Caliberin tehot häviävät = vaihda kaasuläppäkotelo

jussi46

Minulla oli kesän aikana Caliberissa (1,8 manuaali SXT ajettu yli 155.000 km)
ongelmia - käynti meni ajoittain vikasietotilaan ja moottori kävi
epätasaisesti ja kierrokset korkeintaan 1500-alle2000. Eli autolla pääsi
vitosella korkeintaan 60 km/h ja ylämäessä melkein hyytyi - eli
vaihdettava pienempään ja pienempään...
Kesän alussa merkkikorjaamolla sain kolme vikakoodia, jotka
viittasivat ilmaläpän/kaasun ongelmiin (P2101, P2118 ja P2110)
Varoitusvaloista paloi tuo kaasuläpän (vilkkuu) ja pian sen jälkeen
muistaakseni ajonvakautuksen valo. Kaasupoljin ei tuossa tilassa toiminut vaan
"ottaa kiinni" vain tietyssä kohdassa.
Koodit nollaattiin - mutta muuta ei silloin osattu tehdä, koska näytti, että
vika meni ohi (117 e). Eli asentajillekin yllätys!???
Auto lähti liikkeelle, kunnes vika ilmeni parin sadan kilsan jälkeen
uudelleen. Se poistui, kun sammutti koneen ja odotteli parikymmentä sekuntia.
Ostin vikakoodin lukijan (49 e) - ja netistä löytämäni ohjeen mukaisesti puhdistin
varovaisesti tosi likaisen ilmaläpän siihen tarkoitetulla sprayllä. Toistin
puhdistuksen muutaman kerran ja varsinkin keskellä olevan saranakohdan.
Se tepsi, mutta vain hetkeksi - noin tuhannen kilsan matkat pystyin aina
ajamaan, kunnes jouduin jälleen toistamaan puhdistuksen. Eli selkeästi vika
on ilmaläpän suunnalla.
Kaasu/ilmaläppäkotelo on hieman hankalassa paikassa kuljettajan puolella syylarin alatasossa, jonne ilmanpuhdistimen putki menee. Eli putsari irti ja alhaalta kiristin auki, niin putken saa irrotetuksi. Mutta älä vielä tee tätä vaan lue loppuun, jos sinulla on samanlainen vika...
Ylättävää, ettei vikakoodeja enää näkynyt, vaikka vika ajoittain uusiutui.
RATKAISU
Kyse on kaasuläppäkotelosta, jonka mekaniikka on kuluvaa. Eli
rattaan alkavat takerrella. Kun auton kaasua pumppailee pärjää hetken aikaa kun läppä liikkuu, mutta jossain vaiheessa se jämähtää. Näin minullekin kävi. Netistä löytyi kuvaa hajotetusta laitteesta, jossa nuo onnettomat rattaat näkyvät.
Ostin uuden Autokeskuksesta hintaan 330 euroa. Jenkeistä saisi ehkä halvemmalla (Amazonin varaosana: 4891735AC).
Se on helppo vaihtaa - kiinni neljällä pultilla ja tiivisteenä o-rengas, joka ainakin minulla pysyi hyvin kiinni, enkä sitä vaihtanut.
Huom! Vian poistuminen edellyttää vikakoodinlukijan avulla tietsikan nollausta. Vaikka koodeja ei koneella näkyisikään teed se silti. Vasta sen jälkeen kone alkoi toimia kuten pitää.
Vikakoodit saat luetuksi Caliberistasi myös siten, että laitat virran päälle kolme kertaa viiden sekunnin aikana (älä siis starttaa) ja kilometrit menevät viivoilla ja sitten auton tietika skannaa systeemit itse - MUTTA ei nollaa niitä! Siihen tarvitset tuo koodilukijan
Tein muuten aika hyvän tilin...

12

5400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dodgelaine

      Mielenkiintoinen keissi, koskeehon tuo Dodgeja yleisemminkin? Itsellä on Avenger 2008 2.0 5M ja siinä elektroninen kaasupoljin on mennyt tuohon vikasietotilaan useamman kerran. Sammuttaminen ja uudelleen käynnistys saa moottorin käymään normaalisti eikä ole tarvinnut odottaa pariakymmentä sekuntia. Lisäksi moottori nykäisee kiihdyttäessä aina välillä ja huollossa tutkivatkin tätä. Sain vikakoodin P2110 ja siihen ohjelmistopäivityksen 93 €. Vika kuitenkin jonkin ajan kuluttua takaisin ja nyt olisi taas vuosihuolto edessä ja jännityksellä odotan osaako Autokeskus tehdä sille mitään vai asennetaanko taas joku kallis päivitys, mistä ei ole mitään hyötyä. Ajettu on vasta 42000 km. Onnistuisikohan tuo vikakoodien luku noin myös Avengerissa? Huollossa sanottiin, että auto tekee myös vikakoodien itsediagnoosin joten esim. juuri ennen katsastusta ei kannata nollata muisteja, koska silloin OBD-mittaus ei mene läpi.

    • Kalle_71

      Avenger 2008 ja kaasuläppäkotelon vaihto meneillään juuri. Kiihdyttäessä nykii ja elektronisen kaasupolkimen valo vilkkuu.
      350e työt autokeskuksella.

      • Liber

        Sama vika 2007 Caliber 1,8 SXT. Ajettu 220 000.


      • Liber
        Liber kirjoitti:

        Sama vika 2007 Caliber 1,8 SXT. Ajettu 220 000.

        Läpän vaihto Olarin Autokeskuksessa, odotus kaksi viikkoa ja 540 euroa....


      • Liber kirjoitti:

        Läpän vaihto Olarin Autokeskuksessa, odotus kaksi viikkoa ja 540 euroa....

        https://www.youtube.com/watch?v=-oIFyvBpr_U

        Hyvä video, josta selkeästi näkyy mikä kyseisessä osassa hajoaa.


      • Ganiperi
        Liber kirjoitti:

        Läpän vaihto Olarin Autokeskuksessa, odotus kaksi viikkoa ja 540 euroa....

        Tilasin uuden kaasuläpän ebayn kautta jenkeistä ja vaihdoin itse, ei mikään järin vaikee homma, hintaa osalle tuli 102€ sisältäen rahdin ja jonkun tullimaksun jenkkilään. Oli kans menny ne muoviset hampaat ja oireenaa oli epätasainen käynti varsinkin tyhjäkäynnillä, huono kiihtyvyys/ nykiminen, kaasuhirtti hieman välillä ja vikavalo vilkkui sillointällöin...


    • Tietämätön

      Onko tietoo on Dodge caliber dieselissä sama kaasuläppäkotelo? Vika ainakin on juuri sama :) Aikasemmin lähtenyt tuolla sammuttamisella pois, mutta nyt sekään ei auta.

      • Calibaa

        Justiinsa vaihdoin kaasuläppäkotelon -08 crd calikkaan. Irroitin vanhan ja kuuklailin numeron perusteella ja löytyi tähän hätään mätänetistä sama. Iskin kiinni ja hyvin toimii, sen mitä pienellä koeajolla totesin niin tehot tuntui säilyvän ja moottorin häiriövalo sammui. Vanhasta kotelosta oli muovirattaasta katkennut pari hammasta joten se siitä. Mätiksen numero osalle on 28-3438 ja hintaa on 279.90 egee.


      • nightbird
        Calibaa kirjoitti:

        Justiinsa vaihdoin kaasuläppäkotelon -08 crd calikkaan. Irroitin vanhan ja kuuklailin numeron perusteella ja löytyi tähän hätään mätänetistä sama. Iskin kiinni ja hyvin toimii, sen mitä pienellä koeajolla totesin niin tehot tuntui säilyvän ja moottorin häiriövalo sammui. Vanhasta kotelosta oli muovirattaasta katkennut pari hammasta joten se siitä. Mätiksen numero osalle on 28-3438 ja hintaa on 279.90 egee.

        Missäpäin tuo kotelo on CRD moottorissa? Onko se moottorin ja rintapellin välissä ja miten siihen pääsee käsiksi? pitääkö mennä alakautta?


      • Rotke
        nightbird kirjoitti:

        Missäpäin tuo kotelo on CRD moottorissa? Onko se moottorin ja rintapellin välissä ja miten siihen pääsee käsiksi? pitääkö mennä alakautta?

        Siinä se on het syylärin takana. Ebaysta löytyy 60 €.
        Pieruburggi on vähä kalliimpi


    • nitroapitääottaa

      Hyi mitä vikoja?

    • CaliberDodge

      Itsellä tuli samoja ongelmia Dodge Caliberiin ja käytin heti huollossa, jossa tekivät vikakoodien luvun. Kaasuläppäkoteloa herjasi ja käski vaihtamaan. Hieman etsin tietoa aiheesta ja löysin esimerkiksi tämän keskustelun, josta oli hyötyä. Kiitokset vastanneille jo tähän väliin, oli suuri hyöty lukea teidän kokemuksia. Tilasin itse osan ja tiivisteen netistä, sekä asensin myös omin kätösin. Vika hävisi samantien ja auto toiminut loistavasti. Lisäksi muut vikakoodit omasta OBD-lukijasta hävisivät (lambda sekä catalyst monitor, jälkimmäisestä en ottanut edes selvää mikä oli).

      Mulla on bensakone, joten en osaa sanoa kuinka CRD:n osan vaihto eroaa minun vaihtoprosessista. Kaasuläppäkotelo on moottorin etupuolella, alaosan tuntumassa. Itse irroitin moottoritilasta imuilman vaimentimen, ilmanpuhdistimen kotelon, akun ja ilmanottoputken. Kaasuläppäkotelo on ilmanottoputken juuressa, eli putki on kiinnitetty koteloon. Tämän jälkeen on suhteellisen helppo päästä käsiksi kaasuläppäkoteloon, mikä on kiinni yhteensä viidellä pultilla. Eli neljä oli kiinni kotelon kannessa ja lisäksi kotelon päällysosaa pitää kiinni metallilevy, mikä on yhdellä isommalla pultilla kiinni. Kotelon irroituksen jälkeen saa myös tiivisteestä näköhavainnon, mikä on omassa urassa.

      Hakusanat: Dodge Caliber, kaasuläppäkotelo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe