Hei,
minulla todettiin lievä vajaatoiminta keväällä, jolloin aloitin lääkityksen puolikkaalla tabletilla päivässä. TSH olis siis 4,1 ja tällä annostuksella se laski 3,9:ään. Annostusta nostettiin jälleen siten, että joka toinen päivä puolikas ja joka toinen kokonainen tabletti. Kontrollissa nyt selvisikin, että arvo oli noussut 4,7:ään lääkityksen nostosta huolimatta!! Miten tämä on mahdollista? Lääkäri ei oikein osannut sanoa mitään, sanoi vaan että ne saattaa välillä heitellä. Nyt annostusta nostettiin kokonaiseen tablettiin joka päivä. Onko muilla kokemusta tällaisesta ilmiötstä ja mistä voisi johtua? Ja oireita mulla ei oikeastaan ole muuta kuin hiustenlähtö minkä takia alunperinkin kokeisiin menin. Ehkä nyt jonkin verran väsymystä, palelua jne. mitkä nyt saattaa johtua ihan muustakin.
TSH arvo, miten on mahdollista?
27
14593
Vastaukset
- Hmmpf
Puhutko nyt kummista tableteista; 25 mikrosista vai 0.1 mg:sta? En osaa kauheasti sanoa mitään ennenkö sen tiedän. Jos puhut noista pienemmistä, on sulla aivan liian pieni annostus. Eikö ole otettu t4v arvoa? Se olisi oikeastaan tärkeämpi tietää kuin t4v.
Eikä sulla muuten ole lievää vajaatoimintaa todellakaan, vaan paha vajaatoiminta. Tuo on jo tosi huono tsh. - Hmmpf
Siis piti kirjoittaa tuonne että "tärkeämpi tietää kuin tsh", sekoilen taas omiani :D
Oletko varma ettei sinulla ole muita oireita? Vajaatoiminta voi aiheuttaa yllättäviä oireita ja yllättävän paljon. Itselläni olisi aivan kamala olo tuollaisilla tsh arvoilla. Tosin se vähän riippuu siitä t4v:stäkin, mutta vaikea kuvitella että se kovin hyvä olisi noilla arvoilla.
Ajattelin tähän laittaa oireitani ennen lääkitystä jotta voit vähän katsoa omia oireitasi. Oireita on olemassa vielä lisääkin, sellaisia joita minulla ei ole ollut.
Palelu, aamupahoinvointi, haluttomuus syödä aamuisin, nivel- ja lihassäryt, kuukautishäiriöt, jatkuva äkäisyys, suvaitsemattomuus toisia kohtaan, turhien sanojen päässä pyöriminen, hengenahdistus pienessäkin ponnistelussa, happi loppuu, lisääntynyt unentarve, liikunnasta aiheutunut lamautuminen tai heikotus, pala kurkussa, yleinen hidastuneisuus, jumittaminen, herkkyys koville äänille, eristäytyminen, sitkeä lima kurkussa, kävelyvauhdin lähes täydellinen pysähtyminen ylämäissä, sisäkorvan kutiaminen, tinnitys, sumupäisyys/silmäisyys, kuivat silmät, käsien voimattomuus, ahdistuskohtaukset, sanojen katoaminen päästä, musiikin jatkuva päässä soiminen, "keskustelut" itsensä kanssa, kääntynyt unirytmi, keskittymisvaikeudet, hiusten huonous, turhat pelot, äänen käheys, ajatusten hitaus, aloitekyvyttömyys, äänien sietämättömyys ympärillä, kuumeen nousemattomuus, päänsäryt, arat jalkapohjat, huonontunut kestävyys ja yleiskunto, väsymys, katseen kohdistamisen vaikeus, unohtelu, hajamielisyys, sängystä nousemisen vaikeus, alentunut energiataso, motivaation puute, kalpeus, huimaus, allergia, hermostuminen turhasta, aistien heikkeneminen, anemia, poskiontelotulehdukset, laskimovaivat, usein tulevat flunssat, päänsäryt.
Lääkärit eivät yleensä tiedä kuin muutamia pääoireita. Väsymys ja palelu ovat hyvin todennäköisesti sairaudestasi johtuvia. Kilpirauhasväsymys on paljon totaalisempaa kuin normaali ja sitä lisää usein vielä se, ettei tule nukuttua tarpeeksi kääntyneen unirytmin takia. - nainen30+
Hei ja kiitos vastauksesta! Mulla on siis 0,1 mg pillerit. t4v arvoa ei nyt otettu, kun se oli ollut hyvä silloin edellisellä kerralla, kuulemma. Ja voihan se olla, että noita oireitakin on enemmän, mutta sanotaanko että ei mitään päivittäistä elämää vaikeuttavaa. Tuota olen kyllä joskus miettinyt, että mulla ärsytyskynnys on todella matala nykyään, saatan hermostua ja huutaa lapsillekin ihan olemattomasta syystä. Mutta pitää nyt katsoa mihin nää arvot muuttuu ja millainen olo. Mä olen ihan pihalla koko sairauden kanssa, kun se tuli ihan puskista!
- Liisa72
Jos TSH on esim. 4.7 on vajaatoiminta silloin lievää. Kun itselläni todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta olivat arvoni seuraavat: TSH 145 ja T4V 0 eli ei enää mitattavissa eli vaikea kilpirauhasen vajaatoiminta.
- 17+11
TSH 4,7 on useimmille ihmisille kaikkea muuta kuin lievää vajaatoimintaa. Itse olen jo yli 2,5 tilanteessa vuodepotilas.
TSH 145 on jo jotain niin yli ymmärryksen, ettei sellaista voi keneltäkään odottaa. Sillähän saattaa saada lääkityksen jo terveyskeskuslääkäriltäkin.
Kilpirauhasen vajaatoiminta on valtavan yleistä, liittynee jotenkin ympäristön myrkyttymiseen kaikenlaisista kemikaalijäämistä.- 17+6
Huono ruokavalio, huono uni (korkealla oleva kortisoli), stressi, liikunnan vähyys... Siinäpä ne yleiset huonot elintavat jotka altistaa vajaatoiminnalle. Lisänä sitten vielä nuo ympäritömyrkyt ja kemikaalit.
- Näin mulla
17+6 kirjoitti:
Huono ruokavalio, huono uni (korkealla oleva kortisoli), stressi, liikunnan vähyys... Siinäpä ne yleiset huonot elintavat jotka altistaa vajaatoiminnalle. Lisänä sitten vielä nuo ympäritömyrkyt ja kemikaalit.
Kyllä se taitaa hyvin usein olla perimä, joka altistaa kilpparin vajaatoiminnalle.
- GardenGnomeFromHell
Kuka tietää miten yleistä se on ollu ennen kun nyt vasta otetaan tosissaan tää tauti.
Mut ite oon kanss sitä mieltä että vaikka nimi on lievä vajaatoiminta se ei tosissaan oo mitään lievää. Itelläni oli TSH 6 ku todettiin ja olin melkein sänkypotilas itekki. En voi kuvitella minkalainen olo on niillä joilla on just TSH jotain satoja.
Jos TSH on tommonen nii t4v ei voi olla hyvä tiedoksi vaan. Lääkäri puhuu omiaan. Kannattaa yrittää saaha itelles noita arvoja vaikka ihan vaan seuraamis mielessä. Jos siulla on Hashimoton tauti nii sit noi arvot voi heitellä kun kilpirauhanen tuhoutuu tai kilpirauhanen voi ajatella hei sie saat suun kautta ton tyroksiinin (t4v) ei miun sitä tarvii tehä. Tosin paremman kuvan sais tosta t4v arvosta kun toi TSH kertoo vaan mitä siun aivot ajattelee siun kilpirauhasen tilasta - Hmmpf
Munki mielestä lievä vajaatoiminta on sitä, että arvot on viitteissä. TSH 145 ja T4V 0 on jo jotain niin hullua, että se on enemmän kuin vaikea vajaatoiminta. En ymmärrä miten sellasilla arvoilla voi enää olla järjissään!
- 17+11
Valitettavasti kilpirauhasen vajaatoimintaa ei vieläkään oteta tosissaan.
Onhan sitä ennenkin esiintynyt, esim.joillakin jo kauan sitten edesmenneillä sukulaisilla on heidän elämästään kertovien kuvausten perusteella ollut selvästi kilpirauhassairaus, jota ei tietenkään ole hoidettu. Joillain se näkyy jo valokuvista.
Mutta kuuntele hetki sukulaisten, työkaverien, yms, minun tapauksessani asiakkaiden sairaskertomuksia. Kilpirauhassairaudet, hoidetut ja hoitamattomat ovat hämmästyttävän yleisiä. - Hmmpf
Todellakin! Töissäkin on tällä hetkellä sekä hoidossa (huonossa) oleva että hoitamaton. Yritin kovasti tuota hoitamatonta puhua yksityiselle. Toisessa paikkaa oli työkaveri joka kertoi saaneensa syövän kilpirauhasiin "seurannassa" olevien arvojen takia. Syöpälääkäri sanoi suoraan, että hoitamattomasta vajaatoiminnasta se johtui. Mutta ku ne arvot oli VIITTEISSÄ. Millonkohan ne oppii ettei ihmisiä voi tunkea mihinkään viitteisiin?! Jokainen on omanlaisensa. Mutta ei, aina pitää kaikki työntää johonkin muottiin. Piru vieköön.
Anteeksi, tais mennä vuodattamiseks :D- Dr Kilpa-Rauhanen
Väärinkäsitys tai lääkärin tietämättömyys:vajaatoiminta ei aiheuta kilpirauhassyöpää. Kilpirauhassairaudet ovat aina olleet yleisiä. Ei niillä tiettävästi ole mitään tekemistä ympäristön myrkyttymisen kanssa.
- nainen30+
Kun näitä keskusteluja seuraa niin huomaa kuinka erilaisia oireita ja vointeja ihmisillä on erilaisilla arvoilla. Eli hyvin yksilöllistä on se, millainen vointi kelläkin on. Ja kuten jo sanoin, minuun tämä tauti ei paljoa vaikuta muuhun kuin hiuksiin, jos tämä hiustenlähtö nyt siitä johtuu. Toki väsymystä ym. aina toisinaan on, mutta toisaalta mitä muutakaan voi olla työssäkäyvällä, kahden pienen lapsen äidillä keskellä pimeintä syksyä ;) No joo, katsotaan mihin nuo arvot muuttuu ja seuraavassa seurannassa joulukuussa otetaan myös se t4v arvo, katsotaan sitten mitä se on, hyvä vai huono.
Ja vielä omaan kysymykseeni vastaus, jonka sain toiselta palstalta:
"On normaalia. Kun purkista alkaa tulemaan tyroksiinia niin oma TSH laskee jolloin kilpirauhanen vähentää T4-hormonin tuotantoa. Kuitenkin jos purkista ei tule riittävästi tyroksiinia vastaamaan tarvetta, TSH jälleen nousee (käskee kilpirauhasta tuottamaan lisää T4 hormonia). Sitten kun annostus on riittävän iso niin tilanteen pitäisi tasaantua,mutta jos esim. on vasta-aineita niin tuollaisia heilahduksia voi tulla niin kauan että kilpirauhanen lakkaa toimimasta." - Hmmpf
Se on kyllä jännä miten erilailla reakoidaan. Itse en tuolla arvolla kyllä nousisi enää sängystä tai muistaisi yhtään mitään tai kestäisi elämääni muutenkaan, mutta hyvä jos sinulla sujuu elämä :) . Ja jos koet väsymyksen normaaliksi, ei se ole samanlaista kuin monesti kilppari ihmisillä. Sillä väsymyksellä ei nimittäin ole mitään tekemistä normaalin kanssa. Kun on ihan sama nukkuuko 2 tuntia vai 12 tuntia, nukahtaa rattiin, silmät lurpsuu töissä yms. Sitä on kauhean vaikea kuvata sitä väsymyksen määrää ja syvyyttä. Eipä sitä taida pystyäkään kuvailemaan niin että muut kuin asianomaiset ymmärtäisivät.
- Liisa72
Totta kuitenkin on, että arvoni olivat : TSH 145 ja T4V ei ollut enää mitättavissa.
Töissä kävin normaalisti siihen saakka kunnes sairaus todettiin, tosin kaikki energia meni tuohon työssä käymiseen, muun ajan halusin vain nukkua. Lääkityksen sain tosiaan ihan TK-lääkäriltä ja sairaslomaa 4 kuukautta. Minulla oli kyllä kaikki nuo oireet mitä vajaatoiminnassa vain voi olla ja voisin kuvailla oloani lähinnä zombieksi eli kuin elävä kuollut. Tällä hetkellä Tsh on 9 ja T4V 14 ja normaalisti töissä jo käyn, hyvin vähän on enää oireita jäljellä. - Hmmpf
Voi luoja! Todellakin reakoidaan hyvin erilailla. Itselleni ei tulisi mieleenkään jättää vajaatoiminnan hoitamista noihin arvoihin. Kamalan korkeat arvot sinulla vieläkin. Mutta jokaisen elimistö on omanlaisensa :)
- Liisa72
Ei tietenkään vajaatoiminnan hoitamista jätetä näihin arvoihin. Lääkäri kun ei ainakaan viela uskaltanut nostaa annosta, kun arvot ovat koko ajan parantuneet. Kuukauden päästä olen taas menossa verikokeisiin ja sitten katsotaan tarvitseeko lääkeannosta nostaa vai ollanko jo viitearvoissa. Näin vaikeaa vajaatoimintaa kun ei ihan hetkessä hoideta ja lääkeannosta nostetaan vähitellen.
- Hmmpf
Liisa72 kirjoitti:
Ei tietenkään vajaatoiminnan hoitamista jätetä näihin arvoihin. Lääkäri kun ei ainakaan viela uskaltanut nostaa annosta, kun arvot ovat koko ajan parantuneet. Kuukauden päästä olen taas menossa verikokeisiin ja sitten katsotaan tarvitseeko lääkeannosta nostaa vai ollanko jo viitearvoissa. Näin vaikeaa vajaatoimintaa kun ei ihan hetkessä hoideta ja lääkeannosta nostetaan vähitellen.
Totta :) . Ja varmasti lähtökohdat on vähän erit ja olo tuntuu siltä ettei juuri mitään oireita oikeastaan olekaan enää, kun lähtöarvot on olleet jotain noin järkyttävää! Paljonko syöt lääkettä tällä hetkellä? Ihan mielenkiinnosta kyselen :)
- Liisa72
Hmmpf kirjoitti:
Totta :) . Ja varmasti lähtökohdat on vähän erit ja olo tuntuu siltä ettei juuri mitään oireita oikeastaan olekaan enää, kun lähtöarvot on olleet jotain noin järkyttävää! Paljonko syöt lääkettä tällä hetkellä? Ihan mielenkiinnosta kyselen :)
Lääkeannokseni on Thyroxin 0,1mg 1 tbl joka toinen päivä ja 1,5 tbl joka toinen päivä.
- nainen 30+
Hei taas!
Kontrollissa käyty ja tämänhetkinen tilanne TSH 4,3 ja T4V 12. Edelleen ovat siis vajaatoiminnan puolella ja lääkitystä nostetaan jälleen eli entisen 1 tabl/päivä päälle tulee kolme puolikasta tablettia viikossa. Ihme homma kun ei nuo arvot lähe paranemaan!? Lähtotilanne viime keväänä minulla siis oli TSH 4,2, jonka jälkeen aloitin lääkityksen puolikkaalla 0,1 mg tabletilla. Sitten laski 3,9:ään, taas nostettiin lääkitystä, arvo 4,7 ja nyt tämä viimeisin oli onneksi hieman laskenut, mutte ei kuitenkaan tarpeeksi. Onkohan tämä nyt ihan normaalia? Ja miltä tuo T4V vaikuttaa? Lääkärin mukaan se on viitearvojen sisällä, mutta aika alhainen kuitenkin.- vajaata ...
Kokemusteni mukaan TSH laskee erittäin hitaasti. Minulla kesti kolme vuotta ennen kuin se oli ensimmäisen kerran normaali (1-2). T4V-arvosi on edelleen alakantissa, vaikka se on viitearvojen sisällä. Lääkityksen aikana sen kuuluu olla viitearvojen ylimmässä kolmanneksessa (yli 15 laboratoriokohtaisesti). Näin ollen tarvitset lisää lääkitystä.
- Vajaa rouva
vajaata ... kirjoitti:
Kokemusteni mukaan TSH laskee erittäin hitaasti. Minulla kesti kolme vuotta ennen kuin se oli ensimmäisen kerran normaali (1-2). T4V-arvosi on edelleen alakantissa, vaikka se on viitearvojen sisällä. Lääkityksen aikana sen kuuluu olla viitearvojen ylimmässä kolmanneksessa (yli 15 laboratoriokohtaisesti). Näin ollen tarvitset lisää lääkitystä.
Joo komppaan lisää lääkitystä, sekä TSH että T4V huonot. Nuo TSH:n heittelyt eivät ole mitenkään poikkeuksellisia lääkityksen alussa ja tasapainoa haettaessa. Ne ovat nk. takapakkeja. Annostuksesi ei vielä ole mitenkään erityisen suuri. Kestää aikansa ennenkuin oikea annostus löytyy, joillakin kestää vuosiakin.
- nainen 30+
Ok, kiitos vastauksista. Lääkitystä nostettiinkin eli odotellaan vaan josko se alkaisi pikuhiljaa tehoamaan. Onneksi mulla ei mitään pahoja oireita ole edelleenkään ja oma olohan se on tärkein mittari.
- 60 nainen
tyrox,0,25,2päivässä ja 0,1 yksi päiv..
eli kolme kaikkiaan joka päivä..
oireita kyllä monia..
onkohan yleistä, näin iso annos.
kaikki kilpirauhaset pois.- rouva1
tsh on 0,47 mun kohalla,pitäs olla 2
- teeneljävee
rouva1 kirjoitti:
tsh on 0,47 mun kohalla,pitäs olla 2
Annoksesi yhteensä 0,15mg päivässä ei ole suuri vaan keskiverto. Oleellisempaa Thyroxin-annostuksen oikeellisuutta arvioitasi olisi tietää T4-v-arvo (jonka olis hyvä olla viitteiden ylimmässä kolmanneksessa) ja oireet/oireettomuus. Vaadii seuraavassa kontrollissa, että T4-v otetaan.
- Hypotyreoosinainen91
Moi! Mä epäilen stressin vaikuttavan sun kilpparin toimintaan. (en nähnyt sun ottaneen kantaa tähän?) Eli tässä tapauksessa kilppari meinaa horrostaa, kun stressaat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779