oli itseasiassa vain piikin verran eli noin 40 -45 hv, ja nyt taas ollaan reilussa 50 hv:ssa. Mutta, kunhan pidennän imu- ja pakotahteja, pakoputki vähän ylävireisemmäksi, niin eiköhän siihen kierroksia saa sekä potkua ylös lisää.Kaveril on ainaki siinä autos rossin oma putki ja hyvin vääntää. Tosin sitä on viilattu sitä pannua. Viilaa säkin. Joku 1-2 milliä sivuille ja ylöspäin ja ehkä pikkuusen alaspäin. Mutta ei liikaa saa viilata muuten katkee männänrenkaita.
- Pekka
Kalle kirjoitti:
No, ensinnäkään crossin oma putki ei käy muotojen perusteella kartin-autoon, mietihän itsekin. Putken pitää kiertää moottori oikealta puolelta suurin piirtein sylinterin korkeudelta. Lisäksi crossien putket on ratakäyttöön huonoja, johtuen tarpeesta saada ala- ja keskialuevääntöä, kun taas radalla tarvitaan vain keskialue- ja yläkierrosvääntöä. Crossin putki alkaa laajeta loivasti jo heti alusta lähtien, on suht pitkä, ja loppukartiokin on loiva. Radalle pitäisi olla alussa suoraa putkea, sitten jyrkät kartiot molemmissa päissä.
Kierroksista. Sytytysennakko mitataan 9000 rpm, mutta maksimi teho tulee vakioputkella jossain reilu 8000 rpm, tehoa reilut 50 hv. Hieman uudemmissa tehoa oli itseasiassa vain piikin verran eli noin 40 -45 hv, ja nyt taas ollaan reilussa 50 hv:ssa. Mutta, kunhan pidennän imu- ja pakotahteja, pakoputki vähän ylävireisemmäksi, niin eiköhän siihen kierroksia saa sekä potkua ylös lisää.Mulla on täs kädes rossien vuosimallien erot, kiertävyys ja hevosvoimat 91 250cc kiertää todellakin sen 8000 ja heppoja siinä on se 58,2 Vanhemmissa on joku 50-53 heppaa. Uusissa 125cc rosseissa on joku 42-46hp riippuen tietenki merkistä. Jos tarvit vääntöä niin osta 450cc nelitahti kones. Luulis ettei väännöt lopu =)
- Kalle
Pekka kirjoitti:
Mulla on täs kädes rossien vuosimallien erot, kiertävyys ja hevosvoimat 91 250cc kiertää todellakin sen 8000 ja heppoja siinä on se 58,2 Vanhemmissa on joku 50-53 heppaa. Uusissa 125cc rosseissa on joku 42-46hp riippuen tietenki merkistä. Jos tarvit vääntöä niin osta 450cc nelitahti kones. Luulis ettei väännöt lopu =)
En tiedä mistä lähteistä tehot kaivoit, minä sain toiset tehoarvot, ja niiden mukaan 90-91 tehot olivat pienimmillään, ja näin on kerrottu myös OffRoadPro:n sivuilla...
450cc-konetta en osta, koska en nimenomaan halunnut sitä vääntöä lisää, etenkään alas, vaan tehoja ylös. Jos vääntöä haluaisin, niin laivadieseli olisi parempi vaihtoehto. Minulle riittää, että auto on nelari, harrastevehkeet ( kisakelkka, RC-auto ja F-250 ) saa kaikki pysyä kaksitahtisina, kunnes parempia tulee tarjolle. - Kalle
Pekka kirjoitti:
Mulla on täs kädes rossien vuosimallien erot, kiertävyys ja hevosvoimat 91 250cc kiertää todellakin sen 8000 ja heppoja siinä on se 58,2 Vanhemmissa on joku 50-53 heppaa. Uusissa 125cc rosseissa on joku 42-46hp riippuen tietenki merkistä. Jos tarvit vääntöä niin osta 450cc nelitahti kones. Luulis ettei väännöt lopu =)
Niin, väitteeni, että -90 luvun alussa olisi ollut pienemmät tehot kuin esim. -88, perustuu siis OffRoadPron sivuilta saatuun tietoon sekä seuraavaan sivustoon: http://www.suzukicycles.org/RM-RMX-series/index.html?RM250-RMX250.shtml~isoraami
- tuhoaja69
Kalle kirjoitti:
Niin, väitteeni, että -90 luvun alussa olisi ollut pienemmät tehot kuin esim. -88, perustuu siis OffRoadPron sivuilta saatuun tietoon sekä seuraavaan sivustoon: http://www.suzukicycles.org/RM-RMX-series/index.html?RM250-RMX250.shtml~isoraami
huomaa että 91- rm tossa linkissä on RMX eikä RM
- CR250
...en miten meinaat pelitellä, mutta muokkaamalla crossin teharia saat mieleisesi. Ittellä on HGS:n putki ja tuo toimii alakierroksilla vähän heikosti, mutta sitten ampuu hienosti. Tuntuu, että puolella kaasua pyörä menee jo täysillä, mutta kahvaa kääntämällä perälähtee vielä hyvin luisuun jääradallakin. Pyörä on Honda CR250R, mutta samaa käskyä ne tottelee...
Pakoventtiilin säätö kannattaa perata valmistajan sivuilta miten säädöt menee. Venttiilin säätämällä persiilleen on sata varma, ettei kone anna kaikkea irti. Mekanismi avaa pakoaukkoa suuremmaksi kierrosten noustessa. Kannattaa joskus tarkastella osat lävitse, sillä karsta yms.. pakopuolen töhnä voi alkaa jumitella mekanismia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803